Scooter huren in Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Daan
Wereldreiziger

Scooter huren in Indonesië

Bericht door Daan »

Beste mede-reizigers,

In de voorbereidingen naar Indonesië bedachten wij dat het heerlijk zou zijn om voor een paar dagen een scooter te huren in Bali en op die manier het binnenland van dit eiland te verkennen. Dus meer de niet-toeristische plekjes ontdekken. In de reisinformatie op deze website lees ik een aantal handige tips en het schijnt ook goed betaalbaar te zijn.

Er schijnt echter toch een 'maar' aan te zitten die ik graag aan de Indonesië experts voor wil leggen. Ik heb namelijk gelezen dat een scooter in Indonesië gelijk staat aan het vermogen van een motor in NL. Een gewoon rijbewijs i.c.m. een internationaal rijbewijs lijkt daarmee niet voldoende. In plaats van een B-rijbewijs heb je een motorrijbewijs nodig. We lezen echter zoveel verslagen van mensen die een scooter (motorbike) huren in Indonesië dat we ons afvragen hoeveel mensen daarvan een motorrijbewijs hebben.

Kortom: wat zijn de risico's en wat zijn eventueel de alternatieven?
Thanks alvast!
Jenny
Reisexpert

Re: Scooter huren in Indonesië

Bericht door Jenny »

Risico's:
- Politie controleert regelmatig of mensen een rijbewijs hebben. Heb je dat niet, dan betaal je een 'boete'. Over het algemeen is dat geen echte boete maar smeergeld
- Je bent niet verzekerd wanneer je betrokken raakt bij een ongeluk. Dat is vervelend, want als buitenlander ben je per definitie schuldig.

Alternatief:
- Voor een paar euro per dag huur je een fiets. Door heuvels/bergen niet geschikt voor elke route ;) (Tenzij je getraind bent in een dergelijk landschap te fietsen
- Voor 35-40 euro per dag huur je een auto met chauffeur
- Zelf maak ik regelmatig gebruikt van een ojek: een motortaxi. Lekker achterop, wind in je haar, en iemand die de weg en lokale gebruiken kent
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

rijbewijs mee inderdaad, helm op (is wel verplicht al doet het straatbeeld anders vermoeden). en zorgen dat je wat kleingeld in je zak hebt zitten.
Kan je een eventuele "boete" mee betalen. Paar euro is vaak al wel voldoende...

Verder wel relaxt om te doen hoor, een scooter. Beetje rond toeren, zie je toch wat meer dan het gebruikelijke en fietsen met al die Bergen/heuvels is niet echt een genot.
gerardo

Bericht door gerardo »

De scooters die verhuurd worden zijn 125 cc. Je betaalt 3 - 4 euro per dag. Een liter benzine kost ongeveer 0.5 euro. Met een internationaal rijbewijs B mag je met dergelijke bromfietsen rijden. Dit staat trouwens ook vermeld in de LP/trotter. Het is vooral belangrijk dat je een helm draagt. Ten eerste voor je veiligheid en ten tweede omdat hier boetes op staan. Ik heb mij, door een local, laten vertellen dat ze 100 dollar vragen maar dat je meestal wel kan afdingen naar 50. Huur geen bromfiets in bijvoorbeeld Yogyakarta of Kuta - Bali maar doe dit in rustige steden zoals Ubud, Kuta - Lombok, Dieng, ...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Met een rijbewijs B mag je niet op een dergelijke tweewieler rijden! Je hebt een rijbewijs A nodig (SIM C in het Indonesisch).
gerardo

Bericht door gerardo »

Iedere toerist huurt wel eens een brommer. Nergens heb ik daar problemen bij opgemerkt.

Trotter p 57: Als je al een rijbewijs A of B hebt, kun je ongehinderd een motor huren. Het volstaat om een internationaal rijbewijs te regelen in je eigen land. Dat rijbewijs wordt in Bali geaccepteerd.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Met een rijbewijs B loop je het risico dat je een boete krijgt omdat je geen motorrijbewijs hebt. Meestal kom je weg als je de agent 50.000 rp geeft.
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Dank voor alle reacties! Als ik deze conclusie kan trekken: je kunt een brommer huren met een B-rijbewijs (i.c.m. een internationaal rijbewijs), maar je riskeert een boete als de politie je aanhoud voor het gebrek aan een motorrijbewijs (A). Een kleine boete willen wij nog wel riskeren; vooral omdat wij ook lezen dat zoveel mensen ons voor zijn gegaan.

De zorg zit echter in als we een ongeluk maken. In dit geval ben je dus wel 'de sjaak' omdat je niet in het bezit bent van een A-rijbewijs. Jenny, wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Wederom dank!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Google even op het verhaal van Tim die afgelopen zomer een motorongeluk had in Vietnam. In indonesie is het niet anders.

De tip van expats: neem bij een ongeluk het eerste vliegtuig het land uit, en probeer het dan op te lossen. Of koop het ter plekke af. Laat het niet komen tot politie en rechtszaak, want je verliest.

Ik houd van indonesie, maar ik ontken niet dat er (veel) corruptie is.
Plaats reactie