Drie weken naar Indonesie

Stel hier je vragen over Indonesië.
Joost92

Re: Drie weken naar Indonesie

Bericht door Joost92 »

Dan ga ik proberen het op twee weken te houden.. Zou er het liefst een paar maanden over doen, maar heb helaas maar drie weken.. Als ik het in twee weken tot bali red heb ik nog een weekje, ook niet heel veel maargoed.

Is het eventueel aan aanrader om de reis in te korten en bijvoorbeeld vanaf Jakarta meteen naar Yogya te vliegen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je dat doet kun je in een veel rustiger tempo reizen. Je kan een paar dagen in Yogya blijven en genieten van de markten en de paleizen, En de attracties in de omgeving. Daarnaast heb je de tijd om niet alleen de Bromo te bezoeken in het oosten, maar ook de Ijen vulkaan. Ik vond het oosten van Java mooier dan de omgeving van Bogor en Bandung,

Houd wel rekening met de ramadan!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Joost92

Bericht door Joost92 »

Rekening houden met ramadan als in nu een vliegticket boeken?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dat zou ik zeker doen. Daarnaast kan accommodatie sneller vol zitten, dus je kan het beste een paar dagen voor aankomst reserveren.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Even een beetje off-topic: zo'n screen shot van google maps. Hoe doe je dat??
Als je het kan uitleggen dan aub voor 'dummies' :-)
Joost92

Bericht door Joost92 »

zaratoestra schreef:Even een beetje off-topic: zo'n screen shot van google maps. Hoe doe je dat??
Als je het kan uitleggen dan aub voor 'dummies' :-)
Ik doe het op apple, dan is het cmd+shift+4 geloof ik, dan kan je zelf een kader zetten en slaat ie 'm automatisch op op t bureaublad.

Met windows druk je simpelweg op de printscreen knop, dan slaat ie hem ook alleen van het hele scherm. Dan kun je in paint de afbeelding 'snijden' zodat je alleen de kaart overhoudt.

Daarna gewoon toevoegen als plaatje bij je bericht;)

Duidelijk genoeg? haha
Joost92

Bericht door Joost92 »

Hallo allemaal! Ben nu in yogya en ga morgen via prambanan, borobudur, Bromo en kawah ijen richting Bali!

Word afgezet in lovina, hier hoor ik veel wisselende verhalen over.. Is dit de moeite waard of zal ik toch ergens anders heen gaan? Heb nu toch stiekem ook wel even behoefte aan een paradijselijk strand oid na alle drukte de afgelopen weken.. Iemand goede tips! Of misschien toch naar lombok? Vertel!

Bedank!

P.s begin was vrij lastig ook mbt de enorme drukte ivm idul fitri, maar begin nu met de dag meer van het land te houden!
Joost92

Bericht door Joost92 »

Of misschien de gilis? Alleen erg duur om r te komen? 600.000 one way?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je zwart strand geen probleem vind, dan zou ik lekker naar Lovina gaan en niet naar de Gili's. De Gili's zijn inmiddels zo'n hype dat ze mijn inziens hun charme verloren hebben en belachelijk duur zijn geworden.

Nadeel van Lovina is dat je (door het koraal en rotsen) niet overal het water in kan. Even informeren. Bij bv Putri Jaya kan het makkelijk, dat is maar een kort ritje naar het westen.

Daarnaast kun je vanuit Lovina mooie trips boeken naar bv Menjangan (snorkelen/duiken), watervallen (Gitgit), warme bronnen enz.
Joost92

Bericht door Joost92 »

Ah shit, lees dit net te laat. Heb inmiddels iets geboekt op nusa lembongan.. Als ik de LP/internet mag geloven ook geen slechte plek om te duiken/snorkelen. Even wat meer rust haha, daarna wellicht nog een paar dagen Bali voor ik terug vlieg.

Thanks in iedergeval!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Nusa Lembongan is ook mooi duiken. Soms echter wat kouder vanwege diepere oceaanstromen.

Luister bij Nusa Lembongan goed naar je gids als je gaat duiken, op sommige plekken zijn er downcurrents waar je niet in wilt raken. Een duiker uit m'n groep is ooit weggezwommen achter een mola-mola aan, de gids was toen (terecht) erg boos.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Goede keus! Ik vond Nusa Lembongan leuker dan de Gili's en Lovina bij elkaar : )
^O^
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Joost92

Bericht door Joost92 »

Voor de geïnteresseerden (er zijn hier nog wel eens mensen met dezelfde plannen als ik had):

Ik heb in 3 weken java en 'bali' gedaan met dit schema:

Dag 1 - Aangekomen op Jakarta en meteen door gegaan met een DAMRI bus (heel goed te doen die bussen) naar Bogor. Daar toch wel erg moe dus verder niet veel gedaan.

Dag 2 - Bogor: Ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch wel veel drukker vond dan verwacht, voor de rest niet bepaald interessant. Leuk om even sfeer te proeven, maar zou r niet langer dan 1 dag doorbrengen.

Dag 3 - Wij hadden geen zin meer om terug te gaan naar jakarta om vervolgens door te reizen naar Yogya (treinen waren wss ook vol ivm Idul fitri). Dus bus naar bandung gepakt, wederom goede bus en een prima reistijd: 3u. we kwamen rond 12u smiddags aan, met het idee om rond te lopen en dingen te bezoeken in Bandung zelf. Deze dag was echter het begin van idul fitri en er was werkelijk NIEMAND op straat, verschrikkelijk saai.

Dag 4 - Geen treinen naar Yogya beschikbaar en geen zin om nog een dag te wachten in een dode stad, dus bus gepakt naar Pangandaran. GROOTSTE FOUT IN DE DRIE WEKEN, NEEM NOOIT EEN BUS MET IDUL FITRI. Iedereen weet het, maar toch zijn r mensen die het tóch doen, echt doe het niet. Reis zou eigenlijk 6u duren, we hebben er 14uur over gedaan. Dit met een stop van een half uurtje! Afschuwelijk.

Dag 5 - Pangandaran, we hadden al een leuk guest house geregeld (Mango guesthouse) waar we sochtends maar even gingen kijken of we naar de green canyon konden, dat werd ons afgeraden ivm idul fitri, we konden wel mee met de tourguide naar de jungle/np. Heel erg leuk! aanrader, voor de jungle heb je wel echt een guide nodig!

Dag 6 - Strand, achteraf niet de moeite waard (ivm met idul fitri). Pangandaran is dé badplaats van Java, het is werkelijk afgeladen. Letterlijk vrachtwagens met mensen. Wel geinig om te zien, maar ben je ook wel snel klaar mee.

Dag 7 - Via sidareja (treinstation op ong 1,5u van Pangandaran met de public bus) trein gepakt naar Yogya.

Dag 8 - Yogya, geweldige stad! rond gelopen, gewinkeld, veel leuke dingen gezien!

Dag 9 - Borobudur/Prambanan (tour)

Dag 10/11/12 - Mount Bromo/Kawah Ijen. Ook dit hebben we (wegens tijd gebrek) met een tour gedaan. Mocht je dit ook doen ga dan absoluut naar Bromo voor sunrise en neem de jeep naar het view platform. Ja het is druk, maar na 15min is iedereen weg! Mensen die weigerden te betalen voor de jeep en naar bromo zelf zijn geklommen sochtends hebben echt iets veel minder speciaals gezien!

Nog een must is de blue fire op Kawah Ijen, het kostte ons 150.000 extra en je staat op om 1.00. De blue fire vond ik zelf het hoogtepunt nog niet, maar het is heel bijzonder om de mensen nog echt aan het werk te zien (ze beginnen rond 00.00). Echt bijzonder indrukwekkend! En de groepen die later gingen (rond 4.00) hebben dit gemist + de prachtige sunrise én hadden veel te weinig tijd om rustig rond te lopen boven (het is een serieuze rotklim omhoog).

Dit is ook een goede note to self: ALLE tour operaters in Yogya verschillen niks, ze rijden je naar Malang daar wordt je gedumpt bij een andere operater die het daar overneemt! Kies dus gewoon de goedkoopste, verschil is er niet! hoe aardig het mannetje achter het bureau is boeit niks, iedereen komt in het zelfde hotel/busje terecht. Wij waren 600.000 pp kwijt incl drop off in Denpasar ( en 2 hotels).

Dag 13. Drop off in Sanur (chauffeur naar DPS 25.000 betaald om ons naar sanur te brengen). Na deze weken met bijzonder lange dagen (met name Ijen/Bromo) waren we werkelijk helemaal kapot en toch wel even toe aan wat relaxen. We zijn dan ook dezelfde dag nog vertrokken naar Nusa lembongan.. Ga niet met scoot ofzo, gewoon perama (kost je 100.000 ipv 500.000) lonely planet zegt dat perama een kleine 2 uur duurt in werkelijkheid is het de helft!

Dag 14 tm 20(?) Nusa lembongan, heerlijk de rust! Scooter gehuurd voor 50.000 per dag en veel gerelaxed, heerlijk gegeten, gesnorkeld en gedoken (jullie hadden gelijk, wil zsm nog een keer duiken haha!). Was een hele fijne afsluiter, maar heeft achteraf 1/2 dagen te lang geduurd..

Dag 20 Terug naar Sanur en richting DPS vliegveld, hotel vlakbij vliegveld en wat rond gelopen door kuta.

Dag 21. Vroeg vliegen richting Jakarta, daar de tassen gedumpt, DAMRI naar Jakarta gepakt en daar een dagje gehangen, wat gewinkeld, gegeten, etc. En snachts terug gevlogen naar Amsterdam.

Heb werkelijk een prachtige tijd gehad, zou echter het volgende aanraden:

- Sla west Java over, begin bij Yogya (zeker als je maar 3 weken hebt).
- Ga absoluut niet reizen tijdens idul fitri, wees niet eigenwijs, laat het! Hah

Had ook nog wel wat van Bali willen zien, maar het trok met toch minder dan Java moet ik zeggen (het kleine stukje van Bali wat ik gezien heb iig). Maar had ook wel even rust nodig, zeker omdat ik na 1,5 thuis weer naar Seoul ben gevlogen voor het komende half jaar.

Een ding is zeker: dit was absoluut niet de laatste keer! Ga zo langzaam aan maar weer plannen maken!

Mocht iemand nog vragen hebben, vraag maar raak!
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Dag Joost,

Wat super leuk dat je jouw ervaringen achterafweer deelt op dit forum! Hopelijk heb je een mooie reis achter de rug. Omdat wij onze Indonesië reis nog in het vooruitzicht hebben (we vertrekken eind april volgend jaar), is dit natuurlijk meer dan welkom ;).

Waar ik ook erg benieuwd naar ben is of het je gelukt is het guesthouse in Bogor te reserveren. Wij denken er nu aan om daar onze eerste 2 nachten te blijven en vanuit daar verder door Java te reizen. Maar begin dit jaar las ik in je berichten dat het boeken vooraf erg moeilijk was. Dus je expertise is meer dan welkom!

Groetjes Danielle
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Ik heb Sulawesi en Sumatra beide los in 30 dagen bezocht.
Je kunt wel combinaties maken met bijv Bali, maar ik zelf vond
4 weken voor Sulawesi en 4 weken voor Sumatra zelfs nog te kort.
Maar dat is misschien persoonlijk.

Aanrader is Bali, Lombok ,Gilli en dan met
de boot (zie website Peramatours) in 4 dagen naar Flores en terug.
Hier pak je de Komodo eilanden mee en supermooie natuur en snorkelspots.
Je slaapt op de boot.
Vond dit een van de mooiste trips die ik heb gedaan.

Gr Sandra 8-)
Plaats reactie