bijzondere ervaringen, plekken of toertjes in cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
travel2

bijzondere ervaringen, plekken of toertjes in cambodja

Bericht door travel2 »

jeej vlucht geboekt naar cambodja! Wij zijn als in vietnam en Laos geweest, dus nu naar Cambodja voor 4,5wk :)

nu vast wat aan het nadenken over de reis:

Ik ben nog opzoek naar iets bijzonders om te doen, alle tips, die buiten de standaard toeristen plekjes vallen, zijn welkom!

Ik wil ook heel graag ergens heen waar hilltribes zijn die je kunt bezoeken of dorpjes bezoeken waar ze bijv. nog bijzondere kledij hebben of bijzondere tradities of een andere reden waarom het leuk is om er heen te gaan!
Heeft iemand tips? liever niet zo toeristisch!

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen! Want op internet vind je vooral veel info over de standaard toeristische plekken. We gaan 4,5 wk dus kom maar op met de goede ideeën :) ben benieuwd!
tom317
Reiziger

Re: bijzondere ervaringen, plekken of toertjes in cambodja

Bericht door tom317 »

Hoi ! Wij zijn momenteel in Cambodja en hebben van de weem een erg leuke tour gedaan rond battambang. . Wel wat toeristisch voor jullie maar het ging ons vooral om de tourguide! DDeze begon wat verlegen maar in de loop van de dag begon hij steeds meer te vertellen en dan vooral over het land, vroeger en veel over hoe het nu is (niet al te best helaas, maar natuurlijk beter dan het was voordat daar iemand over valt ;-) ) je kunt zelf wat plekken uit kiezen en vooral de killing cave, de daarbij horende tempel en de vleermuizen grot is mooi .. daarnaast is misschien kampong trach met temple cave wel ok, is klein dorpje tusse kampot en PP waar de toerist de attractie is ..
Verder gaan we nog naar mondulkiri en ratanankiri dus als we daar iets vinden late we het weten !
Gr tom
tom317
Reiziger

Bericht door tom317 »

Ooww ja en het circus in battambang is zeer de moeite waard !
travel2

Bericht door travel2 »

Supr! Bedankt voor je reactie!
Leuk dat jullie naar mondulkiri en ratanankiri gaan! Die kant wil ik ook graag op, ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en reacties! Lijkt me echt leuk in die regio:)
Heb je toevallig een website waar je jullie verhalen bijhoudt?
Owja, dat van die toureguide klinkt goed. Iemand die lekker veel uitlegt, leuk! Heb je een naam toevallig van hem en bij wel toerbureautje hebben jullie geboekt?
tom317
Reiziger

Bericht door tom317 »

Onze verhalen staan op http://onedaylikethis.aroundtheglobe.nl .. voor dat tourtje, ga in battambang naar de rivier, langs deze rivier staan savonds eettentjes een van die tentjes heet de mey mey shop (de enige met een soort van reclame banner tegen de 'gevel' aan geplakt met daarop zoiets als eten voor 1, 50 $ en the best coconut shake in battambang, erg lekker trouwens ! ) en ze hebben wifi en facebook , waarschijnlijk als je er langs loopt wordt je aangesproken door een amerikaan tod die al 11 jaar daar woont en een beetje voor de lol daar rond loopt .. het eten is zeker aan te raden vooral de fried yellow noodles en de soup ! Praat wat met tod en vraag dan naar de tour met soka ! Dan moet het goed komen denk ik :-) (ze zitten met hun tentje ongeveer in het midden er zitten er zon 15 en de banner is blauw
tom317
Reiziger

Bericht door tom317 »

het tentje op facebook is t vinden op mey.meyshop.18 !
dan zie je geljik hoe het eruit ziet!
(wij staan er ook op de foto! :) )
tom317
Reiziger

Bericht door tom317 »

Hoi!
Sorry voor de late reactie maar we zitten toch wat minder op internet als gedacht , kost iets te veel tijd elke keer :-)
We zijn inmiddels in Vietnam maar hebben door tijdgebrek Alleen Ban Lung (ratanankiri) kunnen aandoen!
Wel hebben we goede verhalen gehoord over Mondulkiri maar we moesten nou eenmaal kiezen :-(
In Bna Lung hebben we wel een trekking gedaan van 3 dagen 2 nachten via Lucky/Parrot tours, het slapen bij een waterval en de tweede nacht bij een familie op het erf was erg gaaf.
De rest was iets minder, te grote groep (15 man) waarvan 7 cambodjanen die graag hard praten en vooral veel
de eerste dag vooral veel gelopen over grote dorre vlaktes waar echt niks te zien viel.
en gidsen die vooral met zich zelf bezig waren en negen maatlijden met veeeeel rijst was ook iets t veel van t goede :)
Natuurlijk waren er ook goede dingen!
Waterval zwemmen, raften op een rivier met bamboo vlot, Slapen in de open lucht in een hangmatje

Er zijn veel tour operators dei trekkings en dergelijke aanbieden maar de meeste waren voor ons te prijzig dus daarom voor deze gekozen...
Verder is the Balcony een leuk geusthouse om te verblijven met een leuk restaurantje (5-6 dollar voor een kamer dus wel budget maar zeker goed!)
Kratie was ook leuk (dolfijnen op de mekong) en er zijn daar ook weer leuke fietstochten door de omgeving!
zelfde geldt vooor Kompong Cham,
Verder van mede reizigers gehoord dat er ook leuke trekkings zijn bij Rabbit island (kampot,Kep) (mangrove forest)

Hoop dat je er iets mee kunt !
Tom
travel2

Bericht door travel2 »

Super!! Dat zijn idd de leuke dingen om te weten:)
Leuk dat jullie nu in vietnam zijn, ik vond het daar super!
Wat betreft sapa nog een tip, ga niet met standaard toertjes na sapa en terug! Die gaan alleen na sapa zelf, of wel na bac ha en dan veels te laat en volle bussen wanneer het marktje met de locals al niets meer aan in. Ook doen die standaard toetjes aan homestays waar ik veel teleurstellende verhalen over gehoord heb....
Kortom, zelf een ticket boeken, en daar een motor huren bij aankomt.. Is hherlijk heb je alle vrijheid.. Kun je na sapa rijden, super mooie trip om zelf lekker heen te rijden... En sapa heb je vrij snel gezien.. Het beste kun je dan daarna naar bac ha gaan, en daar een hotel nemen... Op zondag is daar de zondagsmarkt en dan komen alle locals uit de bergdorpjes aangelopen om daar van alles te handelen.. Super mooie kleding allemaal en heel leuk om te zien.. Als je daar slaapt dan ben je sowieso op tijd en dan vaak een paar uur later zie je de dikke toeristen bussen aankomen, en zijn opeens overal toeristen en de locale stammen gaan alweer terug... Je kunt daar ook n dag toertje boeken en dan ga je nog na een marktje daar in de buurt, wat nog bijna unieker is! En rij je door hele leuke dorpjes en bekijk je een paar huisjes.. Echt een leuke plek om heen te gaan.
emiels
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door emiels »

Bijzonderste ervaring had ik afgelopen week bij de Preah Vihear tempel op de grens met Thailand. Alle organisaties zeggen ga hier vooral niet heen maar dat werkt bij mij averechts. In Kratie een motor gehuurd in 2 dagen later rijden was ik bij de tempel, de wegen zijn echt belachelijk goed, bovendien kun je vanaf Preah Vihear met een andere goeie weg door naar Siem Reap en kun je onderweg stoppen bij Koh Ker en Prasat Boeng Mealea.

Anyway, over prasat Preah Vihear. Er is daar een grensconflict tussen Cambodja en Thailand en vanaf Thailand kun je de tempel nu niet meer bezoeken. Ik was helemaal naar beneden gelopen en stond tussen de volleyballende millitairen, blijkbaar een uurtje vrij ofzo. Wou hier een flesje water kopen en 2 gasten die daar zaten vroegen of ik geen biertje van ze wou. Samen wat bier met ze gedronken en 't bleek dat een van de 2 de generaal was. Hij vroeg of ik een "big gun" wou zien, waarom ook niet he? Achter hem aan langs de bunkers, zandzakken en loopgraven. Andere millitairen keken mij wel heel vreemd aan maar ik was tenslotte samen met de generaal dus er was niets aan de hand. Uit een of ander munitie depot toverde hij een groot chinees geweer tevoorschijn compleet met granaatwerper. Moest natuurlijk wel wat foto's hebben dat ik die op de provocerend wapperende Thaise vlag een meter of 200 verderop richtte. De tempel zelf is wel interessant maar dat ik met de dronken generaal gechillt heb zal ik nooit meer vergeten ;)

Verder is het gewoon supertof om een motor voor een paar dagen (week) te huren en een rondje door het platteland te rijden. Iedereen kijkt je met grote ogen en een glimlach aan als je voorbij komt rijden. In de grote steden zijn het alleen de kinderen die HELLOOOO roepen maar ik ben zat volwassenen tegen gekomen die er ook wat van konden. Cambodja is echt mijn favoriete land in zuid oost Azie ^O^
Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
Denoes

Bericht door Denoes »

Net terug van mijn reis door o.a. Cambodja, en ik ben een maand lang liftend door Cambodja gegaan. Begonnen in het noorden vanuit Laos en via het zuiden er weer uit gegaan naar Vietnam. Geslapen in dorpen waar we volgens mij de enigste buitenlanders waren en heel veel van de omgeving gezien. Echt een onvergetelijke ervaring, waarbij je heel veel aardige mensen tegenkomt!
Eev-87

Bericht door Eev-87 »

Hoi,

Mijn vriend en ik zijn in December geweest. Wij hebben het land ontzettend gaaf ontdekt per crossmotor (comfort = 0 btw ;) )
We zijn begonnen in Phnom Penh waar we een motor hebben gehuurd mij Lucky Lucky. Alle benodigde bagage in 1 backpack en de andere backpack daar achter gelaten. Met zn 2en op 1 motor en de bagage achterop.
Eerst richting Mondulkiri, waar we de heenweg aapjes zagen, bij een klein tempeltje tegen de rand van de jungle.
In mondulkiri moet je eigenlijk slapen bij Tree lodge, voor 3 dollar! Best place ever! Mooiste plek om zonsondergang te zien, je slaapt aan de rand van een soort junglevallei en mister Tree en zijn gezin zijn geweldig. En hij staat (nog) niet in de lonely planet dus nog niet zo toeristisch;)

Het heerlijke aan een motor is dat je overal kan stoppen waar je wil, je in Angkor en Siem Reap je eigen vervoer hebt (als enigste!!), je eigen plan kan trekken etc etc.
Een nadeel kan zijn: pech met de motor, vermoeiend, lange dagen, en vooral; het kan erg gevaarlijk zijn (wij moesten soms de berm in voor tegemoetkomende vrachtwagens die auto's inhaalden bijv..)

Maar bovenal is het een geweldig avontuur en voelt het super goed als je je grote kaart openvouwt en je een route uitstippelt voor de volgende dag!

Maar echt, ik zou dit alleen doen als je goed kan rijden..
En ik zou nooit meer op een crossmotor gaan (onderweg hebben we kussentjes gekocht, zegt genoeg toch;))
Wil je meer weten hoor ik het wel!!
Plaats reactie