Westkust Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
zaratoestra
Reisexpert

Re: Westkust Australie

Bericht door zaratoestra »

Hi kims
Die planning maak ik gewoon op om te kijken of de route qua tijd haalbaar is of niet. Ter plekke doen we gewoon waar we zin in hebben. Ik vind het laatste stuk tanami track naar Alice springs, dan naar Uluru en omgeving en dan omhoog naar darwin nogal veel rijden maar misschien is het wel haalbaar. Ik zal het jullie binnenkort kunnen vertellen.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Westkust Australie

Bericht door Globeskater »

Kalbarri NP lijkt mij aan de lange kant om dat 2 dagen te doen ;) Om daar bij de bezienswaardigheden te komen moet je wel over gravel roads, ik heb er toen voor gezorgd om mijn huurauto niet mee te nemen en met iemand anders in zijn gekochte auto samen te rijden.

De Gravel wegen vond ik toen ik er was (januari/februari) wel goed te doen!

Tussen Geraldton en Kalbarri heb je ook nog de pink lakes, leuk voor een kort stopje ;)
anouke

West Coast Australie

Bericht door anouke »

Hoi allemaal,

Eind mei wil ik vanuit Nieuw-Zeeland naar Australië gaan voor circa 6-7 weken. Ik zou graag de westkust van Australië willen zien. Kan ik het beste reizen van Darwin naar Perth of andersom? In de periode dat ik ga is het in het noorden goed weer tussen 21 en 31 graden, maar in het zuiden is het dan off season. Daarom zit ik er aan te denken om van zuid naar noord te reizen, zodat ik in mei begin juni nog net op het randje van off season kan reizen. Maar ik heb het idee dat de meeste mensen van Darwin naar Perth reizen? Is hier een reden voor en wat zijn jullie ervaringen?

Een van de redenen om voor de westkust te kiezen is omdat ik graag met walvishaaien wil zwemmen in Exmouth die in de maanden maart t/m juli te zien zijn. Denken jullie dat in mijn tijdsbestek van 6 weken deze route haalbaar is en of er veel medereizigers zijn van Perth-Darwin of anders? Het liefst zou ik samen met andere met een auto/camper rondreizen ipv met de bus.

Alvast bedankt voor de reactie!

Anouk
Kims
Reisexpert

Re: West Coast Australie

Bericht door Kims »

Hi,

Dat is inderdaad de goede tijd van het jaar om in het tropische Noorden te reizen. Het maakt qua route niet uit welke volgorde je doet en volgens mij worden beiden evenveel gedaan. Het is inderdaad dan winter in het Zuiden en dus koud, nat en eventueel stormachtig.

Zes weken is een goede tijd voor die afstand. Het ligt er ook aan of je een 4WD wil huren en de Gibb River Road wil doen, (absolute aanrader) maar hoe dan ook moet het te doen zijn. Het is wel de duurste tijd om een auto of busje te huren en in een andere stad af te leveren dan waar je hem hebt gehuurd. Ik heb een heel aantal artikels geschreven over de Westkust en de Gibb River Road die je kunt vinden onder het Reisgids gedeelte op deze website. Er zullen hoe dan ook veel toeristen zijn vooral in het Noorden. Je zou een reisgenoot op deze website kunnen zoeken, op de Lonely Planet Thorntree of Gumtree anders. Je kunt ook overwegen om alleen te reizen want je zult zeker andere gelijkgestemden onderweg ontmoeten. Kamperen is ook een aanrader want dan kun je op de mooiste plekjes staan :-)

Laat maar weten als je meer vragen hebt.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
anouke

Bericht door anouke »

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga zeker even lezen wat je geschreven hebt op de website. Ik laat de keuze om van noord naar zuid of andersom te reizen gewoon afhangen van de goedkoopste tickets!
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik heb in iets meer dan drie weken van Perth naar Darwin gereisd.... maakt niet veel uit welke kant je op gaat hoor. Iedereen neemt een andere route.
Ik had helaas een normale auto waar we niet over de off road wegen konden en we hebben onze tijd genomen. Met 6 weken heb je dus tijd zat om het oh zo mooie west australie te ontdekken!
Sophia4

Australie westkust vraag

Bericht door Sophia4 »

Mijn man en ik willen 9 weken naar Australie. We beginnen bij familie aan de oostkust, dan met de trein naar Perth, om daar van half januari 2022 tot half februari 2022 rond te toeren met de auto. Zelf wilden we 2 weken Perth - Esperance -Perth en 2 weken Perth - Exmouth, vliegen terug naar Perth. Wij kunnen goed tegen warmte, niet tegen koude. Welke 2 weken hebben de voorkeur? Eerst zuid dan noord vanaf Perth, of andersom. Bij voorbaat dank voor advies.
Kims
Reisexpert

Re: Australie westkust vraag

Bericht door Kims »

Mooie plannen!

Er zijn een aantal dingen om te overwegen.

Het is van half december tot eind januari de grote zomervakantie en dus overal druk met kamperende Australiërs, hou daar rekening mee. Het zal rustiger zijn ten noorden van Perth puur omdat het daar een stuk heter dan is, helemaal in Exmouth waar je net de tropen instapt. En heet kan temperaturen van 45+ graden betekenen, erg intens met alle gevolgen van dien voor reizen. In het zuidwesten zal het een stuk milder en aangenamer zijn omdat het daar het beste reisseizoen is. Naast de hitte is er richting Exmouth het risico om te maken te krijgen met cyclonen, omdat het middenin het regen- en cyclonenseizoen valt rond januari/februari. Dit kan heel veel impact hebben op jullie reis want buiten de risico's van de stormen, zijn er vaak geassocieerde overstromingen en wegen die dan worden afgesloten. Niet ideaal. De cyclonen komen vanuit de noordelijke tropen vaak richting Exmouth en omgeving. Alleen daarom al zou ik aanraden om in het zuidwesten te blijven.

Buiten dat, is twee weken erg kort voor het zuidwesten mits je alleen van Perth naar Exmouth gaat en wat dingen daar omheen ziet. Er is ontzettend veel te doen en zien in de regio, het is schitterend en divers. Vier weken daar gecombineerd met bijvoorbeeld Rottnest Island of een tripje richting de Pinnacles ten Noorden van Perth is zeker de moeite waard.

Ik zou er ook rekening mee houden dat er tegen die tijd nog geen internationale bezoekers toegelaten zullen worden in Australië. De Australische regering heeft regelmatig door laten schemeren dit jaar de grenzen nog niet te openen. Het blijft natuurlijk allemaal onzeker, maar het is niet onwaarschijnlijk.

Laat maar weten als je meer vragen hebt!
Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie