@ Maaike
Wat betreft het boek. We hebben inmiddels de Lonely Planet gids van Botswana & Namibia, de Dominicus gids van Namibië/Botswana/Zimbabwe, en de ANWB Reizen wereldgids Namibië. Tevens de Globetrotter Travel Atlas Namibia.
Echte lezers zijn we niet en zijn al blij dat we een mooie route kunnen plannen aan de hand van deze boeken
Een echt leesboek is niet aan ons besteed. Maar toch bedankt voor deze tip.
We hebben nog totaal geen idee welke route we gaan rijden op de laatse dag en moeten ons verder inlezen in de boeken. De planning is voor ons niet echt strak. (Je weet hoe we de laatste vakantie hadden gepland

)
In de planning zie je regelmatig een dag waarbij we weer bij dezelfde campsite terugkomen. Dat zijn de dagen met de beschrijving *tussen sterretjes*. Dat zijn tijdens de hele rit van 28 dagen al 9 dagen! Dus gemiddeld is er 1 op de 3 dagen een mogelijke "inhaaldag". Die dagen zouden we kunnen laten vallen om weer op schema te komen.
In Botswana hebben we de route gepland over de grote wegen en niet binnendoor. Mede omdat we bang zijn ergens met onze wagen niet door te kunnen. Terplekke kunnen we misschien horen of we een andere route veilig kunnen nemen.
De 4x4 camper heeft geen aparte luchtinlaat voor de motor zodat je door diep water kan. We willen het er ook niet op wagen om in ons eentje ergens vast te komen zitten. We hebben wel filmpjes op Youtube gezien waarvan we denken: wow dat willen wij ook, dwars door een rivier.... Maar als we dan realistisch zijn, denken we dat we zoiets toch maar niet moeten gaan proberen. We zijn immers niet met 2 wagens op stap, maar met 1tje. En probeer maar eens los te komen als je vast komt te zitten in bijvoorbeeld Chobe.
Het prikbord is zeker een plek waar we de route ook gaan neerzetten.
@ Kohraya
Ten eerste hartstikke bedankt voor je al je tips en opmerkingen.
Wat we wel willen zeggen is dat de route die we gisteren hebben neergezet in 1 avondje in elkaar is gezet. We hebben dit moeten doen doordat er nu een knoop doorgehakt moest worden wat betreft de data voor Etosha.
We hebben een campingsite besproken in Sesriem via NWR en wilden meteen Etosha vastleggen en betalen.
Iedere camping boeken bij de NWR kost weer 20 euro stortingskosten en als je zo wat geld kunt besparen is dat toch fijn. Ook hebben we dan meteen de zekerheid in Etosha te kunnen staan op de 3 campingsites.
Zoals ik al net schreef is het dus een groffe planning en daarom zijn we heel blij met alle tips die binnenkomen. Ook is het fijn om ervaringen te lezen over reisduur etc. Precies zoals je nu gedaan hebt. Dan kunnen we de reisdagen iets langer maken en een dag winnen.
Ik heb hieronder wat reacties gegeven en uitleg over het hoe en waarom.
kohraya schreef:Een paar opmerkingen betreffende volgende dagen:
6 en 7 nov - Je bent vlakbij Moremi en je bezoekt deze topper niet? Doorheen Chobe konden wij zonder reservering overnachten bij Savuti. Plaats zat toen. Streek rond Savuti was erg begroeid en daarom zonder gids niet veel gezien. Echt wel 4x4 nodig, anders wordt je zelfs niet toegelaten.
We hebben gelezen dat Moremi inderdaad prachtig is. Maar kun je in November met onze 4x4 door het gebied rijden naar bijvoorbeeld Savuti? Loopt de weg niet regelmatig door een rivier waarbij de motor nat wordt? We hebben op de wagen geen luchtschacht die boven water blijft. Tenminste, ik kan dat ding niet op de foto ontdekken.
We hebben een Onduzo, Hilux Toyota 2.7L
kohraya schreef:
8 nov - Chobe River Front is the place to be als je véél dieren wil zien. Ben er 3 dagen geweest, zo mooi.
Dat nemen we mee in onze planning. Notitie is gemaakt! We hadden nog geen idee waar we moesten zijn
kohraya schreef:
10 nov - Navragen hoe het zit met de problemen ten gevolge van de inflatie in Zimbabwe. 't Is ook vrij duur als je de brug over wil. Tol en zo. Je betaalt voor elk land taxen en dergelijke. Vic Falls zijn naar 't schijnt wel mooier van de Zimbabwe kant. Maar stel jezelf de vraag of het het prijskaartje uiteindelijk waard is om één dag de Vic Falls te zien vanaf die kant. De Zambezi staat in de top 10 van rafting rivieren. Zeker doen als je een thrill seeker bent! Heb je wel weer een dag extra nodig.
We zullen eens nazoeken wat de kosten zijn. Goed om even daar op te letten. Toch vinden we het erg leuk om even in Zimbabwe geweest te zijn en dat mag dan wel wat kosten.
Voor 2 nachten Vietnam hebben we ook 2 visa moeten regelen van 60 euro pp., vlucht en hotels.
Raften zie ik persoonlijk niet zo zitten. Denk dat ik zo in het water lig!
kohraya schreef:
11 en 12 nov - traject Livingstone/Ngepi Camp is haalbaar op één dag (hele traject is asvalt). Vertrekken als het licht wordt.
Goede tip. We dachten zelfs onderweg een dag extra te nemen voor Mamili NP.
Ben je daar wel eens geweest?
kohraya schreef:
13 nov - Mahango Reserve stelt niet veel voor. En die mokoro boottochtjes vanuit Ngepi Camp worden gehouden in polyester look-alikes met een buslading toeristen. In Ngepi camp zelf moet je jezelf eens verwennen met de duurste treehut aan de waterkant. Geweldig! Desondanks ook een super gezellige camping als je gewoon in je camper slaapt.
O, goed dat je dat zegt. We wilden juist voor het Mahango Reserve daar overnachten om door het park te rijden. Ik las dat er op een klein gebied veel dieren te zien waren. Maar jouw ervaring is anders? Om 2 nachten in het park te blijven voor de mooie campingsite is voor ons overbodig. Het gaat ons meer om de natuur en "game".Waar kun je trouwens goed Nijlpaarden vinden? Die willen we in ieder geval zien en natuurlijk de krokodillen.
kohraya schreef:
14 en 15 nov - Het traject Okaukuejo / Rundu deden we op één dag met een lunchstop aan een meteoriet (niet de moeite) en nog een stop bij watervallen kort bij Rundu (overslaan die handel!). Dus ik denk dat je wel in één ruk van Ngepi tot de rand van Etosha geraakt. Groot stuk asvalt.
De foto's op de site van Maaike lieten ons al de indruk dat we die steen niet persee hoefden te gaan zien. Dus in 1 keer doorrijden is misschien voor ons ook wel een optie.
kohraya schreef:
16 nov - geen idee trouwens waarom je een hele dag neemt voor Tsinsabis.
Maaike gaf ons de volgende tip:
Maaike T schreef:
Als je vanuit Botswana komt en naar Etosha rijdt zou je halverwege bijv. 2 nachten naar Treesleeper (wordt sinds kort helemaal alleen door de Bushmen gerund in Tsintsabis. Sinds vorig jaar helemaal selfsupporting. Een geweldige plek. Kijk hier maar eens:
http://www.treesleeper.org Wij zijn hier vorig jaar ook geweest. Foto's en reisverslag staan bij 'Namibie 2009'
http://www.bjusterbaarlik.nl/website_na ... /index.htm Mijn advies: doen! Krijg je absoluut geen spijt van. En ik zou alle 3 de activiteiten doen die ze aanbieden. Zo ja, doe dan de groeten aan Moses (hebben we nog div. dvd's voor gemaakt).
We hebben dat eens bekeken en voorlopig in de planning gezet. Of we het echt gaan doen weten we zelf nog niet.
kohraya schreef:
19 nov - Okaukuejo heeft de interessantste waterpool. Zeker gaan kijken 's avonds! (statief gebruiken voor nachtopname's)
Een statief gaan we zeker meenemen. Ik moet alleen nog een licht statief zien te kopen, maar die zijn nogal prijzig.
kohraya schreef:
20 en 21 nov - van Okaukuejo tot Opuwo kan je in één dag doen dankzij een stuk asvalt weg.
Daar twijfelden we nog over omdat Maaike het niet had gered. Maar die waren volgens hun reisverslag vertrokken om 10 uur 's morgens. Het moet in principe te redden zijn.
We hebben het in de planning wat rustiger aan gedaan maar dat kan ook nog aangepast worden. Dan kunnen we ergens anders weer een dag langer zijn. Misschien wel in Botswana. Dat trekt ons nog het meest als we de verhalen er over lezen.
kohraya schreef:
22 nov - Opuwo probeerden we in ons eentje, maar dat viel tegen. Misschien toch best een gids meenemen in de wagen die je in de dorpjes kan introduceren. Je vind gidsen bvb op de parking van de supermarkt. Zij spreken je wel aan.
Maaike heeft ook een tip gegeven over een gids die we zouden kunnen bellen. Die heeft Maaike de Zemba's en de Himba's laten zien. Een gids blijkt toch echt wel nodig te zijn daarvoor.
kohraya schreef:
25 nov - wij namen de kustroute. Er gelden sluitingsuren wegens gevaarlijke mist en wind. Via het binnenland is er echter ook vanalles te zien onderweg. Geen idee welk nu de beste optie zou zijn, maar ik had geen spijt van mijn keuze, ook al was er geen ene r**t te zien. Cape Cross moet je echter wél gezien hebben.
de laatste dagen is er zo veel te zien onderweg, dat ik twijfel of 4 dagen wel voldoende gaat zijn. Probeer eerst naar Sossusvlei te gaan (aangezien dit een topper is!) en doe daarna Welwitsia drive. Wij deden dit aan 't begin van onze reis en hadden toen (misschien ook omdat alles 'nieuw' was) een zestal dagen nodig.
Palmwag willen we bezoeken om wilde neushoorns en woestijnolifanten te vinden. Hopelijk is dat mogelijk rond november. Je merkt dat we vooral op zoek zijn naar mooie landschappen en wilde dieren.
Het landschap aan de kust, dat we op de foto's zien, doet ons denken aan de Westerlijke Sahara en het Zuiden van Marokko. We denken dan ook een beetje van: dat hebben we al gezien. Dus hoeven we niet zoveel tijd daaraan te besteden. Natuurlijk willen we wel Sossuvlei bezoeken, De camping in Sesriem is al voor 2 nachten door NWR bevestigd. Dus die data, aan het einde van de vakantie. Liggen dus eigenlijk al vast.
Is er in het gebied tussen Walvisbaai en Sesriem nog veel ander "wild" te vinden? Rijden door het prachtige landschap is mooi, maar we zouden liever 2 dagen op zoek zijn naar neushoorns en woestijnolifanten dan door een prachtig landschap rijden zonder dieren.
Begrijp je wat we bedoelen? Het "game"gehalte ligt voor ons in deze vakantie nogal hoog.
kohraya schreef:
Ik heb niet alle vorige postings gelezen. Dus hier en daar kom ik misschien een beetje negatief over, maar het is goed bedoeld hoor. Spendeer je tijd aan datgene wat deze landen echt speciaal maakt. Tijd zal je grootste vijand zijn ... terwijl deze landen de rust zelve zijn.
We zijn blij met alle tips en opmerkingen en het komt totaal niet negatief over. De planning is nog lang niet definitief.
Sesriem wel en hopelijk Etosha ook.
Heb daar vandaag nog geen reactie op gekregen van NWR. Ze zijn niet zo supersnel daar, hebben we het idee.