Voornamelijk om het feit dat deze camera icm de swd lenzen supersnel is in het scherpstellen. Daarnaast stof- en spatwaterdicht. Een optimale reiniging heeft van de opnamechip (effectiever dan bij Nikon en Canon) dmv het supersonic wave filter. De doorslag gaf echter een recensie van een oorlogsfotograaf die in Irak foto's maakte met de voorloper van de E3 en lenzen wisselde tijdens de meest ongunstige omstandigheden en nooit last had van stof op de chip. Citaat: "Het Olympus E-System en de OM-serie zijn perfect voor wat ik doe. Documentairefotografie in een vijandige omgeving vergt veel van camera's en van fotografen. Wat ik nodig heb, is een robuuste, betrouwbare, compacte en lichtgewicht camera die garant staat voor een uitmuntende beeldkwaliteit. De E-1 is zo'n camera. Dit model is half zo groot en twee keer zo licht als veel vergelijkbare camera's en werkt met een aantal uitstekende objectieven. Bovendien is het gebruiksgemak ongekend groot, en dat maakt dat de E-1 er niet alleen mooi uitziet, maar dat 'ie ook fantastisch werkt. Ik zou bijna vergeten te vertellen dat hij ook is uitgerust met een fenomenaal antistofsysteem. Ik heb mijn E-1 gebruikt op de meeste stoffige plekken ter wereld en ik heb werkelijk overal de objectieven verwisseld. Toch heb ik nooit de sensor hoeven schoon te maken en ik heb echt nog nooit last gehad van stof. In de meer dan 20 jaar dat ik inmiddels als fotograaf werk, heb ik met vrijwel alle merken en modellen camera's gewerkt. De E-1 lijkt wel speciaal ontworpen voor wat ik doe. Olympus heeft de juiste keuzes gemaakt en heeft met de E-1 een echte klassieker op de markt gebracht."
Dit verhaaltje beschrijft precies een camera zoals ik hem wil hebben.
De begeleidende foto van deze fotograaf (Morten Hvaal) zegt genoeg:
http://www.olympus.nl/consumer/images/mh2.jpg
Hierbij wat afbeeldingen van de body met standaard lens:

Daarbij heb ik 2 SWD objectieven aangeschaft
Olympus Zuiko Digital 12-60/2.8-4.0 SWD (24-120mm 35mmeq.)

en de Olympus Zuiko Digital ED 50-200mm 2.8-3.5 SWD (100-400mm 35mm eq.)

en 1 teleconverter:
Olympus Zuiko Teleconverter 1,4x EC-14
die van mijn 100-400mm een telezoom van 140-560mm 3.9-4.9 maakt (35mm equivalent)

De camera en de 2 SWD lenzen zijn volledig splashproof. Je kan er zo een emmer water over leegkieperen en doorfotograferen. Verder is hij dan ook stofdicht.

Voor de geïnteresseerden heb ik hier een review van de camera:
http://www.biofos.com/esystem/e3_tst.html