welke lens voor camera?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.

Re: welke lens voor camera?

Berichtdoor WizardOfOss » 09 feb 2010 20:46

bolletjeom schreef:wat is de lengte (in centimeters) van de lens die jij hebt, WizzardOfOzz?
De mijne is volledig uitgeschoven ruim 16 cm lang (het deel wat voor de camera uitsteekt dan). Maar dat is dus maar een 200mm i.p.v. 300.

kohraya schreef:Een lens met een ruim zoombereik, bvb een 28-200mm (325€).... En met je 18-55mm heb je een (belangrijke) 10mm méér groothoek.
Daarom hebben de meeste merken inmiddels een 18-2xx, dus net zoveel groothoek. Eerlijk is eerlijk, dan vervormt zo'n superzoom op 18mm meestal wel iets meer, maar op dat gebied zijn alle standaardzoomlenzen vrij matig, zelfs de peperdure professionele modellen.

Wat betreft het wisselen, inderdaad nooit in een zak doen, maar gewoon voorzichtig uit de wind. En niet te bang zijn, voordat ik zo'n superzoom wisselde ik ook altijd en overal, mijn camera heeft ook nog geen ingebouwd reinigingssysteem, maar pas na 2 jaar heb ik hem een keer laten reinigen. Niet eens zozeer vanwege vuil op de sensor, maar een stel irritante vuiltjes op het matglas. Die man van Chipclean zei al dat ie soms fabrieksnieuwe camera's tegenkwam waar meer vuil op de sensor zat als bij mijn camera...
WizardOfOss
Reisexpert

Berichtdoor bolletjeom » 09 feb 2010 20:50

De mijne is volledig uitgeschoven ruim 16 cm lang (het deel wat voor de camera uitsteekt dan). Maar dat is dus maar een 200mm i.p.v. 300.

En ingeschoven???
Kijk eens op mijn website: http://www.bolletjeom.nl Al 2 keer het wereldbolletje om geweest!
bolletjeom
Site Admin

Berichtdoor WizardOfOss » 09 feb 2010 20:51

96mm
WizardOfOss
Reisexpert

Berichtdoor Hoot » 14 feb 2010 16:25

Ik heb ook een 18-200 lens met stabilisatie voor mijn digitale canon, speciaal gekocht om op reis fatsoenlijke foto's te kunnen maken zonder steeds te hoeven wisselen op momenten dat dit niet handig is. Thuis gebruik ik 'm bijna niet, vanwege de vervorming en vignetting.
Don't dream your life - Live your dream
Hoot
Vakantieganger

Berichtdoor bolletjeom » 14 feb 2010 16:28

vignetting?? (google helpt me niet als ik daar zoek)
Kijk eens op mijn website: http://www.bolletjeom.nl Al 2 keer het wereldbolletje om geweest!
bolletjeom
Site Admin

Berichtdoor Hoot » 14 feb 2010 16:30

Dat je van die zwarte randen in de hoeken van je foto krijgt, alsof de zonnekap in beeld is ofzo. Dat krijg je vooral bij de 200mm kant. Op 18mm is het vooral vervorming.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vignetting
Don't dream your life - Live your dream
Hoot
Vakantieganger

Berichtdoor bolletjeom » 14 feb 2010 16:37

aha, nee. dat wil je liever niet.
Ik denk dat ik dan gewoon maar blijf klooien met verwisselen van de 2 lenzen die ik heb.
bolletjeom
Site Admin

Vorige

Forumoverzicht Reizen Reizen algemeen Reisuitrusting

Keer terug naar Reisuitrusting

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht