16 weken; Nepal, Buthan, Birma (Myanmar) en Laos / Sri Lanka

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Bel020
Vakantieganger

16 weken; Nepal, Buthan, Birma (Myanmar) en Laos / Sri Lanka

Bericht door Bel020 »

Hoi allen,

Van 'waar zal ik in hemelsnaam naar toe?' tot Nepal, Buthan, Birma (Myanmar) en Laos / Sri Lanka / Andamanen... ik heb inmiddels al een behoorlijk plan vind ik zelf. Ik wil van september tot kerst 2012 gaan reizen (16 weken totaal).

Maar de planning vind ik lastig evenals hoe lang zal ik overal ongeveer blijven en voor wat voor ticket kies ik?
De laatste 1,5-2 weken wil ik vooral lekker chillen, duiken en in een paradijs verblijven (Andamanen eilanden??); maar daar kan ik natuurlijk ook mee beginnen. De beste reistijd voor Birma is november heb ik begrepen. Voor Nepal oktober toch? In Buthan kan ik ivm budget denk ik max een week blijven. Andamanen eilanden zijn te ruw in december of misschien wel heel duur? Waar zal ik chillen en duiken? Sri Lanka misschien? Of doorvliegen naar de Phillipijnen zodat ik ook nog een beetje kan feesten??
Kortom ik zie even door de bomen het bos niet meer...
Iemand ervaring met deze landen en reis? Een idee hoe nu verder te gaan met het concretiseren van deze plannen?
Alvast veel dank.

Mijn interesses: écht andere culturen, natuur (watervallen, jungle, witte stranden, rijstvelden, bergen), WARM klimaat, duiken, snorkelen, relaxen, af en toe feesten (maar snap dat dat bij deze landen er niet in zit...)
PS: @bolletjeom; nog veel dank voor je advies, heb het wereldreis in 3,5 maand idee toch maar laten varen :)
loesopreis
Wereldreiziger

Re: 16 weken; Nepal, Buthan, Birma (Myanmar) en Laos / Sri L

Bericht door loesopreis »

Ik ben in Nepal, Myanmar, Laos en Sri Lanka geweest, daarover kan ik adviseren. Als je al deze landen wilt bezoeken zul je denk ik van het ene naar het andere land moeten vliegen. Ze grenzen niet aan elkaar dus je kunt niet over land reizen. Qua weer zit je in die periode overal wel goed, dus de volgende stap kan zijn uitzoeken wat de tickets kosten en wanneer je telkens wilt vliegen. Je kunt overal 3 à 4 weken rondtrekken en veel moois zien.

Sri Lanka heeft stranden om te relaxen in het zuiden.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Probeer zeker 4 weken voor Myanmar uit te trekken. Ik ben daar nu en het is geweldig!!! Maar buiten dat is het openbaar vervoer hier ontzettend langzaam en zal veel tijd kosten. Je kunt ook vliegen, maar dan betaal je natuurlijk aanzienlijk meer, gemiddeld 10x zoveel als met de bus of trein....

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Bel020
Vakantieganger

Bericht door Bel020 »

Thanks voor de antwoorden. Iemand een idee over het duiken daar in die periode? Dus op Andamanen of op Sri Lanka? Hoe is de zee en het zicht dan? Ik lees er verschillende berichten over namelijk..
En @Kims, houd je nog ergens een weblog bij? Ben heel benieuwd naar je ervaringen, ga er zeker veel tijd voor uittrekken. In Columbus Magazine van winter 11-12 staan ook prachtige foto's en een mooi reisverhaal!
flip72
Reiziger

Bericht door flip72 »

Damm ben jaloers op je :)

Probeer even mee te denken, maar zou je ipv Sri Lanka niet naar Maleisië willen?
Heeft ook mooie stranden, duik mogelijkheden etc...
De reden waarom ik het opper, is dat je dan de route Bhutan, Nepal, Laos, Myanmar, Maleisië kunnen doen.
Je zult hoe dan ook veel moeten vliegen, maar vanuit Laos, zou je via Thailand naar Myanmar kunnen reizen en vandaar door naar Maleisië.
Myanmar is idd een aanrader, zeker de max 28 dagen voor uit trekken.
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
Bel020
Vakantieganger

Bericht door Bel020 »

Dank flip72, ben zelf ook wel in mn nopjes met dit reisplan geloof ik :) Word met de dag enthousiaster. Myanmar kan dus max 28 dagen? Die zal ik er dan voor uittrekken. En wat betreft Maleisië is dat inderdaad misschien ook wel makkelijker met terugvliegen.. Of ik zou natuurlijk heel ordinair naar Thailand kunnen gaan om weer een beetje te verwesteren.. Ik heb klein stukje van Maleisië al gezien (KL en de perhentian eilanden), dus vandaar dat ik liever een nieuw land wil toevoegen aan de nog veel te korte lijst :)
Nog andere ideeën? Ik sta open voor alles...
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Myanmar heeft een maximale visumduur van 28 dagen. Maar je kunt vrij makkelijk een visa overstay doen. Het kost ongeveer $3 tot $5 per dag, afhankelijk van hoe lang je overstay duurt. Je betaalt als je je internationale vlucht neemt. Ik heb guesthouse owners gesproken die aangaven dat er mensen zijn die tot 4 maanden zijn gebleven. Het enigste wat je moet vermijden zijn lokale vluchten. Bij de controle heb je een grotere kans dat ze je wegsturen. Maar over het algemeen valt het wel mee.

De reisperiode voor Myanmar begint vanaf November. Maar in het zuiden is dan nog steeds erg warm. Er is nog een punt waar je aan moet denken. Myanmar kun je alleen per internationale vlucht naar Yangoon bereiken, als je vrij wilt rondreizen. En meest makkelijke mogelijkheden zijn vanuit Bangkok of KL.
Bel020
Vakantieganger

Bericht door Bel020 »

pfff dat maakt het plannen van mijn reis wel weer gecompliceerd zo... Dat betekent dat ik van Nepal en Buthan naar KL moet en dan weer richting Myanmar bijvoorbeeld...
Ik ga er even verder mee puzzelen, goede ideeën zijn nog steeds erg welkom natuurlijk!
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Kims schreef:Probeer zeker 4 weken voor Myanmar uit te trekken. Ik ben daar nu en het is geweldig!!! Maar buiten dat is het openbaar vervoer hier ontzettend langzaam en zal veel tijd kosten. Je kunt ook vliegen, maar dan betaal je natuurlijk aanzienlijk meer, gemiddeld 10x zoveel als met de bus of trein....Groetjes
Je reist met de trein? Die gaat idd erg langzaam. Al is er wel een (klein) verschil tussen de express en de reguliere trein. De bussen zijn over het algemeen een stuk sneller als de trein. Zeker op de gangbare routes. Alleen je moet die van Bagan naar Inle Lake en v.v. vermijden. Die bus is echt waardeloos.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

@ Bel020, als je bij mijn persoonlijke info kijkt kun je mijn website vinden. Duurt alleen nog even voordat ik Myanmar erop heb gezet, omdat ik eerst nog onze trip door Mongolie af moet maken en 3 maanden China... :?

@ Hildo, reis met de bus en pick-up taxi, minibussen etc. Vond het niet echt snel van Yangon naar Inle; 13 uur. Treinen hebben we nog niet geprobeerd, misschien proberen we die van Bagan naar Pyay.... Heb je daar iets over gehoord? Vergeleken bij het reizen in andere Aziatische landen, is het openbaar vervoer hier beperkt en langzaam. En veel bussen rijden alleen 's nachts, alles behalve comfortabel.... Hebben een paar dagen geleden 7 uur op het dak van een pick-up taxi van Inle naar Meiktila gereden, geniale ervaring maar wel last van mijn kont :Y

Groetjes
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Kims schreef:@ Hildo, reis met de bus en pick-up taxi, minibussen etc. Vond het niet echt snel van Yangon naar Inle; 13 uur. Treinen hebben we nog niet geprobeerd, misschien proberen we die van Bagan naar Pyay.... Heb je daar iets over gehoord? Vergeleken bij het reizen in andere Aziatische landen, is het openbaar vervoer hier beperkt en langzaam. En veel bussen rijden alleen 's nachts, alles behalve comfortabel.... Hebben een paar dagen geleden 7 uur op het dak van een pick-up taxi van Inle naar Meiktila gereden, geniale ervaring maar wel last van mijn kont :Y

Groetjes
De 13 hr naar Inle valt voor Myanmarse begrippen best mee. Je moet een bergketen over en de weg daar is niet erg goed. Ik ging met de trein naar Mandalay van Yangoon en die zo er 15 hr over doen (bus 12 hr). Maar uiteindelijk duurde het 18,5 hr. Als je de busreizen al erg vind, dan zijn de treinreizen helemaal een uitdaging. En zeker als je ordinary class rijdt. >:)

Je bent van Inle naar Bagan gegaan neem ik aan met een stop in Meiktila? Zo ja, dan is die pickup taxi niet zo erg. Ik had een mini bus van Bagan naar Kalaw en zat op de achterbank. Die zat los en met de woeste rijstijl kwam die bij elk gat of heuvel los. De hele weg leek het net of we in een achtbaan zaten met losse riemen :N

Ik weet niet of er een directe trein is naar Pyay vanaf Bagan. Meestal zijn er alleen noord<->Zuid en Oost<->West verbindingen. Waarschijnlijk moet je overstappen. Maar de trein is trager als de bus. Helemaal als je moet overstappen omdat je tijd voor vertragingen in moet bouwen. Ben je van plan om naar het strand te gaan?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

@Bel020; nog een tip voor het geval je wel wil vliegen. Als je op tijd met Air Mandalay online boekt, kun je vluchten krijgen voor $50 die je via het internet kunt betalen. Vrij goedkoop dus,al blijft het duurder dan lokaal transport. Ook fijn dat je dan minder dollars mee hoeft te nemen naar Myanmar, want het is een 'cash only' land...

@Hildo; willen inderdaad naar het strand van Bagan naar Ngwe Saung. De trein rijdt van Bagan naar Pyay, maar we hopen dat we dan door kunnen naar Pathein. Even nog uitzoeken dus. Zijn van Inle naar Meiktila gegaan met die pick-up, daar overnacht en toen door naar Mandalay, een aangename 4 uur met de bus... Volgende plek is Pyin Oo Law, door naar Sangain en dan met de boot naar Bagan. Ik vind het reizen hier niet vervelend, juist ontzettend leuk en interessant (overdag dan), het is alleen wel langzaam, maar ach. Hier geldt zeker dat zowel het reizen als de bestemming het doel zijn.... Waar en wanneer ben jij geweest?

Groetjes
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ik ben er van 1/11 t/m 28/11 geweest en ben naast het standaard rondje (yangoon, bagan, inle, mandalay) ook in Hsipaw en de omgeving van Golden Rock geweest. Heb twee trekkings gedaan (1 in Hsipaw en van Kalaw->Inle). De twee daagse trek in Hsipaw was zeer leuk. Had daar echt het gevoel in een authentieke omgeving te zitten. In kalaw had ik dat veel minder. Al was de gids in Kalaw wel weer extreem goed! Je moet even opletten als je naar Pyin Oo Law gaat, toen ik er in November zat, zat het al bijna helemaal vol. Grote kans dat dat nu helemaal vol is. Maar als je naar Pyin Oo Law gaat, dan zou ik ook naar Hsipaw gaan. En dan met de trein heen of terug. Er leuke ervaring! Zeker als je in Mandalay om half 4 's ochtends op het perron komt en alleen maar slapende mensen ziet ;-)

Als je met de boot naar bagan wilt, heb je twee opties (de locale boot en de fast ferry). De lokale boot gaat maar 2x per week en je moet even vragen wanneer. Ik dacht dinsdag en donderdag. Hij gaat trouwens vroeger als de fast ferry en komt later aan.

P.S. als je gaat voor reizen als mede doel, dan moet je een keer met de trein in ordinary class gereisd hebben in Birma. Dat is net als India een ervaring op zichzelf. Heb dat een aantal keer gedaan en nadat ik een goede nachtrust ;-) heb gehad toch een van de betere ervaringen
flip72
Reiziger

Bericht door flip72 »

Grappig dit lijkt een Myanmar topic te worden :)
(snap het wel, want het is echt een mooi land)

Is er al iemand in Bhutan geweest?
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
Bel020
Vakantieganger

Bericht door Bel020 »

Dank flip72, ;t viel mij ook al op, maar wel nuttige tips natuurlijk en het vergroot het enthousiasme :)

Ik kreeg gisteren de tip na Nepal, mogelijk Buthan en Myanmar te hebben gezien Laos misschien te skippen, omdat dat meer van hetzelfde is en waarschijnlijk minder bijzonder dan de voorgaande landen.. Hoe denken jullie daarover? Misschien qua schema ook wel handiger om daarna richting Fillipijnen te gaan bijvoorbeeld? Voor het bounty gevoel en duiken??
Plaats reactie