Jordanië

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
Jenny
Reisexpert

Re: Duiken in Jordanië

Bericht door Jenny »

Het halen van een PADI OW kan in theorie in 3 dagen, maar ik zou toch echt op 4 dagen rekenen. Dat is beslist niet iets wat je in een dag kan doen. Je zou eventueel in NL al de theorie- en zwembadlessen kunnen volgen, dan kun je in Jordanie in 2 dagen je OW afmaken.

De duikscholen liggen alle net ten zuiden van Aqaba. Lastig dus om even binnen te lopen om te kijken waar je een goed gevoel bij hebt. De instructie moet helder zijn, en hoe kleiner de groepen hoe beter. Al mogen er meerdere mensen met een instructeur mee, zeker als er divemasters meegaan als begeleider.

Een buddy van me was een paar maanden geleden in Aqaba. Een uitgebreid verslag van hem staat op Duikforum. (Even google gebruiken om het te vinden, dat werkt beter dan de zoekfunctie van het forum zelf. Zijn nick is Don Chedi.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Mmm, 3 of 4 dagen, dat is me iets te lang, gezien het feit dat we maar 10 dagen in Jordanië zijn.
Dan zal het opgeschoven worden naar één van de volgende reizen :-)

Ik heb op de site van één van die dive centers gelezen dat je wel zo'n kennismakingsduik kan doen. Zou dat de moeite zijn? Misschien kunnen we dat dan eens doen om te zien of we het eigenlijk wel leuk vinden :-)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Will schreef:Mmm, 3 of 4 dagen, dat is me iets te lang, gezien het feit dat we maar 10 dagen in Jordanië zijn.
Dan zal het opgeschoven worden naar één van de volgende reizen :-)

Ik heb op de site van één van die dive centers gelezen dat je wel zo'n kennismakingsduik kan doen. Zou dat de moeite zijn? Misschien kunnen we dat dan eens doen om te zien of we het eigenlijk wel leuk vinden :-)
Ja hoor, introductieduiken (bij PADI Discover Scuba Diving geheten) is een prima manier om kennis te maken met de duiksport, en te kijken of je denkt het leuk te vinden en dus of de hele open water cursus de moeite waard voor je is.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Kan je ook adresjes aanraden?

En wat zou die PADI Discover Scuba Diving ongeveer kosten?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Will schreef:Kan je ook adresjes aanraden?

En wat zou die PADI Discover Scuba Diving ongeveer kosten?
Ik kan je een adres in Thailand geven :)

De kosten varieren sterk van regio tot regio, en ook binnen de regios kunnen grote verschillen zijn. Dus wat je het beste doet is ter plekke kijken, en als dat niet practisch is op internet een (voorlopige) keuze maken.
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: paar vraagjes over jordanie!

Bericht door eefje »

1. ik heb hier en daar gelezen dat het goedkoper is om een groepsreis te boeken. Klopt dit? Onze voorkeur gaat namelijk wel uit naar backpacken.
Mijn ervaring is dat een groepsreis niet goedkoper is. Het leek mij juist vervelend met zo'n groep mee te gaan want deze waren werkelijkwaar met alle organisaties tegelijk op dezelfde punten en daardoor was het dan ineens erg druk. Wij deden het alleen en hadden daardoor lekker de tijd voor alles!

2. We willen veel van het land zien en graag niet te gehaast. Hebben we genoeg aan 3 weken?
3 weken is meer dan genoeg. Ook wanneer je het met openbaar vervoer doet. Ik had zelf 4 weken en heb toen ook Jeruzalem en Egypte bezocht. Dat vond ik erg de moeite waard. Houd trouwens in je achterhoofd dat een paar dagen stand in Jordanie niet heel relaxed zijn.Echt lekker ontspannen op het strand liggen zit er in Jordanie niet echt in. Ik had dit ook ingepland en belandde uiteindelijk in Aqaba in een relaxed hotel. Deze heb ik in de database gezet (Darna Village Beach Hostel). Hier kon je heerlijk aan het zwembad liggen en eventueel naar een vrij rustig strandje op afstand van Aqaba.

3. Is het de moeite waard om jordanie eventueel te combineren met syrie of israel of zouden jullie de volle tijd in 1 land stoppen?

Het is zeker de moeite waard om meteen een bezoekje aan Jeruzalem te brengen. Ik vond dit een ontzettend mooie/bijzondere stad. Ook was dit prima te doen vanuit bijvoorbeeld Amman! Wanneer je toch maar 2 weken gaat zou ik dit niet aanraden. Dan wordt het teveel haasten denk ik!
Joosje84
Vakantieganger

Bericht door Joosje84 »

Als een Padi Open Water cursus je te lang duurt, dan is misschien gewoon een dagje snorkelen ook nog wel een idee? Het is natuurlijk bij lange na niet hetzelfde, maar met snorkelen zie je ook al heel veel.

Wij zijn in september 2010 in Jordanie geweest, en hebben toen ook een dagje strand in Aqaba gedaan. Het fijnste is als je net ten zuiden van de stad gaat, daar liggen een paar resorts aan het strand. Hij zijn toen bij Coral Bay Hotel/Royal Diving Club geweest. Voor (toen nog) JD 15,- krijg je een dag toegang tot het schone privestrand met ligbedjes onder rieten parasols en bijbehorend huis-rif. Er was geloof ik ook een zwembad. Je mag je eigen snorkelspullen meenemen, maar je kunt er ook snorkel-gear huren. Via een steiger kan je makkelijk de zee in, en het rif direct naast de steiger was prachtig! Veel mooi koraal, heel veel verschillende soorten vissen, en we hebben zelfs een schildpad van heel dichtbij gezien!
Rick.
Reiziger

Re: Wat moet ik níet missen in Jordanië?!

Bericht door Rick. »

Hallo allemaal,

Nog 1 vraag, deze zomer gaat 't gebeuren. Hoe zit 't vervoer tussen de steden? Zijn er leuke busjes, is liften een optie, zijn er uberhaupt treinen? En nee, ik heb (nog) geen rijbewijs :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Naar de meeste plekken kan je met het openbaar vervoer met de bus. Bussen moet je even opletten want tussen sommige plekken gaan ze alleen in de ochtend. Treinen zijn er niet wij hebben ook een aantal keer gelift bij gebrek aan bussen (is niet helemaal gratis) ging best goed maar je moet er wel de tijd voor nemen want kan ook best lang duren.

Sommige plekken die je wel wilt zien zoals de dead sea zijn alleen echt niet te doen met het openbaar vervoer en ook niet echt liftbaar. Hiervoor kan je een toertje doen via je hostel, alleen nadeel er zijn nauwelijks backpackers in jordanie op dit moment dus het is erg lastig de toertjes vol te krijgen (= 4 personen_

Andere optie is een taxi huren voor een dag voor die plekken of hopen dat je een reiziger tegen komt met een auto.

Om je een idee te geven wij hebben 2,5 week jordanie met openbaar vervoer gedaan plekken zoals petra, amman, madaba, jerash, aqaba, dana, wadi rum. Van Kerak naar Dana hebben we gelift (busjes en een auto). Van Dana (Feynan) naar Petra hebben we een taxi moeten huren want op die route nauwelijks vervoer is dus liften ook geen echt optie. Van Wadi Rum naar Amman hebben we ook gelift (auto en later konden we een gewone bus pakken). We huren nu nog een auto voor 2 dagen voor de dode zee en omgeving en voor de desert castles, aljoun en umm qas etc.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Ik ga van half juli tot half augustus. Dan zijn er wel meer backpackers toch? Of valt 't tegen omdat 't dan erg warm is? Of omdat 't Ramadan is :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Introductie duik 35jd discover scuba met certificaat 55jd. Dit us bij nemo diving south beach naast bedouin moon village. Maar prijzen daar zijn redelijk gelijk. Wat je op internet kan vinden is vaak duurder.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Zou er niet op rekenen heeft niet met de periode can het jaar te maken normaal is april ook druk hotels geven zelf als reden op de Arabische lente. Wellicht dat he in de zomer wat meer Europese vakantiegangers hebt en de buurlanden weer rustig zijn dus meer zelfstandig reizigers maar blijft een gok.
Will
Reisexpert

Reistijden Jordanië

Bericht door Will »

Zijn de reistijden (met de auto) op Google Maps realistisch?

Is het bijvoorbeeld effectief een kleine drie uur rijden van Aqaba naar de Dode Zee (http://g.co/maps/q5c5b)?
En is het echt 1,5 uur rijden van Madaba naar Kerak via de King's Highway (http://g.co/maps/x2aca)?

Of moeten we daar overal nog x minuten bij tellen?

Een ander klein ongerelateerd vraagje, is het op zaterdag druk in Jerash en aan de Dode Zee?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Reistijden Jordanië

Bericht door Tikva »

Aan de dode zee is het op zaterdag druk ja. Jerash weet ik niet bij ons was doordeweeks heel druk omdat er allemaal bussen met schoolkinderen waren losgelaten.

Google maps is niet helemaal realistisch, wij deden overal toch wel langer over. Jouw routes weet ik niet.
travelmariek

Re: Reistijden Jordanië

Bericht door travelmariek »

Kings highway vanaf Karak naar boven is druk. Ik kan het me niet helemaal goed herinneren, maar geloof ca. 2 uur.
Jerash - Amman 1 1/2 uur
Dode zee - Karak ca. 1 1/2 uur (als je door rijdt, maar route is fantastisch om onderweg stops te maken)
Wij hebben volgende route gereden:
Amman-Jerash-Amman
Amman-Dode zee-Wadi Mujib
Wadi-Mujib-Karak
Karak-Petra
Petra-Wadi Rum
Wadi Rum-Aqaba
Aqaba-Dana
Dana-Madaba
We zijn in totaal 2 weken in Jordanië geweest. Dan is deze route prima te doen.
Plaats reactie