Verkeersregels Australië

De verkeersregels in Australië hebben een paar echte verrassingen. Australiërs rijden aan de linker kant van de weg net als in Groot Brittanië, Japan en de meeste andere landen in het zuiden en oost Azië en de pacific. Een erg belangrijke regel in het verkeer is “Give Way to Right” of te wel geef voorrang aan mensen van rechts. Als een verkeerskruising ongemarkeerd is (erg vaak komt dat niet voor), moet je voorrang verlenen aan voertuigen die de kruising voor jou van rechts naderen. Het snelheidslimiet binnen de bebouwde kom is 60 km/h (in sommige staten 50 km/h) en op de snelweg is het meestal 100 of 110 km/h. In the Northern Territory is sinds 2007 ook een snelheidslimiet, de maximum snelheid is nu 130 km/h. De politie heeft radar guns snelheidscamera’s  om dit te controleren. Ze gebruiken die dingen met groot plezier op verstopte plekjes.

Net als in Nederland is het verplicht om zowel voor als achterin veiligheidsgordels te hebben. De bestuurder wordt beboet wanneer hijzelf of een van zijn passagiers de veiligheidsgordels niet gebruikt. Heb je ook kleine kinderen in de auto dan is het van belang dat je ook een kinderzitje hebt waarin je het kind goed en stevig kan mee reizen. Het is vereist dat het kinderzitje een veiligheidskeurmerk heeft.

Met drank op achter het stuur is een groot probleem in Australië wat de regering drastisch probeert het aantal mensen dat met drank op achter het stuur kruipt al jaren terug te dringen. Door op verschillende plaatsen en intensiever alcoholcontroles te houden wordt geprobeerd het aantal ongelukken door met drank op achter het stuur terug te dringen. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom kun je ze verwachten. Uiteraard zal het aantal controles in de outback langer zijn, zaak staan ze dan net voor of na een plaatsje. Wanneer je wordt betrapt met een alcohol promillage van meer dan 0.05 kun je een hele hoge boete verwachten en zelfs je rijbewijs kwijt raken. In sommige staten verschillen de verkeersregels in Australië iets van elkaar. Je kunt hiervan een kopie krijgen op de het politiebureau die gelden in de desbetreffende staat. 

Wegcondities

De meeste wegen in Australië zijn geasfalteerd en hebben een dubbele rijbaan, maar je hoeft niet ver van de hoofdweg af te gaan om over zandwegen te crossen. The Northern wet season (Het regenseizoen) komt zo ongeveer voor in November en in Mei. Als het regenseizoen begonnen is kunnen wegen volgestroomd zijn met modder, droge beekjes worden grote rivieren en laagliggende gebieden overstromen. Sommige gebieden kunnen zelfs enkele weken afgesloten worden van de rest van Australië. Wegsignalering langs de grote routes is meestal prima in orde, maar het kan handig zijn om een goed wegenboek aan te schaffen.  Wanneer je om de weg vraagt denk er dan om dat mensen de naam van de weg kennen en niet het nummer. Dus vragen naar de A2 heeft meestal geen zin, neem je wegenboek mee en probeer zo duidelijk mogelijk uit te leggen waar je vandaan kwam en waar je naar toe wil. Meestal kunnen ze je dan goed helpen. Mocht je auto navigatie gekocht hebben of meegenomen vanuit Nederland dan werkt dit vaak ook prima om de weg te vinden. Al is het vaak gemakkelijk plaatsen of straten te vinden.

Benzine

Benzinestations hebben meestal diesel super en ongelood. LPG (Autogas) is meestal alleen beschikbaar in de grotere benzinestations, en zijn een stuk moeilijker te vinden wanneer je van de snelweg af gaat. Prijzen variëren van plaats tot plaats en het kan erg veel schelen waar dat je gaat tanken. Wanneer je buiten de stad reist gaan de prijzen meestal een stuk omhoog, dit in tegenstelling tot Nederland waar de prijzen vaak in de dorpen en weg van de snelweg goedkoper zijn. Zorg dus dat wanneer je door een grotere plaats komt even bijvult ook al heb je het niet echt nodig. Afstanden tussen benzinestations kunnen groot zijn in de outback en in sommige afgelegen gebieden (dus van de hoofdweg af ) kan het zijn dat je even contact om moet nemen met het benzine station of ze wel genoeg benzine voor jou hebben. De prijzen zullen hier wel extreem hoog kunnen zijn. Hier heb je geen last van wanneer je gewoon op de hoofdweg blijft.

Rijden in de Outback

Rijden door de outback is net wat anders dan de rest van Australië. Hoewel je 90% van de tijd geen verkeer tegen komt zijn de momenten dat je wel ander verkeer tegenkomt goed te weten wat te doen.  Naast het verkeer zijn er ook andere zaken waar je rekening mee moet houden. Zo zul je niet iedere 50 kilometer een tankstation tegen komen, sterker nog er zijn stukken waar je met gemak meer dan 100 kilometer niets tegenkomt. Zorg dus dat je altijd voldoende water hebt en wanneer je de gelegenheid hebt deze aanvult. Ook wanneer je denkt dat het nog wel kan tot de volgende stop. Je weet immers niet of je pech krijgt of andere mensen moet helpen die zelf niet meer voldoende water hebben. Zorg ook dat je een watervoorraad als reserve hebt voor noodgevallen. Als je een trip plant zorg dan voor 4 a 5 liter water per persoon per dag. Plan je reis ook goed door het nieuws in de gaten te houden of zelf te informeren naar wegcondities wanneer deze mogelijk door onverwachte weersomstandigheden onbegaanbaar geworden zijn.

Hoe betrouwbaar je vervoer ook lijkt te zijn, zorg dat je voordat je de outback in gaat even alle belangrijke zaken aan je auto of camper nakijkt of na laat kijken. Zo weet je dat je met een goed onderhouden auto aan de reis begint. Iedereen die het land in redelijk detail wil zien zal af en toe een stel zandwegen moeten verwachten. Als je echt het binnenland wil verkennen kun je beter een 4WD hebben. Het is daarbij sowieso verstandig om reserve onderdelen mee te nemen zodat je bij pech jezelf kunt redden. In de outback zijn weinig garages dus wanneer je een klein beetje handig bent is dit wel een voordeel. Uiteraard zijn er ook tal van verhalen onder reizigers dat met een oude auto het goed is gegaan de afstanden af te leggen, maar laat je daar niet te veel door leiden. Deze voorbereidingen zijn dus vooral wanneer je dieper de outback in trekt en van de geasfalteerde wegen wil gaat.

Er zijn een paar routes waarbij je het niet red op een standaard tank om de afstand te overbruggen. Met 2 extra jerry cans van 20 liter brandstof moet dit echter geen probleem zijn. De asfalt wegen op sommige routes (bijvoorbeeld van Townsville naar Threeways ) zijn net breed genoeg voor een 1 persoonsauto. Het is gebruikelijk netjes aan de kant te gaan bij tegenliggers en half in de berm half over de weg te houden. Bij een road train zou ik zo ver mogelijk aan de kant gaan en wachten tot het stof wat is gaan liggen. Over het algemeen minderen roadtrains geen snelheid bij tegenliggers (dit kunnen ze ook bijna niet). Daarom heb je bij het tegenkomen van een road train veel kans op sterretjes in de ruiten wanneer je niet ver genoeg aan de kant gaat. Maar zelfs wanneer ze ver van ze af staat wanneer ze voorbij rijden heb je hier nog kans op. Hier is weinig aan te doen.  

Kangaroo’s zijn een veelvoorkomende "plaag" op de wegen net als los lopend vee overigens.  Een botsing zal het dier hoogstwaarschijnlijk fataal zijn en zal flinke schade aan je auto opleveren. Kangaraoo’s zijn het meest actief rond de schemering en in de nacht. Ze reizen meestal in groepen, dus wanneer je er ergens eentje ziet is het erg waarschijnlijk dat je er meer kunt verwachten. Wanneer je er een ziet, verminder je snelheid, andere kangaroo’s kunnen onverwachts voorbij hoppen. Het veiligste is het wanneer je rijdt tussen 5 uur smorgens en 8 uur savonds in de outback. Wanneer je de outback in gaat zorg er dan altijd voor dat een verantwoordelijk persoon weet waar je bent en waar je naar toe gaat. Zorg ook dat je ouders op de hoogte zijn en dat je regelmatig contact met ze afspreekt. In de meeste plaatsten is het mogelijk om te bellen. Internetten is vrij duur maar soms wel mogelijk.

Zorg wanneer je naar afgelegen gebieden gaat dat je eerst contact op neemt met de plek waar je naar toe gaat zodat ze je verwachten en je zeker een slaap plaats hebt. Zo voorkom je onnodige zoekacties. Wanneer deze toch nodig zijn en ze vinden je, krijg jij de rekening gepresenteerd, helaas zijn deze prijzen te hoog om eens uit te proberen voor een spectaculair verhaal voor op around the globe. Wanneer je pech met je auto krijgt, blijf altijd bij je auto, het is veel makkelijker om een auto (vanuit de lucht) terug te vinden dan een persoon.

Daarnaast biedt een auto ook bescherming tegen de zon. Veel mensen houden je ongemerkt in de gaten in de outback, de sociale controle is er erg hoog. Jij als toerist valt erg op en het is erg waarschijnlijk dat ze in het plaatsje waar je naar toe gaat al van je af weten voor je er bent.

Wanneer je mensen met pech tegenkomt probeer te helpen wanneer je kan. Ben je niet technisch of vind je de situatie onveilig, rij dan door en meld het incident bij de eerst volgende dorp of benzine station.

Wegenkaart

Een goed boek wanneer je echt de outback gaat verkennen is Lonely Planet’s Outback Australië guide en zit vol met essentiele informatie. Wanneer je de hoofdroute blijft volgen heb je genoeg aan Lonely Planets Australië road atlat ( AUS $20,-). Wegen kaarten zijn meestal een stuk goedkoper maar gaan ook sneller stuk. Een goede tip is dan (als je geen $20,- uit wil geven) om de vouwranden met plakband te beplakken. Je kaart zal dan langer mee gaan. Zelf zou ik gaan voor het Lonely Planet boek.