Hoe bereid jij je eigenlijk voor op je reis? Laat het ons weten!

Visa: Reis van Latijns America up to Verenigde Staten

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
nancje, (0 reizen, 1 berichten)
18 jun 2011 17:53
Vanaf September 2012 ga ik een tussenjaartje nemen (tussen bachalor en master in) om een reis door Zuid-Amerika te maken en een goede Engelse taalcursus in de Verenigde Staten te volgen.Waarschijnlijk wil ik een maand of 6 in Latijns Amerika reizen en 3 maanden de taalcursus doen. Ik ga namelijk een Engelse master studeren en daarvoor wil ik de gramatica even goed onder controle krijgen.Maar hoe zit het precies met de visa. Want ik wil eigenlijk alleen maar een ticket naar Ergens in Latijns America kopen en dan in 6 maanden opklimmen tot ik in America arrriveer en dan ooit daar weer een keer een ticket terug kopen.

extraordinary, (0 reizen, 32 berichten)
18 jun 2011 19:04
Hallo!
Leuk om een jaartje er tussenuit te gaan, heb ik zelf vorig jaar ook gedaan, zeer goed bevallen! Voor de landen in Zuid Amerika en Centraal Amerika wordt meerendeel allemaal een gratis 'visum' verstrekt. Dit is niet een echt visum dat je moet aanschaffen, maar touristen mogen over het algemeen 30 of 90 dagen in een land verblijven voor je een verlenging zou moeten aanvragen voor je visum. Voor de Verenigde Staten is het wel iets anders kijk even op de volgende link die, aan de hand van je persoonlijk situatie, aangeeft of je een echt visum nodig hebt of voldoende hebt aan de Visa Waiver : http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_wizard.html.
Losse tickets lijkt me een zeer goed plan, omdat je dan de vrijheid hebt om te vertrekken wanneer je wilt. Veel plezier!

Tikva, (0 reizen, 5127 berichten)
19 jun 2011 09:16
Check ook even de reisinformatie daar staat voor bijna alle landen in centraal amerika wel info over het vium. Zoals gezegd normaal krijg je die gewoon aan de grens.

Let wel op dat je met een enkele reis veel landen niet in komt. Vooral costa rica is hiervan een goed voorbeeld. De luchtvaartmaatschappij neemt je dan ook niet mee in het vliegtuig. Twee keer een enkele reis is ook duurder dan een retour, ik denkt dus dat je beter af bent met een retour ticket waarvan je de datum kunt wijzigen.

Van zuid-amerika kan je trouwens niet helemaal over land naar Amerika, het stukje tussen colombia en panama moet je vliegen (of boot).

HendrikHerman, (0 reizen, 67 berichten)
20 jun 2011 07:51
1. Voor wat de VS betreft, denk ook aan ESTA, Electronic System for Travel Authorization. Deze toestemming kan je via de ESTA website aanvragen, kort voor vertrek naar de VS tegen betaling van ongeveer US$15 met credit card.
2. Het is al opgemerkt, maar het is van belang te benadrukken dat het afreizen naar Zuid Amerika met slechts een enkele reis problemen kan geven. Dit omdat men in Zuid Amerika om toegelaten te worden een uitreisbiljet uit het land vereist (het hoeft dus geen retour te zijn). Dat betekent dat je het risico loopt dat de luchtvaartmaatschappij je bijvoorbeeld op Schiphol de toegang tot het vliegtuig weigert omdat ze niet het risico willen nemen dat je in Zuid Amerika de toegang tot het land geweigerd wordt en ze je weer mee terug moeten nemen.
Peru stelt ook de eis van een uitreisbiljet, binnen 183 dagen (wat voor toeristen de maximum verblijfsperiode is). Maar aan de grens of luchthaven wordt daar nooit op gecontroleerd. Het is dus een dode regel. De luchtvaartmaatschappijen houden zich daar echter wel aan, zodat het toch een probleem is dat de aandacht vereist.

Jos, (0 reizen, 244 berichten)
21 jun 2011 18:37
de terugticket is al heel vaak bediscussieert en zoals het er naar uit ziet is dat het meer een regel die na wordt geleefd door de vliegmaatschappijen dan de douaniers aan de grens. Ik heb door 14 latijns amerikaanse landen gereisd en enkele grenzen wel drie of vier keer over gestoken (met name tussen Chili en Argentinie) en er is me nooit naar een ticket het land uit gevraagd.

Een ticket het land uit is de meest eenvoudige oplossing, een busticket is al genoeg. Ik heb trouwens van te voren gewoon gebeld met mijn maatschappij (jetairfly in Brussel) en zij zouden me zonder terugticket ook gewoon meenemen en dus heb ik de gok gewaagd en er nooit spijt van gehad :)

HendrikHerman, (0 reizen, 67 berichten)
22 jun 2011 09:45
Inderdaad levert het heen en weer reizen tussen landen in Zuid Amerika in de praktijk geen probleem op. Immigratie ambtenaren schenken geen aandacht aan de eis van een uitreisbiljet. Douane ambtenaren zeker niet. Het probleem doet zich wél regelmatig voor bij vertrek vanuit Nederland (of elders) náár een Zuid Amerikaans land.
Ik heb van nabij gezien hoe een Duitse, die naar Peru wilde reizen, in Frankfurt door LAN werd geweigerd en onverrichterzake terug naar huis moest, omdat ze alleen maar een enkele reis had.
Ik heb ook meegemaakt dat Iberia een Deen bij vertrek uit Madrid aanbood om alsnog een retour te kopen, dat dan in Lima geannuleerd zou kunnen worden en na verloop van een paar weken via zijn creditkaart (tegen aftrek van kosten) weer terugbetaald zou worden. Hij is daarop ingegaan en kwam inderdaad het vliegtuig en Peru in. Hij kwam in Lima wel in financiële moeilijkheden vanwege tekort aan saldo en moest hals over kop speciale financiële regelingen treffen.
Het is dus niet verstandig om met slechts een enkele reis op zak vanuit Nederland of een ander Europees land onbekommerd naar Peru of een ander Zuid Amerikaans land af te reizen.

Gerelateerde onderwerpen

Keer terug naar Zuid / Midden Amerika