5mnd weg: Vietnam/Laos/Cambodja/Myanmar/Vietnam/Indonesie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
emiels
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: 5mnd weg: Vietnam/Laos/Cambodja/Myanmar/Vietnam/Indonesi

Bericht door emiels »

Oud onderwerp maar lees het nu pas :N

Aller eerst tof dat je op reis gaat! Voordat ik op reis ging had ik nog nooit op een motor/scooter gereden. Eerste keer was een beetje onwennig, gelukkig in Taiwan in een rustige streek. 2e keer was gelijk in Hanoi in de motor madness haha. Werkt inderdaad verbazingwekkend goed in de chaos daar, het is alleen interessant wat er voor je gebeurd, achter je is niet van belang.
Daarna nog een paar keer 1 of 2 dagen motors gehuurd in Cambodja, Laos, Fillepijnen, Thailand en Indonesie (Sumatra en Bali). In Myanmar was het helaas niet mogelijk om een motor te huren. Eenmaal in Noord-Thailand aangekomen besloten om voor 10 dagen een motor te huren om zo heel de Isan rond te crossen. Vanuit Udon Thani de Mekong tot aan Cambodja gevolgd en vanaf hier via Korat terug naar Udon Thani. Vond 10 dagen wel meer dan genoeg en elke dag +200km rijden gaat ook wel een beetje vervelen.
Later in Cambodja een echte motor gehuurd, 250cc ofzo. Vanaf Phnom Penh naar Pursat en vanaf daar in 2 dagen door de jungle naar Koh Khrong en vanaf daar langs Sihanoukville, Kampot en Takeo terug naar PP. Drie dagen later in Kratie weer een scooter gehuurd en naar de Preah Vihear tempel gereden, door naar Siem Reap en langs Kampong Cham weer terug naar Kratie. Die laatste 2 trips waren echt de mooiste momenten van mijn reis. Je komt zo in dorpjes terrecht waar misschien nog nooit toeristen zijn geweest. Als je dan eens een andere toerist tegen komt is het gelijk een praatje maken, zijn alleen andere avonturiers ^O^
Zou het dan ook zeker niet afraden om met de motor te gaan rijden. Gevaarlijke momenten heb ik niet echt mee gemaakt. Enige was dat ik ergens in een klein dorp stond en er wat onderdelen van de motor afbraken. Precies op een zaterdag avond natuurlijk zodat ik zondag daar moest blijven. Gelukkig zat er wel een Honda garage waar ze 'm konden maken en was ik uiteindelijk 15 euro kwijt 8-)

Persoonlijk ben ik een groter fan van Cambodja dan van Laos. Cola's van 1 dollar ben ik nog nergens tegen gekomen :? Hooguit 3000 riel (0.75 dollar) maar als je een beetje lachend onderhandeld krijg je 't mee voor 2000. De mensen daar vind ik juist veel opener en vriendelijker tegen toeristen, vooral als je het vergelijkt met Vietnam. Schitterend was het om in de slums van Phnom Penh rond te lopen. De mensen daar kijken je allemaal met grote ogen aan en vinden het geweldig dat er een toerist ook eens daar komt kijken. Ze laten je allemaal met rust en kreeg zelfs meerdere biertjes en eten aangeboden al lopend! Hardnekkige bedelaars heb je inderdaad wel bij Ankor en andere grote toeristische trekpleisters maar dat is overal.

Sumatra is echt zeker aan te raden maar dan wel in het droge seizoen. Ik was er half oktober en had het extreme geluk dat het regenseizoen dat jaar laat was. Ben vanuit KL naar Banda Aceh gevlogen. Daar had ik de keus om een busreis van 20 uur te doen of voor 5 euro meer weer naar Medan te vliegen. Vanuit Medan naar Lake Toba gegaan, daar moet je echt een motor/brommer huren, geweldig gaaf om wat rond te rijden op dat eiland. Beter is het nog om dat in Parapat te doen en dan langs de kust van het meer te rijden. Van Lake Toba is het een rit door de hel van 20+ uur naar Bukit Tinggi. Ook zeker aan te raden, hele mooie omgeving hier. Vanaf hier wou ik eigenlijk verder reizen naar Palembang maar hier vanaf gestapt omdat de regen eraan kwam. De eigenaar van een hostel adviseerde zelfs om niet naar Padang te gaan om daar te slapen en dan naar het vliegveld te gaan omdat daar de airport-transit taxi's gigantisch duur zijn. Goedkoper was het om nog een nacht te blijven in BT en dan vanaf daar met een busje direct naar het vliegveld, dat was echt top geregeld voor een mooie prijs.

In Java vond ik Jakarta niet echt de moeite, leuk om die oud hollandse gebouwen te zien maar erg druk. Yogja is veel leuker, zou dan ook aanraden om daar te beginnen in Java. Mt Bromo is ook zeker een aanrader. Vanaf hier kun je zelfs in 1 dag met de bus naar Denpasar (Bali). Zelf ben ik vanaf Bromo naar Surabaya gegaan, hier vandaan was het ook mogelijk om in 1 dag bij Denpasar te komen.

Vietnam van noord naar zuid heb ik ook in 4 weken gedaan maar was pas halverwege en had nog maar 1 week de tijd. In het noorden had ik Sapa niet eens gedaan. Met een nachtbus in 1 keer doorgereden naar Hanoi. Maar Cambodja blijf ik het mooist vinden! Thailand is misschien handig om even weer op adem te komen want dat is het meest "westerse" land van de landen waar je heen wilt. Alles is hier goed geregeld. Zorg wel dat je vroeg bij de Myanmar ambassade bent want het is er sterves druk. In Myanmar zelf moet je ook (ruim?) van te voren je accomodaties gaan regelen want het schijnt op het moment nogal een probleem zijn om het ter plekke te regelen. 2 jaar geleden was het al lastig en het is sindsdien alleen maar drukker geworden moet toeristen. In 3 weken de hoogte punten bezoeken in Myanmar is goed te doen trouwens!

Veel plezier met reizen in ieder geval, sowiso dat je 't naar je zin gaat hebben *O*
Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
Plaats reactie