Roadtrip door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Jochem
Reiziger
Contacteer:

Re: Feesten en Roadtrip door Europa

Bericht door Jochem »

Die lonely planet is zeker een goed idee.Omdat een slaapplek meestal wel handig is.
Hoe onverstandig is het eigenlijk om met hoog nood te gaan wildkamperen?
Weet iemand eigenlijk ook ergens een algemene lijst te staan met mee te nemen spullen?
Standaard kleding en toiletspullen zullen we wel aan denken maar het hele kampeergedeelte heb ik wat minder vertrouwen in.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

er staat op deze site een meeneemlijst (kijk eens bij "reisinformatie") maar die is gericht op rugzaktoeristen en niet zozeer op kamperen

Wildkamperen is verboden!!!! De meeste landen waar veel toeristen komen (zeker in het hoogseizoen) zijn erg actief in het opsporen van wildkampeerders en het beboeten. Zeker in regio's waar de lokale bewoners helemaal gek worden van al die toeristen.
Wildkamperen is dus al snel duurder dan betalen voor een slaapplek.
Daarnaast ben je een makkelijk slachtoffer voor berovingen. het komt niet heel veel voor maar je loopt wel meer risico. Ik zeg dit omdat jullie waarschijnlijk niet in mooie natuurgebieden jullie tentje gaan opzetten maar in stedelijke gebieden met een uitgaansleven.

Wat je mee moet nemen als je gaat kamperen??? Wat je normaal ook meeneemt qua kleding maar dan met extra warme kleding. De hele dag en nacht buiten zijn is soms frisser dan je hoopt.

Spullen om mee te koken: gasbrander (let op je keuze qua gassysteem want niet alle landen verkopen dezelfde navullingen), pannen, blikopener!! ;) , borden, bestek, jerrycan voor water, koelbox,
vouwkrat om spullen in te doen zoals je borden en kruiden of je brood.
afwas- teiltje / borstel/ middel, theedoek,

Slapen: tent met goede buitentent en grondzeil, haringen, slaapzak, matje/ luchtbed, kussen.

ik vergeet vast wat. dus als iemand dit wil aanvullen...ga je gang!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jochem
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Jochem »

Toch handig zo'n forum. Want het type gasbrander of het meenemen van een vouwkrat is wel het laatste waar ik aan zou denken.Bedankt voor de tips! kan ze zeker goed gebruiken.
ErolN

Roadtrip Europa

Bericht door ErolN »

Beste allen,

na goede hulp afgelopen jaar wil ik weer beroep op jullie doen, heb de smaak van reizen wel te pakken.

Dit jaar wil ik met vrienden en de auto 5 weken in europa rondreizen. We willen zoveel mogelijk landen zien met 2/3 daagjes per plek. Hoeveel afstand kan je dan ongeveer overbruggen met een auto 3 chauffeurs? Zijn er kaarten te vinden met voorgekozen trips/routes?

En welke budget guide kan ik dan het beste kiezen? Natuurlijk is de LP altijd een betrouwbare vriend, maar dat zal wel heel globaal zijn (europe on a shoestring). Ik heb ook gelezen over "Let's Go" Europe editie, die nog veel meer budget is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Groet
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Roadtrip Europa

Bericht door Globeskater »

Over hoeveel kilometer je per dag kan reizen ligt er heel erg aan wat voor soort roadtrip je wil maken en de landen die je bezoekt..

op mijn laatste korte roadtripjes maakte ik niet hele grote afstanden omdat ik nauwelijks over snelwegen reed en veel spontane stops maakte. In landen als Noorwegen kan je door het soort weg ook maar een 400km per dag max halen aangezien het bijna alleen maar bergwegen zijn.

Als je wel over snelwegen raast kan je vooral in west europa hele grote afstanden per dag afleggen. Met 3 personen kan je wel makkelijker afwisselen als iemand moe is.. Ik weet dat je met een dag rijden over snelwegen zo 800-1000km kan afleggen, maar ja dan moet je wel alleen maar op snelwegen rijden. Anders zou ik als je over kleinere wegen gaat iets van 400km per dag aanhouden dan heb je rustig de tijd om onderweg nog te stoppen en dingen te zien.

Europa is qua Lonely Planet ook opgedeeld in bijv eastern europe, western europe etc.. dus je zou kunnen overwegen meerdere gidsen mee te nemen.

Daarnaast raad ik zeker Europa service van de wegenwacht aan, heb er zelf al een paar keer dankbaar gebruik van gemaakt! Goede wegenkaarten zijn ook belangrijk voor het geval GPS niet meer werkt of gestolen wordt o.i.d. Qua kaarten moet je kijken wat je fijn vind, een vriendin van mij heeft moeite met kaart lezen en heeft dus liever een wat globalere kaart terwijl ik juist de gedatailleerde kaarten van bijvoorbeeld beste boek voor de weg leuk en handig vind. Daarnaast vind ik op kaart rijden ook leuker dan op GPS als ik zin heb om af te slaan heb ik geen apparaat dat me zegt dat ik om moet draaien enzo..

Verder zou je een globale planning kunnen maken en via google maps of via anwb routeplanner kijken hoeveel tijd die je geeft om die route te rijden...
ErolN

Bericht door ErolN »

Dank voor je snelle reactie!

Van de Lonely planets had ik de volgende gevonden: Europe on a Shoestring, dat omvat dus heel europa, maar dat zal wel erg globaal zijn?
De wegenkaarten zijn toch wel handig denk ik, navigatie zal wel niet altijd even soepel gaan. Zal zo even op internet zoeken naar een gedetailleerde én natuurlijk goedkope. Wegenwacht europa is al geregeld :).

We weten zelf nog niet echt waar we naar toe willen, we zijn met z'n vieren. Dus ook 4 verschillende meningen. Vandaar dat ik opzoek was naar gangbare routes voor een X-aantal dagen.

Hoe zit het trouwens met wildcamperen, kan me goed voorstellen dat het wel eens een keer nodig is. Is het toegestaan?

Groet!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

In Zweden, Noorwegen en Finland kennen ze het allemansrecht en daar is vrij kamperen dus toegestaan.

In Zwitserland, Spanje, Polen, Nederland, Luxemburg, Kroatië, Italië, Griekenland, Engeland, Duitsland, Denemarken en België is echt wild kamperen verboden..

Op privé terrein is het in veel landen wel toegestaan maar daarvoor moet toestemming bij eigenaar of politie gevraagd worden.

Ook als je hoger in de bergen komt is wildkamperen op sommige plaatsen toegestaan.. maar in het algemeen mag het niet of onder strenge voorwaarden..

Qua routes is echt waar interesses liggen.. ik heb een maand door zuid noorwegen gereden en toen vooral lekker veel natuur gezien met 1 keer stappen in Bergen,

zelf lijkt het mij nog heel gaaf om een rondje kleine landen te doen, van Nederland door Frankrijk naar Andorra, en dan door naar Monaco, San Marino en Liechtenstein.. Maar goed er zijn ontzettend veel mogelijkheden en denk dat je gewoon moet kijken of er voor allemaal iets is waar ze echt heeeel graag heen willen en dan tussen die regio's een route maken!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik denk dat het toch wel goed is dat jullie eerst gaan beslissen welke landen jullie willen bezoeken. Gaan jullie eerst naar het zuiden, of naar het noorden? Willen jullie zoveel mogelijk van Oost Europa gaan zien? Als je een idee hebt welke kant je op wilt, kun je kijken hoe je gaat rijden. Ik heb nog nooit zo'n lange rondreis in Europa gemaakt (lijkt me echter wel fantastisch!), maar persoonlijk zou ik dan starten in het eerste land wat je tegenkomt. Jullie gaan bijvoorbeeld eerst naar het zuiden: kijk dan naar wat België/Luxemburg je te bieden heeft. Willen jullie langs de kust, of door de Ardennen, etc. Ik weet dat er in Duitsland wel bepaalde routes zijn: http://www.duitsland-vakantieland.be/NL ... trasse.htm. In Frankrijk heb je natuurlijk de route de soleil.

Houd er wel rekening mee dat je, als je gebruik wilt maken van een ferry (bv Kiel - Göteborg), je dit vantevoren 'moet' reserveren. Het moet niet, maar het wordt wel aangeraden omdat de kans groot is dat de ferry vol is. Soms heb je vignetten nodig, bijvoorbeeld in Oostenrijk, Zwitserland en Italië. In bepaalde steden in Duitsland heb je een speciale milieusticker nodig. Ook ben je in sommige landen verplicht om een aantal zaken in je auto te hebben. Denk aan gele hesjes (1 pp!), EHBO doos, etc.

Nog een paar praktische puntjes... Een goede verzekering is natuurlijk erg belangrijk. Maak afspraken mbt het budget. De één kan het zich veroorloven om drie keer per week uit eten te gaan, de ander niet. Ga je musea bekijken, wandelen, steden bezoeken, naar attractieparken? Slapen jullie in een tent, een pension of een 5* hotel? Maak ook hier afspraken over. Stel iemand aan die de 'pot' beheert. Stop daar eerst 50 euro pp in en betaal hier de boodschappen, de terrasbezoekjes, benzinekosten en andere gezamenlijke activiteiten van. Houd rekening met onvoorziene kosten: autopech, ziekte, etc.

Verder wil ik je veel plezier toewensen met de voorbereidingen en ik ben erg benieuwd naar de route die jullie gaan rijden ^O^
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
ErolN

Bericht door ErolN »

We zijn gisteren even bijeengekomen om op het terras onder het genot van een drankje te kletsen over de bestemmingen, helaas was het niet heel effectief. Iedereen heeft eigenlijk een mening.
Resultaat tot zo ver:
We willen vanuit Amsterdam-Luxemburg-direct door naar Italie. Daar begint onze reis dan eigenlijk.
Dilemma 1:
- 2 willen Italie ver in
- 2 willen willen dat niet
Misschien dat we onze eerste week in italie door kunnen brengen en dat we een gulden middenweg nemen. Vanaf Italie door naar Slovernie - Kroatie (langst de kust) - (Bosnie) - Montenegro - Albanie - Macedonie - Bulgarije - Roemenie - Hongarije - Slowakije - Amsterdam
Bij de laatste landen alleen de hoofdsteden. We hoeven sowieso niet van elk land alles te zien. Is dit reeel?

Milieustickers in duitsland is toch als je de steden in wilt? In dat geval hebben we dat niet nodig. Voor de rest heb ik een EHBO Kit, etc. We zijn ook met z'n 4en gaan backpacken afgelopen zomer in Zuid-Oost Azie, dus hebben nog veel spullen daar van over. We zijn op dit moment alle 4 studenten en hebben dus ook besloten zo budget mogelijk te doen. is max. 1000 euro pppm reeel? We nemen sowieso tent etc mee, proberen hier dan ook gebruik van te maken als dat kan. Voor autopech hebben we sowieso ANWB, maar de extra onkosten komt ook wel goed. De boetes delen we door 4 als iedereen maar normaal gaat rijden. Voor de rest zijn we geneeskunde studenten dus ziekte moet geen probleem zijn, anders hebben we nog de reisverzekering.

Dank voor je uitgebreide reactie!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik ben (helaas) niet zo bekend in het oostelijke deel van Europa, maar het klinkt wel als een leuke reis! Wat zijn de redenen dat twee niet ver Italië in willen, en de andere twee wel? Hoelang gaan jullie trouwens reizen?

Milieustickers zijn inderdaad voor bepaalde steden, bv. Berlijn. En met vier studenten geneeskunde zal ziekte idd geen probleem zijn haha 8-) Nogmaals, ik ben niet in die landen geweest, maar het zullen niet de duurste landen zijn, denk ik. €1000 pp/pm, €4000 pm, lijkt mij oké. Je leeft naar wat je hebt, nietwaar? Hebben jullie een VISA, just in case? Verder: zorg voor goede wegenkaarten en misschien is het handig om vooraf wat adresjes van campings op te zoeken.

Enne... wel even een reisverslag schrijven hoor! *)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
shured

Bericht door shured »

Vorig jaar heb ik een road-trip gedaan door Oost Europa. In een maand tijd haalde ik 6000 km. Ik heb er toen wel voor gekozen om de grote weg zo veel mogelijk te vermijden (en dat haalt de snelheid er wat uit) omdat je toch wat van de omgeving wilt zien. Mijn schema was zo ongeveer 1 dag rijden, dan 1 dag site seeing en dat weer 1 dag rijden.

Voor de hele reis kun je mijn blog lezen op deavonturenvansjoerd.nl/?paged=8
ErolN

Bericht door ErolN »

Thx! Leuk om te lezen je blog, ik hou wel van wat humor.

Hoeveel heeft de trip je eigenlijk gekost? En was het goed te doen binnen een maand? Wij hebben meerdere chauffeurs, dat scheelt al een hoop denk ik. Wil sowieso ook eens jouw trips doen, het noorden lijkt mij erg mooi.
shured

Bericht door shured »

Qua kilometers was het in mijn eentje goed te doen. Maar het is niet het aantal kilometers dat je rijdt, maar meer dat je dingen wilt zien. Een dag reizen, een dag kijken en dan weer een dag reizen is me goed bevallen. Zo reed ik veel van stad tot stad en heb ik naar mijn gevoel de vele mooie landschappen en schattige dorpjes gemist. Ik had graag wat meer tijd willen besteden in kleine dorpjes. Erg prettig was wel dat als je rond het eind van de middag aankomt je nog kan gaan stappen en de dag erna nog een beetje kan uitslapen.

In het Oostblok heb je in alle groter steden het blad inyourpocket.com met veel info. Als ik aankwam bij een hotel pakte ik daar een gratis kopie van en bepaalde dan de dingen om te zien voor de dag erna.

De totale rit kostte me ongeveer (inclusief diesel) 5500 euro en dan heb ik nergens op bezuinigd. Ik heb in alle steden gekozen voor hotels in hartje van de stad en heb overal goed gegeten en gedronken (met als absoluut hoogtepunt het rooster.pl restaurant in Krakow en de topless bar in Vilnius)
Chiquitagirl01

Bericht door Chiquitagirl01 »

Een Roadtrip door Europa samen met 3 van mijn vriendinnen lijkt mij ook zo leuk.
Waar ben je allemaal naar toe geweest en was het een beetje betaalbaar? Hoeveel km per dag reden jullie
Welke landen en steden zouden we echt moet gaan bezoeken en welke zijn niet echt de moeite waard om te bezoeken? :)
angelienaakhos

Re: Backpacken Europa solo reis

Bericht door angelienaakhos »

Europa is een prachtige plek en ik ben ook naar uit .. Deze keer zal ik doen solo reizen .. Ik vroeg me af om te weten is deze plek veilig is voor de vrouwen om alleen te reizen? Heb je tips met betrekking tot het waar kan me helpen tijdens het reizen .
Laatst gewijzigd door Erik op 21 sep 2011 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie