Rondreis van 3 weken door Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Rowan08

3 weken bali Lombok gili

Bericht door Rowan08 »

Hallo allemaal,

In April gaan mijn vriend en ik 3 weken(reistijd valt hierbuiten) richting Indonesië. Nu willen we sowieso naar bali lombok en de gili(niet te lang)
Nu zijn er nog drie plekjes die ons aanspreken. Sumatra (jungle en oerang oetangs), Komodo (Komodo varaan en duiken) en Nusa Penida (duiken, ivm grote kans manta's en Mola mola).
Nu komen wij er niet uit of het mogelijk is om een van deze opties erbij te doen.

Wij houden van relaxen, natuur, dieren en duiken. Op lombok willen wij naar de Vulkaan, op de gili lekker relaxen en op bali genieten van het eten de mensen en de omgeving. Wij hebben echter geen idee hoe wij een schema in elkaar moeten zetten, omdat dit echt de eerste vakantie is waarbij wij gaan rondtrekken. Hopelijk kunnen jullie ons een beetje op weg helpen en vertellen of het mogelijk is om sumatra, komodo of nuse penida aan te doen :)

Vriendelijke groetjess

Rowan
Jenny
Reisexpert

Re: 3 weken bali Lombok gili

Bericht door Jenny »

De manta's bij Nusa Penida kun je als dagtrip vanuit Bali bezoeken. Diverse duikscholen in Padangbai, Candi Desa en Sanur bieden duiktrips naar manta-point aan. Zelf heb ik deze trip vanuit het zuiden van Bali gemaakt via Joe's Gone Diving in Sanur.

Vanuit de Gili's is het mogelijk om in 3 dagen naar Labuan Bajo op Flores te varen met een stop bij de Komodo Varanen. Deze tour is onder andere te boeken bij Perama Tours. Eenmaal aangekomen in Labuan Bajo kun je daar een aantal duiktrips boeken. Ik heb goede ervaringen met Reefseekers. Na het duiken kun je per vliegtuig terug van Labuan Bajo naar Bali. Er gaan meerdere vluchten per dag. Tickets kun je ter plekke boeken of vooraf via TicketIndonesie. Dit laatste is uiteraard een paar euro duurder.

Sumatra is binnen de gestelde tijd alleen per vliegtuig te bereiken. Je vliegt vanuit Bali naar Medan, en dan neem je een bus of taxi naar Bukit Lawang (3-4 uur) of Ketambe (meer dan 12 uur, maar wel mooier!) Na afloop van je jungle ervaring kun je weer terug naar Bali vliegen.

Ik zou niet proberen Sumatra EN Flores in een trip te proppen, maar te kiezen voor een van de twee.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Wellicht een optie om van DPS naar Labuan Bajo te vliegen en de boot richting Bali te nemen?
Je kan ook op Lombok worden afgezet is mijn ervaring. Een deel van ons ging naar de Rinjani en wij door naar de Gili's

Volgens mij moet de trip van LB naar Lombok ook in 2 dagen kunnen, maar weet dit niet 100% zeker meer..

Veel plezier
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

kevinmp schreef:...Je kan ook op Lombok worden afgezet is mijn ervaring. Een deel van ons ging naar de Rinjani en wij door naar de Gili's...
Je kan niet direct met de boot van Labuan Bajo naar Bali, alleen naar Lombok of de Gili's. Dat is de 'terugweg' van de boottocht die ik hierboven beschreef. Deze duurt inderdaad 2 dagen. (De heenweg is vanwege meer en andere stops een dag langer dan de terugweg.) Ook deze trip is te vinden en te boeken op de website van Perama.
ChantalB

Planning 3 weken Bali, Lombok, Gili?

Bericht door ChantalB »

Ik en mijn vriend (26 en 29 jaar) gaan van 24 aug. t/m 13 sept. rondreizen in Bali, Lombok en de Gili eilanden.

Ik heb al wat rondgelezen op allerlei forums hoe we deze reis het beste kunnen plannen (welke plekken we verblijven etc.) Alleen overal staat zo veel, dat ik door de bomen het bos niet meer zie!
We hebben al eerder een rondreis door Amerika gemaakt, maar nog nooit door een aziatisch land.

Laat ik even beginnen met wat we graag op onze reis willen doen:

Op Bali:
- we zouden graag leren surfen (in welke plaats kunnen we dan het beste verblijven?)
- verblijven in Ubud om vanuit daar allerlei trips te doen (zijn er nog tips van dingen die we echt moeten zien/doen?)
- Ik las dat het raften heel leuk was, dus dat zouden we ook graag willen
- Mountainbiken door de rijstvelden of met een chauffeur op pad (wat raden jullie aan)
- Is canggu een leuk plaatsje om te verblijven? Heb hier namelijk wel goede verhalen over gelezen.

Op Lombok:
- Vulkaan beklimmen

Gili eilanden
- Duiken of snorkelen

In bali willen we liever max. op 3 verschillende plaatsen verblijven, zodat we niet al te veel met onze koffers heen en weer hoeven te slepen.
En welk gili eiland raden jullie aan? Is het mogelijk om er 2 te bezoeken of wat dat teveel proppen in 3 weken?

Kunnen we het beste eerst naar Lombok gaan of eerst de gili eilanden? En hoe lang duren hier ong. de overtochten van? Wat is de gemiddelde prijs voor een overtocht?

Verder houden we wel van gezelligheid en willen we in de buurt van leuke tentjes zitten om lekker te eten en drinken (cocktails :p). Maar liever geen 2e Salou of dergelijke.
We willen ook af en toe lekker niks doen en op het strand liggen

Hebben jullie verder nog tips voor dingen die we echt moet zien of doen? Of leuke accomodaties om te verblijven? En raden jullie het aan om lekker op de bonnefooi te gaan of vooruit te boeken?

Zo dat was mijn hele vragenlijst! Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen :)
Jenny
Reisexpert

Re: PLANNING 3 WEKEN BALI, LOMBOK, GILI?

Bericht door Jenny »

Surfen

De meeste surflessen worden aangeboden in het zuiden Bali in de omgeving van Kuta. Kuta zelf is, met name in de vroege ochtend, heel populair. Ten zuiden van Kuta (allemaal aan de westkust) wordt ook gesurfd, maar daar is meer surf en daardoor zijn deze stekken minder geschikt voor beginnende surfers.

In Changgu zijn ook surfers, maar ik weet niet of er lessen zijn.

Ubud e.o.

Of je een auto huurt of gaat fietsen hangt af van je interesse. Met de auto kom je verder dan op de fiets ;) Houd er rekening mee dat de meeste huurfietsen geen/weinig versnellingen hebben en de wegen rondom Ubud steil omhoog gaan, dus een huurfiets is geen lekker vervoersmiddel voor langere afstanden.

Voor tips en rondom Ubud verwijs ik naar mijn website.

Lombok

Beklimming van de Rinjani duurt 3-4 dagen. Wil je niet zo lang lopen, dan kun je de Gn Agung of Gn Batur op Bali beklimmen.

Gili's

Mijn beste vriend zat vorige week op Gili T. en hij appte me: Gili T. is net Salou in de jaren 90. Nu ben ik nooit in Salou geweest, maar ik was in 2012 al klaar met Gili T. De afgelopen tien jaar (sinds mijn eerste bezoek) is het eiland zo ontzettend volgebouwd! Misschien leuk als je van een feestje houdt, maar anders?

Er zijn tourtjes om de 3 Gili's op één dag te bezoeken. Varen van Sengigi op Lombok naar de Gili's duurt ongeveer een half uur. Prijs hangt af van je onderhandelkunsten en het aantal mensen op de boot.
Ro0wtje

Advies 3 weken bali, nusa lembongan en gili

Bericht door Ro0wtje »

Hallo allemaal

In april ga ik 3 weken (23dagen) naar bali. Super veel zin in! Nu ben ik bezig met het maken van een globale planning, en wilde graag jullie advies.

Dag 1: ams-denpasar
Dag 2: aankomst en Door naar sanur
Dag 3-6: sanur- nusa lembongan (staat al vast ivm boeking en vrienden die daar dan zijn)
Dag 6-9 nusa lembongan -Ubud
Dag 9 -10: Ubud- jutiluwih
Dag 10-13: Jutiluwih -lovina
Dag 13-15: Lovina - Amed
Dag 15-21: amed - Gili (willen alle 3 de eilanden )
Dag 21-23 Gili -sanur (hotel in de buurt vliegveld)
Dag 23: Denpasar - Amsterdam

Wij willen in nusa lembongan:
Duiken, relaxen en bijkomen reis

Ubud:
Scooter huren// fietsen en rijstevelden
Monkey forest
Goa gahah
Gungun batur beklimmen
Koken
Raften
Tirta empul

Lovina:
Gigit waterval / combinatie met munduk?
Dagje strand
Banjar hotsprings

Jatiluwih:
Rijstvelden

Amed:
Tirtagangga tempel
Duiken/ snorkelen
Verder nier zo'n idee

Gili:
Duiken//relaxen// lekker eten// salt lake op meno

Ja, als ik zo bekijk is er wel weinig tijd. Mijn vriend wilt gtaag ongeveer 2 dagen per gili eiland hebben. Hij wil ze ip allemaal zien.

Is het een beetje een goede route ? En is het haalbaar? En zijn er dingen die we op een dag kunne combineren?

Ik hoor het heel graag van jullie!

Alvast bedankt!
Erik
Site Admin

Re: Advies 3 weken bali, nusa lembongan en gili

Bericht door Erik »

Het ingeschatte aantal dagen lijken mij voldoende om de meeste dingen van Bali te zien. Hoe het met de Gili's zit weet ik helaas niet, maar misschien dat iemand anders dat kan aanvullen?
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Ik zou me beperken tot één of twee van de Gili's en dan eventueel een dagtrip maken naar een andere als je graag wilt. Er gaan twee keer per dag bootjes tussen de drie eilanden, 's ochtends rond 9.00 heen en 's middags rond 15.00 terug. (Of je kunt voor de hoofdprijs een eigen boot charteren.)
Dat zoutmeer op Meno stelt niet heel veel voor eigenlijk, ik ben ruim een week op Meno geweest en het meer was verre van het hoogtepunt van het eiland ;) Eigenlijk is er op heel Meno vrij weinig te doen. Toen ik er was (sept. 2014), was een kampvuur op het strand het absolute toppunt van de dag _O- Ik vond die rust zelf heerlijk, maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat je iets meer leven in de brouwerij zoekt misschien? Dan is Air een prima plek, of Trawangan als je van een feestje houdt.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
WayangTravel

Bericht door WayangTravel »

De afstanden op Bali zijn niet erg groot dus de meeste plaatsen zijn allemaal binnen een dag bereikbaar. Ook de Gili eilanden liggen erg dicht tegen elkaar aan dus de oversteek van het ene eiland naar het andere eiland is kort (15 minuten of zoiets). De 3 eilanden lijken erg op elkaar. Het enige verschil is dat het ene eiland meer ontwikkeld is dan het andere eiland. Veel backpackers, restaurantjes en simpele accommodaties. Er is geen gemotoriseerd verkeer en er is geen zoet water. Douchen moet dus met zout water en daar wordt je niet echt lekker schoon van. De eilanden zijn klein genoeg om alles lopend of met de fiets te kunnen doen. Fietsen zijn overal te huur.
Verwacht geen ongerepte plekken op Bali of de Gili eilanden. Zeker in de zomermaanden zijn er enorm veel toeristen. Als je echt avontuur en ongerepte plekken zoekt, moet je op andere eilanden van Indonesië zijn.
Misschien ook goed om er rekening mee te houden dat de scooters in Indonesië meestal een 125cc motor hebben en dus volgens de Nederlandse wet in de categorie "motoren" valt. Je moet er officieel dus een motorrijbewijs voor hebben. Daar zal de verhuurder niet om vragen maar de politie kan je aanhouden en een bekeuring geven. Het verkeer kan chaotisch zijn en bij kleine aanrijdingen rijdt men vaak door (zelf gezien). Dit om gedoe met de politie te voorkomen. Als je geen motorrijbewijs hebt en een aanrijding krijgt ben je niet verzekerd.
Wayang Travel - Auto's met privé chauffeur op Java, Bali en Lombok.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

WayangTravel schreef:Er is geen gemotoriseerd verkeer en er is geen zoet water. Douchen moet dus met zout water en daar wordt je niet echt lekker schoon van.
Zoet water wordt tegenwoordig 'gewoon' ingevoerd per boot. Bij vrijwel alle overnachtingsadressen kun je dus met zoet water douchen. Op Meno waren er september 2014 nog maar twee of drie adressen waar zout water in de mandi zat, het waren dan ook de allergoedkoopste adressen (<150.000rp per nacht). Ik had voor 200.000rp een gewone koude douche (geen mandi) met zoet water.
WayangTravel

Bericht door WayangTravel »

Op Gili Air afgelopen jaar nog gewoon zout water uit de douche. Bungalow (Star & Bar Bungalow) was 45 euro per nacht dus niet bepaald goedkoop.
Wayang Travel - Auto's met privé chauffeur op Java, Bali en Lombok.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

WayangTravel schreef:Op Gili Air afgelopen jaar nog gewoon zout water uit de douche. Bungalow (Star & Bar Bungalow) was 45 euro per nacht dus niet bepaald goedkoop.
Echt? Jeetje, wat een geld voor zout water...
Ro0wtje

Bericht door Ro0wtje »

Bedankt voor de reacties!

IK dacht dat je een scooter kon huren als je een internationaal rijbewijs had. Tenminsye dat is wat ik overal lees. Maar misschien heb ik het dan mis.

Wat betreft de gili eilanden ....ik denk dat wij gewoon één eiland kiezen en dan uitstapjes. Wij houden enorm van rust en zijn totaal geen party types. En dat zout water...dat overleven we vast wel. Is idd niet heel prettig maar dat nemen we voor lief.

Bedankt voor de tips mensen, wordt zeer gewaardeerd _O_
wim van brink
Wereldreiziger

Re: Planning 3 weken Bali, Lombok, Gili?

Bericht door wim van brink »

Zoals je zelf al zegt, door de vele informatie die je hebt gekregen en gelezen, zie je door de bomen het bos niet meer. Dat zal er niet beter op worden als je veel reacties krijgt. Toch kan ik je misschien een beetje op weg helpen. Plan niet te strak. Beter gezegd plan niet teveel. Als je ruwweg een route in je hoofd hebt is dat voldoende. Je moet bedenken dat Bali en Lombok vrij kleine eilanden zijn die een goede infrastructuur kennen en daardoor makkelijk te bereizen. Wij hebben toen wij in Ubud verbleven een bromfiets gehuurd. Ideaal in de tropen, windje langs het lijf, want warm en zweterig is het, en je kan er overal mee komen. Inspecteer wel even de banden, want daar wil het nog wel eens aan markeren. Lekker langs de rijstvelden tuffen en grote kans dat je er nauwelijks een toerist tegenkomt. Fietsen kan, maar het bepaald niet vlak en bij een temperatuur van rond de 30 graden en een hoge luchtvochtigheid niet direct een lolletje. Je zult merken als je daar bent en je maakt contact met medereizigers de tips je om de oren vliegen. Die weet het beste surfgebied, restaurantjes enz. Gilieilanden, oké als je daarheen wilt maar het is inmiddels wel aardig over de top. Nog geen Spaanse en Griekse toestanden maar het komt aardig in de buurt. Wij zijn zelf 2 maanden door Indonesië gereisd en tegen onze verwachting in 2 weken op Bali en Lombok gebleven. Het is er relaxed en onverwacht authentiek buiten de badplaatsen. Je kan bij een ritje zomaar tussen een hanengevecht belanden. Rituele lijkverbranding enz. Maar nogmaals, het klinkt een beetje belerend, plan niet teveel. Laat ook wat aan het toeval over.
Plaats reactie