Appartement huren of kopen

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Sandervh
Reisexpert

Appartement huren of kopen

Bericht door Sandervh »

Beste allen,

Ik zit met een dilemma, na al weer eventjes thuis te zijn roept m'n leven om zo snel mogelijk weer uit huis te gaan bij m'n ouders. Op zich hier helemaal niks geks mee en kan het ook makkelijk betalen. Nu zit ik alleen met het dilemma kopen of huren van een appartement.

Heb intussen al een gesprek bij de bank gehad en weet wat haalbaar is qua kopen, verder ben ik ook al een x aantal jaar ingeschreven bij een woning coöperatie dus huren zou ook mogelijk zijn. Op dit moment lijkt naar mijn idee de verstandigste keuze om te kopen (is goedkoper per m2 dan huren en het word langzaam aan jou eigendom) Nu heb ik al wel in m'n hoofd dat ik een wereldreis nog een keer wil maken. Natuurlijk nu niet meteen maar iig binnen nu en een 10 jaar is eigenlijk wel m'n planning om weer een keertje te gaan en dan minimaal een jaar.

Hierdoor kom ik alleen wel in de knoei met men keuze van huren of kopen. Aangezien je er bij een huurhuis net iets makkelijker vanaf komt.. of juist (met toestemming van de bank) m'n koopappartement tegen die tijd verhuren. Wat zouden jullie doen?
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Erik
Site Admin

Re: Appartement huren of kopen

Bericht door Erik »

Ben er niet helemaal in thuis, maar het lijkt me dat je voor zowel kopen als huren tegen soortgelijke problemen aanloopt.

Je kunt maar beperkt beredeneren hoe je toekomst er uit zal zien. Wie weet hoe je situatie er over twee jaar uit ziet? Misschien vind je straks je droombaan, waardoor je niet weg kunt of moet je sowieso voor werk het huis uit omdat het in het buitenland is? Wie weet kom je een droomvrouw tegen aan de andere kant van het land?

Ik zou dus kijken naar een bepaalde periode dat je zeker niet zal vertrekken (bijvoorbeeld omdat dit financieel niet haalbaar is o.i.d.) en daar een plannetje op trekken. Je zal al snel merken dat het dan toch anders loopt, maar daar kun je weinig aan doen :) Met de kennis van nu zou ik bepaalde keuze van drie jaar geleden ook anders gemaakt hebben :)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb zelf dit jaar de switch gemaakt van huur naar koop. Als je binnen 2/3 jaar wilt vertrekken dan zou ik zeker gaan huren. Weet je nog niet wanneer maar wel dat het langer dan 5 jaar zal duren, dan wordt kopen aantrekkelijker maar er komen veel meer afwegingen bij kijken dan alleen deze.... Kijk ook naar zaken als of je meer ruimte wil, hoe de verhouding huur-hypotheeklasten zal zijn voor eenzelfde soort woning. Of je flexibel wil zijn in verband me switchen van werk.

Ik heb gekozen voor koop omdat ik voor hetzelfde geld aan hypotheeklasten 4x zo groot kan wonen als eenzelfde bedrag aan huur in particuliere huurwoning. Daarnaast weet ik dat ik naar mijn zin heb in de plaats waar ik woon, ik een vaste baan heb waar ik voorlopig niet weg wil, maar ook omdat ik daar waar ik huurde niet meer gelukkig was. Een koophuis is een grote verantwoordelijkheid en je zal ook moeten investeren niet alleen om het bewoonbaar te houden maar ook voor het geval dat je het ooit weer gaat verkopen. De vraag is denk ik vooral of je toe bent aan een koophuis of dat je nog even flexibel wilt zijn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb ongeveer een half jaar geleden een huis gekocht. Ik weet niet of ik dat zo snel zou doen als ik zeker zou weten dat ik een jaar zou zijn gaan reizen...

Een reden daarvoor is de verantwoordelijkheid voor je onroerend goed. Als er in een huurhuis iets beschadigt aan een muur of aan een kozijn dan is dat vervelend, maar bij een koophuis zou ik er meer mee zitten. Als je in een huurhuis een mankement hebt zal de verhuurder het maken, maar hoe gaat het met noodzakelijk onderhoud van je koophuis als je weg bent? Of heb je iemand die als goede opzichter annex klusjesman kan fungeren?

Verder zou ik gewoon doen waar je je goed bij voelt. Kopen kost geld, maar particulier huren kost vaak nog meer. In de sociale sector zijn lange wachttijden en word je ook steeds meer uitgekleed om scheefhuren te voorkomen. En dat terwijl er startersleningen zijn en andere constructies om kopen te bevorderen!

Ik sluit me overigens aan bij bovenstaande reacties wat het kijken naar de toekomst betreft: rond de aankoop van m'n huis leerde ik m'n vriend kennen. Dit huis is op zich groot genoeg voor meer dan één persoon, maar in een vaste relatie op basis van twee salarissen zou ik misschien iets groters hebben overwogen? Aan de andere kant: ik ben erg blij met mijn huis, en het feit dat ik het in m'n uppie kan betalen is een geruststellende gedachte mocht de relatie stranden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie