Grrr, wat kan reizen boeken soms toch frustrerend zijn...
Het begon nog allemaal zo goed: na flink wat puzzelen en twijfelen vorige week al een vlucht naar Shanghai en terug vanuit Tokyo geboekt. Gevonden via Kayak, geboekt op klm.nl. So far, so good. Maar dan de tussenliggende vluchten. Ik zat al langer met het idee om weer eens een paar dagen naar Seoul te gaan, m'n laatste bezoek aan die stad was alweer in 2012. Nog wel even getwijfeld over Singapore, voor de kosten van de vlucht hoef je dat niet te laten, maar dat zijn wel weer twee flink lange vluchten tussendoor. Dus toch maar Seoul. Op Kayak ook hiervoor twee prima vluchten gevonden, beide te boeken bij de airline zelf.
Allereerst naar Seoul met Asiana. Grote airline, met diverse specifieke sites voor Europese landen. Geen Nederland, wel Duitsland, ook in het Engels. Alles lijkt voorspoedig te verlopen
(wel een hoop disclaimers en vinkjes vanwege AVG), tot ik bij het betalen kom. Hiervoor zijn twee opties beschikbaar: uitsluitend Koreaanse credit cards en UATP. Geen Visa, geen Mastercard, en uiteraard ook zeker geen Ideal. En dan zit er toch niks anders op dan toch maar via Expedia te boeken
(en 15 euro meer te betalen).
Vervolgens de vlucht van Seoul naar Tokyo. Jin Air is hiervoor veruit het goedkoopst (€62, bagage inbegrepen) en heeft ook de meest gunstige vluchttijden. Slechts een klein probleem: Jin Air blijkt uitsluitend een Koreaans-talige website te hebben. En via Kayak slechts een beperkt aantal boekingssites waar dezelfde vlucht ruim het dubbele kost, nog exclusief bagage! Via Skyscanner kwam dan ook nog Trip.com naar boven, voor dezelfde prijs als direct bij Jin Air en ook inclusief bagage. Nu heeft die site
(tegenwoordig in Chinese handen) een tamelijk beroerde reputatie, maar dat lijkt vooral te maken te hebben dat je bij annulering van een vlucht of hotel ongeacht de voorwaarden nooit je geld zal terugzien. Niet annuleren dus....
Dan hotels zoeken, te beginnen met Shanghai. Meestal begin ik gewoon bij Booking.com, en pas als ik daar niks kan vinden ga ik verder kijken. Wat nu toch al zeer snel het geval was. Eerst leek er een hele tijd een technische storing te zijn die de site traag danwel niet deed functioneren. En toen alles weer gewoon werkte bleek het aanbod in de gewenste omgeving wel zeer beroerd: 74% zou al volgeboekt zijn, en wat nog wél beschikbaar was was wel heel erg aan de prijs en tegen slechte voorwaarden. Dan toch maar eens op Agoda kijken. Hé, hier is in dezelfde periode slechts 40% bezet, da's toch wel een heel fors verschil. En ook betaalbaar aanbod in hetzelfde gebied in overvloed. Opmerkelijk genoeg ook dezelfde hotels als op Booking, maar dan zeer fors goedkoper. Uiteindelijk een hotel geboekt voor €45 per nacht
(gratis te annuleren tot op de ingangsdatum), terwijl dezelfde kamer in datzelfde hotel bij Booking liefst €120 moest kosten, of zelfs nog duurder als je wilde kunnen annuleren. Nu is het uiteraard niet vreemd dat er verschillen zijn in zowel aanbod en prijs tussen de verschillende boekingssites, maar zo extreem heb ik het zelden gezien, en al zeker niet in het nadeel van Booking.com.
Gelukkig was een hotel in Seoul wél snel gevonden, Japanse keten Toyoko Inn heeft sinds kort een tweede hotel op een ideale locatie in Dongdaemun, en zowaar nog kamers vrij. Wat mooi uitkomt, zeker omdat ik met m'n pasje alweer 10 punten heb opgebouwd en daarmee recht heb op een gratis overnachting. Het Japan-gedeelte van de reis wordt nog wat puzzelen, maar ik wist al wel dat ik de laatste drie nachten in Mito wilde doorbrengen, en daarvoor was een hotel mét onsen gelukkig snel gevonden. En dat ondanks Golden Week en gedurende die dagen in het nabije Hitachi een groot
matsuri wat maar eens in de 7 jaar gehouden wordt, dus toch nog wel een meevallertje. Nu nog 6 dagen Japan in te vullen, dat wordt nog even puzzelen....
De volgende keer dan toch maar weer een georganiseerde reis boeken dan? Euh, vandaag een mail van SRC Reizen ontvangen, dat mijn geboekte reis naar Rusland vanwege te weinig deelnemers helaas niet door gaat. En drie uur later daar achteraan een excuus-mail dat mijn reis tóch gewoon doorgaat, was een foutje van het systeem. Allemaal leuk en aardig, maar ik ben alweer vier weken terug van de reis in kwestie
Sorry, moest even wat irritatie kwijt....