Uitschrijven uit gemeentelijke administratie

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Ervaring uitschrijven uit Nederland?

Bericht door LaosFan »

Ik zal eens bij OHRA gaan kijken dan. Bedankt.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
tamararuben
Vakantieganger

Bericht door tamararuben »

Naar aanleiding van berichten op dit forum ben ik ook eens gaan kijken naar de permanente reisverzekering van Ohra. Wij zijn ook van plan om voor een jaar naar het buitenland te gaan. De meeste permanente reisverzekeringen hebben een maximale periode waarop je achter elkaar op reis mag zijn en dat is meestal max 2 maanden achter elkaar. Totdat ik hoorde van de Ohra reisverzekering. Ik heb er nog geen ervaring mee maar heb de voorwaarden helemaal doorgesnuffeld en heb deze verzekering afgesloten. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn maar. Ik ben nu namelijk samen met mijn vriend ('gezin zonder kinderen') voor +/- 10 euro p.m. goed verzekerd (je kan max 365 dagen achtereen op reis). Hiernaast houden wij de basiszorgverzekering aan van Unive Zekur (a 77 euro per maand) en we krijgen 122 euro p.m aan zorgtoeslag (als je toeslagpartners bent krijg je dus meer dan wanneer je alleen je zorgtoeslag aanvraag indiend!!). Dan betaal je dus per maand per persoon: 77+5= 82 euro - 61 euro zorgtoeslag=21 euro per maand!!! veel goedkoper dus en veel minder rompslomp dan uitschrijven bij de gemeente en zorgverzekering en een dure reisverzekering afsluiten en afwachten of als je terugkomt je geen boete krijgt en je de hele zorgverzekering moet terugbetalen.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

tamararuben: welkom op dit forum (ik zie dat dit je eerste post was).

Fijn dat je op dit forum nuttige informatie gevonden hebt. Ik ga zelf ook eens informeren bij OHRA.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

zo. dat is helemaal mooi!! en een flinke zorgtoeslag ook! Helaas werkt dit voor mijn iet zo gunstig omdat mijn toeslagpartner niet mee gaat op reis en wel een inkomen heeft.

OHRA heb ik ooit gebelt. Gevraagd hoe ze nu controlleren of je een jaar weg bent geweest. In de praktijk doen ze dat helemaal niet. Behalve als je in op 1 volgende jaren regelmatig kosten declareert die ook nog eens uit bijvoorbeeld hetzelfde land komen dan gaan ze er eens naar kijken. Je mag als emigrant of expat de verzekering niet gebruiken
Ik heb ook gevraagd hoe het zit met het vergoeden van kosten als je weer terug wilt naar je vakantie adres (als je onverhoopt naar nederland moet terugkeren)
Haar antwoord: Als u zegt nog vakantie tijd over te hebben wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen. We vergoeden de reis terug naar je vakantie bestemming ( waar je ook vandaan vertrokken bent)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tamararuben
Vakantieganger

Re: Uitschrijven in je gemeente

Bericht door tamararuben »

Dankjewel voor jullie reacties.

Ik begrijp dus nu dat het zowiezo niet mogelijk is om je met een koophuis uit te schrijven bij de gemeente.
Echter vraag ik me dan nog wel af, stel dat de belastingdienst er wel achter komt dat we langer dan 8 maanden reizen en we nog steeds ingeschreven staan bij de Gemeente? De belastingdienst heeft tenslotte niet voor niets de regel opgesteld 'als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, ben je verplicht je uit te schrijven, ZELFS ALS JE EEN KOOPHUIS HEBT'. Ik neem aan dat als ze zien dat wij beiden ineens geen inkomen meer hebben in 2009, je wel al opvalt en de bealstingdienst verhaal gaat halen. Wat is het ergste risico wat je dan loopt als de belastingdienst erachter komt dat je langer dan 8 maanden in het buitenland was zonder je uit te schijven? En hoe kunnen ze dat controleren? Je kan natuurlijk ook zeggen dat je niet de intentie had om zo lang weg te gaan maar dat het tussentijds anders gelopen is..

En dan vraag ik me nog af wat eigenlijk de voordelen zijn van het WEL uitschrijven bij de gemeente. Alleen de gemeentelijke belasting die je dan niet hoeft te betalen? Maar hier kan je toch zowiezo vrijstelling voor aanvragen als je geen of weinig inkomen hebt toch..heeft iemand hier ervaring mee? Voor de zorgverzekering hoeven wij het niet te doen, want die houden we gewoon aan..en wij hebben huurders in onze woning die ingeschreven staan op onze woning. Zij betalen dan toch het gebruikersdeel van de gemeentelijke belasting en wij alleen het onroerend goed deel?
Het is wel een ingewikkeld geheel hoor...
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen

groeten tamara
bolletjeom
Reisexpert

je stelt een goede vraag!

er is voor zover ik weet bij niemand bekend wat het nut is van uitschrijven bij de gemeente en waarom de belasting dienst dit zo graag wil.
Waarschijnlijk omdat ze denken dat je dan dus ge-emigreerd bent want welke nederlander kan nu een jaar zonder inkomen?!?!?! End an zal je dus wel werken in het buitenland en dan zullen ze je dus wel een ingewikkelder formulier willen toesturen.
Bel eens anoniem op naar de belasingdienst.

je haalt termen door elkaar als het gaat om gemeentebelasting.
Je hebt onroerendgoed belasting en dat bestaat uit een eigenaren en een gebruikersdeel. Je kunt het gebruikersdeel doorberekenen aan je huurder...sterker je kunt de huur zo hoog maken als je wilt (geen idee of je nog huurders krijgt dan) dus ze ook het eigenaren deel laten betalen. Netjes is het niet maar als iemand je stulpje wil huren....waarom niet?
Naast de onroerendzaak beslasting zijn er nog andere gemeentelijke belastingen. Zoals rioolrecht en afvalstoffenheffing. Normaal kan je vrijstelling krijgen als je idd een laag inkomen hebt. of die vlieger ook opgaat als je zelf niet in de woning zit betwijfel ik. De huurder zal voor de kosten op moeten draaien.
Er zit verschil in het bedrag wanneer het huis bewoont wordt door een 1 persoons huishouden of een meerpersoonshuishouden. Wanneer je verhuurt aan een single is het dus de moeite waard voor hem/jullie dat jullie je op een ander adres laten inschrijven (postadres). Het wijzigen van de status kan maar 1 keer per jaar en geld voor het gehele jaar.
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Vrienden van mij zijn 10 maanden in Australie geweest en hebben hun huis onderverhuurd. Ze konden zich niet uitschrijven bij de gemeente vanwege hun koophuis. Ze hebben achteraf ook geen problemen met de belastingdienst gehad. Ze hebben de formulieren na terugkomt van de belastigndienst naar waarheid ingevuld en er was niks aan de hand.

Hoe het met de rest zit...je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt natuurlijk. Voor zover ik weet ben en blijf je zelf de hoofdverantwoordelijke van je huis en zullen de rekeningen gewoon naar jou gestuurd worden. Het is aan jou zelf wat je in rekening brengt bij je onderhuurders.
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Wij moesten ons inderdaad ook uitschrijven hebben dit ook gedaan.
Alleen de belastingdienst moest ons ondanks de uitschrijving toch als Nederlands belastingplichtige zien.
Dit omdat mijn man nog steeds zijn bedrijf voert vanuit het buitenland. Hij is freelancer en werkt nog steeds voor Nederland zo'n 20 uur per week. Dit gaf heel veel gedoe voor de belastingdienst waardoor hij zijn formulieren ook niet meer via internet kon raadplegen. Uiteindelijk wel eruit gekomen maar dat heeft heel veel papierwerk gekost.

Het voordeel is wel dat als we straks weer in Nederland wonen we een huis kunnen kopen door de boekjaren van mijn man.
Wij zijn nu van plan om nog 1 jaar te reizen dan hebben we iets meer dan 2 jaar gereisd.

gr van Moira
Raymond

Bericht door Raymond »

Ik heb dit forum gevolgd en ik wilde van de ervaren reizigers wat meer info weten,
zo ook advies. Ik schets mijn situatie; in September vertek ik voor 3 maanden naar
India, ik ga trouwen met mijn vriendin, mijn reis is geboekt voor 3 maanden, maar
de kans is groot dat ik voor de volle 6 toegankelijke visum-maanden blijf en als het
bevalt, wil ik nog langer blijven.. Nu, is het verstandig om me wel of niet uit te schrijven?
Zo zal ook de verzekering aflopen, hoop ik.. Maar, ik krijg waarschijnlijk, in de tijd dat
ik in India ben, nog salaris-uitkeringen van mijn werk! Kan dit een probleem opleveren
als de Belastingdienst hier achter komt? En, zou ik het dan moeten aangeven? Wat als ik
toch besluit om na 3 maanden terug te komen, met mijn vrouw, om hier 2 maanden te
verblijven, vanwege Sinterklaas, verjaardagen, Kerst & Oud en Nieuw? Heel veel vragen,
maar ik hoop leuke, positieve en betrouwbare reacties te lezen!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Aangezien het er nu naar uit ziet dat je maar drie maanden naar India gaat, mag je je niet uitschrijven uit het GBA.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

uitschrijven bij de gemeente heeft geen gevolgen voor je zorgverzekering. Die blijf je sowieso houden. Ongeacht hoe lang je weggaat. Je kunt pas van je zorgverzekering afkomen wanneer je officieel gaat emigreren.
Uitschrijven bij de gemeente mag niet want je gaat korter dan 8 maanden. Daarnaast is bij mij niet bekend wat het voordeel is van uitschrijven en wordt er ook niet op gecontrolleerd.
Zolang jij nog een vorm van inkomsten hebt ik Nederland ben je in Nederland belastingplichtig. En natuurlijk moet je die inkomsten opgeven! Ze komen er toch wel achter want het is gekoppeld aan je burgerservice nummer.
Het goede nieuws is echter dat je werkgever waarschijnlijk al belasting heeft afgedragen ( je krijgt netto, neem ik aan) en je misschien zometeen een deel van het jaar geen inkomsten hebt. Dan kan je over dat jaar geld terug krijgen van de belasting. Dat kan oplopen tot €1000 of zelfs meer!
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Wat een verhelderend verhaal in de openingspost, complimenten!!

Had ik dit maar eerder gelezen, want ik ben inmiddels ook diverse mailtjes en 4 brieven met mijn zorgverzekeraar verder. Ook gebeld met het college voor zorgverzekeraars. Van mijn verzekeraar krijg ik elke keer een ander antwoord. Een toezegging van de adviseur, een weigering na toetsing door een andere afdeling, een advies om het nog eens te proberen van CVZ en vervolgens op mijn laatste brief weer een heel andere reactie. Nu hebben ze het opeens over een minimale periode van 3!!!! jaar in het buitenland voordat de verzekering mag worden opgezegd.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb het opgegeven en ga helaas 80 euro per maand voor de ziektekosten betalen + de kosten voor een reisverzekering, terwijl ik anders klaar was geweest voor iets meer dan 50 euro.

Ik heb nog 2 vragen:
- Mijn zorgverzekering loopt nog via mijn ouders (ben wel uitwonend), is het handiger om dit op mijn naam te zetten ivm een hogere zorgtoeslag? Of zal die niet hoger zijn? Daarnaast kan ik over gewerkte weken/maanden, de zorgverzekeringspremie achteraf terugkrijgen (mits ik bewijs kan overleggen), maar of ze uiteindelijk de daad bij het woord voegen, lijkt me nog maar zeer de vraag. Het is allicht het proberen waard na terugkomst.
- Mijn tweede vraag gaat over de GBA. Ik wil mijn sowieso uitschrijven uit de Gemeente Groningen, omdat ik uit mijn kamer vertrek. De laatste 3 weken vóór vertrek en 1-2 maanden ná terugkomst (tot ik werk en een huis heb) zal ik weer bij mijn ouders wonen in Drenthe. Is het handig om mij daar bij de Gemeente in te laten schrijven? Gezien ze dit toch niet controleren en ik op deze manier gewoon mijn belastingaangifte via Internet kan doen en daarnaast na terugkomst geen problemen krijg met herinschrijven? Of is het toch verstandiger om me netjes uit te schrijven? (ik ga 12 maanden weg). Wanneer ik me NIET uitschrijf, is het denk ik het verstandigst om inkomsten uit werk in Australië te laten storten op de Australische bankrekening en niet over te boeken naar de Nederlandse en er ook niets over in te vullen in de Nederlandse belastingaangiftes over 2009 en 2010?
bolletjeom
Reisexpert

Mijn zorgverzekering loopt nog via mijn ouders (ben wel uitwonend), is het handiger om dit op mijn naam te zetten ivm een hogere zorgtoeslag? Of zal die niet hoger zijn?
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet. Maar het zou best kunnen dat het zo werkt. Bel de belastingdienst eens en zeg dat je op jezelf gaat wonen.
Daarnaast kan ik over gewerkte weken/maanden, de zorgverzekeringspremie achteraf terugkrijgen (mits ik bewijs kan overleggen), maar of ze uiteindelijk de daad bij het woord voegen, lijkt me nog maar zeer de vraag. Het is allicht het proberen waard na terugkomst.
Dit begrijp ik niet? je kunt je betaald premie terug krijgen??
of bedoel je dat je gewoon geld terug krijgt van de inkomstenbelasting omdat je dit jaar minder werkt dan "normale" mensen dus dat je overall een te groot percentage van je inkomen aan belasting betaald op het moment?
Is het handig om mij daar bij de Gemeente in te laten schrijven? Gezien ze dit toch niet controleren en ik op deze manier gewoon mijn belastingaangifte via Internet kan doen en daarnaast na terugkomst geen problemen krijg met herinschrijven? Of is het toch verstandiger om me netjes uit te schrijven? (ik ga 12 maanden weg). Wanneer ik me NIET uitschrijf, is het denk ik het verstandigst om inkomsten uit werk in Australië te laten storten op de Australische bankrekening en niet over te boeken naar de Nederlandse en er ook niets over in te vullen in de Nederlandse belastingaangiftes over 2009 en 2010?
Persoonlijk vind ik het handiger om gewoon ingeschreven te staan ergens. Je kunt je ouders als postadres gebruiken. Wij hebben problemen gehad met opnieuw inschrijven bij de gemeente, tekenen van een huurcontract, inschrijven als werkzoekende etc.

Inkomsten in australië op een locale bankrekening en ook daar je belasting terugvragen (kan heel veel zijn). In nederland zal je het toch ook op moeten geven. Ze kunnen er achter komen. Maar omdat je daar al belasting hebt betaald zal het in nederland wel meevallen. Er is vast ook wel een bepaald bedrag waar ze niet moeilijk over doen.
Maar als je ingeschreven bent in nederland kan het ook nog eens zo zijn dat ze er nooit naar vragen...maar of je het dan ook maar niet moet vermelden?!?!? alle internationale dingen werken uiteindelijk wel samen....zo sporen ze zwart geld op.
Vraag het eens een belastingadviseur
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Dankjewel!

Wat betreft dat terugvragen. Mijn verzekeraar heeft mij verteld dat ik voor de uiteindelijk gewerkte maanden niet zorgverzekeringsplichtig ben en de premie dus terug kan krijgen. Schijnbaar werkt het in Australië zo dat als je ergens werkt, dat je dan via die werkgever automatisch verzekerd bent.
marco polo
Reiziger
Contacteer:

Bericht door marco polo »

Wij zijn uitgeschreven door onze huurders (nooit geweten dat dat kon). Wij hebben ons huis verhuurd via RotsVast en de huurders hebben zich ingeschreven op ons adres. De gemeente (Amsterdam) heeft naar aanleiding hiervan een brief gestuurd die wij helaas na de gestelde reactietermijn van zes weken ontvingen waardoor wij nu ontheemd zijn. Geen idee wat de consequenties hiervan zijn bij terugkomst maar dat zien we dan wel weer. Voor zover ik weet, hebben we nog geen brief van de belasting.
Het was trouwens onze bedoeling niet om ons uit te schrijven vanwege de papier-rompslomp van de balsting...
Plaats reactie