waterdichte camera's

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Tenrec
Reisexpert

Re: waterdichte camera's

Bericht door Tenrec »

Jenny schreef:Filmen is makkelijker dan foto's maken, maar je resolutie is wel veel lager!!!!!
Geloof me, ik vind: met een eenvoudig onderwatercameraatje is foto's maken onder water echt een ramp. Heb dat zelf geprobeerd met een Olympus Tough camera. De vis is altijd net weg als je de foto wilt maken of net in de verkeerde houding. Ik ben heel snel gestopt met het foto's maken omdat het nooit was zoals ik het graag wilde en heb daarna alleen maar filmpjes gemaakt. Een screenshot van een filmpje is natuurlijk niet scherp. Maar voor het fotoboek van ons is het leuk. Anders zou het onderdeel snorkelen vergeten worden en het was een belangrijk en leuk onderdeel van de vakantie.
Tijdens snorkelen zie je soms maar heel even een bepaalde soort vis voorbij schieten. Een foto maken is dan ook niet mogelijk. Als je dan aan het filmen was heb je sneller het dier even op de film staan dan dat je een foto kan maken. Dus heb je niet het gevoel van: |:( gemist!!
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tenrec schreef:
Jenny schreef:Filmen is makkelijker dan foto's maken, maar je resolutie is wel veel lager!!!!!
Geloof me, ik vind: met een eenvoudig onderwatercameraatje is foto's maken onder water echt een ramp. Heb dat zelf geprobeerd met een Olympus Tough camera. De vis is altijd net weg als je de foto wilt maken of net in de verkeerde houding. ... Tijdens snorkelen zie je soms maar heel even een bepaalde soort vis voorbij schieten. Een foto maken is dan ook niet mogelijk. Als je dan aan het filmen was heb je sneller het dier even op de film staan dan dat je een foto kan maken. Dus heb je niet het gevoel van: |:( gemist!!
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Vissen zijn altijd lastig op de foto te zetten, ook met een SLR. DIt beesten zijn snel!!!! Mijn virend heeft met zo'n Olympus camera hele aardige foto's gemaakt, het kan dus wel. Mensen vergeten echter dat onderwatergrafie gewoon een hele andere tak van sport is, en je bijna opnieuw moet leren om foto's te maken...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Pegg

Bericht door Pegg »

Snorkelen, ik reis de wereld over om de mooiste plekjes te ervaren. Ik heb een Panasonic Lumic FZ50, geen waterdichte camera maar dat maakt verder niet uit. Ik heb een speciale onderwater behuizing gekocht, een soort PVC tas met een glazen lens. De camera kan er netjes in geklemd worden en onder water, (tot 30 meter) kun je de camera goed bedienen. De behuizing is van Ewa Marine, niet erg goedkoop, maar om nou een tweede camera mee te nemen voor onderwater is wat lastig. Want waar laat ik dan mijn FZ50 als ik te water ga? Ewa Marine biedt een prima oplossing. Nagenoeg geen kwaliteits verlies. Echt een aanrader. *)
Waldo
Vakantieganger

Bericht door Waldo »

het enigste wat wij ooit hebben gebruikt om onder water foto's te maken is een gewoon fototoestelletje met een plastic omhulsel eromheen.
dit kan redelijk diep gaan, maar dit gaat soms ten koste van de kwaliteit van de foto's.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb dus de samsung ft2 net meegehad op reis.
Vooral heel leuk en fijn dat je je niet druk hoeft te maken om water. Het druppelde in een grot en instinctief stopte ik de camera onder mijn shirt....maar dat hoefde dus niet.
Regen? geen probleem!
Foto maken uit een bootje vlak boven het wateroppervlak....geen probleem
De foto's onderwater zijn niet echt fantastisch maar dat is oa omdat het supermoeilijk is om te zien waarop je richt met je camera. Mijn snorkel is altijd wat viezig/troebel en dan zit er nog de ruimte tussen je ogen en het schermpje en je wiebelt. Ik heb dus vooral veel foto's van water.
Zal ze binnenkort plaatsen hier.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
vogelnestj

Waterdichte camera voor snorkelen

Bericht door vogelnestj »

Goedemiddag allemaal,

Ik ga deze winter voor de tweede keer op vakantie naar Egypte. Ben vorig jaar al naar Egypte geweest waarbij ik heb gesnorkeld, ik vond het zo fantastisch dat ik gelijk terug wilde. Tijdens het snorkelen heb ik foto's gemaakt met een wegwerpcamera en wilde nu wat beters, zodat ik goede herinneren krijg. Ik snorkel ongeveer 1,5 uur tot 2 uur. Het fototoestel zal vooral gebruikt worden in het zwembad en de zee, niet zoveel boven water.

Ik zat op pixmania te kijken naar camera's van rond de 140 euro. Ik kwam daarbij uit op de volgende camera's:
* fuji finepix XP10 - 131 euro / http://www.pixmania.nl/nl/nl/6105497/ar ... blauw.html
* Olympus Tough 3000 - 137 euro / http://www.pixmania.nl/nl/nl/4652340/ar ... groen.html
* Samsung WP10 - 139 euro / http://www.pixmania.nl/nl/nl/5087099/ar ... blauw.html
* Pentax W80 - 149 euro / http://www.pixmania.nl/nl/nl/3274996/ar ... blauw.html

Deze camera's vallen bij mij erg in de smaak door de prijs die ze hebben. Echter heb ik geen verstand van digitale camera's en al helemaal niet met de onderwaterfunctie. Kan iemand me misschien advies of tips geven welke camera het beste zou zijn voor mijn doeleinden? Misschien heeft iemand een betere camera ergens gezien voor ongeveer dezelfde prijs?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn keuze
Laatst gewijzigd door vogelnestj op 27 okt 2010 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenny
Reisexpert

Re: Waterdichte camera voor snorkelen

Bericht door Jenny »

Ik heb alleen ervaring met de Olympos (een keer getest met duiken voor een vriendinnetje), en ik moet zeggen dat de resulaten me alleszins meevielen! En dat in Zeeuwse wateren, niet eens in Egypte.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik heb enkel ervaring met de Pentax, en daar ben ik ook heel tevreden over.
Best misschien eens op consumentensites bekijken welke camera de hoogste notering krijgt. Meestal plaatsen de consumenten dan ook voor- en nadelen, dus dan kun je eens nadenken welk voordeel voor jou opweegt tegen welk nadeel..
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

waterdichte-camera-t7124.html
ind at topic staat een goede link! die geeft veel duidelijkheid over de verschillen bij onderwatercamera's
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
vogelnestj

bolletjeom schreef:waterdichte-camera-s-t7124.html
ind at topic staat een goede link! die geeft veel duidelijkheid over de verschillen bij onderwatercamera's
Dankjewel voor deze link, ik heb hem is doorgelezen. Jammer dat de TOUGH 3000 en de Samung WP10 niet worden getest. Maar wat ik raar vind is dat de Pentax W60 beter uit de bus komt dan de Pentax W80. Wat zal daar de precieze oorzaak van zijn, ik denk een opvolger moet beter zijn :? De canon komt als beste uit de bus maar ligt boven mijn budget (max 150 euro) O-)

Heeft iemand misschien voorbeelden van foto's die gemaakt zijn met de camera's waar ik interesse in heb?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben bij een computercrash de foto's die ik met deze camera gemaakt heb kwijt geraakt....
vogelnestj

Aahhh dat is jammer....

Voor mij na wat research gedaan te hebben gaat de strijd tussen de Pentax W80 en de Samsung WP10. Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar de samsung maar dat is een gevoel, weet niet of deze ook betere prestaties geeft.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De ene camera zal het bij de ene omstandigheid beter doen, de andere bij de andere. Wat ik voor onderwater het belangrijkste vind, is de lichtgevoeligheid van de sensor en de mogelijkheid om in RAW te fotograferen. Witbalans handmatig instellen kan ook een pre zijn, maar is minder essentieel als je RAW hebt.

Zoom is nergens goed voor onderwater, de verliest al snel aan kleur en scherpte als je zoomt. Zo dicht mogelijk bij je ondewerp zien te komen is de boodschap! Een snelle camera kan echter heel handig zijn, mn voor visportretten.
vogelnestj

Dankje,,, ik gebruik mijn camera vooral voor onderwater, want voor bovenwater heb ik aparte camera. De camera die ik aan ga schaffen is dus alleen voor onderwater!

Als ik kijk naar hetgeen wat hierboven gezegd is, zou mss deze camera: http://www.easypix.eu/w508_en.html ook goede resultaten kunnen geven? In egypte is het water erg helder en er is veel licht. Er zitten geen gekke dingen aan, maar is wel echt voor onderwater bedoeld. Zou dit ook een keuze kunnen zijn. Hij is bij redcoon maar 50euro. Dat scheelt wel bijna 80euro op budget en als de foto's redelijk kunnen zijn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ken de easypix camera niet.

Maar even een algemeen advies: jij hebt een camera voor bovenwater, en je zult je onderwatercamera met die (betere) andere camera blijven vergelijken. Je bent niet snel tevreden met de resultaten, en je gaat snel denken: 'had ik maar een camera die....'.

Mijn eerste onderwatercamera heb ik ruim 1,5 jaar gebruikt. Toen was ik de beperkingen van de camera helemaal beu! Ik heb toen in een betere camera geinvesteerd, en heb daar geen seconde spijt van gehad. Goedkoop KAN duurkoop zijn, denk goed na met wat je doet en probeer ergens zelf wat te testen.
Plaats reactie