2 maanden backpacken Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Rrianne

2 maanden Melbourne - Cairns

Bericht door Rrianne »

Ik ga van januari tm maart 2011, 2 maanden met een vriendin naar Australie. We gaan dit met een camper doen en willen dan van Melbourne naar Cairns reizen. Nu vroeg ik mij af welke ervaringen jullie daarmee hebben? Is deze afstand haalbaar in 2 maanden of betekend het dat we meer in de camper zitten dan dat we ergens kunnen blijven hangen. Is het dan bijvoorbeeld verstandiger om vanuit Sydney te reizen? En hoe zit het met de campings daar, qua kosten en beschikbaarheid? Nu is het in het noorden natuurlijk ook het natte seizoen in deze maanden, ons was aangeraden dat het dan toch verstandiger is van Melbourne naar boven te reizen, omdat je dan een grotere kans hebt om minder regen...Waarschijnlijk gaan we de regen niet ontlopen... :) Maar ben toch benieuwd naar andere ervaringen!

Groetjes Rianne
timmieboyvr
Wereldreiziger

Re: 2 maanden Melbourne - Cairns

Bericht door timmieboyvr »

Hoe het qua campings zit weet ik niet precies maar twee maanden van Melbourne naar Cairns zou wel kunnen aangezien je tussen Melbourne en Sydney waarschijnlijk vrij snel door zult rijden (daar is niet heel veel speciaals te doen). Ik denk persoonlijk dat je beter in Sydney kunt starten en dan in twee maanden naar boven kunt reizen naar Cairns (of andersom als dat qua seizoen beter uitkomt). 2 maanden voor de oostkust geeft je ruim de kans om optimaal te genieten van alle leuke dingen die daar te doen zijn! Je kunt eventueel ook 1,5 maand pakken voor de oostkust en vervolgens vanuit Cairns (of Sydney) een goedkope vlucht pakken naar Melbourne of Alice Springs (de Outback van Australië is ook erg interessant!) en daar dan verblijven in hostels en leuke dingen doen. Misschien kun je je ticket zo boeken dat je vanuit Melbourne terug kunt vliegen, zo niet dan ben je voor 50AUD met de bus in één dagje vanuit Melbourne in Sydney! Veel plezier in ieder geval! :D
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
marjanne2501

Re: 2 maanden Australië

Bericht door marjanne2501 »

...
miloujanssen

Bericht door miloujanssen »

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties!

Ik had nog een paar vragen,

- Is het beter om naar Sydney of Brisbane te vliegen als ik naar Cairns wil? Ik ga maar 2 maanden en wil ook niet te haastig moeten doen. Ik ben niet zo'n stads mens maar vind wel dat ik Sydney gezien moet hebben als ik daar ben..

- Wat moet je in godsnaam allemaal meenemen? Ik heb echt het idee dat mijn backpack uit gaat puilen, ik neem altijd veel te veel mee als ik op vakantie ga.

- Wat moet je absoluut thuis laten?

- Wat zijn zo ongeveer de kosten van een overnachting in een hostel?

- Wat zijn jullie ervaringen als soloreizigers?

Dat was het wel zo'n beetje.. haha.
bjorn86

Bericht door bjorn86 »

Hallo Milou,

- In 2 maanden van Sydney naar Cairns reizen is inderdaad een lange reis voor een wat kortere periode. Vooral als je alles gezien wilt hebben. In de periode dat jij gaat is het droogseizoen aan de gang in de noordelijke helft van australië. Van Cairns tot aan Brisbane zul je dan weinig regen hebben en veel mooi en warm weer. Echter in het zuiden van Australië zal het zeer koud en nat kunnen zijn.

Ik zou zeggen start je reis in Sydney, iedereen die naar Australië gaat moet dat toch op zijn minst gezien hebben :P. Pak dan na 2 a 3 dagen een binnenlandse vlucht naar Brisbane en vervolg je reis vanaf daar naar Cairns. Je kan dan ook vanaf Cairns weer terug naar Nederland vliegen. Zo zul je nog genoeg super mooie en leuke dingen zien en doen in Australië.

- De kosten voor een hosel variëren zeer veel. Ga uit van gemiddeld tussen de 20 en 40 dollar.

- Ik kan je helaas nog niet helpen met mijn eigen ervaringen, ik zal namelijk pas in april vertrekken voor een jaar richting Asutralië. Ook voor mij zal dat de eerste keer zijn dat ik voor een echt lange periode van huis ben. Maar aan de verhalen te horen zal dat geen probleem moeten zijn :).

- Laat je koffer thuis en neem een backpack mee. Dat is zowiezo een tip die iedereen je wel zal geven. Daarnaast heb ik de tip gekregen om echt alleen het minimum mee te nemen. 2 lange broeken, 2 korte broeken en wat shirts enzo is al meer dan voldoende. En daarnaast kan je er vanuit gaan dat je daar eigenlijk ook echt alles kunt kopen. Scheelt een hoop reisgewicht ;).

Hopelijk heb ik je hiermee een beetje geholpen. Heel veel plezier met de voorbereidingen en wens je een fijne reis toe!.

Groetjes,

Björn
albatrosje

Sydney - Melbourne - Tasmanie en outback in 1,5 maand?

Bericht door albatrosje »

Ik ga samen met een vriendin begin volgend jaar (febr/mrt) voor ongeveer 1,5 maand naar Australie. De bedoeling is om een auto of Wicked Van te huren en dan te starten in Sydney. We willen dan richting Melbourne om vervolgens naar Tasmanie te gaan (is een week genoeg voor Tasmanie?). We hadden bedacht om vanuit Melbourne door de outback naar Brisbane te gaan (geen idee of er een weg door de outback vanaf Melbourne naar Brisbane gaat?) en om vervolgens vanaf Brisbane weer naar Sydney te gaan.
We willen heel graag Tasmanie zien, maar ook graag de outback. Is dit dan een beetje een leuke en haalbare route? Of hebben we genoeg tijd over om bijv. ook nog naar Alice Springs en omgeving te gaan? Ik ben al eens eerder in Australie geweest, waardoor we de oostkust niet per se hoeven te zien..
Kims
Reisexpert

Re: Sydney - Melbourne - Tasmanie en outback in 1,5 maand?

Bericht door Kims »

Hi,

Het ligt eraan hoe je wilt reizen mbt hoeveel tijd je in Tasmanie door wil brengen. Er is veel te zien, zou kunnen in een week of langer. De hoogtepunten zou je in een week kunnen zien, denk ik.

De outback is een vaag begrip. Als jullie graag meer ruraler Australie willen zien, heb je dat al snel. Neem een secundaire weg in het binnenland die niet door grote steden loopt en je ziet al veel meer afgelegen gebieden en dorpjes en stations (enorme boerderijen). Hoe meer je richting de wegen kiest richting het westen, hoe meer 'outback' het zal worden als in uitgestrekter en meer afgelegen. Veel toeristen denken dat de outback alleen maar in het centrum van Australie is, maar zodra je vaak de wat afgelegener gebieden ingaat, zit je vaak al in de outback zoals de Australiers zeggen.

Alice Springs ligt echt ver van Melbourne, mits je heel veel rijden niet erg vindt. En Uluru, de Olga's en King's Canyon liggen weer een paar honderd kilometer van Alice Springs vandaan. Je kunt met een Wicked Van niet vanuit Alice Springs naar Brisbane rijden maar zult of via het Zuiden (Adelaide) of het Noorden (Mount Isa) naar de oostkust door moeten steken en dat zijn wederom heel veel kilometers.

Persoonlijk zou ik er liever voor kiezen om bijvoorbeeld Tasmanie en de trip van Melbourne naar Brisbane uitgebreid te doen, dan alleen maar te rijden om ook nog Alice en omgeving te willen zien. Er is heel veel te zien in het binnenland van de oostkust, onder andere schitterende national parks. En het leukste (vind ik dan) is dat je veel dingen ziet, die de gemiddelde toerist niet ziet en vast mooie evaringen zult krijgen! *)

Veel plezier! *O*
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
albatrosje

Bericht door albatrosje »

Dankje voor je reactie! Ik dacht dat ik al eerder had gereageerd, maar blijkbaar is mijn berichtje toen niet goed over gekomen. Daarom nu nog een keer!
Alice Springs gaan we inderdaad denk ik overslaan. Ik ben er al eerder geweest en vond dat toen erg gaaf! Dus op zich is het niet een vereiste om daar heen te gaan.
We gaan ons denk ik met name richten op Tasmanie. En ik lees ook goede verhalen over de Grampians. Dus wie weet plakken we dat er ook aan vast.
In ieder geval bedankt voor je reactie! :)
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Verstandige keuze om Alice/Uluru te laten vallen. Dat ligt erg ver van alles af en dan zit je alleen maar veel in de auto.
Ik zou langer dan een week nemen voor Tasmanië. Als jullie daar ook vooral heen willen, dan zou ik het niet afdoen met een week.
Moet je beginnen en eindigen in Sydney?
En wil je per sé naar Brisbane? Anders zou je in anderhalve maand ook prima een ander rondje kunnen maken: Sydney-Melbourne-Tasmanië-Melbourne-GOR + Grampians (inderdaad een erg mooi Nationaal Park, leuke wandelmogelijkheden, kangoeroe's op de camping; kortom: leuk!) - dan richting het noorden, pik de Flinders Ranges mee. Ook een prachtig Nationaal Park en een beetje een 'outback' gevoel. Vervolgens kun je via Broken Hill terug naar Sydney. Broken Hill is een mijnbouwstadje dat wel wordt gezien als 'outback'. Je kunt naar het nabij gelegen Silverton voor nog meer 'outback' gevoel.
Dan heb je volgens mij een heel ander gebied dan de oostkust.
Robin122

Alleen backpacken 1,5 / 2 maand

Bericht door Robin122 »

Hallo allemaal!

Ik ben Robin en ben jongen van 20. Mijn plan is om aankomende zomervakantie 1,5 / 2 maand te gaan backpacken. I

- Ik wil dit graag alleen doen alleen ben ik een beetje onzeker over het feit dat als daar eenmaal ben ik niet zou weten wat ik moet gaan doen in mijn eentje. Ik ben zelf ook een wat verlegen persoon dus maakt dit me nogal twijfelachtig.

- Daarnaast is 1,5 / 2 maanden genoeg om de de east coast te ontdekken. De volgende dingen wil ik sowieso gedaan hebben; surfen en duiken. De rest zal ik in mijn reis wel plannen.

- Wat zijn must have done's, dingen die ik daar moet gedaan hebben?

- Wellicht kunnen jullie je ervaringen plaatsten?

Ik weet dat de tijd kort is om Australië goed te ontdekken, maar de planning is om in de zomervakantie te try-outen en na mijn studie (daarom kan ik ook maar zo kort) een half jaar terug te gaan (werken/reizen)

Groet Robin.

edit: voor ik het vergeet het verste waar ik ooit heen ben gegaan is Engeland en voor de rest ben ik nog nooit alleen op reis gegaan. alleen door de blog van vriend die naar australië is gegaan, ben ik op het idee gekomen.
Emmelien

Qreply

Bericht door Emmelien »

Hoi Robin,

Ik kan je niet echt helpen met je vragen, maar ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje. Ik wil eerst voor 6 weken daar stagelopen, en dan nog een maand of anderhalf rondtrekken. Ik vind het zo lastig om ruwweg een route te plannen. Alles is zo groot! Ik zat te denken om van Cairns naar Sydney te reizen (of andersom). Maar ik heb gehoord dat Tasmania ook heel erg mooi is en ik zou ook graag de outback intrekken - de Uluru zou ik ook graag zien. Duiken lijkt me ook heel erg gaaf om te doen. Al met al denk ik dat ik vreselijk veel tijd te kort kom! Dus ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen er van zeggen, ik kan ook wel wat hulp gebruiken :)
Francine
Reisexpert

Re: Alleen backpacken 1,5 / 2 maand

Bericht door Francine »

Ten eerste: Australië is echt een supermakkelijk land om alleen te bereizen. Je komt altijd wel mensen tegen. Echt geen probleem. En ook alleen kun je heel veel dingen zien en doen. Het grote voordeel van alleen reizen is dat je van niemand afhankelijk bent. Je kunt lekker doen waar JIJ zin in hebt. Je kunt weg uit een plaats wanneer jij dat wilt of juist langer blijven omdat je dat leuk vindt.
Ik was (ben nog steeds wel een beetje) niet heel spontaan en ook wat verlegen. Maar je komt zo snel met mensen in contact! Ik moest me er soms wel even overheen zetten om in een hostel juist aan een tafeltje te gaan zitten met andere mensen dan maar weer alleen te gaan zitten, want soms kom je onverwacht echt leuke mensen tegen. Een tip: doe wel wat jij leuk vindt en laat je niet meeslepen! Dan geniet je het meest (naar mijn idee).

1,5 tot 2 maanden is ruim genoeg om de oostkust te doen. Je kunt het ook in kortere tijd doen, maar, zeker als je al van plan bent om ooit terug te komen, is het echt helemaal niet zo gek om die tijd te nemen en het oosten rustig te bekijken. Er zijn zoveel mensen die overal voorbij razen, terwijl langzaam reizen en echt veel zien juist veel leuker is (vind ik althans).

Dingen die de meeste mensen sowieso doen aan de oostkust:
- Sydney
- Blue Mountains
- Byron Bay (surfen!)
- Brisbane
- Fraser Island
- Whitsundays
- Cairns
Deze plaatsen zijn ook allemaal redelijk makkelijk met het openbaar vervoer of een tour te bezoeken.

Heb je al een idee hoe je wilt gaan reizen? Kun je bijvoorbeeld een auto huren of ga je alles met het OV doen?
Andere tips/stops die ik kan geven:
- Dorrigo NP (overnacht in Bellingen). Prachtig stuk regenwoud en Bello is een superplaats
- (Lamington NP, als je een eigen auto hebt en veel van vogels houdt dan moet je hier beslist heen)
- Noosa. Fijn strand, veel kans op koala's in het nabijgelegen (loopafstand) NAtionaal Park
- In de zomer heb je bij Hervey Bay (Fraser Island) ook veel kans op walvissen. Ga beslist mee met een boot, echt geweldige ervaring!
- Great Keppel Island. Mooi rifeiland. Snorkelen vanaf het strand en minder toeristisch (tenministe, dat was het) dan de whitsundays en Cairns.
- Eungella NP. Mooi woud, veel kans op vogelbekdieren
- Hou je erg van wandelen, dan kan ik de meerdaagse wandeltocht op Hinchinbrook Island aanraden. Enige ervaring is wel handig, zeker als je alleen gaat en je moet vantevoren boeken.
- Mission Beach. Ga niet alleen voor het strand, maar trek ook het achterliggende regenwoud in.
- Atherton Tablelands. Vele watervallen en mooie regenwouden.
- Undara NP. Vulkanisch gebied. Stuk outback, niet ver van Cairns
- Cape Tribulation en Mossman Gorge. Prachtige regenwouden die tot op het strand doorlopen.

Al met al genoeg te zien! Neem de tijd en stop vaak, dan kom je de mooiste dingen tegen!

Je zult meestal in hostels of (zeker als je een auto kunt huren) veel op campings verblijven. Hier kunnen mensen je vrijwel altijd informeren over de omgeving en wat er te doen is. De oostkust is toeristisch en daarom goed bereisbaar.

@Emmelien:
Je zult vrees ik, met een maand of iets meer voor de boeg, wel moeten kiezen. Oostkust, Tasmanië en Uluru is moeilijk te combineren in zo'n korte tijd. OF je ben alleen maar van hot naar her aan het reizen. Niet mijn manier, maar mogelijk wil je dat wel.
In welke periode ga je reizen. In de winter (onze zomer) is het op Tasmanië echt best heel koud!
Sydney-Cairns zou ik zeker minstens vier weken voor uittrekken.
Misschie moet je je eigen topic even openen, dan kunnen mensen specifiek op jouw vragen reageren.
Kars
Wereldreiziger

Re: Qreply

Bericht door Kars »

Emmelien schreef:Hoi Robin,

Ik kan je niet echt helpen met je vragen, maar ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje. Ik wil eerst voor 6 weken daar stagelopen, en dan nog een maand of anderhalf rondtrekken. Ik vind het zo lastig om ruwweg een route te plannen. Alles is zo groot! Ik zat te denken om van Cairns naar Sydney te reizen (of andersom). Maar ik heb gehoord dat Tasmania ook heel erg mooi is en ik zou ook graag de outback intrekken - de Uluru zou ik ook graag zien. Duiken lijkt me ook heel erg gaaf om te doen. Al met al denk ik dat ik vreselijk veel tijd te kort kom! Dus ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen er van zeggen, ik kan ook wel wat hulp gebruiken :)
In 10 dagen kan je alles gezien hebben in Tasmanië, dat heb ik zelf namelijk gedaan. Het enige wat ik niet gedaan heb is een meerdaagse bushwalk, waar Tasmanië om bekend staat dat dat eigenlijk ook 1 van de dingen is die je daar goed kan doen. Ik zelf had daar de tijd niet voor, als ik het wel had, twijfel ik ook of ik dat zou gedaan hebben. 4-5 dagen alleen maar lopen in dichte bossen, niemand om je heen en zelf voor je eten zorgen en je tent opslaan, klinkt mij op zich wel leuk, maar dan had ik iemand moeten leren kennen die daar ervaring in heeft. Zelf in mijn eentje dat doen, nee bedankt :P
swanser

Australië in +-2 maanden

Bericht door swanser »

Hallo allemaal! Ik ben nog maar net nieuw op dit forum en heb nog maar enkele topic's gelezen maar ik kan het al niet laten van direct mijn vragen aan jullie te stellen.. :)

In januari zou ik graag vertrekken voor een +-2 maanden in Australië te gaan rondtrekken.Wat zijn volgens jullie de dingen die je zeker moet kunnen zien/doen in zo'n periode ? Ik zou vooral ook zowat de oostkust willen gaan doen: Cairns (great barrier reef e.d.) en Syndey spreken mij al zeer hard aan, dus zullen er zeker bijzitten

Wanneer is het eigenlijk de beste periode om het oosten van Australië te passeren? En de beste periode om hiervoor vliegtuigtickets te bestellen (het goedkoopst, heen en terug en eventueel binnenlandse vluchten)?

Alle info is welkom, dus alvast bedankt ;)
Francine
Reisexpert

Re: Australië in +-2 maanden

Bericht door Francine »

Vanaf januari zit je voor het noorden van de oostkust absoluut in de verkeerde tijd! Eind december/begin januari begint daar het regenseizoen, gevolgd door het stormenseizoen. Wegen kunnen onderlopen en het is superwarm, nat en blijvend vochtig. Daarnaast moet je met zwemmen oppassen vanwege de (zeer gifitige) kwallen. Overigens komen deze minder op het rif voor, maar vooral bij de stranden. Bij een riftocht, huur je gewoon een wetsuit/stingersuit en dat is voldoende. Zwemmen vanaf het strand langs de oostkust raad ik in die tijd af.

Het zuiden van Australie is in die maanden wel weer erg mooi. Het is dan erg lekker weer. Probleem hier is dat weer dat het schoolvakantie is en daarom drukken dan normaal gesproken. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar mogelijk moet je sommige hostels/campings/attracties van te voren even boeken (ik heb trouwens vrijwel nooit problemen gehad, maar toch).

Al met al is januari zeker niet de beste maand. Zijn er geen andere tijdstippen waarom je deze reis zou kunnen ondernemen?

Verder kun je in twee maanden tijd mooi reizen van Cairns, via Sydney naar Adelaide, bijvoorbeeld. Zodra je iets meer over je route weet, kunnen we je mogelijk wat meer tips geven hier op het forum.
Plaats reactie