Rondreis door Thailand Laos Vietnam en Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
sannie23
Reisexpert

Re: Vragen over reis naar Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

Bericht door sannie23 »

Het heet volgens mij alleen maar gibbon express omdat je zelf tussen de bomen slingert. Gibbons laten zich zelden of nooit zien (wel hoor je ze vroeg in de ochtend roepen) en zitten vaak zo hoog in de bomen dat je ze niet makkelijk zal zien.
En ze zijn razendsnel. Je ziet vaak een paar takken bewegen en weg zijn ze.

Als je het gaan doen om gibbons te zien zal het een tegenvaller worden.
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

we willen nu vanuit Zuid-Vietnam gewoon door via Cambodja naar Bangkok en vanuit daar doorreizen naar Zuid-Thailand.
Misschien een tip!
Als jullie een beetje tijd over hebben kunnen jullie vanuit Zuid Vietnam (Ho Chi Minh Stad) evt naar het eiland Pu Qhoc vliegen (vliegtijd 1 uur).
Relax eiland met mooie witte stranden en snorkelplekken. Ligt voor de kust van Cambodja.
Tickets vanaf ca.18 euro een enkeltje.
Met de bus/boot is goedkoper maar dan ben je aardig wat tijd aan reizen kwijt.
Ca 3 km. ten zuiden van de hoofdstad Duong Dong vind je goedkope nette bungalowtjes direct aan het strand.
Wij zaten in dec 2013 bij Phu Quoc Kim Bungalow On The Beach. Een aanrader.
Div eettentjes en barretjes aan het strand met gratis ligbedden als je daar iets eet of drinkt.

Net ten zuiden van de hoofdstad zijn er eigenlijk bijna alleen maar luxe resorts met prive strand (bedden)
Als je dus iets zuidelijker gaat kom je in het backpackers gedeelte.

Misschien allemaal overbodige informatie, maar je weet maar nooit! :)
KatjaWies

Bericht door KatjaWies »

Bedankt voor de nuttige tips allemaal!! :)
rickzwart

Route opties Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam

Bericht door rickzwart »

Dag allemaal,

Er bestaan honderden berichten op fora over routes maar voor iedereen is die toch anders. Daarom open ik toch even een thread voor mezelf. Ik vertrek over twee weken naar Zuid Oost Azië en zal beginnen in Bangkok. Het is voor mij eerste keer alleen op reis. Mijn reis zal beginnen in Bangkok. Op het lijstje staan Noord Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Vanuit daar wil ik na twee maanden een ticket kopen naar Bali. Vanuit Bali heb ik een ticket verder naar Australië (maar dat terzijde). Ik sta dus nog open in het reisschema wat laatste plaats betreft, maar ik denk aan Phnom Penh, Ho Chi Minh, Bangkok of Hanoi.

Ik wil geen strak schema aanhouden, maar wel een soort van hoofdroute.

• Bangkok
• Chiang Mai
• Pai
• Huay Xai (evt. Gibbon Exp.)
• Luang Prabang (met de slowboat vanuit Huay Xai)
• Vang Vieng

Vanaf dit punt heb ik mijn twijfels over de route, ik verwacht over dit gedeelte zo’n 3 weken te doen. Ik heb voor de rest nog zo’n 5 weken over. Ik wil sowieso nog zien: Siem Reap (angkor wat), Phnom Penh, Sihanoukville, Hoi An, Da Lat, Ho Chi Minh. Verder sta ik natuurlijk voor alles open en staan ook andere plaatsen op mijn lijstje (Halong bay e.a.). Mijn vraag is nu hoe dit het beste af te maken, ik zelf voorzie drie mogelijke opties.

Optie 1: Vanuit Vientiane de grens over per bus naar Hanoi en vanuit daar naar Zuid Vietnam om vervolgens naar Cambodja te gaan. Vliegen naar Bali vanuit Phnom Penh of Bangkok. Ik lees wel dat deze reis een hel is van 30 uur.

Optie 2: Vanuit Vientiane naar zuid Laos en vanuit daar de grens over richting Hoi An en vanuit daar ri. Ho Chi Minh en Cambodja binnen.

Optie 3: Vanuit Vientiane naar zuid Laos en vanuit daar de grens naar Cambodja nemen ri. Siem Raep. Vanuit Phnom Penh ri. Ho Chi Minh en vanuit daar tot Hoi An. Vlucht naar Bali vanaf Ho Chi Minh. Ik heb gelezen dat er in Cambodja een nieuwe route is aangelegd die je binnen 8 uur in Siem Reap brengt. http://www.asiavantransfer.com/

Optie 4: Vanuit Vientiane terug naar Bangkok en vanuit daar naar Siem Reap en verder Cambodja in. Vanuit daar richting Vietnam.

Hopelijk heeft één van jullie ervaring met deze route en één van deze grensposten/route overgangen. Ik ben zelf al redelijk voorbereid, heb een spotgoedkoop onward ticket met AirAsia vanuit Thailand (om weigeren op Schiphol te voorkomen) en heb nog GEEN visum voor eventueel Vietnam.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Route opties Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam

Bericht door LaosFan »

Ik zou gaan voor optie 2 of 3. Een Vietnamees visum is in Pakse (zuiden van Laos) prima te regelen en heb je meestal al binnen een dag (dat is vlakbij, in mijn straat, waar ik tot voor kort woonde).

Vanuit het zuiden van Laos kun je makkelijk de grens over naar Cambodja en daar naar Siem Reap en PP en andere dingen die je daar wilt zien. Vanuit Cambodja kun je dan de grens over naar Vietnam en daar in het zuiden het e.e.a. bezoeken (Dalat, Ho Chi Minh Stad etc.). Dan kun je vanuit HCMC vliegen naar Indonesië.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
joristheunissen

Bericht door joristheunissen »

Wij hebben in 2012 ongeveer dezelfde route als optie 3 gevolgd. Vanuit Vientiane naar het zuiden van Laos (via Vang Vieng, Pakse (Bolavenplateau), Don Det). Hier kan je makkelijk de grens oversteken naar Cambodja om Phnom Penh en Siem Reap te bezoeken (en andere plaatsen in Cambodja). In PP kan je een visum regelen voor Vietnam en vervolgens de bus nemen naar Ho Chi Minh. Vandaaruit zijn wij helemaal tot het noorden van Vietnam gereisd en uiteindelijk vanuit Hanoi gevlogen naar Bali (via AirAsia).
Veel succes en geniet vooral van je reis!!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik weet de situatie in PP niet maar ik weet wel dat het consulaat in Pakse niet drukbezocht is en dat de 'service' er goed en snel was. Dus wellicht een optie.

Als je nog tips wilt voor (vooral het zuiden) van Laos, dan kan ik die wellicht wel geven omdat ik er heb gewoond en het een beetje ken.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
rickzwart

Bericht door rickzwart »

Bedankt voor de reacties! Heb nu ook van anderen gehoord dat route 3 een goede optie is. Ik denk dat ik me dan ook hier aan vast ga houden. Wat Zuid Laos betreft heb ik nog een vraag; ik heb dingen gehoord over de Thakhek loop, heb jij hier, LaosFan, ervaringen mee?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ja, ik heb een paar maanden terug daar een deel van gereden toen ik een trip maakte door afgelegen gebieden en daar op een gegeven moment terecht kwam. Mooie omgeving en leuk om te doen. Maar ik zou er het uiterste zuiden van Laos niet om laten, omdat dat ook veel te bieden heeft.
Svlinder

Heel veel vragen over Thailand Laos Vietnam en cambodja

Bericht door Svlinder »

Volgend jaar wil ik het allerliefst vanuit china naar deze landen.ik wil eigenlijk alles over land doen.
Zo wil ik in Thailand de nachttrein nemen,.
Mijn vraag is eigenlijk meer of jullie je ervaringen met mij willen delen.
En/of tips en adviezen hebben.
Over de landen , dingen die de moeite waard zijn om te zien.
De stomme weetjes zoals bijv. welke taxi's betrouwbaar zijn.
De redelijk nette en schone hostels.
Waar ik ongeveer op moet rekenen, in de landen.
Welke dingetjes nou net even goedkoper zijn,slimmer zijn bijv. Bus of trein.
Zelf koken of eten bij een straattentje met veel locals.
Enz.
Misschien dat ik Myanmar , Maleisië ook meepak.
Alvast bedankt.
Jenny
Reisexpert

Re: Heel veel vragen over Thailand Laos Vietnam en cambodja

Bericht door Jenny »

Ik zou eens beginnen met het aanschaffen van een reisgids als de Lonely Planet. De meeste vragen die je hierboven stelt staan in een bepaalde sectie in het boek. Superhandig, zeker als je niet veel ervaring hebt in een bepaalde regio!

Ook op diverse fora (als deze) is veel informatie te vinden. Lees maar eens wat draadjes in de diverse landenfora, of gebruik de zoekfuctie voor een specifiek iets. Op deze site staan ook reviews voor accommodatie, maar persoonlijk kijk ik liever op hostelworld of booking.com. (Of trivago, maar de goedkoopste dingen staan daar meestal niet.)

Bij landeninformatie op deze site vind je wat informatie over bezienswaardigheden. Op websites van reisorganisaties als Sawadee en koning aap kun je ook een gevoel krijgen wat je kan zien in een bepaalde tijd, al gaan groepsreizen meestal sneller als een backpacker die alles met OV doet. Uiteraard staan er veel verhalen van ex-reizigers online, lees gewoon eens wat blogs of reisverhalen. Voor mijn ervaringen verwijs ik naar www.ikreis.net.

Over eten op straat zijn de meningen verdeeld, maar zelf doe ik het heel vaak. Wanneer er bij een standje veel locals komen krijgen producten vaak niet de kans te bederven, en kan je voor weinig de lekkerste dingen eten. Maar het blijft een gok. (En in een restaurant kan je ook wel eens iets verkeerds eten.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie