Roadtrip Oost Europa
Re: Backpacken in oost europa 2 weken
We hebben nu de volgende steden op de planning staan. We willen in een kring reizen en de volgende steden bezoeken:
Rotterdam - Praag - Krakow - Bratislava - Budapest - Belgrado - Zagreb - Munchen - Rotterdam
Voor welke trajecten hierbinnen is reservering verplicht?
Is dat bijvoorbeeld nodig voor van Rotterdam naar Praag?
Rotterdam - Praag - Krakow - Bratislava - Budapest - Belgrado - Zagreb - Munchen - Rotterdam
Voor welke trajecten hierbinnen is reservering verplicht?
Is dat bijvoorbeeld nodig voor van Rotterdam naar Praag?
Aangezien het hier ook over oostblok en krakow gaat:
Auschwitz I op eigen gelegenheid bezoeken als individu is niet mogelijk op piektijden tussen 10:00-15:00; je moet dan verplicht mee met een tour. Auschwitz-Birkenau kan wel op eigen gelegenheid wordne bezocht.
Auschwitz I op eigen gelegenheid bezoeken als individu is niet mogelijk op piektijden tussen 10:00-15:00; je moet dan verplicht mee met een tour. Auschwitz-Birkenau kan wel op eigen gelegenheid wordne bezocht.
Als je Krakow aan doet zou ik Auschwitz overslaan. Het geheel is daar 1 grote toeristische bestemming geworden. en naast de barakken is er niets meer origineel. Tips voor Krakow zijn, naast de prachtige oude binnenstad, Wawel op Wawel Hill, de oude Joodse buurt Kazimierz, het Steelworks District en de oude zoutmijn met ondergrondse kerk.
Het is ook een goede stad om te stappen en te eten. Iets dat je niet wilt missen is het restaurant Rooster. (rooster.pl) Goedkoop eten, prachtige schaars geklede bediening en overal tv's met sportzenders. Ook een goede tip (als je Jazz leuk vindt) is het jazz cafe op de grote markt. Live bands en gezellig druk.
Het is ook een goede stad om te stappen en te eten. Iets dat je niet wilt missen is het restaurant Rooster. (rooster.pl) Goedkoop eten, prachtige schaars geklede bediening en overal tv's met sportzenders. Ook een goede tip (als je Jazz leuk vindt) is het jazz cafe op de grote markt. Live bands en gezellig druk.
Dat geld toch alleen voor de top-maanden? Ik was er in mijn eentje in November 2010 en toen hoefde er zelfs geen registratie te gebeuren.menasil schreef:Aangezien het hier ook over oostblok en krakow gaat:
shured schreef:Dat geld toch alleen voor de top-maanden? Ik was er in mijn eentje in November 2010 en toen hoefde er zelfs geen registratie te gebeuren.menasil schreef:Aangezien het hier ook over oostblok en krakow gaat:
Klopt, maar aangezien Wouter in deze periode ging, had ik het niet nader gespecificeerd. In het artikel over Krakow heb ik dat wel gedaan

Oost Europa verkennen met een vouwwagen
Een korte omschrijving van mijn vraag:
- Oost Europa (een route hebben we nog niet, maar denk aan bijvoorbeeld Polen, Letland, Estland, Litouwen, Slowakije, Slovenië, Kroatië, Hongarije, etcetera)
- Vouwwagen
- Drie weken
- Twee volwassenen
- Reistijd: juli/augustus 2012
Doen/niet doen? Tips, aan-/afraders zijn welkom!
- Oost Europa (een route hebben we nog niet, maar denk aan bijvoorbeeld Polen, Letland, Estland, Litouwen, Slowakije, Slovenië, Kroatië, Hongarije, etcetera)
- Vouwwagen
- Drie weken
- Twee volwassenen
- Reistijd: juli/augustus 2012
Doen/niet doen? Tips, aan-/afraders zijn welkom!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
- Kims
- Reisexpert
Re: Oost Europa verkennen met een vouwwagen
Zeker doen, is hartstikke leuk. Wij zijn met de camper naar Slovenie, Kroatie, Montenegro en Albanie geweest in die hoek. Erg leuk. Alleen is rond die tijd dat jullie willen gaan het wel superdruk aan de kust van Slovenie en Kroatie. In augustus vooral, omdat dan heel veel Italianen Kroatie opzoeken.
Als je echt wat anders wil, kan ik Albanie echt aanraden. Heel divers en authentiek land wat nog steeds afgesloten is van de meeste Westerse invloeden. Bijzonder om te zien hoe mensen zo leven. Er zijn weinig voorzieningen, maar dat heeft zo z'n charme. We campeerden vaak op dorpspleintjes, strandjes en een zeldzame camping. Mensen zijn erg vriendelijk en verbaasd om toeristen te zien. En het is spotgoedkoop.
Vrienden zijn ook naar het oosten geweest, onder andere naar de Oekraine. Dat land was de enige plek waar ze openlijke corruptie van de politie hebben meegemaakt. Ze werden om 11:00 's morgens aangehouden en de chauffeur moest blazen, de politie beweerde toen dat hij gedronken had, wat natuurlijk niet zo was. Uiteindelijk hebben ze de boete van 100 euro afgedingd naar 40 euro en maar betaald. Zij zagen later meerdere auto's met buitenlandse nummerplaten langs de wegstaan met de politie...
Veel plezier!
Als je echt wat anders wil, kan ik Albanie echt aanraden. Heel divers en authentiek land wat nog steeds afgesloten is van de meeste Westerse invloeden. Bijzonder om te zien hoe mensen zo leven. Er zijn weinig voorzieningen, maar dat heeft zo z'n charme. We campeerden vaak op dorpspleintjes, strandjes en een zeldzame camping. Mensen zijn erg vriendelijk en verbaasd om toeristen te zien. En het is spotgoedkoop.
Vrienden zijn ook naar het oosten geweest, onder andere naar de Oekraine. Dat land was de enige plek waar ze openlijke corruptie van de politie hebben meegemaakt. Ze werden om 11:00 's morgens aangehouden en de chauffeur moest blazen, de politie beweerde toen dat hij gedronken had, wat natuurlijk niet zo was. Uiteindelijk hebben ze de boete van 100 euro afgedingd naar 40 euro en maar betaald. Zij zagen later meerdere auto's met buitenlandse nummerplaten langs de wegstaan met de politie...
Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
- bolletjeom
- Reisexpert
oh, een vouwwagen....flashback naar mijn jeugd!
Baltische staten lijkt mij ook een erg leuk rondje. Heb alleen riga en omgeving gezien maar dat smaakt naar meer.
Baltische staten lijkt mij ook een erg leuk rondje. Heb alleen riga en omgeving gezien maar dat smaakt naar meer.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Thanks voor jullie reacties! Ik krijg al helemaal zin om op pad te gaan
Wat ik me nog afvraag, zijn de wegen een beetje oké voor een Citroentje met een vouwwagen erachter?

- Kims
- Reisexpert
Hmmm, de wegen in Albanie zijn over het algemeen goed. Maar... we hebben ook wel wegen gehad met grote gaten en erg steil. Wij hadden toen een 1984 Ford transit camper en hebben het gehaald. Dat zegt wel wat, want hij was niet echt sterk of flexibel. Soms moesten we wel bergen nemen in etappes (sommige meer dan 12%). De Albaniers bouwen graag hun wegen over de bergen, niet om de bergen heen....
Met een goede kaart kom je een heel eind.
Wegen in Slovenie, Kroatie en Montenegro waren prima.
Met een goede kaart kom je een heel eind.
Wegen in Slovenie, Kroatie en Montenegro waren prima.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Bedankt voor alle info!!
We hebben inmiddels een geschikte vouwwagen gevonden, we kunnen 'm volgend weekend ophalen
Onze reisplannen liggen nu min of meer in Polen. Bij de kust langs en dan via het zuiden weer terug.

We hebben inmiddels een geschikte vouwwagen gevonden, we kunnen 'm volgend weekend ophalen

- bolletjeom
- Reisexpert
klinkt goed!
fototje van vouwwagen???
fototje van vouwwagen???
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Heb momenteel even geen foto helaas! Het is een Alpen Kreuzer Prestige. Een oudje, maar dat maakt ons niet zoveel uit
Op een oude fiets moet je het leren, toch? 

Wij hebben meerdere keren trektochten door Polen gemaakt. Een mooie route is om via de kust naar Gdansk te rijden. Gdansk is een prachtig stadje dat echt de moeite waard is. Daarna zijn we oostwaards gereden en hebben Wolfsschanze gezien en een tijdje doorgebracht in het gebied van de 1000 meren. Verder richting de hoofdstad Warschau en vervolgens naar Krakov, die je zeker niet over mag slaan. Wij hebben toentertijd een bezoek aan Auswitz gebracht. Wij zijn naar de Karpaten in het zuiden van Polen getrokken. Het is een indrukwekkend natuurgebied, dat zeer zeker de moeite waard is en het vormt een natuurlijke grens met Slowakije. Het gebied dat aan Tsjechië grenst is ook prachtig. Als je nog nooit in Praag geweest bent, is dit misschien een goede gelegenheid.
Bedankt voor de tips, Globetrot, daar kunnen we zeker wat mee! In 2009 hebben we Krakov en Auschwitz bezocht, en de bekende zoutmijn in Wieliczka. Erg indrukwekkend. Hebben jullie toevallig ook een bezoek gebracht aan Koningsbergen (Rusland)? Via Gdynia kun je een boottocht maken naar Koningsbergen, maar ik vraag me af of dat de moeite waard is (en of je dan ook een visum nodig hebt). Is Warschau makkelijk te bereiken met de auto? In een voorstad parkeren en verder met het OV, of kun je prima in de stad een parkeerplekje vinden?