kan backpacken in Kenia/Tanzania

Stel hier je vragen over het Oostelijke gedeelte van Afrika.
kohraya
Reisexpert

Re: kan backpacken in Kenia/Tanzania

Bericht door kohraya »

Ach ja ... backpacken met kids is soms ook een avontuur }:|
Zo eng zelfs, dat we ze op safari hebben thuis gelaten.
Wat betreft die safari is het toch wel goed om rekening te houden met het seizoen. In het droge seizoen heb je geen last van hoog gras en concentreren de dieren zich rond de poelen. En met een gps kan je zelfs de kleinste zandweggetjes naar die poelen vinden. En als je aan elke 4x4 die je tegen komt even informatie uitwisselt, kom je ook heel wat te weten. Maar indien je slechts enkele dagen in een park bent, zal het altijd lonend zijn om een gids te nemen. Kwestie van het onderste uit de kan te halen.
zus

Bericht door zus »

in 2005 waren wij tss de 2.500 en 3.000€ kwijt per persoon voor een reis van 21 dagen, met Joker.
Wij zijn toen eerst naar Londen gevlogen en dan met British Airways door naar Nairobi.
Ooit hopen we eens terug te gaan, want het is een fantastisch land.
Jammer dat alles nu duurder geworden is.
Goede tip: beperken in safari kan een heel pak doen besparen, want dat kost het meeste geld. Wij hebben 2 volle dagen Masai Mara en 1 dag Lake Nakuru gedaan. Persoonlijk had ik er graag nog Samburu-park bij gehad, maar organisatorisch was dat niet meer mogelijk. En heel eerlijk: als je een paar dagen safari achter de rug hebt, heb je het wel gezien. En het land heeft nog zoveel mooie dingen, waaronder het Kakamega-forest. 's Morgens heel vroeg uit de veren om dan op de top van de berg de zon te zien opkomen boven het tropisch regenwoud. Onvergetelijk!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Een groepsreis is sowieso veel duurder dan een zelfstandige reis.

Mijn schatting is dat we het met ongeveer 2750 euro p.p. moeten kunnen
Hiervan is 1650 bedoelt voor het beklimmen van de kilimanjaro (dit kost ongeveer 1000 euro) , 3 of 4 daagse safari en 2 of 3 dagen duiken. Nog 500 voor het ticket en 30 euro p.p. per dag voor de 15-20 dagen dat we niet op reis/safari/kili zijn.

Moet de dollar niet te veel in waarde gaan stijgen.

Iemand hier nog reacties op?

Het idee van zelf een auto huren voor de safari zie ik niet zo zitten. Wel gaan we in kenia naar Hell's gate waar je op de fiest door een park kan. Ons idee is invliegen op Nairobi en uit vanaf Dar es Salaam.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik denk dat het huren van een auto voor een safari verkeerde wijsheid is....als je iets wilt zien.
Dat heb ik al eerder aangegeven. gidsen zijn hun geld mee dan waard!!
daarnaast is het fijn als jij alleen maar naar de olifant kan kijken IPV je druk maken over je vluchtroute met de auto als ie onverhoopt een aanvalletje uitoefent

dus ik vind het een goed plan dat je daarvoor geen auto gaat huren.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Verdeelde meningen :)
Als ik lees dat iemand (zus) het na 3 dagen safari wel gezien heeft, dan denk ik dat mijn interesse's in het dierenleven en het fotograferen daarvan veel hoger ligt dan de gemiddelde persoon. Ik geniet daarom ook van de vrijheid een eigen 4x4 (geen personenwagen dus) te hebben zodat ik op mijn gemakje 2 uur kan blijven staan om die ene ijsvogel te fotograferen. Niet enkel op zijn takje, maar al zwevend, of met een visje in zijn bek, of al poepend (maar dat laatste is me niet gelukt). Lach niet ! Een poepende ijsvogel is een prachtig iets om te zien :%
Olifanten, giraffen, leeuwen e.d. zie je hier ook in de dierentuin, maar het zijn de 'details' die een safari voor mij zo boeiend maakt. Samen met andere mensen in een truck of busje krijg ik mijn 'ding' dus niet gedaan.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik na 9 dagen safari in verschillende parken (en tussendoor) genoeg olifanten, giraffen, zebra's e.d. had gezien. Maar met fotografie als hobby ga je je dan op andere dingen concentreren. Geeuwende leeuwen en apen zijn dan de momenten waar je wat tijd voor uit trekt. Niemand begrijpt waarom je dan al één uur naar die aap staat te staren met je camera voor je gezicht, maar mijn vreugde is groot als ik dan eindelijk een scherp schot heb van een rij grote tanden.
En de vrijheid die je hebt om de perfecte plaats te bereiken voor een zonsondergang ...
Dit lukt dus niet als je in een groepje zit :N

Bolletje haar mening is dus zeker niet verkeerd. Als je op korte tijd graag de Big 5 wil zien en nog een tikje extra, dan is een gids zeker aan te raden. Maar ik ben hier niet mee tevreden, ik wil het onderste uit de kan. Ook al betekend dit dat ik mijn eigen vluchtroute soms moet berekenen (ja hoor, is gebeurd).

Sta me toe dit topic even te 'vervuilen' om duidelijk te maken welke plaatjes ik bedoel:
(gewoon even er op gezet zonder veel werk aan te besteden)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik ben dus razend benieuwd naar het verloop van Tikva haar reis. En ik wil haar langs deze weg al dadelijk een proficiat wensen voor 'de grote stap' die zij gaat maken ^)
bolletjeom
Reisexpert

tjonge jonge
zitten een beetje te spelen op de site van Qatarairways om goedkoop naar nairobi te vliegen.
Vanaf Londen kom je retour voor €400 !!! (jaja!! echt waar!)
maar goed. dan moet je nog naar londen dus we vullen ook Amsterdam even in...enn wat kost dat??
€658 !
Dan vliegen we wel even naar Londen. snap toch echt niet waar zulke prijsverschillen in europa vandaan komen.

We zitten te overwegen om toch een groepsreis te doen maar dan wel een kampeertrip. Het lijkt toch niet haalbaar om diezelfde dingen individueel te gaan zien zonder dat het heel veel duurder wordt. Een landenarrangement is €800 goedkoper...nou, dan regelen wij onze eigen vlucht wel!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

KLm heeft nu een aanbieding voor 549 van en naar nairobi.. Is mischien wel voor het gemak de moeite van het overwegen waard?

Helaas is terug vanaf dar es salaam wel nog de achterlijke normale prijs van 926 euro.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

hmmmm ...dat is misschien het overwegen waard. met qatar is wel €150 de man goekoper maar dan moet je ook nog met easyjet naar londen. Op dit moment kan dat voor €70 (retour) de man....
das wel meer gedoe natuurlijk dan de klm pakken
voor welke data heb je deze aanbieding gezien? en voor wanneer boeken?
Qatar heeft dit als standaard ticket niet als aanbieding ofzo.
bolletjeom
Reisexpert

€749 vind ik voor februari 2010 :{
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Die aanbiedig werkt voor oktober en november, mischien eerder of later ook wel maar dat heb ik niet gekeken. Gewoon via klm.nl
flip

Bericht door flip »

kohraya,
Je hebt het over rondtrekken in een 4x4 kenia/tanzania .
Mijn vriendin en ik willen dat heel graag doen zelfstandig met een 4x4 met kampeerspullen in oktober, alleen twijfel ik nog of dit mogelijk is in Kenia.
We gaan 3,5 week, hebben veel reiservaring en staan ons mannetje maar hebben geen echte off road ervaring.
Als we nu ons gezond verstand gebruiken is het mogelijk?
Groeten
flip
bolletjeom
Reisexpert

vrienden van mij gaan deze zomer. Ze hebben via internet bij een Nederlandse particulier een 4x4 gehuurd met kampeerspullen die in Nairobi staat. kost €50 per dag.
ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan hebben. Ze hebben al veel uitzoek werk gedaan en het ziet ernaar uit dat hun reis een stukje duurder gaat worden dan wat wij voor februari in de planning hebben. (Wij gaan dus met de alom gevreesde groepsreis omdat het gewoon goedkoper is en we deze keer gewoon te weinig tijd hebben en teveel willen )
Het schijnt dat je met name tanken goed moet plannen en dat de entree's voor de national parken en ook de kampeerplekken niet alleen duur zijn (€50 a €100 entree en sommige campings $25) maar ook gereserveerd moeten worden.
Wanneer je ter plekke een 4x4 gaat huren moet je ook even kijken of je ermee naar het buurland mag en of je verzekering daar ook werkt. In sommige afrikaanse landen heb je een papier van de verhuurder nodig die je aan de grens moet laten zien
bolletjeom
Reisexpert

@tikva
artikeltje over de Kilimajaro!!
http://www.ad.nl/
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

@ Rudi, Cool thx.. btw Marcel heeft zIjn 4 weken def. goegekeurd. Nu ik nog en dan lekker boeken.
Maf

Bericht door Maf »

kohraya schreef: zonsondergang ...

Afbeelding
Late reactie, maar eerste keer dat ik dit onderwerp aanklik, maar mijn god wat is dat een mooie foto!
Plaats reactie