Heb jij je laten vaccineren tegen Rabiës?
-
Qreply
Als medicus zou ik wel adviseren om je te laten vaccineren tegen rabiës. Liever tegen rabies dan tuberculose zelfs vanwege de mogelijkheden voor behandeling. Het laten controleren op beschermingsniveau heeft vaak weinig zin.
Re: Heb jij je laten vaccineren tegen Rabiës?
Mmm ja van een geneeskundestudent heb ik ook begrepen dat het om extra tijd gaat. Alleen ja, als je in de jungle zit zal je die tijd echt nodig hebben. M'n bestemming voor de zomer is vanwege inloting nog onbekend. Ga ik naar Australie, dan waag ik de gok. Ga ik echter naar Maleisie of zo en ze raden het aan, denk ik 't wel dat ik me zou laten inenten. Alleen ik zoek dan wel ergens in regio R'dam zo'n gedeelde prik-spreekuur op (TIPS???). Heb ook al 3x hep. B moeten halen en buiktyfus en DTP komt er ook nog bij. Ik ga even kijken of m'n nieuwe zorgverzekering rabies ook vergoed.... hep. B. heb ik 2x zelf moeten betalen, maar de rest ik ws gratis:D (Al blijft 2x hep. B bij de GGD een ERRUG duur grapje. Iets van 65+50 of zo). Ik begrijp niet dat de zorgverzekeringen dit niet ergens goedkoper laten doen, want als ik ziek word zijn ze duurder uit.
Iemand nog zo'n tip voor zo'n spreekuur ergens regio R'dam?
Groetjes
Iemand nog zo'n tip voor zo'n spreekuur ergens regio R'dam?
Groetjes
Ik weet niet of de TravelDoctor daar zit maar die kwam in ieder geval bij een test van Columnbus Magazine als de goedkoopste uit de bus. Misschien kun je daar ook eens informeren?!
- LadyHeather
- Reisexpert
Ik was laatst in de travel clinic van het AMC in Amsterdam (omdat mijn zorgverzekeraar 100% vergoed als ik daar heen ga). De arts die ik daar sprak noemde wel dat ik mij voor mijn reis naar Indonesië zou kunnen laten vaccineren tegen Rabiës en heeft me een folder meegegeven, maar toen ik zei dat ik had begrepen dat het alleen 'meer tijd' oplevert maar je nog steeds vrij snel behandelt moet worden zei ze dat dat inderdaad klopt. Ze begreep mijn overweging om het niet te doen en probeerde me niet te overtuigen
Als tip gaf ze mee om direct naar Singapore te reizen mocht ik gebeten worden. Daar schijnen ze (in tegenstelling tot in Indonesië zelf en een aantal andere Aziatische landen) voor dezelfde behandeling/bescherming te kiezen als in Nederland (wordt aangeraden). Hopelijk lukt dat dan op tijd mocht ik gebeten worden...
http://www.tropencentrum.nl/reizigersbu ... 8&Mnu=3000

Als tip gaf ze mee om direct naar Singapore te reizen mocht ik gebeten worden. Daar schijnen ze (in tegenstelling tot in Indonesië zelf en een aantal andere Aziatische landen) voor dezelfde behandeling/bescherming te kiezen als in Nederland (wordt aangeraden). Hopelijk lukt dat dan op tijd mocht ik gebeten worden...
http://www.tropencentrum.nl/reizigersbu ... 8&Mnu=3000
Selalu mencari...
Precies om diezelfde reden niet gedaan en schijnbaar heeft het geholpen aangezien ik niet schuimend achter mijn PC zitTikva schreef:Niet gedaan, duur en je moet nog steeds naar de dokter.
En hoe groot is de kans dat je gebeten wordt en dat dat dier dan ook nog ziek is. Ik ben toch als de dood voor honden dus blijf het liefst zo ver mogelijk bij ze uit de buurt. (en ja ik weet dat het ook door apen en vleermuizen kan komen).
Als ik gebeten wordt zou ik natuurlijk wel gelijk een dokter opzoeken..
Ik heb de rabiësvaccinatie laten zetten bij Meditel. € 65,- per prik inderdaad, en de enige vaccinatie die mijn verzekeraar niet vergoed, maar ik vond het toch wel de moeite waard. Ik ga langere tijd in Zuid-Afrika met o.a. dieren werken, en ik vond het risico te groot om het niet te doen.
Fem op reis - http://www.femeggers.nl
In landen waar de medische zorg erg slecht is of waar je in kunt schatten dat het soms erg lang kan duren voordat je ergens bent waar ze je kunnen helpen lijkt me die prik ook weer meer nuttig dan bijvoorbeeld in Nederland o.i.d.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
ik vind dit echt een lastige zeg... het komt er dus op neer dat de kans om t op te lopen klein is, maar mocht er iets gebeuren, je de sjaak bent. ik ga naar peru, bolivia, argentinie, vietnam, laos, cambodja en thailand. is het zo dat in die landen de extra tijd die je krijgt met door dat vaccin echt een grote pre is? ik vind het ook altijd lastig in te schatten of het vaccin mogelijk schadelijk voor je is.. natuurlijk zeggen de meeste sites van niet, maar je weet nooit. wat denken jullie?
Hangt er denk ik ook een beetje vanaf wat je daar gaat doen: ga je naar heel afgelegen gebieden, en is de kans aanwezig dat je op plekken bent waarvandaan je niet binnen 24 uur in een ziekenhuis kunt zijn in het geval je gebeten wordt? Ga je bepaald vrijwilligerswerk met dieren doen? Of blijf je meer in grote steden, en ben je maar heel korte tijd op plekken waar je evt. meer risico loopt?Roeliee schreef:ik vind dit echt een lastige zeg... het komt er dus op neer dat de kans om t op te lopen klein is, maar mocht er iets gebeuren, je de sjaak bent. ik ga naar peru, bolivia, argentinie, vietnam, laos, cambodja en thailand. is het zo dat in die landen de extra tijd die je krijgt met door dat vaccin echt een grote pre is? ik vind het ook altijd lastig in te schatten of het vaccin mogelijk schadelijk voor je is.. natuurlijk zeggen de meeste sites van niet, maar je weet nooit. wat denken jullie?
Ik heb het wel gedaan (omdat ik langere tijd op een plek ben waar ik meer risico loop, en omdat ik vrijwilligerswerk met dieren ga doen, maar ik denk dat ik het ook had gedaan als ik alleen 'gewoon' risico gelopen had).
Het is een duur vaccin, maar omdat dit het enige vaccin was dat mijn verzekeraar niet vergoedt en dat ik dus zelf moest betalen, vond ik het financieel ook niet zo erg.
Of het vaccin zelf schadelijk voor je is, kan ik niet beoordelen natuurlijk. Van de prikken heb ik in elk geval geen last gehad.
Succes met de beslissing! (en een hele mooie reis gewenst, je noemt gave landen op!)
weet eigenlijk hoe het zit voor specifiek landen als Bolivia, Laos en Cambodja? is het een probleem om binnen 24 uur een instelling te vinden die je kan helpen? ik vind het nog steeds een lastige afweging. aan de ene kant is het misschien belangrijk om jezelf te beschermen, aan de andere kant kan het ook troep zijn wat je in je lichaam krijgt.
Met die landen heb ik zelf geen ervaring, maar als je bv echt voor langere tijd diep in de jungle bent, kan ik me voorstellen dat je minder snel in een ziekenhuis kunt zijn, zeker als evt. de wegen door regenval verslechterd zijn. Als je dichter bij steden in de buurt blijft, is dat weer anders. (maar nogmaals, ik heb zelf geen ervaring met deze landen).Roeliee schreef:weet eigenlijk hoe het zit voor specifiek landen als Bolivia, Laos en Cambodja? is het een probleem om binnen 24 uur een instelling te vinden die je kan helpen? ik vind het nog steeds een lastige afweging. aan de ene kant is het misschien belangrijk om jezelf te beschermen, aan de andere kant kan het ook troep zijn wat je in je lichaam krijgt.
Je kunt anders even bellen met of langsgaan bij de Travel Clinic bij het Joho center in Utrecht, of bij het vaccinatiebureau waar je andere prikken wilt halen.
Ik ben 5 jaar geleden in Thailand gebeten door een hond en heb 4 (of 5) prikken verspreidt over een maand (VeroRab) gekregen en heb geen bloedserum toegediend gekregen. Dat is dus bij voorbaat niet noodzakelijk. Zelf heb ik geen medische kennis, dus kan mij vast voorstellen dat er situaties zijn waarbij dat wel nodig is.Carmen schreef:Ik zit zelf te twijfelen, maar denk dat ik het wel ga doen en wel om de volgende reden:
- Bij de GGD in Nijmegen hebben wij expliciet gevraagd naar het verschil tussen wel en geen vaccinatie als je gebeten wordt. Als je geen vaccinatie hebt, moet je naar het ziekenhuis om een serie spuiten te halen en er wordt een bloedserum toegediend. Als je de vaccinatie hebt hoef je alleen een paar spuiten te halen en is een bloedserum niet nodig. Dit gaf bij mij eigenlijk de doorslag aangezien de uitwisseling van bloed niet altijd veilig gebeurd, er kunnen ziekten enz inzitten. Daarnaast is het zo dat sommige ziekenhuizen dit niet op voorraad hebben in de juiste bloedgroep en dan is 48 uur ineens heel kort om een ziekenhuis te vinden waar ze het wel hebben.
Destijds was in naar de Traveldocter geweest in Syney voor mijn prikken en hun advies aldaar was dat wanneer je reist het niet noodzakelijk was. Bedachtzaamheid in de nabijheid van dieren was dan wel aangeraden en wanneer je gebeten, gekrabd, etc bent moest je z.s.m. de injecties halen.
In Laos kunnen dingen erg lang duren maar binnen 24 uur moet je op veel plaatsen wel in een ziekenhuis kunnen zijn. Het wordt wel anders als je bijvoorbeeld in een klein dorp tijdens een trekking wordt gebeten en daarna terug moet en de bus in moet. Ook is de medische zorg in Laos zeer gebrekkig en zijn de ziekenhuizen vaak slecht en is er een tekort aan alles. Je moet ook rekening houden met een taalprobleem.
Als je naar Laos gaat en in de steden blijft en niet ver van de 'gebaande' paden gaat is die 24 uur dus geen probleem. Maar anders lijkt met een prik geen overbodige luxe.
Het is dus een afweging. Niet alleen voor Laos maar ook voor andere landen waar de gezondheidszorg gebrekkig is of waar het lang kan duren voordat je ergens bent waar je goed geholpen kunt worden.
Als je naar Laos gaat en in de steden blijft en niet ver van de 'gebaande' paden gaat is die 24 uur dus geen probleem. Maar anders lijkt met een prik geen overbodige luxe.
Het is dus een afweging. Niet alleen voor Laos maar ook voor andere landen waar de gezondheidszorg gebrekkig is of waar het lang kan duren voordat je ergens bent waar je goed geholpen kunt worden.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
ok dank LaosFan...
het wordt steeds lastiger, hoe langer ik er over na denk. ik weet eigenlijk ook niet precies welke route ik ga volgen, maar ik reis waarschijnlijk wel tussen de grote steden. weet een van jullie misschien iets over de beschikbaarheid van de anti-stoffen? (immunoglobuline)
het blijft dubben tussen is het alleen maar om jezelf gerust te stellen of is er werkelijk een gevaar... van nederlandse artsen heb ik namelijk begrepen dat anti-stoffen bijna nergens beschikbaar zijn daar
het wordt steeds lastiger, hoe langer ik er over na denk. ik weet eigenlijk ook niet precies welke route ik ga volgen, maar ik reis waarschijnlijk wel tussen de grote steden. weet een van jullie misschien iets over de beschikbaarheid van de anti-stoffen? (immunoglobuline)
het blijft dubben tussen is het alleen maar om jezelf gerust te stellen of is er werkelijk een gevaar... van nederlandse artsen heb ik namelijk begrepen dat anti-stoffen bijna nergens beschikbaar zijn daar
ik ben dus (vooralsnog) niet van plan 'vreemde' routes te gaan doen, ver van de gebaande paden af. ik kan op dit moment nog steeds niet goed inschatten of het mogelijk is binnen de beschikbare tijd bij een kliniek te komen. zijn er andere mensen die die landen hebben bezocht en dit kunnen vertellen?