Ik zou voor je eerste optie gaan. Ik heb het iets anders gedaan. Ben vanuit Vietnam naar Phnom Penh gegaan met de boot over de rivier. Vervolgens gevlogen naar Bangkok, daarna het noorden van Thailand gedaan. Vervolgens noord laos in en vandaar naar het zuiden. Daarna overland weer Thailand ingegaan maar wat veel mensen doen is vanaf zuid laos (4000 islands) naar Cambodja gaan, dat is prima te doen. Dan kan je Cambodja bekijken en vanuit bv Pnomh Penh de rivier over naar Vietnam. Vervolgens kan je dan van Zuid naar Noord vietnam reizen. Volgens mij is dat de beste, makkelijkste en goedkoopste optie.
Als ik je nog een tip mag geven over noord thailand. Ik ben zelf al 6 keer in thailand geweest en vond het noorden prachtig, zeker als je ervan houd om op een scooter of motor te rijden. Ik ben bv vanuit Chiang Mai over de bergen zelf naar Pai gereden. Geweldige ervaring met wegen met allemaal bochten en door de bergen. Je kan dan bv bij een bedrijfje in Chaing Mai, (AYA service) je grote backpack meegeven in hun busje waarna je bij dat bedrijf een scooter huurt om zelf naar Pai te rijden. Daar kan je dan weer je backpack ophalen en bv nog een scooter voor een paar dagen huren om daar rond te rijden. (BV naar Mae Hong San voor de longneck tribes) Kost je voor scooterhuur plus bagage die ze meenemen nog geen tien euro. Prima deal en echt geweldige ritten maak je daar.
Vanuit Pai ben ik na een weekie naar Chiang Rai gegaan en vanuit daar kan je dan verder noordelijker om de oversteek te maken naar Laos en Luang Prabang met de slowboat inderdaad.
Veel plezier

PS Pattaya in Thailand is echt heel smerig geworden, je kan dezelfde lol (wat voor lol je ook zoekt) net zo makkelijk en iets relaxter in bv Bangkok of Phuket beleven.