Transmongolie Express

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
mfl

Re: transmongolie express (TME)

Bericht door mfl »

Hoi jwo

Wij gaan ook in september met de tme richting Beijing.
Wij hebben deze reis geboekt bij tiara.
Omdat we maar kort in Moskou verblijven hebben we alvast een city trip geboekt.
In Mongolië waar we 3 dagen verblijven boeken we gewoon bij de plaatselijke kantoortjes een trip naar het Terelje park.
In China hebben we dan nog 3 overnachtingen in een huton straatje.
Dit plus de vlucht Düsseldorf Moskou is het enige wat we geboekt hebben voor onze trip van 4 maanden.

De hoeveelste september vertrekken jullie?
Wij vliegen 27 september.

groeten Marco
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Ook wij hebben de TME gedaan aan het begin van onze reis, maar dit van te voren geregeld in Nederland. Het is maar net hoeveel tijd je hebt. Ulan Batar vond ik geen leuke stad. Platteland van Mongolie is wel erg mooi. Maak een uitstapje naar Terelj NP en overnacht in een ger tent. Wij hebben ook paardgereden, erg aan te raden.
Maart82

Re: Transsiberie express en China in de winter?

Bericht door Maart82 »

Luitjes,

Ik ben 13 oktober vertrokken vanaf adam, via moscow - novosibirsk - irkutsk - olkhon island - UB - 9 dagen winterkamperen - beijing - shanghai en vanmiddag richting xi'an met een stopje bij de longman caves.

Herfst en winter zijn wonderbaarlijk mooie tijden. Tot halverwege rusland is het herfst en erna verdwijnen de blaadjes aan de bomen en valt er lichte sneeuw. Olkhon was prachtig met -10 @ night en overdag -1 ofzo, strakblauwe lucht maakt het wel wat aangenamer! UB en de mongolie-tour waren uiteraard steenkoud, dubbel paar sokken, muts, 2 paar handschoenen, thermobroek, broek, twee thermoshirst, longsleeve, trui en jas (-8 overdag en min van -25 's nachts)! De ger is ook freezing als het vuurtje het niet doet btw! China is weer wat warmer gelukkig met sneeuw en dooi in beijing en nu in mn blote buik op het balkon in shanghai!

Winter is rustiger qua tourism, maar ook met backpackers en met tripjes (zeker in mongolie als je lange tochten wilt doen)! Ik heb iig geen spijt, maar heb al wel zin in Z.O. Azie!

Check; maartenverhoeven.waarbenjij.nu voor impressies! Suc6!
Travel is life
Reiziger

Bericht door Travel is life »

Misschien heb je TME al gedaan. Ik ben ook aan het oriënteren en kwam op deze site: http://www.tiaratours.nl/ Ze hebben informatie en kunnen je verschillende reizen bieden tijdens TME.
JWO

Bericht door JWO »

hoi,

we hebben de trip nog niet gemaakt . Op het punt staan we te overwegen om bij trans-sputnik.nl te boeken incl. een 8 daagse toer in Mongolie. We willen toch wel wat van het land zien.

Maar dank voor de tips!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou overwegen de trip door Mongolie in het land zelf te boeken (als je tijd hebt). Prijzen liggen daar lager, en bovendien zie je meer van het land en de bevolking doordat je kampeert in de woestijn en bij de mensen thuis, en niet bij een gerkamp voor touristen. De reis is wss primitiever, je zult moeten plassen achter een bosje (als dat er is) en douchen in een ijskoud beekje, maar het is het meer dan waard!!!!!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Will
Reisexpert

Transmongolie Express

Bericht door Will »

Door onvoorziene omstandigheden wordt ons jaartje Australië even uitgesteld. Om toch iets te doen deze zomer zijn we van plan met de TME richting China te gaan. Dit regelen is jammer genoeg niet zo eenvoudig als ik eerst dacht :)

Een visum voor Rusland kan je pas regelen als je een hotel/hostel hebt in Moskou. Maar dat hotel/hostel kan je best pas vastleggen als je trein geboekt is. Is dat juist?
En de trein kan je blijkbaar pas 45 dagen op voorhand boeken. Klopt dat ook?

Wij zouden graag alles zelf doen, dus zowel de visums als de treintickets als de tours onderweg.

We waren van plan om eerst een dag of 3 in Moskou te zijn. Daarna vertrekken we met de TME en stoppen we een paar dagen in zowel Irkutsk en Ulaan Bator. En uiteindelijk komen we dan aan in Beijing, waar we toch nog wel een week blijven. Wat we hierna gaan doen, staat nog niet vast.

Moet je voor het visum van China nog steeds heel je af te leggen route doorgeven?

Er zullen nog wel veel vragen volgen, maar dit is alvast een begin :)
bolletjeom
Reisexpert

Re: Transmongolie Express

Bericht door bolletjeom »

45 dagen van te voren boeken heb ik nog niet eerder van gehoord. Neem eens contact op met Transsputnik en/of Joho
dit zijn over het algemeen de goedkoopste plekken om in Nederland de transmongolië te regelen. Ter plekke regelen is een hele hoop gedoe en lang niet altijd mogelijk.
Transsputnik en/of joho kunnen je ook helpen aan de juiste papieren voor de aanvragen van de visa of zelfs het hele visumaanvraag van je overnemen. Vanwege de verspreide ligging van de verschillende ambassade's en de ingewikkelde regelgeving een aanrader om die paar euro's meer te betalen. Die heb je in feite al terug verdient omdat je zelf niet op een neer moet naar al die ambassades

hoe ga je naar Moskou? vliegen? met de trein? met de bus? via wit-rusland/ bellarus of baltische staten (mooi!)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

wij hebben er een hele tijd geleden bewust voor gekozen om niet te boeken bij Tiara maar bij Joho/ transsputnik direct. dit scheelde toen honderden euro's voor dezelfde route.

Moskou is makkelijk zelf te ontdekken. Ulaan Baator vond ik best leuk. Kortere tripjes zoals Terelj park waren makkelijk ter plekke te boeken. Langere trips misschien ook wel maar dan moet je denk ik wel wat speling hebben in het aantal dagen dat je daar bent.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

bolletjeom schreef:45 dagen van te voren boeken heb ik nog niet eerder van gehoord.
Dat van die 45 dagen is blijkbaar enkel voor 1ste klasse tickets. Die vraag vervalt dus :)
bolletjeom schreef:Neem eens contact op met Transsputnik en/of Joho
dit zijn over het algemeen de goedkoopste plekken om in Nederland de transmongolië te regelen. Ter plekke regelen is een hele hoop gedoe en lang niet altijd mogelijk.
We wilden het allemaal vooraf regelen, hoor. Maar we wilden gewoon losse treintickets kopen, in plaats van die georganiseerde toers (van bijvoorbeeld Tiara).
Ik heb deze site gevonden, waar je die tickets blijkbaar kunt bestellen: https://www.realrussia.co.uk/trains/ind ... =tm&refp=0
Ken je die?
bolletjeom schreef:Transsputnik en/of joho kunnen je ook helpen aan de juiste papieren voor de aanvragen van de visa of zelfs het hele visumaanvraag van je overnemen. Vanwege de verspreide ligging van de verschillende ambassade's en de ingewikkelde regelgeving een aanrader om die paar euro's meer te betalen. Die heb je in feite al terug verdient omdat je zelf niet op een neer moet naar al die ambassades
Ik heb gehoord dat je die visums in Brussel moest regelen? Ik woon momenteel in Leuven, vlak naast Brussel dus.
Maar je hebt wel gelijk dat het heel wat minder gedoe is als we dat via Joho regelen. Daar zal ik eens voor zien.
bolletjeom schreef:hoe ga je naar Moskou? vliegen? met de trein? met de bus? via wit-rusland/ bellarus of baltische staten (mooi!)
Waarschijnlijk vliegen, ja. Ik heb al gekeken voor de trein, omdat dat natuurlijk ook zijn charmes heeft op zo'n trip, maar het prijsverschil is toch wel enorm (zeker omdat er ook nog eens het visum voor Wit-Rusland bijkomt). Anyway, ook hier zijn we nog niet uit :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je hoeft niet via Witrusland te reizen om in Moskou te komen, je kan ook via Polen en de Baltische Staten gaan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

hey,

wijzelf hebben een offerte aangevraagd via Transsputnik en via treinreiswinkel. We vonden het wel vrij prijzig. Vooral dan omdat we niet echt iets hebben met Rusland en het eerder zien als een transportmiddel van A naar B en gewoon onderweg slechts enkele stops maken.
Ons doel is vnl. Mongolië waar we 3 weken willen blijven. Daarom gaan we waarschijnlijk met het vliegtuig.

Hieronder de mails die ik terug gekregen heb van beide:
Treinreiswinkel.
Amsterdam 19.01 – Moskou 10.33 +2 dagen later 1ste klas € 299 / 2de klas € 239 rijdt dagelijks. Bij deze trein is 2de klas een 3 persoonscoupé waarbij m/v gescheiden zijn.

Er is geen rechtstreekse trein naar Sint Petersburg. Wel kunt u met de trein naar Berlijn en dan vanaf Berlijn naar Sint Petersburg met de nachttrein. Het is nog onduidelijk op welke dagen deze rechtstreekse Berlijn – Sint Petersburg trein gaat rijden. De prijzen zijn ongeveer gelijk aan bovenstaande rit. Sint Petersburg 23.55 - Moskou 07.55 1ste klas € 135 / 2de klas € 78. Deze trein gaat dagelijks.

Moskou 21.25 – Irkutsk 06.14 +4 dagen later 1ste klas € 554 / 2de klas € 318 oneven data

Irkutsk 05.13 – Ulan Bator 06.10 +1 dag later 1ste klas € 279 / 2de klas € 162. Deze trein rijdt alleen op za+zo+ma. Er rijdt ook een dagelijkse trein. Deze vertrekt om 21.50 en komt om 06.10 2 dagen later aan. Deze dagelijks trein heeft alleen maar 2de klas in de wagons

Ulan Bator 07.15 – Beijing 14.04 +1 dag later 1ste klas € 243 / 2de klas € 162. Deze trein rijdt alleen op donderdag. Het is geen probleem wanneer u 3 weken in Mongolië rondreist.

Moskou – Irkutsk met stop in Jekaterinaburg (Swerdlovsk) 1ste klas € 661 / 2de klas € 367

Buiten de eerste trein zijn alle treinen 1ste klas 2 persoonscoupé’s en 2de klas 4 persoonscoupé’s. In de trein is in elk rijtuig altijd kokend water aanwezig voor bijvoorbeeld koffie of thee. Eten kunt u op de stations kopen bij de lokale mensen.

Tickets price 2010: voor transsputnik

All 1st class

Amsterdam Moscow (2 nights) : 325 euro p.p.

St.Petersburg Moscow : 155 euro p.p. ( night and day trains )

Moscow – Irkutsk – Ulan-Bator Beijing : 975 euro p.p.

All 2nd class

Amsterdam Moscow (2 nights) : 265 euro p.p.

St.Petersburg Moscow : 95 euro p.p.

Moscow – Irkutsk – Ulan-Bator Beijing : 655 euro p.p.

Moscow –Jekaterinburg - Irkutsk – Ulan-Bator Beijing : 685 euro p.p.

Dit zijn de mails zoals ik ze bij beide gekregen heb. Je hoort vaak mensen zeggen dat zij dit geregeld hebben voor 200 aa 300 euro. Owkeee, leuk, maar ben nog nooit zo'n prijzen tegengekomen. Ik hoor het graag.
We can book ticket Ulan-Bator Beijing also if you will stay 2 – 3 weeks in Mongolia.
bolletjeom
Reisexpert

Wanneer je in Belgie woont is het misschien niet handiger om je visa te laten regelen door Joho. Dit is eigenlijk alleen handig als je ook via hen het treinkaartje koopt.
Voor Nederlanders is dat boeiend omdat een deel van de ambassades in Nederland zit en eentje in België. Misschien hebben jullie wel alle ambassades in 1 stad....dat weet ik niet.
Kijk anders eens op een site van een belgisch visumburo om te zien waar ze allemaal zitten. Of je persoonlijk de paspoorten moet inleveren of ophalen. En belangrijk ook hoe veel tijd er tussen brengen en halen zit.
Wanneer je 6 dagen zoet bent met 3 visa halen is het misschien lekkerder om het te laten doen.

In mijn tijd was de trein goedkoper dan vliegen. Vliegen doe je goedkoop vanuit Duitsland heb ik begrepen. En Wit-Rusland is te omzeilen.
In duitsland hadden ze een mitfahrers korting (meereizigerskorting) voor toeristen. De tweede persoon treint voor de helft van de prijs.

kijk voor je kaartjes koopt even bij http://www.trans-sputnik.nl/. zij zijn/waren het enige officiele en directe verkooppunt van de russische spoorwegen. Ze verkochten vroeger niet aan particulieren maar alleen aan organisaties als Tiara die er natuurlijk flink wat geld boven op gooide omdat ze ook winst moeten maken.
Nu doet transsputnik ook particulieren maar voor zover ik weet voor de normale/echte prijzen van de treinkaartjes.
bolletjeom
Reisexpert

Amsterdam 19.01 – Moskou 10.33 +2 dagen later 1ste klas € 299 / 2de klas € 239 rijdt dagelijks. Bij deze trein is 2de klas een 3 persoonscoupé waarbij m/v gescheiden zijn.
dit was ons ook verteld maar in de praktijk was het niet zo. Ik sliep gewoon bij mijn vriend en nog een meneer in de coupe

prijzen van 200 a 300 ...dat was vast in een ver verleden. Dit was de situatie in 2004:
De volgende prijzen (2004) zijn voor een plaats in een tweede klas coupe waar 4 personen in kunnen.
Moskou-Beijing no4( via mongolie) € 268
Moskou-Beijing no20( via harbin) €294
Moskou-Irkutsk-Beijing no4 € 415
Moskou-Irkutsk-Beijing no20 €429
Moskou-Ulan Bator no6 €227
Moskou-Irkutsk-Ulan Bator no6 €297
Ulan Bator-Beijing € 144
Moskou-St. Petersburg € 75

Zoals je ziet is 7 dagen onafgebroken in de trein maar € 268. Wil je na 5 dagen vanuit Moskou stoppen in Mongolië ( en wie wil dat niet?) dan kom je uit op € 371. En wil je ook stoppen in Irkutsk ( bij het Baikal meer) dan schiet de prijs omhoog naar € 441
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Ik heb eens naar de tickets van Trans-Sputnik gekeken.
Als we enkel in Ulan Baatar willen halt houden, moeten we, denk ik, kijken naar de 5de regel (http://www.trans-sputnik.nl/Treinkaartj ... fault.aspx). Dat zou dus 560€ zijn.
Als ik dan vergelijk met https://www.realrussia.co.uk/main_train_screen.asp, kom ik uit op een bedrag van minder dan 500€ (zonder verzendingskosten).
Is dit een normaal prijsverschil?
Plaats reactie