Hi,
Mooie plannen heb je!! En je bent nu al (erg) goed voorbereid zo te zien. Er staan dingen op je lijstje die ik niet eens wist na 14 jaar in Australie wonen, ha ha.
Een paar kleine dingetjes. Er zijn een aantal grote banken, Commonwealth is er 1 van inderdaad. Daarnaast zijn Westpac en de NAB ook door heel Australië te vinden. Allemaal in principe vergelijkbaar. Een spaarrekening is heel makkelijk erbij te openen, zou ik wel doen. In Australië krijg je namelijk zelfs nog wat rente. Bij Westpac krijg je de eerste 3 maanden na het openen van een nieuwe spaarrekening zelfs extra rente. Geef ook je tax file number aan je bank zodat je geen 50% belasting over die rente betaald. Ik gebruik Transferwise om geld internationaal over te maken, kan veel schelen qua wisselkoers en kosten. Banken geven vaak slechte deals. Ik heb nog een link voor een eerste gratis transfer met Transferwise, mocht je interesse hebben.
Een tax file number heb je überhaupt nodig om legaal te kunnen werken, je betaalt dan wel belastingen hoor maar kan een deel waarschijnlijk later terugvragen. Het belastingjaar loopt in Australië tot begin juli, hou daar rekening mee.
Je werkgever zal super annuation (9% van je brutoloon) betalen in een fonds. Dit kan je na je tijd in Australië terugkrijgen, kan een leuk bedragje zijn.
En mijn belangrijkste tip.... laat het verder allemaal los. Je bent goed op de hoogte van het hoe en wat, maar uiteindelijk zal het allemaal anders lopen. Ik snap de behoefte om te plannen en controle te voelen, maar er zijn veel factoren die meespelen. De mooiste ervaringen zijn de onverwachte en heel veel valt niet te plannen. De mooiste bestemmingen zijn degenen die je niet kent of zomaar op je pad komen. Australiërs zijn over het algemeen heel gastvrij en voor je het weet logeer je bij iemand voor een paar dagen of langer.
Het is heel persoonlijk wat mensen mooi/leuk vinden en er zijn geen "must sees". En je MOET niets, dat is juist zo heerlijk, toch? Persoonlijk vind ik de toeristische plekken vaak het minst leuk, de mooiste plekken in mijn ogen zijn de verborgen plekjes in natuur waar je zomaar langskomt of je ontdekt als je net een andere route neemt of iemand ontmoet. Als je open bent en flexibel, komen er hoe dan ook bijzondere dingen op je pad!!
Mijn ervaring qua werk, is dat er meer werk is op de minder populaire plekken buiten het hoogseizoen om. Backpackers lijken in grote getallen naar dezelfde gebieden/plekken te gaan om werk te zoen waardoor er dan weinig werk is, terwijl op meer afgelegen plekken vaak vanillas te vinden is.
Plan het begin en kijk verder hoe het loopt. Misschien vind je een fantastische (werk)plek na een week en blijft er 6 maanden... You never know

See what life brings!
Heel veel plezier en laat maar weten als je meer vragen hebt!