bolletjeom schreef:Ja nou bij ons in het dorp (met stadsrechten?) dat achteraf in Nederland ligt is het niet mogelijk om centjes op te halen zonder daadwerkelijk te pinnen. Zo natuurlijk is het niet. De oudere mensen zijn dus gewezen op familie leden om geld uit de muur te trekken...
En dat is wat ik een belachelijke ontwikkeling vind. Mensen die al voor veel dingen afhankelijk zijn van andere mensen nog afhankelijker maken.
We zitten nu natuurlijk nog in een overgangsfase waarbij het cash betaal verkeer steeds meer zal verdwijnen en steeds meer over gaat naar digitaal. Het grootste deel van de bevolking heeft hier al veel voordeel van, geen cash en wisselgeld meer op zak, overal gratis pinnen, betalen via internet met IDeal, altijd en overal je saldo kunnen opvragen etc. En ja, helaas is er een groep die buiten de boot valt, maar dat heb je natuurlijk altijd.
Vroeger kon oma niet naar de bank om haar spaarcentjes op te nemen als ze ziek op bed lag aangezien je je moest legitimeren, nu kan ze haar zoon/dochter haar pinpas geven en pincode en kan hij dat voor haar doen. Vroeger moest oma eerst langs de bank om 1000 gulden te halen en langs de winkel gaan om een wasmachine te kopen, tegenwoordig gaat ze internet op en besteld en betaald hem online.
Het word wel lastiger om 1 op 1 geld en goederen uit te wisselen tussen particulieren, maar ik denk zelf dat dit "gat" heel snel opgelost gaat worden d.m.v. telefonisch telebankieren. Jij maakt 10.000 euro over en de andere partij ziet vlak daarna dat het ontvangen is op zijn telefoon.
En bij het aanvragen van mijn CC kon ik al opgeven wat mijn pincode moest worden, misschien kan dit ook al bij sommige banken en kunnen mensen met een slecht geheugen een 4 cijferig nummer opgeven wat ze wel kunnen onthouden (postcode, datum etc).
Hou ook in je achterhoofd dat de het grootste deel van de "probleem gevallen" binnen 5 jaar verdwenen zijn