Hoeveel tijd heb je voor deze reis uitgetrokken? En wanneer ga je?
Zelf ben ik een beetje de Polen expert van Around The Globe. Ik vind het een prachtig land en kan zo genieten van het eten daar en uberhaupt het reizen/de afwisseling enzovoort. Land je op Chopin of Modlin bij Warschau? En hoe laat land je? Warschau is een stad waar de meeste interrailer door heen sjeezen. Wat ik aan de ene kant ook wel kan begrijpen als je keuzes moet maken, maar als je iets meer tijd heb kun je ook veel meer zien in de stad. De stad heeft echt veel te bieden. Ik hou stiekem wel van Warschau, al moet je iets beter je best doen om de leuke plekken te vinden dan bijvoorbeeld in een stad als Krakow. Voor een flitsbezoek zou ik in ieder geval de Royal Route bewandelen via de Nowy Swiat en de Krakowskie Przedmiescie. Hier vind je o.a. het presidentieel paleis, de universiteit en je komt uiteindelijk uit bij het koninklijk kasteel. Achter het Koninklijk kasteel vind je de oude stad en het stadsplein. Ook de stadsmuren zijn daar. Ook Palace of Culture & Science kun je niet aan ontkomen maar die zie je over het algemeen wel als je in het centrum bent. Je hebt vanaf daar mooi uitzicht over de stad maar goedkoper is de window viewing terrace tegenover het kasteel. Heb je nog tijd over? Kies dan voor Lazienki park, één van de mooiste parken in Polen. Je hebt daar o.a. een "paleis op het water" en het is zeker op een mooie dag heerlijk daar te wandelen. Warsaw Uprising museum kan ik ook aanraden, dat gaat over de opstand van 1944 (tenminste, als je interesse daar ligt). Warschau heeft veel meer musea en bezienswaardigheden maar nogmaals, als je moet kiezen om tijd te skippen dan doen de meesten dat hier

We hebben een artikel over Warschau maar die ga ik binnenkort weer bijwerken omdat ik laatst weer in Warschau ben geweest en weer nieuwe dingen heb ontdekt en gezien. Zoals de heerlijke chocolademelk van het merk E Wedel
Krakow zou ik sowieso één volle dag uittrekken voor de stad zelf en misschien wel 2. Daarnaast kun je vanuit Krakow een aantal interessante dagtrips maken, waarbij een bezoek aan Auschwitz de bekendste is. Leuk is een bezoek aande zoutmijnen in Wieliczka. Dus naast dagen voor de stad, ook kijken wat je er buiten zou willen zien en dit meenemen in je planning. Krakow moet je sowieso de oude stad zien en vanaf de barbican (stadsmuren) via het Rynek (marktplein) richting Wawel wandelen. Wawel is de heuvel waar zowel een kathedraal als een kasteel op staat. Een andere bekende wijk is Kazimierz. Was vroeger een dorp maar is geannexeerd door Krakow. De wijk Podgorze heeft veel oorlogsgeschiedenis want hier was het joodse ghetto gevestigd. je vindt er o.a. het Schindlers list museum. Krakow is verder ook ontzettend leuk om uit te gaan en naar jazz barretjes te gaan. Als je nog gerichtere vragen hebt, hoor ik het graag!
De andere steden ken ik (nog) niet. Ik zit over 2 weken met een korte stopover 24 uur in Wenen en ben daar nu aan in het verdiepen wat ik daar moet gaan zien. Misschien kan ik daarna wel aangeven wat ik daar o.a. heb gedaan.