Hoeveel mee te nemen?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Hoeveel mee te nemen?

Bericht door LaosFan »

Zoals elders te lezen is vertrek ik over een tijdje waarschijnlijk naar Laos om me daar te gaan vestigen. Zoals overal kosten in Laos de dingen natuurlijk ook geld. Ik zit er dan ook over te denken om een behoorlijk aantal Amerikaanse Dollars mee te nemen (1.000 Dollar ofzo). Aan de ene kant fijn om op die manier makkelijk wat achter de hand te hebben en niet te hoeven pinnen, aan de andere kant ook weer niet makkelijk met het oog op veiligheid (met veel geld op zak voel ik me minder op mijn gemak).

Wat denken jullie ervan?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
ehouse
Reisexpert

Re: Hoeveel mee te nemen?

Bericht door ehouse »

Kun je daar niet gemakkelijk geld uit de automaat halen of anders een Laotiaanse bankrekening openen? Wat ga je daar eigenlijk doen? Heb het precies gemist? Veel succes in ieder geval.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Geld uit de muur is in Laos (in de hoofdstad en in een groeiend aantal grotere plaatsen) geen probleem. Echter zijn er elke keer wel kosten mee gemoeid (voor 2 miljoen wil men 40.000 Kip, zo'n 4 euro, kosten).

Een Laotiaanse bankrekening openen is een optie. Maar of dat zo makkelijke zal gaan is maar de vraag.

Ik ga naar Laos om daar te gaan wonen en m'n inkomsten bij elkaar proberen te verdienen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

puur uit nieuwsgierigheid niet kritisch: hoe ga je dat doen qua visum.

Ik zou heel onrustig worden van zoveel geld op zak. Dan maar af en toe betalen voor pinnen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik zou ook absoluut niet met zoveel geld over straat willen, zelfs hier in Nederland niet. Kun je wel redelijk goed terecht bij de banken? Anders zou je kunnen overwegen om travellers cheques mee te nemen.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
bolletjeom
Reisexpert

ik kreeg mijn travelercheque in Luang Prabang niet ingewisseld.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Bolletjeom: Ik denk eerst binnen te gaan op toeristenvisum. Dat kun je elke maand weer opnieuw aanvragen (tot 4 keer gaat dat zeker). Misschien ga ik een zakenvisum regelen.

Het punt is dat huur etc. vaak in Dollars betaald wordt. Vandaar dat ik die ook wat bij wil hebben. Pinnen in Laos kan wel natuurlijk maar je krijgt dan Kip. Kip heb ik overigens ook wel wat bij (zo'n 3 miljoen) om te beginnen.
bolletjeom
Reisexpert

huur betalen in dollars? Waarom? omdat je buitenlander bent? geld is geld, toch. Moet toch wel over te praten zijn om het te betalen in Kip? Kan me niet voorstellen dat expats etc met zoveel dollars lopen om voor een jaar huur te betalen.
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

1000 dollar is een groot bedrag, maar het zijn maar briefjes en niemand hoeft te weten dat je ze hebt en waar je ze bewaart.
In Myanmar kon nergens gepind worden, en moet je al je geld in dollars meenemen. Dat loopt ook gauw op tot 1000 dollar waar je dan mee rond loopt. Onveilig of niet, je kunt niet anders, en iedereen weet dat daar. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken.
Ik kan me voorstellen dat men in Laos blij is met harde valuta ipv kip.
Op je spullen letten moet overal, en Laos is een land waar de kans klein is dat er iets mee gebeurt.
greatwallnepal
Reiziger
Contacteer:

Bericht door greatwallnepal »

Hoi Laosfan,

zelf ben ik drie jaar geleden in Laos geweest en in alle grotere steden kan prima gepind worden. Ik zou dus zeker niet zoveel geld mee nemen. In sommige plaatsen zijn nog geen pinautomaten, maar in bijvoorbeeld Nong Khiauw kon je bij een resort met je creditcard geld pinnen tegen een commissie van 1,5%. Uiterste redelijk en zo kan je ook zonder pinautomaat nog aan geld komen. Prettige reis gewenst!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

bolletjeom schreef:huur betalen in dollars? Waarom? omdat je buitenlander bent? geld is geld, toch. Moet toch wel over te praten zijn om het te betalen in Kip? Kan me niet voorstellen dat expats etc met zoveel dollars lopen om voor een jaar huur te betalen.
Dollars zijn via de bank ook op te nemen en er wordt op meerdere plaatsen mee betaald. Maar ik kan je wel volgen. Gezien de opnamekosten is het misschien ook wel goed om wat dollars mee te hebben.

GreatwallNepal: bedankt voor je informatie. Echter was me dat bekend (ben zelf ook in het land geweest en weet er redelijk wat van).
bolletjeom
Reisexpert

wat bedoel je met opnamekosten? De kosten die je bank rekent of die de lokale machine er nog bovenop gooit?
Die eerste is makkelijk te omzeilen. Er zijn zat bankrekeningen waarmee je gratis pint in het buitenland. Ik ben daarom overgestapt op de rabo. Kan je zo vaak pinnen als je wilt.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik bedoel beiden :) Ik heb sinds mijn geboorte een Rabobank rekening maar op veel plaatsen werkt de Rabo pas niet in Laos, helaas.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Klopt inderdaad de rabobank kaart werkte inderdaad toen wij er waren ook niet. Wat wij toen zijn gaan doen is naar binnen gegaan bij de Siam Bank is een thaise bank. We hebben daar 500 euro met onze creditcard opgenomen. Dit koste ons inderdaad iets extra maar niet echt veel het viel mij wel neem. We kregen Bath natuurlijk en hebben die weer gewisseld voor Kip. In hotels alles betaald met creditcard.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ja dat is een optie inderdaad. Maar dan heb je te maken met 2 keer commissie (1 keer voor het opnemen en 1 keer voor het wisselen). Voor lange tijd wordt dat minder interessant (en ik ga er vanuit dat mijn inkomsten laag zijn dus zal zuinig moeten zijn).

Misschien is een Thaise of Laotiaanse rekening openen op termijn nog wel het beste.
Plaats reactie