Menasil, ik vond Hamburg wat tegenvallen. Een aantal mensen in mijn omgeving waren er lyrisch over, zeiden dat het ´het nieuwe Berlijn´ was qua hipheid enzo. Ik vond het wat tegenvallen, op zondag was de hele stad dicht (ook veel kleine cafés en restaurantjes die ik normaal juist zo leuk vind). Sankt Pauli was een rommelige bende met louche figuren, de Reeperbahn heeft zijn beste tijd wat mij betreft wel gehad en het centrum (Altstadt) was ook niet heel sfeervol.
Wel een aanrader waren de Deichtorhallen, een museum voor moderne kunst en fotografie. En de wijk Eimsbüttel (waar mijn superleuk Airbnb onderkomen was) was ook echt de moeite waard om doorheen te lopen.
Disclaimer: ik kwam op zaterdagavond aan en heb tot dinsdagochtend alleen maar regen gehad. Bijna non-stop. Dat speelt absoluut mee in de beoordeling. Misschien moet ik Hamburg een herkansing geven in de lente/zomer.
Daarna was Kopenhagen echt top, wow wat een heerlijke stad! Ik dacht dat ik het daar met 50 euro per dag wel kon redden, maar dat viel echt tegen, haha... Echt een mooie stad, fijne mensen, fietsers die stoppen voor een zebrapad (categorie: 'little things that make me happy'), leuke cafés en prachtige botanische tuinen.
Malmö was ook een aanrader voor 24 uur, ik heb er nog een uitstapje gemaakt naar Ystad (voor Mankell/Wallander lezers een bekende plek denk ik), zo'n schattig klein Zweeds kustplaatsje op een uurtje van Malmö.
En als kers op de taart mijn all time favourite: Stockholm. Voor de derde keer, het blijft een onwijs gave stad.
Ik ben met de boot een dag naar Grinda geweest, een klein eiland dat min of meer onbewoond bleek in de winter (ik had iets gelezen over een cafe, maar dat sloot kennelijk in oktober). Dus ik was bijna in m'n eentje in de natuur, zo fijn! Er waren nog twee bewoners, maar die heb ik niet gezien. Zo onwerkelijk stil, echt heel bijzonder.
De kerstsfeer in Stockholm was fijn en mooi, het werd dan wel vroeg donker en het was koud (daar wel!), maar kaarsjes en glögg en kaneelbroodjes maken veel goed
Het treinreizen beviel ook heel goed. Ging allemaal erg soepel en het is zeker voor herhaling vatbaar.