Tips voor: Backpacken door Thailand Laos Cambodja en Vietnam

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Thaitanium
Reiziger

Re: Beginnende backpacker door thailand, laos, vietnam, camb

Bericht door Thaitanium »

Hey,

Ik zou voor je eerste optie gaan. Ik heb het iets anders gedaan. Ben vanuit Vietnam naar Phnom Penh gegaan met de boot over de rivier. Vervolgens gevlogen naar Bangkok, daarna het noorden van Thailand gedaan. Vervolgens noord laos in en vandaar naar het zuiden. Daarna overland weer Thailand ingegaan maar wat veel mensen doen is vanaf zuid laos (4000 islands) naar Cambodja gaan, dat is prima te doen. Dan kan je Cambodja bekijken en vanuit bv Pnomh Penh de rivier over naar Vietnam. Vervolgens kan je dan van Zuid naar Noord vietnam reizen. Volgens mij is dat de beste, makkelijkste en goedkoopste optie.

Als ik je nog een tip mag geven over noord thailand. Ik ben zelf al 6 keer in thailand geweest en vond het noorden prachtig, zeker als je ervan houd om op een scooter of motor te rijden. Ik ben bv vanuit Chiang Mai over de bergen zelf naar Pai gereden. Geweldige ervaring met wegen met allemaal bochten en door de bergen. Je kan dan bv bij een bedrijfje in Chaing Mai, (AYA service) je grote backpack meegeven in hun busje waarna je bij dat bedrijf een scooter huurt om zelf naar Pai te rijden. Daar kan je dan weer je backpack ophalen en bv nog een scooter voor een paar dagen huren om daar rond te rijden. (BV naar Mae Hong San voor de longneck tribes) Kost je voor scooterhuur plus bagage die ze meenemen nog geen tien euro. Prima deal en echt geweldige ritten maak je daar.

Vanuit Pai ben ik na een weekie naar Chiang Rai gegaan en vanuit daar kan je dan verder noordelijker om de oversteek te maken naar Laos en Luang Prabang met de slowboat inderdaad.

Veel plezier :)

PS Pattaya in Thailand is echt heel smerig geworden, je kan dezelfde lol (wat voor lol je ook zoekt) net zo makkelijk en iets relaxter in bv Bangkok of Phuket beleven.
doubler

Bericht door doubler »

Hey thnx voor je reactie. Zo'n scootertocht klinkt heel erg vet!!! Ik neig inderdaad ook meer naar mijn eerste optie. Dus via thailand naar laos en dan via cambodja naar vietnam. Om uiteindelijk via Noord Thailaand te vliegen naar Bangkok:).

Pattaya sla ik inderdaad maar over. Ik dacht dat dat gewoon een leuk uitgaansgebied was met kroegen en discotheken. Ik houd wel van een feestje namelijk:P maar niet van dat soort feestjes die zich daar voornamelijk afspelen....

Is het volgens jullie verstandig om een laptop mee te nemen? Of zal er in de meeste hostels een te kleine kluis zijn om deze in te stoppen. Of is er in de meeste hostels uberhaupt geen kluis?
Thaitanium
Reiziger

Hey,

Ja zeker doen..ik ben tien maanden op reis geweest en ben wel 80 keer met de motor of scooter erop uit geweest, de leukste en gaafste manier om nieuwe dingen te ontdekken en ervaren.

En voor stappen moet je idd gewoon Bangkok doen.. genoeg discotheken daar.. of Phuket kan je naar Bangla road.. das ook een ervaring ;) En op al die eilandjes zijn er ook genoeg kroegjes...

Ik heb in die tien maanden gewoon een mini laptop meegenomen. Nooit problemen gehad hoewel de meeste hostels geen kluisjes hebben. Ik had een normale backpack waar ik em dan indeed. Slotje eromheen en soms dan zon kabel vastmaken aan het bed ofzo zodat de tas zelf niet mee genomen kan worden. Maar eigenlijk bijna nooit die kabel gebruikt.

Laptop in je backpack en goed op slot doen moet voldoende zijn. Ik heb geen probs gehad.. meeste dingen kan je wel met een beetje common sense voorkomen :)
doubler

Bericht door doubler »

kan je eigenlijk met een nederlands autorijbewijs makkelijk een scooter huren in zuid oost azie? Doen ze net als overal buiten Nederland niet moeilijk met rijbewijsen en dergelijke:P?
Thaitanium
Reiziger

Haha nee joh, ik heb niet eens een auto rijbewijs of motor rijbewijs. Mijn gaafste ervaring was in vietnam 4 dagen met de easy riders zelf op een motor rijden na slechts een halfuurtje lessen:) Mag niet maar goed :)

Meestal is kopie paspoort voldoende, soms paspoort zelf achter laten.. Dat laatste doe ik liever niet ivm risico op scams, maar bijna altijd lukt t wel met kopietje of gewoon een of ander formulier ondertekenen. Ik heb mijn hele reis geen problemen gehad.

Je kan wel eens worden aangehouden, zorg dat je in ieder geval altijd je helm op hebt en weet dat het verkeer in bv Vietnam echt een zooitje is, dus scherp zijn.. En als je wordt aangehouden dan kom je toch niet onder een kleine boete (omkoopbonus voor de politie) uit. Ze weten dat een toerist wat geld heeft, dus ze verzinnen gewoon een onzin regel die je zou hebben overtreden, maar meestal ben je er wel vanaf voor 5-10 euro. Gewoon beleefd zijn en beetje meelullen.

Ben in een aantal verschillende reizen in totaal 2 keer gestopt, twee keer een boete van 500 baht.. zo'n 13 euro.. Op mn afgelopen reis alle keren dat ik op pad ging niet aangehouden.. Dus ach :)
doubler

Bericht door doubler »

Ik kom 20 april aan in Bangkok en heb het plan naar de full moon party te gaan op 25 april op Koh Phangan, Hebben jullie misschien ervaring met het reizen van Bangkok naar Koh Phangan?. Hoe lang moet ik hier ongeveer voor uit trekken? Ik heb namelijk al naar wat hostels gezocht op Koh phangan en bij veel hostels moet je minimaal 3 dagen boeken om er uberhaupt te mogen verblijven. Redt ik dit dan wel ivm de reistijd naar het eiland vanaf Bangkok?
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Reken er een hele dag voor. wij vertrokken aan het begin van de avond en waren er 's ochtends.

Maar waar zit je over in dan? Die 3 dagen hoef je niet persé de dagen voorafgaand aan de full moon party te boeken... Je kunt toch bijvoorbeeld ook boeken voor de 25e, 26e en 27e...
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
flrmarcel

Bericht door flrmarcel »

De 25ste samen een biertje (of bucket) doen dan?
Ook ik bevind me in deze regio ten tijde van de Full Moon Party en als je er dan toch in de buurt bent....

Ik reis vanuit het zuiden (Phuket - Krabi) richting Kho Samui, daar heb ik inderdaad ook een dag voor uitgetrokken.
"Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je (verkeerd) gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt!"
doubler

Bericht door doubler »

Is helemaal cool!
LML

Bericht door LML »

Hier een route die ik o.a. heb gedaan gedurende de tijd dat ik deze landen bezocht:

Bangkok, en dan naar boven met de trein naar Chiang Mai en eventueel Pai met een scooter of auto. Je kunt gedurende deze route op meerdere plaatsen er uit. Aangezien je de full moon party direct wilt bezoeken, kun je dat ook eerst doen en dan omhoog.

Dan terug naar Pak Chong, Khao Yai national Park eventueel bezoeken en door naar de grens van Laos. Je komt dan uit bij Pakse.

Pakse-Vientiana-Vang Vieng-Luang Prabang (Pakse is niet heel veel te doen, behalve Tad Fane) Overigens moet je goed op de hoogte zijn van de wisselkoers en wat reëel is voor een taxi. Wij gingen van Pakse naar Tad Fane en betaalden 10 euro. De chauffeur zei dat het wel 2,5 uur rijden was. Achteraf bleek het een half uur en hoorden we van de mensen van het resort dat het voor 2 euro had gekund. Het afdingen begon overigens bij 20 euro;)

Vanuit Luang Prabang vliegen naar Hanoi. Waarom vliegen? De busreis duurt iets meer dan een dag en gaat door de bergen. Naast dat het zeer oncomfortabel is om door de bergen van Laos met een bus zo lang te reizen is het ook gevaarlijk. Vliegen duurt 45 minuten en bespaart je dus een hoop tijd.

Van Hanoi naar Ha long Bay en dan vervolgens Hanoi naar Saigon/HCMC. Deze route kun je met bussen naar beneden rijden. Ik was geen fan van de stranden op Vietnam. Het zijn geen bounty stranden en de zee is er ook niet heel helder. Thailand heeft je dan meer te bieden of Sihanoukville in Cambodja.

Van Saigon/HCMC moet je even kijken wat je wil. Phu Quoc is wel een mooi eiland. Mocht je direct door willen naar Cambodja dan vanuit HCMC naar Sihanoukville. Visa kun je aan de grens regelen, laat je niet gek maken door de Vietnamezen die het voor je willen doen. Het visum is aan de grens 20 dollar. Ze zullen je eerst meer willen laten betalen (bij ons deden ze alsof we nep geld hadden en dat ons paspoort niet meer geldig was, maar als je dan vraagt of ze een bonnetje willen geven dan houden ze er wel mee op). Mocht je meer betalen dan krijg je ook een andere stempel. De stempel waarop 20 dollar staat is degene die Cambodja hoort te verstrekken. Aangezien het land zo arm is zul je dus te maken krijgen met corrupte ambtenaren.

Sihanoukville-Phnom Penh-Siem Reap. De overige steden die je wilt bezoeken kun je dan allong the way doen.

Dan Thailand weer in om je reis af te sluiten op eilanden in Zuid-Thailand. Hiervoor heb je bij een entree aan de grens dan nog 15 dagen.
doubler

Bericht door doubler »

Wouw coole trip!!!! ja ik heb voor de zekerheid maar alvast een hostel geboekt voor koh phangan ivm de mogelijke drukte op het eiland. Ik ga dan vanuit het zuiden naar het Noorden reizen. Tis inderdaad veel beter om die route te vliegen indien zo'n busrit zo ontzettend lang duurt.
pim2678

Thailand, Laos, Cambodja Vietnam - Australie.

Bericht door pim2678 »

Hallo allemaal,
Ik ben van plan van januari t/m juni te gaan backpacken. Het idee is om te starten in Thailand en dan door te reizen door Laos Cambodja en Vietnam. Voor het eerste deel van de reis wil ik 3,5 maand uittrekken om vervolgens in 2,5 maand door Australië te reizen.
Is dit de goede periode qua weer en regenseizoenen e.d.?
Is dit een goede reisvolgorde en is dit allemaal te doen binnen deze tijd of raden jullie iets anders aan?
Bedankt!
michaeljolenne

Re: Thailand, Laos, Cambodja Vietnam - Australie.

Bericht door michaeljolenne »

hoi,

wij gaan ook dezelfde reis maken en wij gaan in november, als je via thailand na laos vietnam en cambodja zit je als je in november begint het beste met de weersomstandigheden

hoe heb jij het geregeld met visums?

want wij starte ook in thailand en gaan via land na laos onze trg vlucht is vanuit australie
ik had gelezen dat je in aanmerking komt voor een visum vrijstelling van thailand als je kan aantonen dat je thailand verlaat binne 30 dagen of een vlucht hebt geboekt binne 30 dagen na een ander land.

dat is bij ons dus niet het geval

grtjs
pim2678

Bericht door pim2678 »

Ik ben van plan in Nederland een 60dagen visum te regelen voor de eerste periode in Thailand en dan in Bangkok zelf de andere visums te regelen voor laos, cambodja en vietnam. Dan kan ik de eerste 2 maanden zelf bepalen hoe lang ik precies in Thailand blijf want dat weet ik nog niet precies.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Visa voor Laos en Cambodja kun je gewoon aan de grens regelen. Vietnam moet je wel vooraf regelen, maar dat gaat onder andere in Phnom Penh heel makkelijk.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie