Tangkahan en Takengon

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Jenny
Reisexpert

Tangkahan en Takengon

Bericht door Jenny »

Iemand ooit naar Tangkahan en Takengon in Noord-Sumatra geweest?

Ik blijf waarschijnlijk een halve dag tot een dag in Takengon (afhankelijk van de busverbinding vanuit Bireuen), en zo wat van de omgeving willen zien (per bootje of per ojek).

Van Tangkahan weet ik uberhaupt nog niet of ik het wil gaan bezoeken.... Ik wil sowieso naar Ketambe in Gn Leusser, en waarschijnlijk ook maar Bukit Lawang. Is Tangkahan een echte aanvulling? Is het olifantencentrum een bezoek waard, en hoe worden de dieren behandeld? Wat ben je ongeveer kwijt voor een jeep van Bukit Lawang naar Tangkahan?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
V_Maartje

Re: Tangkahan en Takengon

Bericht door V_Maartje »

Hallo Jenny,

Persoonlijk was Tangkahan een van mijn hoogtepunten tijdens mijn bezoek aan Sumatra afgelopen jaar. Ik ben er gekomen met een jeep vanuit Medan en vervolgens doorgegaan naar Bukit Lawang. Voor de 2 weken dat ik op Sumatra zat, maakten we gebruik van een jeep met privé-chauffeur, waarvoor we 50 euro per dag betaalden. Maar er zijn natuurlijk ook goedkopere alternatieven om Tangkahan te bereiken, waaronder lokaal openbaar vervoer. In Tangkahan kreeg ik echt het "in de middle of nowehere"-gevoel. Er zijn 4 verschillende accomodaties om te overnachten. Drie daarvan zijn te bereiken door middel van een vlot dat de rivier over gaat, en de andere zit naast het olifantenkamp. We hebben uit nieuwsgierigheid alle 4 de accomodaties bekeken en uiteindelijk de keuze gemaakt voor de lodges bij het olifantenkamp (tevens de goedkoopste accomodatie), waarbij het "restaurantje" uitkijkt op de rivier die door Tangkahan stroomt. In deze lodge waren we vrijwel de enige gasten, en dat in de maand juli. Daardoor hebben we veel contract gehad met de lokale bevolking die daar werkte. Ik heb zelfs meegeholpen met koken en we hebben 's avonds met z'n allen gekaart. Aan de rivier zie je de lokale bevolking kleren wassen, durians verzamelen enzovoorts, wat een heel leuk gezicht is. Ook het rijden op de olifanten vond ik erg leuk, al is dit natuurlijk wel een toeristische attractie. We hebben toen gekozen voor de korte route, waarbij de olifanten een klein rondje door de jungle maakten. Daarnaast mochten we de olifanten wassen, wat erg leuk was, maar tevens erg toeristisch. Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt!
dewereldrond

Bericht door dewereldrond »

Wij zijn vandaag terug gekomen vanuit Tangkahan naar Medan, dus verse info.

Het hostel waar Maartje heeft geslapen, hebben wij ook geslapen, Green Inn/Lodge zoiets. Wij vonden het niet zo speciaal. Er was weinig te beleven en de staf hing vooral op de bank. De menukaart is zeer beperkt, want ze hadden niets in huis. Ergens anders gaan eten betekent 20min lopen naar de rest van het dorpje. Het zit naast de plek waar de olifantenwei, dus die kan je de hele dag zien. Op dit moment zijn er 2 kleinte olifantjes van 6 en 8 maanden.

Er is 1 jungletrekking van 1 uur, 2x per dag. Wij vonden het erg leuk om te ervaren hoe de olifanten door de jungle ploeteren. Voor of na de trekking is het olifantenbadderen, heel simpel, maar het afdouchen is erg leuk! Beide activiteiten zijn vrij toeristisch voor een 'onbekende' plek. Bij het badderen waren we met 15 pers. en de trekking gedaan met 4 olifanten, 2 pers. per olifant. De prijs voor de trekking+badderen is Rp300.000. Wij hadden zelf het idee dat de olifanten best goed behandeld werden.

Wat betreft vervoer. Wij zijn uit Bukit Lawang gekomen op een scooter, per scooter betaal je Rp150000. Je doet er dan ong 2,5u over zonder stop. Met 4W-drive kan ook, maar dat is veel duurder ong. Rp600.000. De andere kant op weten we dus niet. Van Tangkahan zijn wij met de locale bus naar Medan gegaan. Volgens de LP gaat er 3x per dag een bus, maar dat resulteerd vaak in 1x per dag om 05.20u. De avond er voor kan je bellen naar het visitorcentre of de bussen de volgende ochtend gaan (5.20 en 7.30) en om 12u 's middags weet men of de bus van 14.00u vertrekt. Met de bus van Tangkahan naar Bukit Lawang zal dan ook lastig zijn.

Nog een essentieel puntje. Als je met de bus 's ochtends vanaf Tangkahan naar Medan wil kan je alleen in Green Lodge slapen, aangezien het bootje nog niet vaart om je de snelstromende rivier over te brengen. Scooter is makkelijk te regelen om je om 5.00u op het busstation af te zetten.

Hopelijk kan je wat met de info.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Bedankt voor de reacties!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie