onze reisroute

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Bastian

onze reisroute

Bericht door Bastian »

Beste medereizigers,

Allereerst, hartelijk dank voor de vele nuttige posts op dit forum!

Momenteel zijn mijn vriendin en ik bezig met de voorbereidingen van onze wereldtrip. We hebben hard gespaard en nu is het dan zover… 8 maanden reizen!! Wij hebben al vele handige tips en bruikbare informatie op het forum gevonden.

Na vele routes overwogen te hebben, denken wij nu een goed reisschema te hebben samengesteld. Wij zijn benieuwd naar jullie reacties en adviezen :)

Onze beoogde reis:
Zuid-Afrika – Nepal – India – Thailand – Laos– Cambodja – Vietnam – Indonesië – Australië – Nieuw-Zeeland (+ eventueel Californië)

Oktober/november is het voorjaar in Zuid-Afrika en dit lijkt ons het mooiste seizoen. Na aankomst in Johannesburg rond 20 oktober willen we een week uittrekken voor Limpopo / Krugerpark om daarna in drie weken van noord naar zuid te reizen, per huurauto of met de Bazbus (waarbij je onbeperkt kan op en afstappen op de route, handig) We denken hiermee ruim de tijd te hebben om de sfeer van het land te proeven. Het lijkt ons ook mooi om de wijnroute te rijden (dus per huurauto) en we zouden graag Robbeneiland zien. Iemand andere ideeën?

Vervolgens vliegen we van Kaapstad naar Delhi om van daaruit direct door te vliegen naar Nepal. Ons idee is om een week in Kathmandu te verblijven en van daaruit enkele dagtochten door de Himalaya te maken. We blijven dan weliswaar laag in het gebergte, maar krijgen toch een goede indruk en we kunnen genieten van de spectaculaire uitzichten, die in deze periode voor de winter invalt door de droge, heldere lucht het mooist zijn.

Na Nepal keren we terug naar India waar we ongeveer drie weken willen blijven. Waar in India hebben we nog niet goed voor ogen. De sfeer in het zuiden lijkt ons prettiger dan in het noorden. Iemand goede adviezen hierover?

Afhankelijk van hoe lang we uiteindelijk in India blijven zullen we waarschijnlijk nog voor de kerst naar Bangkok vliegen. Ons idee is om een kleine twee maanden uit te rekken voor Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Hierbij gaan we uit van 1 maand Thailand en drie keer een weekje voor Laos, Cambodja en Vietnam. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen met deze landen. Hebben jullie adviezen over hoe lang waar te blijven, is een week voor bijvoorbeeld Cambodja wellicht wat lang?

Ergens rond eind februari willen we dan richting Indonesië gaan, waarschijnlijk per vliegtuig. Vanuit Sumatra willen we overland (en zee) oostwaarts gaan, via Java naar Bali. Voor Indonesië trekken we 1,5 maand uit. Eventueel kunnen we vervolgens doorreizen naar bijvoorbeeld Flores of Sulawesi. Hoe vinden jullie de sfeer op de verschillende eilanden?

Vervolgens staat Australië op het programma. Hier kunnen we terecht bij familie in Brisbane, Sydney en Perth. Heeft iemand advies over hoe betaalbaar overland te reizen van Perth naar het oosten? Een treinreis van west naar oost loopt behoorlijk in de papieren volgen mij…
We denken vooral tijd te gaan doorbrengen aan de Oostkust (Queensland), Vanuit Sydney willen we per huurauto naar Melbourne rijden om vanaf daar te vliegen naar Nieuw-Zeeland (Christchurch). Voor het zuidereiland willen we twee weken uittrekken (of is dit te weinig?)

Eventueel (afhankelijk van tijd en budget) gaan we als grandioze afsluiting vanuit Nieuw-Zeeland nog naar Los Angeles (via Singapore) om daar een roadtrip te maken van enkele weken. Dit is iets wat we ooit graag zouden doen, zou een super afsluiting zijn van deze wereldtrip!

Het is een heel verhaal geworden… uiteraard zijn jullie reacties, ideeën en adviezen van harte welkom!

Groeten, Bas
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: onze reisroute

Bericht door Tikva »

Je maakt de fout die heel veel mensen maken. Je denkt omdat je meer tijd hebt je alles vol moet proppen. Deze route gaat je helemaal gek maken en je hebt bijna overal te weinig tijd.
Het mooie van een wereldreis is juist dat je niet zoals in een vakantie moet haasten, dat je de tijd hebt om te wachten wat er gebeurd.

Vooral het eerste deel van je reis is heel gehaast. Voor een week naar Nepal gaan is echt niet de moeite, Nepal is een prachtig land maar je moet er wel meer tijd voor uittrekken. Het idee van een trekking vanuit Kathmandu werkt praktisch ook niet. Wil je echt wat van het land zien dan minimaal 4 weken, wil je geen trekking doen en hooguit een 2 -3 daagse wandeltoch dan 2wk of 10, 4 dg kathmandu en omgeving, 4-5 dg pokhara met wandeling- 3 dagen chitwan en dan nog de reisdagen.

Als je naar zuid-india wil moet je toch weer vliegen of meer tijd om overland erheen te reizen.

Laos, Cambodja en Vietnam voor een weekje is helemaal niet realistisch, wat wil je in een weekje doen? de tijd en het geld (reiskosten, visum) is ook echt zonde. Je kunt beter een land kiezen Cambodja zou bijvoorbeeld wel kunnen voor 2wk en dan de rest ook in Thailand.

Tip lees wat verhalen van mensen die al een wereldreis hebben gemaakt wat ongeveer een beetje realistisch is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik sluit me bij Tikva aan. In 3 weken van j'burg naar Kaapstad reizen is echt haasten, en hetzelfde geldt voor Azië. Ik zou zeggen MINSTENS 3 weken in Laos en 3 weken in Vietnam, maar liever 4.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Johanna1

Qreply

Bericht door Johanna1 »

Wouw wat een gave plannen! En wat een schitterende gebieden!!
Ik ben ook bezig met het uitstippelen van een trip en deze plekken staan ook hoog op mijn interesselijstje! Zuid-Afrika, Zuid-Oost Azië & Himalayagebied, Indonesië en Australië. Gave keus dus als je het mij vraagt!
De reacties op de exacte tijdsplanning vind ik persoonlijk minder interessant - ook best negatief eerlijk gezegd, dat kan toch wel wat toffer? - want uiteindelijk zoek je juist de vrijheid op en je vertrekt met voldoende tijd. Dus je kijkt toch wel per plek hoelang je uiteindelijk ergens blijft zodat je juist voldoende tijd doorbrengt per regio.
Wat mij juist fijn lijkt om te weten zijn de fijne adresjes, unieke plekjes en andere enthousiaste tips....
In elk geval ontzettend veel plezier gewenst, ik vind het echt een superkeuze!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Qreply

Bericht door Tikva »

Johanna1 schreef:De reacties op de exacte tijdsplanning vind ik persoonlijk minder interessant - ook best negatief eerlijk gezegd, dat kan toch wel wat toffer? - want uiteindelijk zoek je juist de vrijheid op en je vertrekt met voldoende tijd. Dus je kijkt toch wel per plek hoelang je uiteindelijk ergens blijft zodat je juist voldoende tijd doorbrengt per regio.
Dat zou opgaan als je gewoon een enkele reis koopt maar aangezien je met visum eisen zit (met een enkele reis kom je de meeste landen niet in) kopen de meeste mensen toch vooraf hun ticket, dit is ook veel goedkoper.

Natuurlijk geven we graag leuke tips maar ik zou aanraden eerst je route te verbeteren. Bij de reisinfo van de diverse landen kan je ook al veel info vinden over de bezienswaardigheden, leuke tours etc. Als je dan vragen die wat concreter zijn is het ook makkelijker tips te geven.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben het met jenny en Tikva eens. Mede ook omdat je je gaat vastleggen voor tickets etc.

Zuid-Afrika in 3 weken. je zegt een volle week voor kruger/limpopo en daarna 3 weken? dus in totaal 4?
Kruger is heel duur dus ik zou je willen aanraden ( voor je budget) om er 1 nacht te blijven en 2 volle dagen. Niet langer. Het is ook niet het mooiste park. Gebruik die tijd dan om van Jo'burg naar kaapstad te reizen en bezoek onderweg Hluhluwe umfolozi NP. En eventueel Addo.
De wijnroute? bedoel je de gardenroute? Een auto huren en wijnproeven lijkt me een slechte combi..haha. Er zijn wijnproeftours te regelen in hostels in Kaapstad. ideaal want een ander rijdt en een auto huren voor een dag of 2 is in verhouding prijzig.
Laat me even weten wat je bedoelt met wijnroute, dan kan ik er misschien iets zinnigs over zeggen.
als je de Gardenroute bedoelt.... ik snap tot op de dag van vandaag niet wat de fuzz is. Het is gewoon een gebied dat wat groener is dan de rest van het land maar ook dichter bevolkt. Met name door blanken met iets te veel geld. Wanneer je in deze regio dingen wilt zien kan je er met de Bazbus ook prima komen.

een week nepal lijkt mij erg kort. Zeker na een flinke vlucht moet je even inkomen. Compleet ander land, gewoontes, betaalmiddel, gebruiken. Tegen de tijd dat je er een beetje inkomt en het allemaal soepel gaat lopen moet je alweer weg.

India. Visum!!! kan niet anders zeggen dan: regel op tijd en weet exact waar je de eerste nacht gaat overnachten en hoe en wanneer je het land weer verlaat etc. Het is op dit moment een lastig visum qua aanvragen. Dus in Nederland al regelen!. Let ook op met de eventuele transit en het visum wat je daar eventueel nodig hebt voor Nepal
ik ben bang dat je voor india niet "wel kunt zien hoe lang je blijft" ivm visum.

ik ken india niet maar hoor van veel mensen dat ze het een verademing vinden na india. Misschien beter in die volgorde doen? het noorden schijnt mooier/ boeiender te zijn en het zuiden relaxter

voor laos, cambodja en vietnam ieder een week is echt niet te doen. Laos 4 weken, cambodja minimaal 1,5 en Vietnam ook 4 weken. Stel dat je dit dus niet hebt dan kan je beter ervoor kiezen om iets te laten vallen. Ik zelf zou dan vietnam doen omdat dit verder weg ligt en later in een vakantie altijd nog een keer kan. Je zou eventueel ook 3 weken naar laos kunnen. Dus dan in het noorden Laos in en afzakken en door Cambodja weer terug naar Thailand.

1.5 maand voor Indonesie kan. ik weet alleen niet of je dan meer moet willen dan Sumatra, java en Bali.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Geweldige trip inderdaad!

Van West naar Oost reizen in Australie is zeer makkelijk te doen met het vliegtuig, bijvoorbeeld met Jetstar of Virgin. Met de trein duurt langer, maar dan zie je natuurlijk wel veel meer. Het hoeft niet heel duur te zijn als je op tijd boekt en bijvoorbeeld alleen een stoel ipv een couchette neemt.

Het goedkoopst is direct boeken met de maatschappij, kijk op hun site voor specifieke prijzen etc:
https://www.greatsouthernrail.com.au/si ... acific.jsp

Veel plezier!! :W
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Maf

Bericht door Maf »

Beste Bas,

Een prachtige route inderdaad! En ondanks dat ik me kan vindne in de voorgaande reatcies dat je haastig reist moet je je niet te snel laten afschrikken ;) Ik snap eigenlijk niet waarom ZA er in zit, het lijkt zo "niet op de route te zitten", maar daar zal je je overwegingen in hebben. Echter, je hoeft niet meteen maanden in ZA door te brengen. Ik was er afgelopen zomer nog (ja, zelfs in de winter is ZA geweldig) en als je twee weken uitrekt voor the garden route vanaf Port Elizabeth naar Kaapstad heb je tijd genoeg voor een prachtige ervaring. Natuurlijk, je kan niet alles doen maar je huurt een auto in Port Elizabeth, levert die in in Kaapstad, en onderweg ga je langs ADDO, beetje surfen, witte haaien kijken, genieten van natuur en strand, een wijntour doen in Stellenbosch en nog en paar dagen Kaapstad en omgeving verkennen. Dan heb je een mooi stuk van ZA gezien.

Wat het dus wel is met je reis, in de staat zoals je die neerschrijft, is dat je waarschijnlijk nooit rust hebt en maar blijft reizen, zeker als je vastzit aan bepaalde tickets. Hoe fijn kan het niet zijn om midden in je reis een weekje in een husije op het starend te zitten met niet meer dan wat zwemkleding en een boekje.

Uit je verhaal haal ik wel dat je nog niet veel vantevoren boekt, dus dan blijf je wel flexibel en kan je onderweg beslisse hoe het uitpakt. Let wel dat tickets vaker duurder uitpakken dan goedkoper als je laatste moment boekt.

Laat je niet te snel afschrikken dat je overal vele weken voor nodig hebt, sommige stukken zijn echt goed te doen in minder, maar als je zo constant reist; dan maak je jezelf heel snel reismoe; nieuwe indrukken boeien je niet omdat je de oude nog niet hebt verwerkt en rust vind je niet.

Maar een prachtige ervaring heb je zo en zo wel :)
Plaats reactie