Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
menasil
Reisexpert

Re: Europa trip, advies gevraagd

Bericht door menasil »

Ik zou Spanje denk ik laten schieten, je kan veel beter wat minder landen aandoen en wat langer in de plaatsen blijven hangen dan ook nog Spanje erbij. Persoonlijk vind ik Madrid in de zomer ook veel te warm. Ik was er vorige week met 30 graden. Dat is nét te doen. Maar ik hoorde vandaag dat het er 40 graden is, daar moet je niet aan denken. Je kan daar ook niet even naar het strand ofzo. Iets wat je bij Barcelona dan bijvoorbeeld wel kan en zelfs bij Rome kan dat.
Scorpio80

Bericht door Scorpio80 »

Hallo!

Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat mijn planning best realistisch was haha :@ . Ik dacht echt dat ik 'wel ff' 4 weken zo door Zuid Europa kon reizen, maar nee. Misschien kan ik er meer tijd voor vrij maken aangezien ik klaar ben met studeren, maarja ik heb ook een bepaald budget, tenzij ik nog ff veel ga werken de komende tijd.
Oeff, dat wordt dus snijden en dat is lastig. Van de landen op mijn lijstje heb ik toch een sterke voorkeur voor Spanje en Italië op dit moment. Malta kan idd ook een andere keer, net als Griekenland overigens. Volgens mij vind je daar nog zoveel moois en dan is misschien een week zelfs te kort!
Als ik twee buurlanden neem; Spanje én Portugal, zou dat geen leuke combi zijn of dan toch alleen Spanje? In dat laatste geval is het verstandiger om dan toch een treinticket te boeken voor 1 land, toch of vinden jullie dat losse trein/bus kaartjes + vliegtuig ook prima te doen is?
Spanje is qua temperatuur mogelijk erg warm, maar ik vind dat echt niet erg (zeg ik nu :D)

Tikva: Je hebt een punt hoor, dat het best dure landen zijn, helemaal geen rekening mee gehouden!
Malta had ik snel nog ff toegevoegd en bewaar ik voor later.
Ryanair kan ik helaas niet boeken omdat ik geen creditcard heb...
Turkije laat ik dus ook afvallen en landen als Albanië, Kroätie en Montenegro wil ik liever voor volgend jaar bewaren want dan wil ik (ook) wat meer Oost-europa verkennen.

Menasil: Haha, maar ik MOET van mezelf juist naar Spanje. ;) Ik ben alleen bekend met Madrid, dus mogelijk kan ik nu ook andere plaatsen verkennen en dan zou ik daar wat langer kunnen blijven..tsja, ondanks die hitte... Strand/zwembad heb ik niet zoveel mee, vind het veel leuker om door parken te struinen, natuur, cultuur e.d.
Wel heerlijk dat je trouwens kon genieten van dat warme weer. Dertig graden is zeker te doen. Wat mis ik dat zeg..
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik vind het inderdaad ook wel een hele lijst bestemmingen hoor, moet ik eerlijk toegeven. Acht keer vliegen/treinen naar een andere bestemming in 28 dagen tijd.. Het is ook de bedoeling om een beetje te ontspannen toch, als je op reis/vakantie bent? :P Wat je ook kan doen, is gewoon op de bonnefooi vertrekken en zien hoelang je ergens blijft. Wie weet bevalt Spanje jou zo goed, dat je er die vier weken wilt vertoeven ;)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als Spanje je voorkeur heeft dan zou ik zeker voor Spanje gaan. Eventueel kan je nog een ticket boeken van ergens in spanje naar Rome voor een laatste week. Dan heb je 3 weken Spanje, 1 week Rome lijkt me perfect. Je moet dan wel snel boeken maar er zijn nog tickets voor minder dan 50 euro.

Ik zou wel alsnog een creditcard regelen, als je nu nog wel student bent is dat makkelijk zat. Voor heel veel maatschappijen heb je dat tegenwoordig nodig om een ticket te boeken, zeker de goedkope maatschappijen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Scorpio80 schreef: Menasil: Haha, maar ik MOET van mezelf juist naar Spanje. ;) Ik ben alleen bekend met Madrid, dus mogelijk kan ik nu ook andere plaatsen verkennen en dan zou ik daar wat langer kunnen blijven..tsja, ondanks die hitte... Strand/zwembad heb ik niet zoveel mee, vind het veel leuker om door parken te struinen, natuur, cultuur e.d.
Wel heerlijk dat je trouwens kon genieten van dat warme weer. Dertig graden is zeker te doen. Wat mis ik dat zeg..
Ah, oke :) Als je alleen Spanje wil doen of in combinatie met buurland, heb je wat meer tijd en kan je idd ergens rustig gaan zitten in een park tijdens de warmste momenten van de dag :) Strand noemde ik omdat je daar soms wat verkoeling kan vinden door de zeewind :)
Scorpio80

Bericht door Scorpio80 »

Reismeis: Ontspannen. Ja, dat wil ik zeker! Reizen vind ik zelf ook wel ontspannend, maar om constant onder weg te zijn is nou ook weer niet de bedoeling. Ik heb wel eens zitten denken om op de bonnefooi te vertrekken, maar dan ben ik bang dat ik elke dag een andere hostel/hotel moet zoeken. Hoe doen jullie dat? Eerst een hotel/hostel boeken voor een paar dagen en dan maar zien hoe lang je ergens blijft?

Tikva: Is ook een leuk idee idd. Ik wil nog wel veel meer van Spanje zien namelijk, maar ben ook té ongeduldig om Italie/Rome uit te stellen dus mogelijk wordt het zo'n soort combinatie.
Een creditcard ga ik toch maar niet doen. Dat is dan weer zoiets waar ik me dan eerst in wil verdiepen lol, veel te bang dat ik dan nog eerder en makkelijker geld ga uitgeven. Ik kan dan wel niet met een ryanair, easyjet of dergelijke reizen, maar vaak weet ik nog wel een ticket te vinden voor een aardige prijs, en anders heb ik gewoon pech :P Tis wel iets om over na te denken voor in de toekomst.

Menasil: Heb je gelijk in hoor, wat betreft het strand. Zal ik ook wel doen als ik het echt niet zou trekken en bovendien kan mn hele lichaam wel een kleurtje gebruiken. Schiet echt niet op hier in NL..
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Scorpio80 schreef:Reismeis: Ontspannen. Ja, dat wil ik zeker! Reizen vind ik zelf ook wel ontspannend, maar om constant onder weg te zijn is nou ook weer niet de bedoeling. Ik heb wel eens zitten denken om op de bonnefooi te vertrekken, maar dan ben ik bang dat ik elke dag een andere hostel/hotel moet zoeken. Hoe doen jullie dat? Eerst een hotel/hostel boeken voor een paar dagen en dan maar zien hoe lang je ergens blijft?
Ja hoor, gewoon doen!!
Scorpio80

Bericht door Scorpio80 »

Het lijkt me voor mezelf wel een uitdaging. En de kans is groot, ik weet het vrijwel zeker, dat ik het ga doen. Het wordt Spanje, in combi met.. hmmz, dat weet ik nog niet :) Ik ga dit weekend beslissen. In elk geval bedankt voor al jullie reacties. Ik zie in elk geval in dat het allemaal niet zo lastig is als dat het soms lijkt en dat mijn lijst op dit moment niet haalbaar is. :D
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Goed zo 8-) Laat je nog even weten hoe het is gegaan en waar je bent geweest?
Scorpio80

Bericht door Scorpio80 »

Sorry voor mn late reactie. Ivm familie omstandigheden heb ik helaas niet meer kunnen reageren.

Ik wilde nog ff zeggen dat ik toch alleen voor Spanje ben gegaan. Ik heb ticket al geboekt, hostel ook al en de rest doe ik vanuit Spanje zelf. Natuurlijk ben ik ondertussen wel bezig geweest om het e.a. uit te zoeken. Ik wilde graag mijn planning hier delen. Misschien heeft iemand nog tips, adviezen?

Ik ga dus half augustus eerst van A'dam naar Granada. Daar blijf ik een x aantal dagen (ook afhankelijk van hoe het me daar bevalt) en van daaruit wil ik dan Jaén en Loja bezoeken met de bus in de vorm van een dagtripje.

Daarna staat Malaga op de planning om daar een tijdje te blijven en van daaruit o.a. naar Ronda te gaan.

Vervolgens wil ik naar Sevilla waar ik ook een aantal dagen zal verblijven. Ik wil vanuit Sevilla dan Cordoba, Jerez de la frontera en misschien Cadiz bezoeken.

Eindbestemming is Madrid voor 3/4 dagen alleen is het nog ff kijken of ik dan met de bus (goedkoop maar lange reis) of met de trein er naar toe ga (snel, duurder).

Ik heb hier ongeveer 3 tot 4 weken voor gerekend.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik vooral Zuid Spanje, Andalusië wil ontdekken.
Vinden jullie bovenstaande realistisch? Wat zouden jullie me verder nog aanraden?

Ik wilde eerst in elk bovengenoemde plaats overnachten en dus telkens met de bus/trein reizen. Maar ik denk dat ik het makkelijker vind om vanuit één stad verschillende plekken te bezoeken.
Ik zie ook af van een interrail pas. Volgens mijn eigen berekeningen (heb ook Spaanse bus websites geraadpleegd) ben ik voordeliger uit wanneer ik af en toe de bus pak.

Gr. :)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Volgens mij is dit heel reëel hoor, leuk!! Je hebt alles goed doordacht, je weet wat je wilt zien en volgens mij ben je erg flexibel ingesteld, dus het moet helemaal goed komen :) Veel plezier met de voorbereiding en straks lekker genieten in España ^O^
Scorpio80

Bericht door Scorpio80 »

Reismeis schreef:Volgens mij is dit heel reëel hoor, leuk!! Je hebt alles goed doordacht, je weet wat je wilt zien en volgens mij ben je erg flexibel ingesteld, dus het moet helemaal goed komen :) Veel plezier met de voorbereiding en straks lekker genieten in España ^O^
Ik heb vooral, ook dankzij jullie :P, er voor gezorgd dat ik meer tijd heb. Tis immers een vakantie! Normaal gesproken ben ik van het plannen en "moet" ik van mezelf me ook echt aan zo'n schema vasthouden. Tis voor mij dus ook wel een uitdaging om dat los te laten en nu maar een beetje te zien van wat ik wanneer ga doen. In grote lijnen is het voor mezelf wel duidelijk, maar ook zeker niet erg als het net iets anders zou verlopen.
Thanks voor jullie feedback in elk geval! Ik laat zeker nog wel even weten hoe het me is bevallen.

Nog wel even een laatste vraag. Zou een budget van ongv 1800 euro voldoende moeten zijn? Kan het voor minder? Ik ga de komende tijd nog flink werken dus er komt nog wel zo'n 500e extra bij i hope.
Het enige waar ik nooit zo goed in ben is het vinden van plekken waar je voordelig kunt dineren. Ik heb eerder meegemaakt dat ik aan het eind van de dag een aantal keer in een fastfood keten ben beland haha. Dit kan echt niet meer.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik denk dat je voor goedkopere restaurantjes het beste een reisgids als leidraad kunt nemen. Ik ga vaak niet naar de restaurantjes in de reisgidsen maar zoek zo wel uit waar de meeste restaurantjes liggen en ga dan ter plekke op zoek naar iets betaalbaars en lekkers. Soms kom je ook overdag ook al iets leuks tegen en dan onthoud ik waar het is en keer dan tegen de avond daarnaar toe terug..

Ik denk dat een 1800 euro voor die periode wel genoeg moet zijn... je kan het zo duur en zo goedkoop mogelijk maken natuurlijk,. als jij 3 keer per dag ergens gaat eten of je haalt een broodje en wat lekkers uit de supermarkt. met dat eerste ben je natuurlijk meer geld kwijt..

het loslaten en niet te strak plannen is een goed plan, zo sta je ook open voor nieuwe verrassingen onderweg! Veel plezier!
yanadp

Re: Backpacken Oost-Europa

Bericht door yanadp »

Ik ben er zeker van dat je met een budget van 1000 euro toekomt, zeker als je je tentje meeneemt en misschien wat gaat couchsurfen. De bus van Sofia naar Istanbul rijdt ook 's nachts en is dan helemaal niet zo duur, ik geloof dat ik ongeveer 17 euro betaalde, en je moet dus al zeker die nacht geen slaapplek meer voorzien.
Ik ben er als vrouw alleen geweest, en het was een aanrader!

Have fun!
Daphne en Kelly

Tips route backpacken Oost - Europa

Bericht door Daphne en Kelly »

Hello,

we zijn van plan om in september 3 weken tot een maand door Oost Europa te reizen. Onze planning is Kroatië (Zadar, Split, Dubrovnik) - Sarajevo - Belgrado - Budapest - Bratislava/ Wenen - Krakau - Berlijn. We willen wss vliegen naar Zadar. Vanuit Berlijn met het vliegtuig of met de trein terug naar huis.

Onze vragen zijn:
- Is dit een haalbare route in die 3 a 4 weken?
- Het treinvervoer in Kroatië is niet optimaal, dus het eerste deel van het traject tot Sarajevo moeten we al met de bus doen denken we, klopt dit?
- Wat voor treinticket is dan het goedkoopst (interrail (we zijn 25 en 27 jaar oud), losse tickets)? Aangezien het eerste deel wss toch al grotendeels met de bus moet?
- Zijn er nog tips qua bezienswaardigheden op onze route? Nog steden die de moeite waard zijn?

Heel erg bedankt alvast
Plaats reactie