Safari in Namibië of Zuid-Afrika per 4x4 in November?

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Maaike T

Re: Safari in Namibië of Zuid-Afrika per 4x4 in November?

Bericht door Maaike T »

Voor goedkoper bellen naar Namibie zou je hier eens kunnen kijken:
http://www.televergelijk.nl/goedkoop-be ... owall.html
of
http://www.budgetbel.nl

Zo bellen wij altijd naar het buitenland. Het ligt er dan maar net aan wie van de 2 het goedkoopst is in het betreffende land. Werkt perfect en scheelt gigantisch in de kosten. (wij hebben div. familie in div. werelddelen)
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@ Maaike
Ja nu je het zegt besef ik dat het bellen goedkoper kan. Wij hebben immers uit Azië ook via internet gebeld.
Het probleem hebben we echter nu op een andere manier opgelost:

We hebben nu opnieuw een planning gemaakt en alvast maar bepaald wanneer we in Etosha zullen aankomen.
De drie nachten die we nu gepland hebben op de 3 verschillende campsites hebben we als bookingrequest verzonden naar NWR. (17 t/m 20 november)
Het was toch wel moeilijk, ondanks dat we totaal 28 dagen de camper hebben, om nu al vast te leggen wanneer we daar zullen aankomen. Er zijn zoveel plaatsen die we willen gaan zien.
Ieder kleurtje geeft een ander land aan.
Namibië Botswana Zimbabwe Zambia

De route ziet er nu zo uit:
31 okt. Vertrek vanaf Schiphol
1 nov. Aankomst in Johannesburg en doorvliegen naar Windhoek. Overnachten in hotel in Windhoek.
2 nov. Windhoek (camper ophalen 10uur) - Gobabis
3 nov. Gobabis
- Ghanzi
4 nov. Ghanzi - Maun
5 nov. *Maun*
6 nov. Maun - Nata
7 nov. Nata - Kasane
8 nov. *Chobe nat. park*
9 nov. Kasane
- via Zimbabwe - Livingstone
10 nov. *Victoria falls*
11 nov. Livingstone
- Kongola
12 nov. Kongola- Bagani (Ngepi campsite)
13 nov. *Mahango nat. park*
14 nov. Bagani (ngepi campsite) - Rundu
15 nov. Rundu - Tsintsabis
16 nov. *Tsintsabis*
17 nov. Tsintsabis - Etosha (Namutoni)
18 nov. Etosha (Namutoni)- Etosha (Halali)
19 nov. Etosha (Halali)- Etosha (Okaujejo)
20 nov. Etosha (Okaujejo) - Kamanjab
21 nov. Kamanjab - Opuwo
22 nov. *Opuwo*
23 nov. Opuwo - Palmwag
24 nov. *palmwag*
25 nov. palmwag- Swakopmund
26 nov *welwitschiavlakte(moonscape)*
27 nov. Swakopmund - Sesriem campsite
28 nov *Sossuvlei*
29 nov Sesriem campsite - Windhoek (16.30 uur camper inleveren) Overnachten in hotel te Windhoek.

30 nov. vlucht Windhoek - Johannesburg en 's avonds vertrek terug naar Nederland
1 dec. Aankomst Schiphol

De dagen waar een vraagtekentje staan moeten we nog invullen.

We gaan in het begin meteen door naar Botswana omdat je daar het meeste last hebt van het begin van het regenseizoen. We hopen dan nog niet zoveel last te hebben van de regens die dan gaan beginnen.
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Route door Namibie ziet er goed uit. De rest vd andere landen kan ik niets over zeggen.
Onderweg van Swakopmund naar Sesriem: Ik zou in Solitaire even een stop maken en bij Moose koffie met appelgebak halen. Heb je het boek 'Solitaire' gelezen? Zo nee, dan is dat een aanrader. Kopen of via de bieb. Lezen voor vertrek: vergroot de voorpret. Waar gebeurd verhaal. Hieronder wat info:
Solitaire, T. van der Lee
Een thuis in de Namibische woestijn
€ 15,95
Paperback
297 Pagina's
Prometheus, 2004, ISBN: 9044604228
Beschrijving: Als filmproducent Ton van der Lee zijn overvolle leven bekijkt, constateert hij een groot gevoel van leegte. De filmwereld, netwerken, vrienden en vriendinnen: het lijkt wel of hij alle sociale rituelen al een keer heeft meegemaakt. Hij besluit zijn productiebedrijf te verkopen en Nederland te verlaten. Zijn vrienden en collega's reageren geschokt: iedereen droomt ervan weg te gaan en alles achter te laten, maar niemand doet het écht. Ton vertrekt naar Afrika en belandt in Solitaire, een minuscule verzameling huizen in de Namibische woestijn. Hier zet hij zijn kamp op, jaagt hij op springbokken om te kunnen eten, ziet hij de vloedgolf van de rivier aankomen en maakt hij urenlange tochten door de woestijn. Hij voelt zich eindelijk thuis.

De laatste dag, (Sesriem naar Windhoek) welke route nemen jullie dan?
Via C 19 (boven langs), C24, Rehoboth, Windhoek?
of
via C19 (beneden langs), Malthahohe, Mariental, Windhoek?

Het is wel een strakke planning. Heb je het aantal km's geteld per dag en ergens een reservedag ingebouwd in de route? Of bijv. 2 dagen met heel weinig km's, zodat je bij calamiteiten (bijv. ruit stuk of vanwege overstromingen in Botswana bijv. 100 km moet omrijden) die 2 dagen in 1 dag kan rijden? Kennissen van Ed moesten 700 km omrijden ivm overstromingen. Het hoeft natuurlijk niet, maar het zijn dingen die je wel in je achterhoofd moet houden. Hebben wij ook niet gehad hoor, maar het is allemaal niet ondenkbaar.

Verder ben ik even uitgedacht. Mijn hersenen willen gewoon even niet meer. Heb net een zware nachtdienst gehad en duik nu mijn bed in. Eigenlijk wel heel erg jammer om te moeten slapen terwijl het zulk mooi weer is buiten. Maar ja dan had ik een ander beroep moeten kiezen.
Succes met boeken en bellen etc.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Hier toch nog even een ps'je..........
Als je nog vragen hebt kun je ook hier terecht: http://namibie.startpagina.nl/prikbord
Je kunt je geplande route daar ook neerzetten en vragen wat de kenners er van vinden. Er zijn genoeg daar genoeg reisgekken zoals ik die daar dagelijks een kijkje nemen en af en toe wat zinnigs te melden hebben, omdat ze zelf die combinatie van Namibie met Botswana hebben gedaan en nog steeds doen.
En nu ga ik echt slapen.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Een paar opmerkingen betreffende volgende dagen:

6 en 7 nov - Je bent vlakbij Moremi en je bezoekt deze topper niet? Doorheen Chobe konden wij zonder reservering overnachten bij Savuti. Plaats zat toen. Streek rond Savuti was erg begroeid en daarom zonder gids niet veel gezien. Echt wel 4x4 nodig, anders wordt je zelfs niet toegelaten.
8 nov - Chobe River Front is the place to be als je véél dieren wil zien. Ben er 3 dagen geweest, zo mooi.
10 nov - Navragen hoe het zit met de problemen ten gevolge van de inflatie in Zimbabwe. 't Is ook vrij duur als je de brug over wil. Tol en zo. Je betaalt voor elk land taxen en dergelijke. Vic Falls zijn naar 't schijnt wel mooier van de Zimbabwe kant. Maar stel jezelf de vraag of het het prijskaartje uiteindelijk waard is om één dag de Vic Falls te zien vanaf die kant. De Zambezi staat in de top 10 van rafting rivieren. Zeker doen als je een thrill seeker bent! Heb je wel weer een dag extra nodig.
11 en 12 nov - traject Livingstone/Ngepi Camp is haalbaar op één dag (hele traject is asvalt). Vertrekken als het licht wordt.
13 nov - Mahango Reserve stelt niet veel voor. En die mokoro boottochtjes vanuit Ngepi Camp worden gehouden in polyester look-alikes met een buslading toeristen. In Ngepi camp zelf moet je jezelf eens verwennen met de duurste treehut aan de waterkant. Geweldig! Desondanks ook een super gezellige camping als je gewoon in je camper slaapt.
14 en 15 nov - Het traject Okaukuejo / Rundu deden we op één dag met een lunchstop aan een meteoriet (niet de moeite) en nog een stop bij watervallen kort bij Rundu (overslaan die handel!). Dus ik denk dat je wel in één ruk van Ngepi tot de rand van Etosha geraakt. Groot stuk asvalt.
16 nov - geen idee trouwens waarom je een hele dag neemt voor Tsinsabis.
19 nov - Okaukuejo heeft de interessantste waterpool. Zeker gaan kijken 's avonds! (statief gebruiken voor nachtopname's)
20 en 21 nov - van Okaukuejo tot Opuwo kan je in één dag doen dankzij een stuk asvalt weg.
22 nov - Opuwo probeerden we in ons eentje, maar dat viel tegen. Misschien toch best een gids meenemen in de wagen die je in de dorpjes kan introduceren. Je vind gidsen bvb op de parking van de supermarkt. Zij spreken je wel aan.
25 nov - wij namen de kustroute. Er gelden sluitingsuren wegens gevaarlijke mist en wind. Via het binnenland is er echter ook vanalles te zien onderweg. Geen idee welk nu de beste optie zou zijn, maar ik had geen spijt van mijn keuze, ook al was er geen ene r**t te zien. Cape Cross moet je echter wél gezien hebben.
de laatste dagen is er zo veel te zien onderweg, dat ik twijfel of 4 dagen wel voldoende gaat zijn. Probeer eerst naar Sossusvlei te gaan (aangezien dit een topper is!) en doe daarna Welwitsia drive. Wij deden dit aan 't begin van onze reis en hadden toen (misschien ook omdat alles 'nieuw' was) een zestal dagen nodig.

Ik heb niet alle vorige postings gelezen. Dus hier en daar kom ik misschien een beetje negatief over, maar het is goed bedoeld hoor. Spendeer je tijd aan datgene wat deze landen echt speciaal maakt. Tijd zal je grootste vijand zijn ... terwijl deze landen de rust zelve zijn.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@ Maaike

Wat betreft het boek. We hebben inmiddels de Lonely Planet gids van Botswana & Namibia, de Dominicus gids van Namibië/Botswana/Zimbabwe, en de ANWB Reizen wereldgids Namibië. Tevens de Globetrotter Travel Atlas Namibia.
Echte lezers zijn we niet en zijn al blij dat we een mooie route kunnen plannen aan de hand van deze boeken ;)
Een echt leesboek is niet aan ons besteed. Maar toch bedankt voor deze tip.

We hebben nog totaal geen idee welke route we gaan rijden op de laatse dag en moeten ons verder inlezen in de boeken. De planning is voor ons niet echt strak. (Je weet hoe we de laatste vakantie hadden gepland _O- )
In de planning zie je regelmatig een dag waarbij we weer bij dezelfde campsite terugkomen. Dat zijn de dagen met de beschrijving *tussen sterretjes*. Dat zijn tijdens de hele rit van 28 dagen al 9 dagen! Dus gemiddeld is er 1 op de 3 dagen een mogelijke "inhaaldag". Die dagen zouden we kunnen laten vallen om weer op schema te komen.
In Botswana hebben we de route gepland over de grote wegen en niet binnendoor. Mede omdat we bang zijn ergens met onze wagen niet door te kunnen. Terplekke kunnen we misschien horen of we een andere route veilig kunnen nemen.
De 4x4 camper heeft geen aparte luchtinlaat voor de motor zodat je door diep water kan. We willen het er ook niet op wagen om in ons eentje ergens vast te komen zitten. We hebben wel filmpjes op Youtube gezien waarvan we denken: wow dat willen wij ook, dwars door een rivier.... Maar als we dan realistisch zijn, denken we dat we zoiets toch maar niet moeten gaan proberen. We zijn immers niet met 2 wagens op stap, maar met 1tje. En probeer maar eens los te komen als je vast komt te zitten in bijvoorbeeld Chobe.

Het prikbord is zeker een plek waar we de route ook gaan neerzetten.

@ Kohraya

Ten eerste hartstikke bedankt voor je al je tips en opmerkingen.
Wat we wel willen zeggen is dat de route die we gisteren hebben neergezet in 1 avondje in elkaar is gezet. We hebben dit moeten doen doordat er nu een knoop doorgehakt moest worden wat betreft de data voor Etosha.
We hebben een campingsite besproken in Sesriem via NWR en wilden meteen Etosha vastleggen en betalen.
Iedere camping boeken bij de NWR kost weer 20 euro stortingskosten en als je zo wat geld kunt besparen is dat toch fijn. Ook hebben we dan meteen de zekerheid in Etosha te kunnen staan op de 3 campingsites.
Zoals ik al net schreef is het dus een groffe planning en daarom zijn we heel blij met alle tips die binnenkomen. Ook is het fijn om ervaringen te lezen over reisduur etc. Precies zoals je nu gedaan hebt. Dan kunnen we de reisdagen iets langer maken en een dag winnen.
Ik heb hieronder wat reacties gegeven en uitleg over het hoe en waarom.
kohraya schreef:Een paar opmerkingen betreffende volgende dagen:

6 en 7 nov - Je bent vlakbij Moremi en je bezoekt deze topper niet? Doorheen Chobe konden wij zonder reservering overnachten bij Savuti. Plaats zat toen. Streek rond Savuti was erg begroeid en daarom zonder gids niet veel gezien. Echt wel 4x4 nodig, anders wordt je zelfs niet toegelaten.
We hebben gelezen dat Moremi inderdaad prachtig is. Maar kun je in November met onze 4x4 door het gebied rijden naar bijvoorbeeld Savuti? Loopt de weg niet regelmatig door een rivier waarbij de motor nat wordt? We hebben op de wagen geen luchtschacht die boven water blijft. Tenminste, ik kan dat ding niet op de foto ontdekken.
We hebben een Onduzo, Hilux Toyota 2.7L
Afbeelding
kohraya schreef:
8 nov - Chobe River Front is the place to be als je véél dieren wil zien. Ben er 3 dagen geweest, zo mooi.
Dat nemen we mee in onze planning. Notitie is gemaakt! We hadden nog geen idee waar we moesten zijn ;)
kohraya schreef:
10 nov - Navragen hoe het zit met de problemen ten gevolge van de inflatie in Zimbabwe. 't Is ook vrij duur als je de brug over wil. Tol en zo. Je betaalt voor elk land taxen en dergelijke. Vic Falls zijn naar 't schijnt wel mooier van de Zimbabwe kant. Maar stel jezelf de vraag of het het prijskaartje uiteindelijk waard is om één dag de Vic Falls te zien vanaf die kant. De Zambezi staat in de top 10 van rafting rivieren. Zeker doen als je een thrill seeker bent! Heb je wel weer een dag extra nodig.
We zullen eens nazoeken wat de kosten zijn. Goed om even daar op te letten. Toch vinden we het erg leuk om even in Zimbabwe geweest te zijn en dat mag dan wel wat kosten.
Voor 2 nachten Vietnam hebben we ook 2 visa moeten regelen van 60 euro pp., vlucht en hotels.
Raften zie ik persoonlijk niet zo zitten. Denk dat ik zo in het water lig! _O-
kohraya schreef: 11 en 12 nov - traject Livingstone/Ngepi Camp is haalbaar op één dag (hele traject is asvalt). Vertrekken als het licht wordt.
Goede tip. We dachten zelfs onderweg een dag extra te nemen voor Mamili NP.
Ben je daar wel eens geweest?
kohraya schreef: 13 nov - Mahango Reserve stelt niet veel voor. En die mokoro boottochtjes vanuit Ngepi Camp worden gehouden in polyester look-alikes met een buslading toeristen. In Ngepi camp zelf moet je jezelf eens verwennen met de duurste treehut aan de waterkant. Geweldig! Desondanks ook een super gezellige camping als je gewoon in je camper slaapt.
O, goed dat je dat zegt. We wilden juist voor het Mahango Reserve daar overnachten om door het park te rijden. Ik las dat er op een klein gebied veel dieren te zien waren. Maar jouw ervaring is anders? Om 2 nachten in het park te blijven voor de mooie campingsite is voor ons overbodig. Het gaat ons meer om de natuur en "game".Waar kun je trouwens goed Nijlpaarden vinden? Die willen we in ieder geval zien en natuurlijk de krokodillen.
kohraya schreef: 14 en 15 nov - Het traject Okaukuejo / Rundu deden we op één dag met een lunchstop aan een meteoriet (niet de moeite) en nog een stop bij watervallen kort bij Rundu (overslaan die handel!). Dus ik denk dat je wel in één ruk van Ngepi tot de rand van Etosha geraakt. Groot stuk asvalt.
De foto's op de site van Maaike lieten ons al de indruk dat we die steen niet persee hoefden te gaan zien. Dus in 1 keer doorrijden is misschien voor ons ook wel een optie.

kohraya schreef: 16 nov - geen idee trouwens waarom je een hele dag neemt voor Tsinsabis.
Maaike gaf ons de volgende tip:
Maaike T schreef: Als je vanuit Botswana komt en naar Etosha rijdt zou je halverwege bijv. 2 nachten naar Treesleeper (wordt sinds kort helemaal alleen door de Bushmen gerund in Tsintsabis. Sinds vorig jaar helemaal selfsupporting. Een geweldige plek. Kijk hier maar eens: http://www.treesleeper.org Wij zijn hier vorig jaar ook geweest. Foto's en reisverslag staan bij 'Namibie 2009' http://www.bjusterbaarlik.nl/website_na ... /index.htm Mijn advies: doen! Krijg je absoluut geen spijt van. En ik zou alle 3 de activiteiten doen die ze aanbieden. Zo ja, doe dan de groeten aan Moses (hebben we nog div. dvd's voor gemaakt).
We hebben dat eens bekeken en voorlopig in de planning gezet. Of we het echt gaan doen weten we zelf nog niet.

kohraya schreef: 19 nov - Okaukuejo heeft de interessantste waterpool. Zeker gaan kijken 's avonds! (statief gebruiken voor nachtopname's)
Een statief gaan we zeker meenemen. Ik moet alleen nog een licht statief zien te kopen, maar die zijn nogal prijzig.
kohraya schreef: 20 en 21 nov - van Okaukuejo tot Opuwo kan je in één dag doen dankzij een stuk asvalt weg.
Daar twijfelden we nog over omdat Maaike het niet had gered. Maar die waren volgens hun reisverslag vertrokken om 10 uur 's morgens. Het moet in principe te redden zijn.
We hebben het in de planning wat rustiger aan gedaan maar dat kan ook nog aangepast worden. Dan kunnen we ergens anders weer een dag langer zijn. Misschien wel in Botswana. Dat trekt ons nog het meest als we de verhalen er over lezen.
kohraya schreef: 22 nov - Opuwo probeerden we in ons eentje, maar dat viel tegen. Misschien toch best een gids meenemen in de wagen die je in de dorpjes kan introduceren. Je vind gidsen bvb op de parking van de supermarkt. Zij spreken je wel aan.
Maaike heeft ook een tip gegeven over een gids die we zouden kunnen bellen. Die heeft Maaike de Zemba's en de Himba's laten zien. Een gids blijkt toch echt wel nodig te zijn daarvoor.
kohraya schreef: 25 nov - wij namen de kustroute. Er gelden sluitingsuren wegens gevaarlijke mist en wind. Via het binnenland is er echter ook vanalles te zien onderweg. Geen idee welk nu de beste optie zou zijn, maar ik had geen spijt van mijn keuze, ook al was er geen ene r**t te zien. Cape Cross moet je echter wél gezien hebben.
de laatste dagen is er zo veel te zien onderweg, dat ik twijfel of 4 dagen wel voldoende gaat zijn. Probeer eerst naar Sossusvlei te gaan (aangezien dit een topper is!) en doe daarna Welwitsia drive. Wij deden dit aan 't begin van onze reis en hadden toen (misschien ook omdat alles 'nieuw' was) een zestal dagen nodig.
Palmwag willen we bezoeken om wilde neushoorns en woestijnolifanten te vinden. Hopelijk is dat mogelijk rond november. Je merkt dat we vooral op zoek zijn naar mooie landschappen en wilde dieren.
Het landschap aan de kust, dat we op de foto's zien, doet ons denken aan de Westerlijke Sahara en het Zuiden van Marokko. We denken dan ook een beetje van: dat hebben we al gezien. Dus hoeven we niet zoveel tijd daaraan te besteden. Natuurlijk willen we wel Sossuvlei bezoeken, De camping in Sesriem is al voor 2 nachten door NWR bevestigd. Dus die data, aan het einde van de vakantie. Liggen dus eigenlijk al vast.
Is er in het gebied tussen Walvisbaai en Sesriem nog veel ander "wild" te vinden? Rijden door het prachtige landschap is mooi, maar we zouden liever 2 dagen op zoek zijn naar neushoorns en woestijnolifanten dan door een prachtig landschap rijden zonder dieren.
Begrijp je wat we bedoelen? Het "game"gehalte ligt voor ons in deze vakantie nogal hoog.
kohraya schreef: Ik heb niet alle vorige postings gelezen. Dus hier en daar kom ik misschien een beetje negatief over, maar het is goed bedoeld hoor. Spendeer je tijd aan datgene wat deze landen echt speciaal maakt. Tijd zal je grootste vijand zijn ... terwijl deze landen de rust zelve zijn.
We zijn blij met alle tips en opmerkingen en het komt totaal niet negatief over. De planning is nog lang niet definitief.
Sesriem wel en hopelijk Etosha ook.
Heb daar vandaag nog geen reactie op gekregen van NWR. Ze zijn niet zo supersnel daar, hebben we het idee.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

NWR is inderdaad rampzalig. Totaal niet behulpzaam. Wij hebben Etosha en Sossus geboekt via Elena Travel, een plaatselijk reisbureau dat dezelfde prijzen hanteert als NWR en blijkbaar wel plaatsen kon regelen terwijl NWR zei dat sommige dagen volzet waren.
Even een korte reactie op je vraagjes:
Wij waren in Savuti in augustus. Droog seizoen, dus geen rivieren gezien. Diep, los zand zorgde toen voor het 4x4 spectakel. Hoe het in november is, weet ik niet.
In Mamili NP zijn we niet geweest. We hebben ons echt gefocust op de bekende parken om zeker te zijn dat we op ons eentje voldoende dieren zouden zien.
Daarom dat ik Chobe River Front even aantipte. Nijlpaarden en krokodillen kan je hier goed zien. Je ziet er ook verschillende kudden olifanten van wel 100 stuks die zich daar baden. En ook al de andere dieren komen hier aan bod. Echter geen neushoorns gezien. Die hebben we enkel in Etosha gezien 's nachts.
In Mahango reserve zitten ook nijlpaarden. Als je een mokoro tocht doet, gaan ze trouwens op zoek naar ze. En ze naderen ze redelijk dicht. De game drive zelf stelt niets meer voor als je van Botswana komt.
Enkel Etosha zal je dan nog kunnen bekoren.
Als je reis vooral om de game drives draait, dan is Skeleton Coast ook niets voor jullie. Wij gingen voor de variatie, vandaar die keuze, ook al was het een doodse plek. Maar de zeehonden kolonie bij Cape Cross is echt wel de moeite. Het is uiteindelijk niet zo'n grote omweg op jullie route als je dit even mee pikt. Je kan ze ook elders zien, maar deze plaats is makkelijk berijkbaar en er zitten er zeker een paar duizend. Je ziet er ook jakhalzen tussen de zeehonden lopen (maar die zie je ook op de campings hoor).
Welwitsia drive op het einde van de reis kan wel een beetje tegen vallen omdat je dan al zo veel prachtige dingen hebt gezien. Wij vonden het wel leuk om te doen op het begin van de reis, maar uiteindelijk zijn daar geen foto's van in ons album beland (behalve van enkele kokerbomen die we daarna ook niet meer hebben gezien).
Als laatste wil ik je meegeven dat de vogelwereld ook enorm mooi is. Kijk dus niet alleen naar de grote dieren ;)

Ps:
Ik weet niet of het reeds is gezegd; maar een GPS met kaarten van Tracks4Africa is een échte aanrader. Elke waterpoel, zandweggetje, camping, speciale boom of kleine parking staat er op aangegeven. Je reis verloopt erg relaxed als je dit hebt. We hadden reeds een Garmin, maar de kaart hebben we ter plekke gekocht in Windhoek. Kostte ons wel bijna 80€, maar we hebben die later ook kunnen gebruiken voor Zuid Afrika, Mozambique en Swaziland (en er staat nog veel meer op).
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@ Kohraya

De NWR heeft nog steeds niet gereageerd op onze 2de reservering. In het weekend zal ook wel niets gebeuren. Afwachten maar en hopen dat het goed komt. Ik heb wel alvast op de site gekeken Elena travel, daar staan nu geen prijzen bij. Maar hopelijk komt er gewoon reactie van de NWR.

We gaan ons maar eens verder verdiepen in waar we langer willen blijven. Nu denken we er over om sneller proberen door te trekken naar Maun en naar Chobe zodat we daar meer tijd hebben.
Waar zaten jullie aan Chobe River Front en waar kun je goed zo een mokoro tocht maken?

De verlangen in deze reis zeker naar de game drives en zullen ook, als we moeten kiezen, voor de game gaan. Op onze fotosite http://www.aroundtheglobe.info kun je zien dat we echter ook van een mooie natuur en woeste gebieden houden. De foto's gemaakt in de Westerlijke Sahara en het zuiden van Marokko zijn daar voorbeelden van.
Vandaar dat we ook naar Sossuvlei willen gaan. We willen daar echter niet teveel tijd aan besteden.

Dat de vogelwereld ernorm mooi is, hadden we gezien op de vele foto's van Botswana en Namibië die we op internet hebben gevonden.

We beschikken over een Garmin 550T en hebben misschien al een werkende kaart. Via, via zijn we daar aangekomen. We hebben hem nog niet geinstalleerd omdat het er nog niet van gekomen is vanwege de vorige reis.
Binnenkort maar eens installeren en kijken of het de kaart is waar je het over hebt.
Het is in ieder geval wel zo dat we op de GPS gaan rijden zoals we dus ook deden in de Westerlijke Sahara en Marokko.

Ondertussen hebben we naar aanleiding van jouw reistijden een paar aanpassingen gemaakt waardoor we op sommige plekken langer kunnen verblijven.

De route ziet er nu zo uit:
31 okt. Vertrek vanaf Schiphol
1 nov. Aankomst in Johannesburg en doorvliegen naar Windhoek. Overnachten in hotel in Windhoek.
2 nov. Windhoek (camper ophalen 10uur)
- Buitepos
3 nov. Buitepos - Maun
4 nov. *Maun-Moremi*
5 nov. *Maun-Moremi*
6 nov. Maun - Nata
7 nov. Nata - Chobe River Front
8 nov. *Chobe River Front*
9 nov. *Chobe River Front*
10 nov. *Chobe River Front*
11 nov. Kasane
- via Zimbabwe - Livingstone
12 nov. *Victoria falls*
13 nov. Livingstone
- Bagani (Ngepi campsite)
14 nov. *Mahango nat. park*
15 nov. Bagani (ngepi campsite) -Tsintsabis
16 nov. *Tsintsabis*
17 nov. Tsintsabis - Etosha (Namutoni)
18 nov. Etosha (Namutoni)- Etosha (Halali)
19 nov. Etosha (Halali)- Etosha (Okaujejo)
20 nov. Etosha (Okaujejo) - Kamanjab
21 nov. Kamanjab - Opuwo
22 nov. *Opuwo*
23 nov. Opuwo - Palmwag
24 nov. *palmwag*
25 nov. palmwag- Swakopmund
26 nov *welwitschiavlakte(moonscape)*
27 nov. Swakopmund - Sesriem campsite
28 nov *Sossuvlei*
29 nov Sesriem campsite - Windhoek (16.30 uur camper inleveren) Overnachten in hotel te Windhoek.

30 nov. vlucht Windhoek - Johannesburg en 's avonds vertrek terug naar Nederland
1 dec. Aankomst Schiphol
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Edit: onderstaande vraag is niet meer van toepassing.
We kregen de offerte en er stond nu een nulletje achter de prijs. Of we dat nou echt niet gezien hebben of dat op de site de prijzen verkeerd stonden óf (de laatste meest logische verklaring) we hebben de prijs voor Namibische dollars aangezien ipv Amerikaanse dollars. _O-
Een nachtje kost dus US$ 500 in die lodge. We hebben nu vriendelijk gemeld aan de lodge dat we toch een andere planning hebben gemaakt. *O*

Kent iemand de Chobe Game Lodge aan het Chobe River Front?
We zagen dat de prijs van een prachtige kamer in november, inclusief maaltijden, drinken én zelfs de entreegelden van het nationaal park op dat moment US$50 pp per nacht zijn.
De entree van het park is normaal al 13 euro, zag ik in de LP gids en als je dan de maaltijden erbij optelt die inbegrepen zijn, lijkt het ons niet zo een gek idee om dat te doen.
We hebben meteen aan de lodge de vraag gesteld of er nog een kamer beschikbaar is voor de periode 7-11 november (4 nachten) of 8-12 november.
Het lijkt ons toch ook wel erg leuk om een keer in zo'n resort te zitten daar aan de rivier.
Laatst gewijzigd door Tenrec op 24 mei 2010 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Chobe Game Lodge herinner ik me niet meer. Maar op de site te zien is het een chique bedoening.
Zelf verbeleven we op één van de vele campings in Kasane en dat is (dacht ik) zo'n 60km van de ingang van Chobe River Front en dus een goede uitvalbasis waar je ook aan het nodige proviand kunt geraken.
Ik heb nog pdf bestanden van landkaarten van Namibië, Botswana, Zambia en Zimbabwe. De belangrijkste coördinaten staan er ook op, eventueel handig om in te geven in je gps. Als je ze wil, kan ik ze je opsturen via mail. Gratis :Y
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

@ Kohraya

Chobe Game Lodge gaat niet door. De kamers zijn nog beschikbaar maar we hebben waarschijnlijk niet goed gekeken naar de prijs van de kamers. Ze blijken US$500 per nacht pp. te zijn ipv 50. ;)
DeNorth Gate van het park is volgens de LP 11 km vanaf kasane.
Wat betreft de GPS bestanden van de 4 landen: Die heb ik al een keertje van je gekregen *;
Ik heb even in de mail gezocht en dat was op 24 dec jl. ^O^

gr. Peter
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Maaike T schreef:Hier toch nog even een ps'je..........
Als je nog vragen hebt kun je ook hier terecht: http://namibie.startpagina.nl/prikbord
Je kunt je geplande route daar ook neerzetten en vragen wat de kenners er van vinden. Er zijn genoeg daar genoeg reisgekken zoals ik die daar dagelijks een kijkje nemen en af en toe wat zinnigs te melden hebben, omdat ze zelf die combinatie van Namibie met Botswana hebben gedaan en nog steeds doen.
En nu ga ik echt slapen.
We hebben nu de routes ook op de prikborden gezet van Namibië en het prikbord van Botswana.
Bedankt nog voor de tip!
Maaike T

Bericht door Maaike T »

OK, daar kijk ik ook elke dag (die van Nam.)
Kan ik je daar ook in de gaten houden.
Wat een voorpret he met al die voorbereidingen. ;) .
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Tenrec schreef:Wat betreft de GPS bestanden van de 4 landen: Die heb ik al een keertje van je gekregen *;
Ik heb even in de mail gezocht en dat was op 24 dec jl. ^O^
Oeps ... :@

Wat betreft de afstand van Kasane tot Chobe River Front: Het kan zijn dat het de andere ingang (zuid) was die op 60km lag. Maar ik weet het echt niet meer zeker en kan het ook niet meteen terug vinden.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

Op dit moment nog steeds geen reactie van NWR over de reserveringen mbt Etosha en heb ze nogmaals gemaild maar ze reageren gewoon niet.
Fantastisch bedrijf is dat!
Plaats reactie