Hoe zet je reizen op je cv?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Janneke
Reisexpert

Re: Hoe zet je reizen op je cv?

Bericht door Janneke »

Werkgevers mogen dan wel HBO vragen maar dat is niet het enige wat geldt. Je zou bijvoorbeeld ook vrijwilligerswerk kunnen doen wat te maken heeft met je opleiding. Hierdoor doe je werkervaring op wat goed staat op je CV! Er zijn zo veel organisaties die mensen zoeken die voor 1 of 2 dagen in de week kunnen helpen. Kijk eens op een site als www.oneworld.nl. of www.moveyourworld.nl
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Seeker schreef:Ik heb geen geld te weinig, maar zou wel graag gewoon volle bedrag hebben dat bedoelde ik, ik krijg nu iets van € 860 euro inclusief toeslagen belasting, als ik zou werken dan zou ik hooguit 200 tot 300 euro meer hebben, maar ik vraag me af wat ik dan meer aan belasting mag betalen, ik blijf lekker door sparen, en wie weet kan ik met vervroeg pensioen en vestig ik me gewoon ergens in Azie.

Maar pensioen fonds vertrouw ik niet, dus lekker sparen aan lage rente van %2,51 of andere mogelijkheid is beleggen in Obligaties dat is zeer veilig heb ik gehoord, maar ik wil me geld niet voor 10 jaar kwijt zijn, dus blijf nog variabel sparen.
Ok, tja het is een lastige keuze voor jou. Maar werken heeft natuurlijk veel voordelen, zo gaat je sociale leven er in elk geval een stuk op vooruit, want je komt in contact met collega's, en die kunnen weer vrienden worden etc.

Van de andere kant, nu ben je volledig afhankelijk van de staat, als je een geschikte baan zou vinden, dan is het toch een fijn gevoel dat je zelf voor je eigen geld werkt. Dat reist ook wat prettiger lijkt me. En net wat Jenny zegt, het staat een stuk beter op je CV dan dat je er op moet zetten dat je werkloos bent. Waarom zou je tijdens een gesprek vertellen dat je een uitkering hebt? Niemand die er naar vraagt, zeker niet als je aangeeft dat je nog thuis woont. Waarom solliciteer je niet gewoon bij de Media Markt of een andere computerzaak? Als je er zoveel vanaf weet, dan pas je er prima tussen lijkt me.

Obligaties en vooral staatsobligaties werden altijd gezien als veilige belegging, maar vele duizenden zijn de afgelopen jaren ook hiermee het schip in gegaan door zich obligaties in hypotheekschulden aan te laten smeren. Staatsobligaties? De VS en Griekenland staan op de rand van de afgrond, wie volgt?

Als je geen kaas hebt gegeten van financiële producten, begin dan niet met de winstpakkers waar de banken je mee om de oren smijten. Zet je geld op een normale direct opneembare spaarrekening, en ok de rente is laag, maar je hebt wel de grootste zekerheid.
Seeker

Bericht door Seeker »

tijn1980 schreef:
Seeker schreef:Ik heb geen geld te weinig, maar zou wel graag gewoon volle bedrag hebben dat bedoelde ik, ik krijg nu iets van € 860 euro inclusief toeslagen belasting, als ik zou werken dan zou ik hooguit 200 tot 300 euro meer hebben, maar ik vraag me af wat ik dan meer aan belasting mag betalen, ik blijf lekker door sparen, en wie weet kan ik met vervroeg pensioen en vestig ik me gewoon ergens in Azie.

Maar pensioen fonds vertrouw ik niet, dus lekker sparen aan lage rente van %2,51 of andere mogelijkheid is beleggen in Obligaties dat is zeer veilig heb ik gehoord, maar ik wil me geld niet voor 10 jaar kwijt zijn, dus blijf nog variabel sparen.
Ok, tja het is een lastige keuze voor jou. Maar werken heeft natuurlijk veel voordelen, zo gaat je sociale leven er in elk geval een stuk op vooruit, want je komt in contact met collega's, en die kunnen weer vrienden worden etc.

Van de andere kant, nu ben je volledig afhankelijk van de staat, als je een geschikte baan zou vinden, dan is het toch een fijn gevoel dat je zelf voor je eigen geld werkt. Dat reist ook wat prettiger lijkt me. En net wat Jenny zegt, het staat een stuk beter op je CV dan dat je er op moet zetten dat je werkloos bent. Waarom zou je tijdens een gesprek vertellen dat je een uitkering hebt? Niemand die er naar vraagt, zeker niet als je aangeeft dat je nog thuis woont. Waarom solliciteer je niet gewoon bij de Media Markt of een andere computerzaak? Als je er zoveel vanaf weet, dan pas je er prima tussen lijkt me.

Obligaties en vooral staatsobligaties werden altijd gezien als veilige belegging, maar vele duizenden zijn de afgelopen jaren ook hiermee het schip in gegaan door zich obligaties in hypotheekschulden aan te laten smeren. Staatsobligaties? De VS en Griekenland staan op de rand van de afgrond, wie volgt?

Als je geen kaas hebt gegeten van financiële producten, begin dan niet met de winstpakkers waar de banken je mee om de oren smijten. Zet je geld op een normale direct opneembare spaarrekening, en ok de rente is laag, maar je hebt wel de grootste zekerheid.
Ik heb al bij MediaMarkt gesolliciteerd ik werd niet aangenomen, wat ik vreemd vindt omdat personeel daar toch geen verstand van heeft wat ze verkopen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Seeker schreef:[Ik heb al bij MediaMarkt gesolliciteerd ik werd niet aangenomen, wat ik vreemd vindt omdat personeel daar toch geen verstand van heeft wat ze verkopen.
Verstand van zaken is niet het enige waar werknemers opletten. Een verkoper bij de media markt moet bijvoorbeeld ook vriendelijk zijn, goed kunnen luisteren en doorvragen, cross-selling.

Zou een een baan zonder klantencontact niet beter voor je zijn.

En er is inderdaad altijd genoeg vrijwilligerswerk te doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Seeker

Bericht door Seeker »

Tikva schreef:
Seeker schreef:[Ik heb al bij MediaMarkt gesolliciteerd ik werd niet aangenomen, wat ik vreemd vindt omdat personeel daar toch geen verstand van heeft wat ze verkopen.
Verstand van zaken is niet het enige waar werknemers opletten. Een verkoper bij de media markt moet bijvoorbeeld ook vriendelijk zijn, goed kunnen luisteren en doorvragen, cross-selling.

Zou een een baan zonder klantencontact niet beter voor je zijn.

En er is inderdaad altijd genoeg vrijwilligerswerk te doen.
Jawel een baan zonder klantencontact is zeker beter, ik heb wel iets goeds op mijn cv staan van sociale werkplek, ik zat als stagiaire in de belangrijkste groep, best grappig, ik denk als ik er toen der tijd voor betaald gekregen had ik niet zulke frustraties gehad.

Ik heb ook eens zo'n baantje als fundraiser gehad, en dat verdiende goed, maar stopte wel na 3 weken omdat je er echt niet vrolijk van werd. En nu ben ITIL citified lol, en komende week dan een Windows examen, maar Windows dat ligt me echt totaal niet en ik zie me er ook geen werk in krijgen zonder praktijk ervaring op te doen. Van vrijwilliger werk wordt je niet echt rijkere, dan heb ik nog steeds mij wao-jong, die hou ik ook als ik werk maar dan wordt ie bevroren, als ik werkloos wordt dan krijg ik hem weer.

@tijn1980

Variabele sparen met vrij opneembaar brengt meer op dan vast sparen, vooral bij leaseplanbank waar ik nu al mijn geld heb staan, ze keren elke maand de rente uit en dan krijg je rente op rente effect, wat je gewoon in spaarcaculator als maandelijkse bijstorting berekend en dan heb je meer rente dan met vast sparen aan 4%, best vreemd dat 2,51% meer oplevert met maandelijkse rente uitkering dan 4% met jaarlijkse rente uitkering.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Seeker schreef:En nu ben ITIL citified lol, en komende week dan een Windows examen, maar Windows dat ligt me echt totaal niet en ik zie me er ook geen werk in krijgen zonder praktijk ervaring op te doen. Van vrijwilliger werk wordt je niet echt rijkere, dan heb ik nog steeds mij wao-jong, die hou ik ook als ik werk maar dan wordt ie bevroren, als ik werkloos wordt dan krijg ik hem weer.
Is geld het enige wat telt?

Bij het doen van vrijwilligerswerk doe je werkervaring op, wat je kan helpen bij het vinden van een volgende baan. Je leert mensen kennen, en ook dit sociale netwerk kan je verder helpen op de arbeidsmarkt. Bovendien doe je wat, waardoor je je vast nuttiger voelt binnen de maatschappij. En je HELPT mensen met het doen van vrijwilligerswerk, dus ook anderen worden er beter van.

Ik heb vorig jaar een aantal maanden een WW uitkering gehad, en ik ben maar wat blij dat ik weer aan het werk ben! En dat is niet eens omdat ik nu zoveel meer geld krijg dan met die uitkering, aangezien het me helaas niet gelukt is om een fulltime baan te vinden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Seeker

Bericht door Seeker »

Jenny schreef:
Seeker schreef:En nu ben ITIL citified lol, en komende week dan een Windows examen, maar Windows dat ligt me echt totaal niet en ik zie me er ook geen werk in krijgen zonder praktijk ervaring op te doen. Van vrijwilliger werk wordt je niet echt rijkere, dan heb ik nog steeds mij wao-jong, die hou ik ook als ik werk maar dan wordt ie bevroren, als ik werkloos wordt dan krijg ik hem weer.
Is geld het enige wat telt?

Bij het doen van vrijwilligerswerk doe je werkervaring op, wat je kan helpen bij het vinden van een volgende baan. Je leert mensen kennen, en ook dit sociale netwerk kan je verder helpen op de arbeidsmarkt. Bovendien doe je wat, waardoor je je vast nuttiger voelt binnen de maatschappij. En je HELPT mensen met het doen van vrijwilligerswerk, dus ook anderen worden er beter van.

Ik heb vorig jaar een aantal maanden een WW uitkering gehad, en ik ben maar wat blij dat ik weer aan het werk ben! En dat is niet eens omdat ik nu zoveel meer geld krijg dan met die uitkering, aangezien het me helaas niet gelukt is om een fulltime baan te vinden.
Bij mij wel, ik ga ervan uit dat je niet kost en in woning in Afrika vergoed kreeg of wel? Uiteraard geweldig om vrijwilligere werk in buitenland te doen, vooral als dat ook nog op kosten van andere is, maar ik heb vroeger ooit vrijwilliger werk gedaan, en dat deed ik omdat ik leuk vond om in dat cafe te werken, dus ik kreeg 1 penningen en dat was het dan. Maar vindt maar leuk vrijwillgere werk, buiten 1 daagse events waar je kunt helpen.

De reden dat alleen geld telt is omdat ik dat hard nodig heb, dus als ik 8 uur per dag lig te verdoen voor niks, dan had in die 8 uur ook geld kunnen verdienen op wat voor manier dan ook, ik zou bijvoorbeeld wel spullen op internet willen verkopen, maar ik zie dat niet slagen met de concurrentie en de gierigheid van Nederlanders, ik wou dan spullen goedkoop importeren en dan verkopen in nl, helaas gaat dat niet want zodra je op ebay zoekt zie je al dat het uit UK even duur of goedkoper is.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

MODERATOR AAN HET WOORD:
Zullen we weer een beetje on topic gaan?? Het geklets over Seekers privé problemen om aan geld te komen en de reacties daarop helpen het originele onderwerp niet echt.
Alvast bedankt voor de medewerking.

voor het geval mensen het niet meer weten. Het onderwerp is: Hoe zet je reizen op je cv? ;)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Volgens mij zijn de meeste opties over 'reizen op het CV' wel genoemd.

- zeggen dat je zelfstandig rondgereisd hebt
- sommigen verwijzen naar een blog, maar daar ben ik zelf nooit zo happig op
- wanneer je reizen combineert met vrijwilligerswerk kun je dat uiteraard ook melden (dat staat zelfs best goed op je CV is mijn ervaring!)
- je kan ook spreken van een 'sabbatical/gap year'

Ondanks dat vrijwilligerswerk in het buitenland meestal niet gratis is, zie ik het als een waardenvoile investering. Ik heb er een hoop van geleerd wat lesgeven betreft (en wat me goed van pas komt in mijjn huidige functie), over mezelf en over andere culturen. Van vrijwilligerswerk in NL kan je net zo goed een hoop leren, en ik vind het jammer dat het doen van vrijwilligerswerk niet meer wordt gepromoot in onze samenleving (al wordt er tegenwoordig een begin gemaakt door de socale stages op middelbare scholen).
bolletjeom
Reisexpert

ik ben een beetje aan het solliciteren....voor het geval het nog beroerder word in de reisbranche door vulkanen ofzo.
Merk toch dat mijn CV echt heel veel bedrijven afschrikt. Op mijn CV staat sinds 2004 alleen maar reizen en werk in de reisindustrie maar ik krijg echt overal verschrikt commentaar terwijl ik voor die tijd leuke functies op mijn CV heb staan.
Voor de uitzendburo's moet ik motivaties schrijven waarom ik wél een normale baan zou willen en dat ik plechtig beloof nooit meer reislustig te worden enzo.
Ik word afgewezen omdat men denkt dat ik nooit lang ga blijven, dat ik me ga vervelen etc. Zelfs als ik uitleg dat ik verzadigd ben qua reizen en me prima kan redden met gewone vakanties.

ik heb nu 3 cv's: eentje met alle reizen er uitgebreid op voor sollicitaties in de reisbranche
eentje waar op staat: wereldreis met vrijwilligerswerk, werk en studie. ik noem alleen continenten en omschrijf het werk.
en eentje waar op staat : wereldreis met vrijwilligerswerk, werk en studie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:Voor de uitzendburo's moet ik motivaties schrijven waarom ik wél een normale baan zou willen en dat ik plechtig beloof nooit meer reislustig te worden enzo.
Ik word afgewezen omdat men denkt dat ik nooit lang ga blijven, dat ik me ga vervelen etc. Zelfs als ik uitleg dat ik verzadigd ben qua reizen en me prima kan redden met gewone vakanties.
Is de financiele onzekerheid in de reisbranche (weinig werk) en de belachelijk lage salarissen (weinig geld) niet voldoende argument om te blijven? (geld = op...)

ik stuit ook op veel vragen omdat ik overweeg een opleiding (flink) onder m'n niveau te doen. maar de opleiding op niveau kan ik niet bekostigen..... de meeste opleidingsinstanties waarderen de eerlijkheid en snappen m'n standpunt. je kan toch aangeven dat je meer wil verdienen?
bolletjeom
Reisexpert

ik geloof dat de gemiddelde werkgever hoopt op een sollicitant die ervan droomt op bij hen te werken en niet op een sollicitant die alles best vind zolang het maar betaald.
Ik geef wel aan dat het financieel gewoon niet haalbaar is om dit werk lang te blijven doen en dat ik het na jaren op een houtje bijten zat ben en ook wel eens lekker uit eten wil omdat ik het kan betalen. Ik noem het dus wel. Maar ze zijn allemaal nogal bang dat ik het werk niet leuk ga vinden.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ik begrijp het punt, en het is ook mijn 'grootste angst' om nogmaals een langere reis te maken. Feit is gewoon dat de meeste mensen in huisje-boompje-beestje denken; ik denk dat je echt geluk moet hebben bij een werkgever waarvan de manager het begrijpt en je een kans wilt geven. Wij denken: een reiziger heeft veel van de wereld gezien, zich op andere punten ontwikkeld en staat zelfstandig en stevig in het leven. Zij zien: flierefluiter die lekker is gaan reizen en genieten, bang om zich te binden, losbandig is en moeilijker om in een keurslijf te proppen.

Ideaal zou zijn een baan waarbij je bv 2-3 maanden per jaar weg kan (bijvoorbeeld door seizoensinvloeden), of als allerbeste: eigen baas waarbij je die vrijheid hebt (lees bijvoorbeeld de 4hour workweek).
bolletjeom
Reisexpert

Ideaal zou zijn een baan waarbij je bv 2-3 maanden per jaar weg kan (bijvoorbeeld door seizoensinvloeden),
ZOOO!!!! dát zou echt perfect zijn!! Ik wil bijna betalen om zo'n baan te vinden...hahaha.

ik kreeg ook als tip mee van een intercedente om te melden dat ik niet nu thuis ga zitten omdat het tijd is voor de kinderwens. "men" mag daar niet naar vragen maar ze denken het wel: vrouw, 37, wil in 1 keer thuis blijven bij echtgenoot....dat zal wel babytjes worden binnen nu en een jaar ofzo
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

tis inderdaad niet evident. ik was werkloos sinds april 2009 en toen ik in maart 2010 op sollicitatiegesprek ging waren ze al achterdochtig. ik vertelde eerlijk dat ik eerst ons huwelijk wilde regelen in juli omdat ik punctueel ben en graag alles tot in de puntjes in orde heb. :D
en in september we 1 maand op reis gingen.
nadien heb ik pas gesolliciteerd voor jobs zoals mijn vorige baan was en later pas voor functies die breder waren dan mijn vorige functie.

nu begin ik morgen aan mijn derde baantje in dezelfde sociale voorziening maar wel telkens op andere plekken. nu loopt het tem september.
wat superleuk is [qua bezigheid en ook financieel]
nu hoorde ik vorige week dat er 3 collegas van mij op pensioen gaan [juli,september en december volgend jaar]
net het jaar dat wij aan het reizen zullen zijn. klote
ok,rationeel gezien is het niet zeker dat ik dan de job zou hebben,maar in een bedrijfje met 15 werknemers waar er 3 op pensioen gaan zou dit wel haalbaar zijn.

ik kon eigenlijk niets degelijks toevoegen aan dit topic, maar bedoel gewoon dat er tegenwoordig zo een onzekerheid is en ze eisen zoveel van de werknemers.
flexibilteit qua uren en vrijaf en wissels enzo, rijbewijs en eigen auto, niet teveel uitgesproken interesses waar je benen kan breken ofzo, niet echt kinderwens,...

verschrikkelijk. om als 'kassierster' in okay warenhuis te werken moet je psychotests doen,gesprek,vaardigheidstest en dit alles in 3 rondes. komaan is toch niet normaal meer he.

rudi alvast veel succes met het solliciteren. thumbs up

groetjes ellen
Plaats reactie