wat at jij al eens?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Jenny
Reisexpert

Re: wat at jij al eens?

Bericht door Jenny »

Reismeis schreef:Vanavond in Peking Express gezien: Balut, een gekookt bevrucht eendenei, dus mét embryo.. Wie heeft deze Filipijnse lekkernij wel eens gegeten?
Ik heb het in Laos gezien (men eet het ook in Vietnam), maar ik heb het niet gegeten. Wacht, ik lees verkeerd. In Laos was het een kip in een ei.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik ben bereid heel veel te proberen maar dat is één van die dingen waar ik niet aan ga beginnen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

daar ligt bij mij ook de grens!! :r
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

er stond vanmorgen een stukje in de metro over het eten van insecten. het kwam er op neer dat we allemaal insecten moeten eten omdat ze zo gezond en eiwitrijk zijn, en dat er geen bio-industrie aan te pas komt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Klopt, Jenny, je kunt deze gewoon bij mij van de muur halen:

http://lmgtfy.com/?q=huisspin

Niks geen bio-industrie, gewoon thuis gekweekt ;) Voor de liefhebber (maar wel even zelf vangen).
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Insecten heb ik niet vaak op maar smaakte niet eens slecht.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Afgelopen najaar hebben we in het Safaripark meelwormen gegeten. Het was erg lekker. Deed wat denken aan walnoten...
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Weer een paar aanvullingen:
  • Walvis. Niet helemaal bewust, bij de Ekiben hebben ze plastic modellen van de diverse bento's staan, dus heb ik gewoon degene aangewezen die er het smakelijkst uitzag en niet te duur was. Pas toen ik hem uit het tasje haalde zag ik dat er een wikkel met een walvis erop omheen zat, en hetgeen er in plastic uitzag als tonkatsu (gepaneerde varkensschnitzel) smaakte meer naar rundvlees, maar met een wat vreemde textuur. Wat googlen nam het laatste beetje twijfel weg.
  • Karashi renkon: lotuswortel waarvan de gaten zijn opgevuld met zeer scherpe mosterd, en vervolgens met een laagje beslag eromheen gefrituurd, en dan in dunne plakjes koud geserveerd. Hier een beschrijving hoe je het niet hoort te eten...
Daarnaast ook weer basashi, rauw paardenvlees. klinkt wellicht wat eng, maar smaakt echt goddelijk. Verder me in Japan vooral tegoed gedaan aan lokale noedelvarianten, in Nagasaki de sara udon (een hele dikke noedelsoep op een plat bord gedrappeerd over gefrituurde dunne noeldes), champon (een goed gevulde udon met van alles en nog wat uit de zee), en in Kumamoto en Fukuoka de lokale varianten van tonkotsu (ramen in varkensbouillion).

En om uit te delen op het werk nog wat Kitkats meegenomen, maar dan wel met groene thee-smaak en bijpassende kleur...
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Is Tonkotsu niet de variant uit Fukuoka met varkensbotten?

Ik heb alleen in China bijzondere dingen gegeten:
- ei vol met mieren smaakte naar ei zonder mieren, maar het schijnt heel voedzaam te zijn.
- sprinkhanen
- kippenvoetjes inclusief de nageltjes die ik volgens de Chinezen maar uit moest spugen
- maag, tong, nek, allemaal even taai en saai.
- varkenshersenen
- kwarteleitjes

Eigenlijk wil ik alles eten, zolang het maar geen bedreigde diersoorten zijn of hond/kat.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

ubiytsa schreef:Is Tonkotsu niet de variant uit Fukuoka met varkensbotten?
Daar is de bouillion inderdaad wel van gemaakt, botten die urenlang op hoog vuur hebben staan koken, in je kom zal je die niet meer tegenkomen. In Kumamoto kreeg ik er een paar stukken spek in, in Fukuoka flinterdun gesneden stukjes vlees, maar geen idee of dat plaatsgebonden is of een stukje invulling van de kok. Het verschil was nu vooral ook de omgeving: in Kumamoto een ramen-bar, en in Fukuoka een yatai.
ubiytsa schreef:Ik heb alleen in China bijzondere dingen gegeten:
- ei vol met mieren smaakte naar ei zonder mieren, maar het schijnt heel voedzaam te zijn.
- sprinkhanen
- kippenvoetjes inclusief de nageltjes die ik volgens de Chinezen maar uit moest spugen
- maag, tong, nek, allemaal even taai en saai.
- varkenshersenen
- kwarteleitjes
Ik krijg er bijna honger van :9 8)7
ubiytsa schreef:Eigenlijk wil ik alles eten, zolang het maar geen bedreigde diersoorten zijn of hond/kat.
Dat van de bedreigde diersoorten kan ik wel begrijpen, ik heb er zeker geen spijt van dat ik nu walvis heb gegeten en wil nog steeds een keer gewoon een goede walvissteak proberen, maar ook als die heerlijk blijkt zal dat een eenmalige zonde blijven. Maar waarom geen hond of kat? En zou je bijvoorbeeld wel cavia eten?
joske
Reiziger

Bericht door joske »

laatst had ik een stukje haaienfilet geprobeerd. aangezien ik geen kruiden bij had, gewoon zo op de bbq. smaakte wel ok, een beetje als tonijn, maar minder citrusachtig. verder heb ik weleens escargot op. volgens mijn man zijn frietjes met aarbeienmilkshake ipv mayonaise ook redelijk bizar, maar ik vind het heerlijk.
orgaanvlees blijft bij mij een no-go en gerechten waarvoor dieren worden gemarteld (bijv foie gras) vermijd ik ook liever. al eet ik uberhaupt liever vega, maar soms is mijn nieuwsgierigheid te groot.
joske
Reiziger

Bericht door joske »

en bubblethee.... volgens sommigen te raar om te proberen, maar ik ben er gek op. ook een keertje met rode boontjes erin.
en sesamijs....jummie. trouwens, ook een keer lavendelijs op. ook jummie.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

joske schreef:en bubblethee.... volgens sommigen te raar om te proberen, maar ik ben er gek op. ook een keertje met rode boontjes erin.
Lekker en erg verfrissend inderdaad, heb het in Taiwan op, waar het vaak wordt aangeprezen als "frog eggs"...
joske schreef:en sesamijs....jummie. trouwens, ook een keer lavendelijs op. ook jummie.
Lavendelijs, klinkt interessant. De vreemdste smaken ijs die ik op heb zijn groene thee en zoete aardappel, beiden erg lekker. Twee bizar klinkende smaken waarvan ik weet dat ze bestaan maar helaas nog nooit geproefd heb: wasabi en knoflook...
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Friet met aardbeienmilkshake? Serieus? Dat is toch eeuwig zonde van die milkshake :P
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Daar had ik overheen gelezen, klinkt wel als een intrigerende combinatie. En een voordeel: je kan het ook gewoon in eigen land proberen...
(al kan ik me voorstellen dat ik dan in de snackbar in kwestie nooit meer kan vertonen...)
Plaats reactie