Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Danicruz

Re: Visa voor reis Zuidoost-Azie

Bericht door Danicruz »

Thanks Steven!

Dan denk ik dat dit de beste optie voor me is:
- Toeristenvisum met 2 entries:
Uw paspoort dient nog minimaal 9 maanden geldig te zijn op het moment dat u Thailand de eerste keer binnen reist.

De geldigheid van het visum is 180 dagen.

De geldigheid van het visum gaat in op de dag van aanvraag.
U mag met dit visum twee keer maximaal 60 dagen aaneengesloten verblijven in Thailand.
De kosten voor het visum zijn € 60,- per persoon (alleen contante betaling mogelijk)
Als u dit visum aanvraagt, dient u ook een reisplan bij te voegen en te ondertekenen met uw naam en handtekening.

Moet ik dan als nog een vliegticket hebben, zodat mijn vliegmaatschappij weet dat ik Thailand binnen die 60 dagen sowieso verlaat?
Ivo1988
Reiziger

Bericht door Ivo1988 »

Nadat ik nog even via pm contact heb gehad met stevenl ga ik voor de volgende oplossing:

Vlucht boeken van Phuket naar Kuala Lumpur voor €41,-, dit doe ik met een creditcard mét aankoopverzekering.
Zodra ik in Thailand ben en het visum op de luchthaven voor 30 dagen heb ontvangen kan ik er nog voor kiezen om deze vlucht te annuleren.

Dan kost het amper geld, sowieso goedkoper dan het visum aan te vragen in Den Haag/Amsterdam (€60,- en de in mijn geval een halve dag vrijnemen).
Danicruz

Bericht door Danicruz »

@Steven,

Wat raad je me aan? Het dubbele visa. Of Thailand in en dan een ticket naar Cambodja, om binnen 30 dagen Thailand te verlaten. En dan de 2e keer als ik Thailand via land in kom een immigratiekantoor opzoeken en dit 15dagen visum verlengen met 30 dagen?
Fish1994
Vakantieganger

Bericht door Fish1994 »

Hoe kan dat, dat er onduidelijkheid over is? Ik heb laatst zelf ook met de Thaise ambassade gebeld. Zij zeggen dat je geen uitreisticket nodig hebt. Ik vlieg 3 oktober vanaf Beijing naar Bangkok. Met Airasia. Heb geen uitreisticket momenteel, omdat ik over land ga reizen.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Fish1994 schreef:Hoe kan dat, dat er onduidelijkheid over is? Ik heb laatst zelf ook met de Thaise ambassade gebeld. Zij zeggen dat je geen uitreisticket nodig hebt. Ik vlieg 3 oktober vanaf Beijing naar Bangkok. Met Airasia. Heb geen uitreisticket momenteel, omdat ik over land ga reizen.
Ambassade en consulaat geven hierover helaas veelal onjuiste informatie. Officieel is een uitreisticket vereist, maar hun redenering: immigratie controleert daar niet op, dus is het ticket niet nodig. Helaas is het zo dat de luchtvaartmaatschappijen (soms) wel controleren, en boarden kunnen weigeren.

@ Danicruz: ik zou het double entry visum kopen. Dan ben je overal vanaf, hoef je je er niet meer druk om te maken (wel zo prettig op vakantie), hoef je in je kanatie geen actie meer te ondernemen en ben je het flexibelste.
Danicruz

Bericht door Danicruz »

@ Steven,

Hoef ik dan ook niet perse een vliegticket naar een van de omringende landen te kopen?
quanggie

Bericht door quanggie »

Hoi,

Zoals eerder geplaatst kun je een visum voor Cambodja en Laos aan de grens krijgen. Als je van plan bent om over land te gaan reizen naar Vietnam, moet je vantevoren een visum regelen. Dit kun je het beste doen in Sihanoukville in Cambodja, schijnt dat je daar binnen 2 dagen je visum voor Vietnam binnen hebt. Ik ga dat eind oktober doen dus dan kan ik het bevestigen voor je. Kom je aan op één van de vliegvelden, kun je gewoon een Visa on Arrival doen (check http://www.cheapvietnamvisa.net). Heel makkelijk en heel snel werken ze. Zorg wel dat je het bedrag dat je moet betalen in Dollars (45 Dollar) hebt, want ze geven geen wisselgeld.

Over een uitreisticket voor Thailand. Dit heb je niet nodig. Ik ben nu al in drie maanden tijd twee keer naar Bangkok gevlogen zonder retourticket. Daar doen ze niet moeilijk over bij de douane. Als je op het vliegveld aankomt en ze vragen ernaar, zeg je dat je over land gaat reizen. Maar ze hebben het mij niet gevraagd en ik ben met twee verschillende luchtvaartmaatschappijen gevlogen.

Ik denk ook niet dat het nodig is om een visum vantevoren te regelen voor Thailand. Als je aankomt, krijg je een toeristenvisum voor 30 dagen. Vervolgens ga je naar de andere landen en wil je voor kerst weer terugkeren in Thailand. Als je dan zorgt dat je vliegt naar Bangkok, krijg je weer een toeristenvisum voor 30 dagen. Daarmee red je het wel tot 23 januari toch (ervan uitgaande dat je op 24 december vliegt). Hoef je geen extra kosten te betalen voor een visa.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Danicruz schreef:@ Steven,

Hoef ik dan ook niet perse een vliegticket naar een van de omringende landen te kopen?
Klopt, je hebt dan geen vliegticket meer nodig.

@ quanggie
Aan de grens krijg je gene toeristenvisum maar een visumvrije entree.
Klopt dat immigratie hier niet naar vraagt, maar de luchtvaartmaatschappij kan hier wel naar vragen, en doet dat ook regelmatig, met name vanuit de vertrekhavens verder weg (dus Australie/NZ, VS en Europa). Jouw ervaringen zijn mooi voor jou, maar op basis daarvan concluderen dat het niet nodig is is onjuist.
quanggie

Bericht door quanggie »

Ja, ik bedoelde een visumvrij entree.

Maar zij heeft een retourticket als ze vanuit naar NL naar Thailand vliegt toch? En voor zover ik begrepen heb, vliegt ze niet vanuit Australië/NZ of de VS naar Bangkok toe. Ik heb het over tickets vanuit omringende landen naar Bangkok en dan wordt er niet gevraagd naar een retourticket. Ik heb twee keer gevlogen, 1 keer met Airasia van Ho Chi Minh City naar Bangkok (3 juli) en laatst op 2 september vanuit Singapore naar Bangkok met Tiger Airways. En allebei de keren niet gevraagd naar een retourticket. En je hebt gelijk, dit is hoe ik het ervaren heb. Maar met mij nog vele anderen, want ik was niet de enige op de vlucht die een enkeltje Thailand had. Dus daarom denk ik dat het niet nodig is.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

quanggie schreef:Ik heb twee keer gevlogen, 1 keer met Airasia van Ho Chi Minh City naar Bangkok (3 juli) en laatst op 2 september vanuit Singapore naar Bangkok met Tiger Airways. En allebei de keren niet gevraagd naar een retourticket. En je hebt gelijk, dit is hoe ik het ervaren heb. Maar met mij nog vele anderen, want ik was niet de enige op de vlucht die een enkeltje Thailand had. Dus daarom denk ik dat het niet nodig is.
Steven zegt dat ze in Europa en Australie controleren, en ik kan dat beamen. Steven zegt dat ze in Azie minder controleren, en jij kan dat beamen. Mooi toch?

Als je reist vanuit Europa zou ik er écht voor zorgen dat je kan bewijzen dat je binnen 60 dagen het land verlaat. Je wordt hier echt op gecontroleerd!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

quanggie schreef:Ja, ik bedoelde een visumvrij entree.

Maar zij heeft een retourticket als ze vanuit naar NL naar Thailand vliegt toch? En voor zover ik begrepen heb, vliegt ze niet vanuit Australië/NZ of de VS naar Bangkok toe. Ik heb het over tickets vanuit omringende landen naar Bangkok en dan wordt er niet gevraagd naar een retourticket. Ik heb twee keer gevlogen, 1 keer met Airasia van Ho Chi Minh City naar Bangkok (3 juli) en laatst op 2 september vanuit Singapore naar Bangkok met Tiger Airways. En allebei de keren niet gevraagd naar een retourticket. En je hebt gelijk, dit is hoe ik het ervaren heb. Maar met mij nog vele anderen, want ik was niet de enige op de vlucht die een enkeltje Thailand had. Dus daarom denk ik dat het niet nodig is.
Zoals Jenny aangeeft, je hebt het over omringende landen, de OP vertrekt vanuit Europa, die je voor het gemak maar even weglaat uit mijn citaat.

Vanuit omringende landen: klopt, wordt veelal niet gecontroleerd, zoals al eerder aangegeven, maar om te zeggen 'is niet nodig' is een erg gevaarlijk advies. Het is namelijk vereist en er kan wel degelijk op gecontroleerd worden, ook vanuit de omringende landen. En met op het moment striktere invulling van de entree-eisen om met visum of visumvrij Thailand binnen te komen zou het mij helemaal niet verbazen als er binnenkort strenger op gecontroleerd gaat worden vanuit omringende landen.

Retour ticket is ook niet vereist, het gaat om een ticket naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik beaam het ook nog even...
Ben zowel in Europa als in Azië door de luchtvaartmaatschappij al eens gecontroleerd op een retourticket.
Zeggen dat je over land gaat reizen is niet voldoende. Zonder retourticket komt je in zo'n geval het vliegtuig gewoon niet in. Dat je mazzel hebt gehad omdat er niet naar gevraagd is, is dus niet hetzelfde.
Het is gewoon een risico en zolang je dat weet, bepaal je voor jezelf of je dat risico wilt nemen of niet.
Persoonlijk zou ik dat risico met een ticket van pakweg 300 euro niet nemen, want je bent je geld gewoon kwijt...
Of je vakantie.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Danicruz

Bericht door Danicruz »

Dank voor alle reacties. Ik regel vooraf een visum bij het consulaat in Amsterdam (double-entry). Zo hoef ik me daar inderdaad geen zorgen meer te maken. En heb ik als het goed is ook geen vliegticket naar een omliggend land nodig, zodat ze weten dat ik Thailand binnen 30 dagen verlaat voor de eerste keer.

Vanuit Thailand ga ik naar Laos, Vietnam en Cambodia en dan weer Thailand. Wel heb ik hier nog wat vragen over.
Maakt het voor het reisplan wat ik voor het visum Thailand wil aanvragen ook uit als ik een hele andere route ga doen, dan wat ik opgeef? En kan ik een visum voor Vietnam beter in NL regelen of gewoon in Laos of Cambodja?
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Als je vooraf een VISUM koopt voor Thailand dan heb je GEEN uitreisbewijs nodig.
Als je geen visum koopt maar gebruik maakt van een VISUMVRIJE ENTRY heb je WEL een uitreisbewijs nodig.

Je kunt inderdaad een nepticket kopen, maar ik had van te voren gewoon een triple entry visum gekocht van 3 x 60 dagen en hoefde me daarna nergens zorgen meer over te maken. Is ook wat waard!

ps: Kunnen we dit antwoord niet als banner bovenaan de site zetten? Het wordt te vaak gevraagd, namelijk ;)
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

lisette-van-beek schreef:
ps: Kunnen we dit antwoord niet als banner bovenaan de site zetten? Het wordt te vaak gevraagd, namelijk ;)
Helaas blijven er mensen die het niet (willen) snappen of denken dat zij een uitzondering zijn...

Hulde aan StevenL voor zijn geduld en volledigheid elke keer!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie