Interrail (Oost-)Europa

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Selina

Re: Interrail Oost-Europa

Bericht door Selina »

Ja, ik ben ook meteen gaan zoeken naar een hostel en gisteren heb ik mijn heenvlucht en de eerste nacht geboekt.

Woensdag heb ik een microfiber handdoek gekocht en ook meteen een nummerslot, dus daar ben ik nu ook van voorzien. En gisteren heb ik een reisgids besteld :9~ .
Snorlax12

Interrail door Oost-Europa

Bericht door Snorlax12 »

Hallo allemaal,

Wij zijn van plan om met z'n tweeën een interrailtrip door Oost-Europa te maken. Nu zal dit onze eerste interrail worden en daarom hebben wij beide nog geen ervaring in het reizen met treinen door Europa. We hebben ons al wel verdiept in verschillende fora, maar we zouden graag extra informatie over deze reis willen krijgen.

Onze route ziet er tot op dit moment als volgt uit:
Den Haag - Warschau (vliegtuig)
Warschau - Krakow
Krakow - Brno
Brno - Wenen
Wenen - Siofok
Siofok - Zagreb
Zagreb - Split
Split - Amsterdam (vliegtuig)

Hebben jullie nog tips over dingen die we in deze steden moeten doen of moeten we misschien wel hele andere steden bezoeken? Wij horen graag jullie tips en ervaringen!

Alvast bedankt!
Snorlax12
menasil
Reisexpert

Re: Interrail door Oost-Europa

Bericht door menasil »

Hoeveel tijd heb je voor deze reis uitgetrokken? En wanneer ga je?

Zelf ben ik een beetje de Polen expert van Around The Globe. Ik vind het een prachtig land en kan zo genieten van het eten daar en uberhaupt het reizen/de afwisseling enzovoort. Land je op Chopin of Modlin bij Warschau? En hoe laat land je? Warschau is een stad waar de meeste interrailer door heen sjeezen. Wat ik aan de ene kant ook wel kan begrijpen als je keuzes moet maken, maar als je iets meer tijd heb kun je ook veel meer zien in de stad. De stad heeft echt veel te bieden. Ik hou stiekem wel van Warschau, al moet je iets beter je best doen om de leuke plekken te vinden dan bijvoorbeeld in een stad als Krakow. Voor een flitsbezoek zou ik in ieder geval de Royal Route bewandelen via de Nowy Swiat en de Krakowskie Przedmiescie. Hier vind je o.a. het presidentieel paleis, de universiteit en je komt uiteindelijk uit bij het koninklijk kasteel. Achter het Koninklijk kasteel vind je de oude stad en het stadsplein. Ook de stadsmuren zijn daar. Ook Palace of Culture & Science kun je niet aan ontkomen maar die zie je over het algemeen wel als je in het centrum bent. Je hebt vanaf daar mooi uitzicht over de stad maar goedkoper is de window viewing terrace tegenover het kasteel. Heb je nog tijd over? Kies dan voor Lazienki park, één van de mooiste parken in Polen. Je hebt daar o.a. een "paleis op het water" en het is zeker op een mooie dag heerlijk daar te wandelen. Warsaw Uprising museum kan ik ook aanraden, dat gaat over de opstand van 1944 (tenminste, als je interesse daar ligt). Warschau heeft veel meer musea en bezienswaardigheden maar nogmaals, als je moet kiezen om tijd te skippen dan doen de meesten dat hier :) We hebben een artikel over Warschau maar die ga ik binnenkort weer bijwerken omdat ik laatst weer in Warschau ben geweest en weer nieuwe dingen heb ontdekt en gezien. Zoals de heerlijke chocolademelk van het merk E Wedel :9

Krakow zou ik sowieso één volle dag uittrekken voor de stad zelf en misschien wel 2. Daarnaast kun je vanuit Krakow een aantal interessante dagtrips maken, waarbij een bezoek aan Auschwitz de bekendste is. Leuk is een bezoek aande zoutmijnen in Wieliczka. Dus naast dagen voor de stad, ook kijken wat je er buiten zou willen zien en dit meenemen in je planning. Krakow moet je sowieso de oude stad zien en vanaf de barbican (stadsmuren) via het Rynek (marktplein) richting Wawel wandelen. Wawel is de heuvel waar zowel een kathedraal als een kasteel op staat. Een andere bekende wijk is Kazimierz. Was vroeger een dorp maar is geannexeerd door Krakow. De wijk Podgorze heeft veel oorlogsgeschiedenis want hier was het joodse ghetto gevestigd. je vindt er o.a. het Schindlers list museum. Krakow is verder ook ontzettend leuk om uit te gaan en naar jazz barretjes te gaan. Als je nog gerichtere vragen hebt, hoor ik het graag!

De andere steden ken ik (nog) niet. Ik zit over 2 weken met een korte stopover 24 uur in Wenen en ben daar nu aan in het verdiepen wat ik daar moet gaan zien. Misschien kan ik daarna wel aangeven wat ik daar o.a. heb gedaan.
Snorlax12

Bericht door Snorlax12 »

Hallo Menasil,

Allereerst sorry dat ik zo laat reageer, ik was een paar dagen weg en had slecht internet. Ten tweede wil ik je bedanken voor je uitgebreide reactie, hier hebben wij echt iets aan. We hebben nog geen vlucht geboekt en vandaar weet ik nog niet hoe laat en op welk vliegveld we aankomen. Verder hebben we voor de reis 3 tot 4 weken uitgetrokken. Momenteel zijn we aan het bekijken of losse treinkaartjes voordeliger is dan een interrailkaart. Als het niet veel scheelt, gaan we voor de interrailkaart om onnodige moeite te besparen. We gaan hoogstwaarschijnlijk met z'n tweeën en we vinden het nog lastig om alles uit te zoeken. Heb je misschien nog tips?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Heb je hier al eens gekeken? http://www.interrail.eu/ Daar vind je regels m.b.t. waar de interrail geldig is per land en ook informatie over eventuele extra kosten bij maken van reservering. Qua prijs kan ik het niet helemaal inschatten wat goedkoper is :N Meestal kun je op internet via google wel eea aan prijs vinden. ook moet je dus opletten waar je extra moet reserveren en dus de kosten nog op je interrail pas komen. Kijk ook naar de soorten interrailkaarten.
Snorlax12

Bericht door Snorlax12 »

Ja op interrail hebben wij inderdaad al gekeken. Zouden losse tickets veel goedkoper zijn dan een interrailkaart?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Voor oost europa vaak wel :)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik ben op interrail door oost europa geweest en heb daarnaast ook met losse kaartjes rondgereisd.

Het voordeel van een interrail ticket vond ik dat ik niet hoefde nadenken over vervoer, maar je moet wel reserveren in sommige landen helemaal als je een bed wil dan moet je iets bijbetalen. Daarnaast kan je met intterrail ook sneller een daguitstapje met de trein maken, (bijv. Budapest vanuit Siofok) Of je stapt onderweg uit om een latere trein verder te pakkken (evt Bratislava op de treinroute tussen Brno en Wenen)

Voordeel van losse tickets is dat je makkelijker een bus pakt ipv trein. Ik ben bijvoorbeeld vanuit Brno met de bus naar Praag gegaan omdat dat makkelijker was. Brno zou ik trouwens van te voren het huis reserveren dat op de werelderfgoed lijst staat als je daarheen wilt want die zit qua tours vrij snel vol en is leuk om te doen. Verder is Brno ook leuk stadje!

Ik zou aanraden om een globale planning te hebben met dingen die je echt wil zien want onderweg hoor je soms over leuke dingen van medereizigers en kan dus fijn zijn om planning soms iets om te gooien. Met mijn interrail wist ik alleen dat ik eerste weekend in Salzburg was, en daarna Budapest en dat ik uiteindelijk met de trein naar Istanbul wilde en ook met de trein weer terug naar Nederland. Onderweg is mijn schema toch een paar keer veranderd (ik had een global pass van een maand)
Chopper

Interrail 2015 Oost Europa

Bericht door Chopper »

Hallo,

over 3 weken vertrek ik samen met een maatje met het vliegtuig naar Athene.
Vanaf daar willen we gaan Interailen door oost europa en met de trein weer terug in Nederland komen.
zo'n pas waarbij je 10 treindagen hebt in een totaal van 21 dagen.
Globaal denken we aan onderstaande route

Athene
Thessaloniki
Skopje
Belgrado
Boedapest
?
?
Krakow
Praag
Berlijn

Iemand tips/op/aanmerkingen? Ben op dit moment aan het kijken naar treinroutes tussen bovengenoemde steden en bezienswaardigheden/hotels/bb's aan t zoeken ter informatie.

Ook kwa budget zou ik echt niet weten wat je nodig hebt voor ongeveer 3 weken vakantie in Oost Europa.
robert999666

Re: Interrail 2015 Oost Europa

Bericht door robert999666 »

Hai
Ja allemaal mooie steden maar 10 steden in 21 dagen lukt niet echt je zal er een paar moeten uitkiezen en die dan Echt beleven
Dan kun je zegge ik weet iets van.....
Vergeet niet met de trein reizen kost ook tyd.
Veel suc6 en mooie vakantie
Ps je bent op vakantie niet op de vlucht.
sandrav

Re: Interrail 2015 Oost Europa

Bericht door sandrav »

budapest is een zeer mooie stad! leeft echt. zeker savonds eens binnen stappen in een ruinbar , dat zijn verlaten panden omgebouwd tot cafe, zeer leuk om iets te gaan drinken/uit te gaan. ook zijn de badhuizen in budapest de moeite. Eten in Budapest kun je voor 10 euro ongeveer, om t e overnachten zijn er genoeg hostels +- 18 euro per nacht
Noaa

Interrail (Oost-)Europa

Bericht door Noaa »

Goedemiddag allemaal!

In mei wil ik een maand gaan interrailen met mijn vriend. Ik heb wel wat verre reizen gemaakt en daar ook gebackpackt, maar met interrailen heb ik geen ervaring. Het volgende heb ik uitgezocht (dit zijn de steden die ik graag wil zien):

Utrecht – Wenen (Treinreis duurt 14 uur)
Wenen – Ljubljana (Treinreis duurt 7 uur)
Ljubljana – Zagreb (Treinreis duurt 3 uur)
Zagreb – Belgrado (Treinreis duurt 6 uur)
Belgrado – Sofia (Treinreis duurt 16 uur)
Sofia – Boekarest (Treinreis duurt 10 uur)
Boekarest – Boedapest (Treinreis duurt 17 uur)
Boedapest – Krakau (Treinreis duurt 11 uur)
Krakau – Berlijn (Treinreis duurt 10 uur)
Berlijn – Utrecht (Treinreis duurt 6 uur)

Heeft er iemand ervaring met interrailen in Europa? Dacht eraan om gewoon een ticket te kopen, in plaats van ter plekke allemaal losse tickets. Dat is wat duurder, maar geeft wel meer zekerheid toch? Dat je niet ter plekke constant op zoek hoeft naar goedkope bussen/kaartjes. Graag hoor ik jullie tips en tricks.

Groetjes!
Erik
Site Admin

Re: Interrail (Oost-)Europa

Bericht door Erik »

@jitsketje @Femke1 @Brasov @Selina @jimmyhoekman @vincentdekolf @Chopper ik zag dat jullie een InterRail reis gemaakt hebben of er in ieder geval plannen voor hadden om er eentje te maken. Hebben jullie als (ervaringsexperts) misschien goede tips en antwoorden op de vragen hierboven?
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Hoi Noaa,

Een interrailticket voor een maand is waarschijnlijk vele malen duurder dan losse kaartjes op dit traject. Kaartjes kopen is heel makkelijk, ik heb zelden hoeven wachten en in Oost-Europa nooit meegemaakt dat iets uitverkocht was. Vaak moet je met een interrailticket sowieso ook in de rij staan om een reservering te maken, dus je bespaart wat dat betreft ook geen tijd of gedoe met een interrailticket. Prijzen staan voor Oost-Europa vast dus je hoeft niet te zoeken naar de laagste prijs, gewoon zelf kopen op het station.

Verder prima om deze (hoofd)steden als basis te houden, maar vergeet niet te varieren met andere steden, dorpjes, natuurgebieden en stranden. Dus meer plekken in bijvoorbeeld Kroatie en Roemenie, twee geweldige landen, maar hun hoofdsteden vond ik dieptepunten. De leukste en mooiste hoofstad van de Balkan is naar mijn mening Sarajevo, sla die niet over!
Selina

Bericht door Selina »

Hey,

Ik heb zonder interrailticket gereisd en dat was voor mijn route een prima keuze. Ik heb nl. bepaalde trajecten met bus en shuttledienst gedaan (Sarajevo - Mostar heen en terug met de bus; Sarajevo - Belgrado met de bus en Belgrado - Timisoara met shuttledienst) en losse treinkaartjes zijn in die regio ook een stuk goedkoper. Om gemakkelijk te zijn ben ik telkens de dag voor ik plan was om de trein/bus te nemen, mijn ticketje gaan kopen. Zo had ik de dag zelf geen stress (mijn reisschema was nl. redelijk nipt), omdat ik al wist waar ik moest zijn, wat de tijden waren (aangezien info op internet niet altijd klopte of moeilijk te vinden was) en ook geen gedoe meer had met eventuele moeilijkheden aan het loket (die ik overigens niet gehad heb).

Ik sluit me verder ook aan bij Brasov. Sarajevo is enorm de moeite en ik had die stad zeker niet willen missen.
Kroatië (en Slovenië) had ik al tijdens een vorige reis uitgebreider gedaan, waardoor ik me bij mijn Balkan-trip beperkt heb tot Zagreb. Ik las vooraf dat veel mensen Zagreb niet zo bijzonder vinden, maar ik vond het een aangename verrassing (misschien juist omdat ik er niet zoveel van verwacht had). Al beaam ik zeker dat andere delen van Kroatië veel meer de moeite zijn.
Mijn oorspronkelijke planning was om via verschillende steden in Roemenië in Boekarest te eindigen, maar wegens tijdsgebrek en omdat ik vaak las dat Boekarest niet zo bijzonder is (ik wilde op mijn eindbestemming wat dagen reserve in geval van vertraging, zodat ik zeker mijn vlucht zou halen), heb ik dat plan laten varen. Ik wil nog wel erg graag eens terug naar Roemenië, niet per se om Boekarest te zien, maar vooral omdat Timisoara me enorm verrast heeft.
Kortom, het is inderdaad leuk om ook andere niet-hoofdsteden ertussen te nemen.
Plaats reactie