leesboeken over landen

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Kims
Reisexpert

Re: leesboeken over landen

Bericht door Kims »

_O- Grappig je commentaar op de vorige post, Erik!! ^O^

"China Road" is een interessant boek dat veel inzicht geeft in de Chinese cultuur en geschiedenis. Makkelijk en leuk om te lezen!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik lees op moment het boek taiwan through the eyes of a foreigner.. een leuk boek om inzicht te krijgen over taiwan en hoe het is om daar als buitenlander te leven.. het grappige is dat het boek 2talig is uitgebracht aan de ene kant de engelse tekst en volgende bladzijde de chinese vertaling :)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Klinkt interessant, eens kijken of ik die ook ergens kan bestellen!

Zelf de afgelopen tijd gelezen:
  • Tune In Tokyo: The Gaijin Diaries van Tim Anderson, een homoseksuele Southener wiens leven in eigen dorp totaal vastgelopen was, en dus zijn maar geluk gaat beproeven als leraar Engels in een voor hem totaal vreemde cultuur. Bij vlagen tamelijk absurdistisch, en van begin tot eind boordevol humor.
  • Pyongyang van Guy Delisle, een graphic novel (oftewel een duur woord voor stripboek) over de twee maanden dat hij in Noord-Korea gewerkt heeft bij een tekenfilmstudio. Simpele maar doeltreffende tekenstijl, en zijn ervaringen gaan mooi verder bij waar die van mij als toerist ophouden. Er zijn van dezelfde schrijver ook nog stripboeken (euh sorry, graphic novels) over zijn ervaringen in Birma, Shenzhen en Jeruzalem, die zal ik zeker nog gaan lezen.
  • In Dienst van de Dictator van Ingrid Steiner Gashi, over het verhaal van Kim Jong Ryul, een Noord-Koreaanse top-officier die in 1994 tijdens een dienstreis naar Joegoslavië zijn eigen dood in scene heeft gezet en is gevlucht naar Oostenrijk. Na 15 jaar lang ondergedoken te hebben geleefd komt hij eindelijk met zijn verhaal naar buiten, en geeft daarmee een ongekend kijkje achter de schermen van het mysterieuze land met zijn gruwelijke regime.
Ben nu overigens bezig met de Universele Reisgids voor Moeilijke Landen van Jelle Brandt Corstius, wat het midden houdt tussen een daadwerkelijk praktische reisgids en gewoon lekker komisch leesvoer. Ik zie overigens wel een parallel met cultklassieker The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, daarin wordt de handdoek gebombardeerd tot essentieel reisattribuut, bij Jelle heeft de sarong echter die plaats overgenomen...
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Dat laatste boek heb ik voor mijn verjaardag gekregen maar nog geen tijd gehad deze te lezen ;)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben nu "the elephant whisperer" aan het lezen. ( auteur Lawrence Anthony)
Over een klein gamereserve in Zuid-afrika dat een group onhandelbare wilde olifanten aangeboden krijgt en alle avonturen die dat met zich mee bracht.

Persoonlijk vind ik het geweldig om te lezen omdat ik vlak bij "gewoond" heb dus heel veel herken. Ik vind de omschrijvingen van het leven daar en alle Zulu taal misschien nog wel leuker dan het olifanten verhaal. Feit is dat het makkelijk weg leest en je morgen je tas wilt pakken om op safari te gaan!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

WizardOfOss schreef:Klinkt interessant, eens kijken of ik die ook ergens kan bestellen!]

Ben nu overigens bezig met de Universele Reisgids voor Moeilijke Landen van Jelle Brandt Corstius, wat het midden houdt tussen een daadwerkelijk praktische reisgids en gewoon lekker komisch leesvoer. Ik zie overigens wel een parallel met cultklassieker The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, daarin wordt de handdoek gebombardeerd tot essentieel reisattribuut, bij Jelle heeft de sarong echter die plaats overgenomen...
Ik heb deze nu net uit.. in een dag tijd had ik hem gelezen, vermakelijk boek met erg veel herkenbare dingen ;)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb pas het Survival Handboek Wereldreiziger gekocht (door Frans Timmerhuis). Erg leuk om door te lezen :)
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Ik heb voor ik naar Nieuw Zeeland ging het boek 'Nieuw Zeeland in een Rugzak' van Dolf de Vries gelezen. Vond het leuk, las lekker snel weg! Geen topboek ofzo, maar als je er naartoe gaat of er geweest bent is het leuk om te lezen.

Laatst vond ik bij de Slegte 'A Land of two Halves' van Joe Bennet, ook over Nieuw Zeeland. Heb er nog geen tijd voor gehad, maar het klinkt leuk. Iemand gelezen?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Marije schreef:Ik heb voor ik naar Nieuw Zeeland ging het boek 'Nieuw Zeeland in een Rugzak' van Dolf de Vries gelezen. Vond het leuk, las lekker snel weg! Geen topboek ofzo, maar als je er naartoe gaat of er geweest bent is het leuk om te lezen.
Ben jaren geleden al eens begonnen aan China in een Rugzak uit diezelfde reeks, eigenlijk geen idee waarom ik die nooit verder heb uitgelezen. Fijn geschreven boek inderdaad, en in het geval van China een behoorlijke tijdreis.

Na eerder al de graphic novel Pyongyang van Guy Delisle te hebben gelezen heb ik een paar weken geleden ook zijn Shenzhen: A Travelogue from China gelezen. Duidelijk net iets ouder, iets wat je vooral terugziet aan de soms wat rommelige, minder ontwikkelde tekenstijl. En ook inhoudelijk minder sterk, Shenzhen lijkt hierin vooral een wat saaie, bij vlagen frustrerende stad. Maar desondanks toch leuk leesvoer, al is het wel aan de dunne kant waardoor je hem in no time uit hebt.

Vandaag ook de laatste twee delen uit die reeks ontvangen, Burma Chronicles en Jerusalem: Chronicles from the Holy City. Direct aan die laatste begonnen, lijkt vooralsnog erg sterk.

En alsof ik aan nog niet genoeg boeken begonnen ben, ben nu ook bezig met Rusland voor Gevorderden van Jelle Brandt Corstius. Op zich erg interessante verhalen, maar de rode draad wordt dusdanig vaak onderbroken door allerlei anekdotes dat het nogal vermoeiend lezen is.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Volgens mij had ik deze nog niet genoemd: 'Vroeg of laat komt het goed', reisverhalen geschreven door Otto Holzhaus. Gekregen van één van de kids, als bedankje, aan het eind van het schooljaar.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Ik lees op dit moment het boek "The Aquariums of Pyongyang; Ten years in the North Korean Gulag" Geschreven door Kang Chol-hwan.

dit staat er op achterkant van boek:

Kang Chol-hwan is the first person to escape successfully from the gulags of North Korea and tell the story of his imprisonment. In collaboration with Pierre Rigoulot, Kang exposes the appalling truth about life in the camps: the forced labour, th public executions and the near-starvation rations that drove him to eat bugs and rats. After ten years Kang was evntually able to escape via China to South Korea. Part horror story and part historical document, The aquariums of Pyongyang testifies to the hard ship and atrocities that continue in the world's last Stalinist state. It lays bare an ongoing and neglected chapter of modern history.

Ik vind het een erg boeiend boek om te lezen, ook hoe Noord Koreanen in Japan werden lekker gemaakt om terug te keren naar Noord Korea en de slechte behandeling die ze kregen eenmaal terug in het land.. Veel dingen zijn ook wel herkenbaar over wat ik in boeken over Siberië en de gulagkampen daar heb gelezen..
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Globeskater schreef:Ik vind het een erg boeiend boek om te lezen, ook hoe Noord Koreanen in Japan werden lekker gemaakt om terug te keren naar Noord Korea en de slechte behandeling die ze kregen eenmaal terug in het land..
Het schijnt dat er in Japan nog steeds een behoorlijke Noord-Koreaanse gemeenschap is die ondanks alles altijd nog achter het regime daar staat. Ze hebben daar bijvoorbeeld eigen scholen waar naar Noord-Koreaans voorbeeld les wordt gegeven. En alle negatieve berichtgeving is uiteraard allemaal propaganda...

In "This is Paradise" van Hyok Kang krijg je ook een goed beeld van de vreemde spagaat waarin die Japanse Koreanen eenmaal terug in Korea terecht kwamen. Enerzijds worden ze officieel gezien als landverraders en komen daardoor niet in aanmerking voor de betere banen of studies. Maar anderzijds hebben ze door hun familie in Japan wel toegang tot harde valuta, waardoor ze weer een bovengemiddeld goed leven hebben, en in zekere mate ook boven de wet staan.
Plaats reactie