3 weken java/sumatra.....

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
babz88

3 weken java/sumatra.....

Bericht door babz88 »

Hallo allemaal

Binnenkort gaan wij 3 weken naar indonesie en de bedoeling was Java en Sumatra.
Ik kom niet helemaal uit met de planning en ben bang we niet optimaal van alles kunnen genieten...ik wil niet te gehaast reizen...

Dit is de eerste opzet

aankomst jakarta direct naar bandung met de trein (dag of 1 a 2 in bandung)
bandung -yogjakarta met de trein (vanuit yogja naar borobudur en een paar dagen omgeving/stad bekijken)
yogjakarta - surabaya vliegen? vanuit surabaya naar bromo

surabaya - medan vliegen dan direct naar bukit lawang trekking en nog een trekking vanuit TANGKAHAN
vervolgens via medan - banda aceh naar pulau weh voor een paar dagen relaxen en duiken

Iemand goede tips, moeten we iets laten schieten of zelf sumatra skippen en bv 2 weken op het gemak door java en door naar gili om te relaxen...

Ik hoor het graag
groetjes
Barbara
Indo Expert
Vakantieganger

Re: 3 weken java/sumatra.....

Bericht door Indo Expert »

Indien jullie direct van Jakarta naar Bandung met de trein willen reizen op de dag van aankomst is het misschien goed alvorens je treinreis te reserveren. Hoelaat komen jullie trouwens trouwens aan in Jakarta? De laatste trein van Gambir Trainstation naar Bandung gaat om 20.25 (Eksecutif class)

Van Bandung naar Yogyakarta met de trein.
Train 6: 07.00 – 13.55
Train 74: 08.00 – 15.42
Train 90: 15.30 – 23.32
Train 76: 20.00 – 03.41

WIllen jullie Bromo bezoeken kun je het beste een tourtje maken vanuit Yogyakarta naar Bromo en door naar Surabaya Airport voor jullie vlucht naar Medan om vanuit daar de reis verder voort te zetten door Sumatra.

Groet
Ramon
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik vind dat jullie veel te veel willen in 3 weken. Je moet ook nog acclimatiseren na aankomst!

Ik zou Sumatra bewaren tot een volgende keer. Duiken kan ook op Bali. Sterker nog: Bali is qua duiken mooier dan bv. Pulau Weh bij Sumatra. Bovendien is Pulau Weh een aardig stuk van Medan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben nu een planning aan het maken voor 2 weken Sumatra en kom er achter dat we nauwelijks iets kunnen doen in die 2 weken. Reistijden ter plaatse zijn pittig. Wat jullie op Java willen doen heb ik ooit in een krappe 2 weken gedaan maar daar was niets relaxed aan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
greatwallnepal
Reiziger
Contacteer:

Bericht door greatwallnepal »

Java en Sumatra in 3 weken is echt te veel. Ben begin dit jaar drie weken in Sumatra geweest en dat bleek ook veel te kort. Er is zoveel te zien en te doen op Sumatra dat je er gerust 1 - 2 maanden voor uit kan trekken. De natuur is prachtig en de cultuur ontzettende verscheiden.
Roosje
Reiziger

Bericht door Roosje »

Ik ben 2 weken in Noord sumatra geweest; prima te doen. Ben geland in Medan en dezelfde dag met lokale bus naar Bukit Lawang. Het is een rotstuk (slechts 68 km maar je doet er 4 uur over) met slechte wegen maar een fantastische ervaring en je rijdt door een schitterende natuur e fantastische dorpjes waar ieder kindje, maar ook volwassene zwaait als ze zien dat er een blanke orang in de bus zit:) . Na een paar dagen Bukit Lawang (Orang utans gespot) via Medan door naar Lake Toba. Je doet er 8 uur over.... Hierna ben ik terug gegaan naar Medan, 1 overnachting gehad en volgende ochtend gevlogen naar Banda Aceh, om vervolgens de oversteek naar Pulau Weh te maken. Ik had het niet willen missen zo mooi. Daar zo'n 5 nachten gebleven....

Kortom,ik heb de hoogtepunten gepakt van het noorden en heb geen gehaast gevoel gehad. 2 weken was voor mij dus prima te doen. Uiteraard wel meenemen dat ik het lange stuk van Medan naar Banda Aceh heb gevlogen (spotgoedkoop, nog geen uur) ipv een 15 uur (vaak langer nog) durende nachtbus....
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Wat al eerder gezegd is 3 weken voor beiden is echt te kort. Wij zijn bijna 3 weken naar Sumatra geweest en dat was goed te doen. Na aankomst in Medan (waar niet veel te doen/zien is) hebben we daar wel eerst een nachtje geslapen om bij te komen van de vlucht. De volgende dag hebben de bus genomen naar Berastagi. In de omgeving zijn verschillende vulkanen die je kunt beklimmen (gids niet nodig), mooie omgeving en niet toeristisch! Vanuit Berastagi kun je de bus nemen naar het Toba meer. Je kunt evt ook een 'prive busje' huren, in ons guesthouse waren nog 3 andere toeristen en die gingen toevallig ook die kant op waardoor we de kosten konden delen. Na een paar dagen relaxen bij lake Toba hebben we de bus genomen naar Bukit Lawang. Dit is een hele dag reizen. Na een bezoekje aan de Orang Oetangs en een nachtje in de jungle hebben we de nachtbus genoemen naar Banda Aceh en 's ochtends de ferry naar Pulau Weh. Hier hebben we nog een dag of 5 gedoken. Ook hier weer weinig toeristen maar wel hele mooie duikplekken. We zijn toen vanuit Banda Aceh teruggevlogen naar Medan. Duiken kun je ook op veel plekken in Indonesie maar ik denk dat er weinig plekken zijn die zo relaxed en mooi zijn. Sumatra is prachtig, niet overspoeld met toeristen, veel te zien en doen en heel divers. Je kunt er makkelijk langer blijven maar in 3 weken heb je genoeg tijd om de hoogtepunten te zien.
Plaats reactie