Maleisië, werk of een wederdienst?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Travelator
Reisexpert

Maleisië, werk of een wederdienst?

Bericht door Travelator »

Als ik nou in het Guest House waar ik woon af en toe iemand een kamer laat zien en soms iemand incheck en misschien eens een bedje verschoon en ik krijg in ruil daarvoor een gratis kamer, kom ik dan in de problemen, denken jullie?
Ik heb uiteraard geen work permit...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Maleisië, werk of een wederdienst?

Bericht door Tikva »

komt wel vaker voor, iemand die ik ken heeft een tijd in een bar gewerkt in Azië en kreeg toen ook overnachting en een avondmaaltijd. Verwacht niet dat je in de problemen komt want je krijgt niet betaald. Problemen met wie ook?? in nederland met de belastingdienst zeker niet en in Azie. Officieel heb je in Maleisië ook voor vrijwilligerswerk wel een apart visum nodig maar de kans dat ze echt komen controleren lijk me nogal klein.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik denk niet dat je in de problemen komt maar het kan wel.
Je bent namelijk aan het werk zonder werkvergunning. Een official die zin heeft om dwars te liggen zal je echt niet kunnen wijsmaken dat dit vrijwilligerswerk is. Ook al krijg je geen geld maar alleen in Natura betaald. Het sociale aspect van je werk is namelijk nogal laag. Je helpt niet echt een gemeenschap en neemt feitelijk taken over die door een ander (local) als betaalde baan gedaan hadden kunnen worden.

Over het algemeen is je werkgever degene die het grootste risico loopt. Jij krijgt hoogstens een standje of het verzoek het land te verlaten. Probeer het in ieder geval allemaal zo oppervlakkig mogelijk te laten lijken. Zeg niet dat je ergens werkt en wek ook niet de schijn dat het meer is dan "eventjes" bij springen.
Wij hebben dit bijna een jaar gedaan in zuid-afrika. Dat kan best maar je moet wel alert blijven. Wanneer een buitenstaander melding had gemaakt bij autoriteiten (omdat ie jaloers is, het niet vind kunnen omdat je een mogelijk betaalde baan van een local wegneemt etc) waren we de sjaak geweest.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ken de regels van Maleisië niet, maar in Indonesië kun je gevangenisstraf krijgen of BLIJVEND het land uitgezet worden voor werken zonder werkvergunning.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Natuurlijk is het werk, en je krijgt zelfs betaalt voor je werk, in dit geval in natura.
Of je in de problemen komt: misschien als een jaloerse concullega van je guesthouse jouw/je guesthouse aangeeft? Of een andere werknemer van het guesthouse, die haar/zijn werk door jou ziet afgenomen?
Het gaat vaak goed, maar je vraagt om moeilijkheden met dit soort dingen.

Dus mijn mening: doe dit niet voor die paar Euro.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Hmmmm, klinkt wel heel ernstig allemaal!
Heb besloten dan maar niet achter de balie te gaan zitten, maar alleen af en toe de bedden te verschonen en een beetje te poetsen, dat valt niet zo op...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Plaats reactie