bubbleboy schreef:Verder twijfelen we over het aanschaffen van een rail pass (JRP). We willen binnen 7 dagen van Nagasaki via Fukuoka en Hiroshima naar Kyoto. We vinden alleen steeds verschillende tarieven voor verschillende treinen. Is het goedkoper om voor dit traject een JRP aan te schaffen of om losse treintickets in goedkope treinen te kopen?
Even uitgaand van de snelste verbinding die ook met de JRP toegestaan is, zonder plaatsreservering
(die is 500 yen per rit extra, gratis met JRP):
- Nagasaki - Hakata (per Ltd. Express Kamome) : 4.080 yen
- Hakata - Hiroshima (per Shinkansen Hikari RailStar): 8.190 yen
- Hiroshima - Kyoto (per Shinkansen Hikari RailStar, overstap in Shin-Osaka): 10.280 yen
(voor de Hikari RailStar zijn reserveringen overigens wel aan te bevelen, dan zit je heerlijk comfortabel 2+2, niet-gereserveerd is 3+2)
Bij elkaar dus 22.550 yen, tegen 28.300 yen voor de JRP. Dus met JRP 5.750 yen (€50) duurder. Dat verschil ga je met bijkomende korte ritjes waarschijnlijk niet meer terugverdienen. Een tripje vanuit Hiroshima naar Miyajima
(en weer terug) bijvoorbeeld kost per trein en ferry 1.140 yen, vanuit Kyoto op en neer naar Nara kan met Kintetsu
(goedkoper en praktischer dan JR) voor 1.220 yen. Zelfs met de extra kosten voor plaatsreserveringen ben je er dan nog niet. Hooguit zou het een keuze voor gemak zijn, geen gedoe met kaartjes kopen, even met je kaart zwaaien en je kan doorlopen, en je kan dan ook makkelijker (en zonder extra kosten) nog tussenstops inplannen.
Normaal gesproken zou ik overigens tijdens de rit Hiroshima - Kyoto nog een stop in Himeji adviseren
(wat je bij losse kaartjes zo'n €20 extra zou kosten) om daar het
kasteel te bekijken, maar dat staat momenteel geheel in de steigers.
Overigens onmisbaar bij het plannen van je reis:
Hyperdia. Hierin staan de dienstregelingen van vrijwel alle spoorwegmaatschappijen van Japan, ook de meeste private lijnen, inclusief alle tarieven. Een paar dingen om op te letten:
- standaard worden tarieven met plaatsreservering getoond, dit kan je nog aanpassen
(let wel: de seat fee is wel altijd van toepassing, maar is zonder reservering lager).
- de Nozomi, Mizuho en Hayabusa Shinkansen mag je met de JRP niet gebruiken, die kan je afzonderlijk uitsluiten van je zoekopdracht.
- let goed op met de stationsnamen, die zijn niet altijd gelijk aan de plaatsnaam. In jouw specifieke geval gaat dit met name op voor Fukuoka, het station daar heet Hakata
(naar een stad waarmee Fukuoka is samengevoegd). Het station genaamd Fukuoka ligt ergens 900km verderop. Kijk bij twijfel dus altijd in de reisgids, of op
Japan Guide of
WikiTravel.
Overigens nog wel een tip: zoek voor vertrek op de grotere stations even naar het standje voor de zogenaamde "
Ekiben", de stations-bento's. Deze zijn per station uniek
(en ook nog seizoensgebonden), en voor een paar euro heb je een heerlijke lunchbox voor onderweg. Sommige Japanners hebben er zelfs een hobby van gemaakt hiervoor het hele land door te treinen, er bestaan zelfs speciale reisgidsen voor...