Fototoestel

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Tenrec
Reisexpert

Re: Fototoestel

Bericht door Tenrec »

Zelf heb ik vorig jaar een Olympus E-3 body met batterygrip aangeschaft.
Voornamelijk om het feit dat deze camera icm de swd lenzen supersnel is in het scherpstellen. Daarnaast stof- en spatwaterdicht. Een optimale reiniging heeft van de opnamechip (effectiever dan bij Nikon en Canon) dmv het supersonic wave filter. De doorslag gaf echter een recensie van een oorlogsfotograaf die in Irak foto's maakte met de voorloper van de E3 en lenzen wisselde tijdens de meest ongunstige omstandigheden en nooit last had van stof op de chip. Citaat: "Het Olympus E-System en de OM-serie zijn perfect voor wat ik doe. Documentairefotografie in een vijandige omgeving vergt veel van camera's en van fotografen. Wat ik nodig heb, is een robuuste, betrouwbare, compacte en lichtgewicht camera die garant staat voor een uitmuntende beeldkwaliteit. De E-1 is zo'n camera. Dit model is half zo groot en twee keer zo licht als veel vergelijkbare camera's en werkt met een aantal uitstekende objectieven. Bovendien is het gebruiksgemak ongekend groot, en dat maakt dat de E-1 er niet alleen mooi uitziet, maar dat 'ie ook fantastisch werkt. Ik zou bijna vergeten te vertellen dat hij ook is uitgerust met een fenomenaal antistofsysteem. Ik heb mijn E-1 gebruikt op de meeste stoffige plekken ter wereld en ik heb werkelijk overal de objectieven verwisseld. Toch heb ik nooit de sensor hoeven schoon te maken en ik heb echt nog nooit last gehad van stof. In de meer dan 20 jaar dat ik inmiddels als fotograaf werk, heb ik met vrijwel alle merken en modellen camera's gewerkt. De E-1 lijkt wel speciaal ontworpen voor wat ik doe. Olympus heeft de juiste keuzes gemaakt en heeft met de E-1 een echte klassieker op de markt gebracht."
Dit verhaaltje beschrijft precies een camera zoals ik hem wil hebben.
De begeleidende foto van deze fotograaf (Morten Hvaal) zegt genoeg:
http://www.olympus.nl/consumer/images/mh2.jpg
Hierbij wat afbeeldingen van de body met standaard lens:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarbij heb ik 2 SWD objectieven aangeschaft
Olympus Zuiko Digital 12-60/2.8-4.0 SWD (24-120mm 35mmeq.)
Afbeelding
en de Olympus Zuiko Digital ED 50-200mm 2.8-3.5 SWD (100-400mm 35mm eq.)
Afbeelding
en 1 teleconverter:
Olympus Zuiko Teleconverter 1,4x EC-14
die van mijn 100-400mm een telezoom van 140-560mm 3.9-4.9 maakt (35mm equivalent)
Afbeelding
De camera en de 2 SWD lenzen zijn volledig splashproof. Je kan er zo een emmer water over leegkieperen en doorfotograferen. Verder is hij dan ook stofdicht.
Afbeelding
Afbeelding
Voor de geïnteresseerden heb ik hier een review van de camera:
http://www.biofos.com/esystem/e3_tst.html
Laatst gewijzigd door Tenrec op 15 feb 2009 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Met zo'n materiaal ben ik erg benieuwd om je foto's te zien als je terug bent uit Marokko.
Maarre ... ik denk dat we allemaal uitkijken naar enkele reisfoto's van je. In het Rara topic bvb ;)

(Ik geraak niet op het reptielenforum zonder mee eerst aan te melden, beetje omslachtig dus)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Da's inderdaad wel ideaal, zo'n überdegelijke, weerbestendige camera. Nu ben ik ook echt niet zo heel erg voorzichtig met m'n D70, maar in een serieuze regenbui gaat ie toch echt terug de tas in. Hij kan best wat druppels hebben, maar een emmer water zou op zeker einde oefening betekenen...
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

kohraya schreef:Met zo'n materiaal ben ik erg benieuwd om je foto's te zien als je terug bent uit Marokko.
Maarre ... ik denk dat we allemaal uitkijken naar enkele reisfoto's van je. In het Rara topic bvb ;)

(Ik geraak niet op het reptielenforum zonder mee eerst aan te melden, beetje omslachtig dus)
Foto's zal ik zeker plaatsen als we weer terug zijn. De link waar je het over had naar het reptielenforum heb ik maar weggehaald. Ik dacht dat iedereen dat zo kon zien.
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

WizardOfOss schreef:Da's inderdaad wel ideaal, zo'n überdegelijke, weerbestendige camera. Nu ben ik ook echt niet zo heel erg voorzichtig met m'n D70, maar in een serieuze regenbui gaat ie toch echt terug de tas in. Hij kan best wat druppels hebben, maar een emmer water zou op zeker einde oefening betekenen...
Het is een heel prettig gevoel dat je de camera niet meteen hoeft weg te stoppen als het gaat regenen of in andere vochtige omstandigheden. Ook voor stof ben ik nu minder bang dan vroeger.
De camera afspoelen zou ook kunnen als hij stoffig is geworden.
Ik hoorde dat de camera zelfs even in een emmer onder water gehouden werd bij de introductie van de camera in Istanbul voor fotojournalisten. Toch zal ik dat zelf maar niet proberen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

http://www.youtube.com/watch?v=2oDvgDDmSDE 8)7

Dit is voor dat prijssegment toch wel uniek, bij de nog enigszins betaalbare modellen van Nikon of Canon hoef je dit echt niet te proberen...
Tenrec
Reisexpert

Bericht door Tenrec »

WizardOfOss schreef:http://www.youtube.com/watch?v=2oDvgDDmSDE 8)7

Dit is voor dat prijssegment toch wel uniek, bij de nog enigszins betaalbare modellen van Nikon of Canon hoef je dit echt niet te proberen...
Gaaf! Dat filmpje had ik nog niet gezien *O*
Ben toch wel trots op mijn camera als ik dit zo zie ^O^
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Er zijn wel meer redenen om trots te zijn op Olympus, in veel opzichten zijn ze erg goed bezig. Denk aan het kantelbare schermp, zonder is liveview eigenlijk nauwelijks nuttig. En de over het algemeen erg goede lenzen, zeker in het meer betaalbare segment staan ze op eenzame hoogte. En gewoon een goede interface en uitvoering, geen overbodige gadgets maar gewoon gericht op de serieuze fotograaf.

Er zijn echter drie nadelen die mij ervan weerhouden over te stappen:
1) de kleinere sensor, die duidelijk meer ruis bij hogere ISO-waarden oplevert. Mede om die reden heb ik m'n twijfels bij de toekomst van het systeem, het zou mij niet verbazen als binnen een paar jaar Olympus helemaal over gaat op Micro-FourThirds voor de consumentenmarkt en daarnaast wellicht een nieuw fullframe-systeem voor de (semi-)professionele markt.
2) de verre van optimale JPEG-processing in de camera, en RAW vind ik te omslachtig.
3) het ontbreken van een betaalbare echte ultragroothoeklens, de 7-14mm kost ruim anderhalve mile, en de nieuwe 9-18 is qua beeldhoek gewoonweg te beperkt. En laat zo'n ultragroothoek nu uitgerekend het soort objectief zijn dat momenteel hoog bovenaan m'n verlanglijstje staat...
Tommy
Reiziger

Bericht door Tommy »

Over 40D vs 450D;

De discussie tussen 40D of 450D begon nadat we laatst een weekendje weggeweest waren en de DSLR meegenomen hadden. Vooral m'n vriendin vindt de 40D te zwaar/groot om comfortabel een dagje mee te zeulen. Ik had daar aanvankelijk niet zoveel problemen mee, maar tijdens dit weekendje viel het me toch op dat als ik een halve dag met de camera over m'n schouder liep, dat ik aan het einde van de dag toch wat last van m'n schouder kreeg (en zo fragiel ben ik nou ook weer niet gebouwd).

Tja het is inderdaad maar 265gr verschil tussen de twee gevoelige sensoren, maar toch.. Laatst in een fotozaak even een 40D met een 17-55mm vastgehouden en een 450D met hetzelfde objectief. Van de laatste zet heb je toch echt meer het gevoel dat je dat liever meeneemt op reis.
Denk dat ik bij de terugstap naar een 450D vooral de bediening ga missen (vooral de quickdial en de display op de bovenkant van de camera). Het verschil tussen Pentamirror viewfinder en Pentaprism is in mijn ogen mee te leven.

Maargoed, door al dit gespeur ben ik me weer wat meer in het DSLR gebied gaan verdiepen en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk ook andere lenzen wil. We hebben nou een Sigma 18-200mm OS en alhoewel dat een leuke lens is, het stoort me nogal dat hij zo langzaam is (wat uiteraard te verwachten was van een lens met zo'n bereik voor die prijs). Verder heb ik eens door onze foto's gespeurd en ben ik tot de conclusie gekomen dat het tele-gebeuren mijn voorkeur niet eens geniet. Ik vind groothoek shots en small depth of field shots veel interessanter dan ingezoomde diertjes. Toen ik dan ook voorstelde om de Sigma te verkopen en op zoek te gaan naar een (belachelijk dure) 17-55mm 2.8, was de eerste vraag die m'n wederhelft brulde dan ook:"IS IE ZWAARDER?", waarop ik met het schaamrood op de kiezen "ja" moest antwoorden. Om dit drama nog groter te maken; ik ben ook gecharmeerd van ultrawideangle shots en heb ook eens rondgespeurd naar een canon 10-22mm of een sigma 10-20mm en vooral de eerste is nou ook niet echt een mini-lens. Ik zit nou dus met een wederhelft die grommend door het huis loopt te fluisteren:"we zouden KLEINER EN LICHTER en dan komt die pipo met MEER, GROTER EN ZWAARDER!". Gelukkig heb ik nog anderhalf jaar om manipulatieskills toe te passen.

Stop nou ook met tikken, want besef me net dat de nieuwswaarde hiervan voor jullie natuurlijk nihil is.

@Tenrec
Ongelovelijk, dat shot in de regen en die van het "watergeven" van je camera. Ook al zou ik op 100 youtube filmpjes zien dat het kan, ik zou het nog doodeng vinden. Bevalt die 12-60mm? Had goede reviews gelezen over die lens. We hebben zelf even een E-420 overwogen, maar toen we het apparaat eenmaal in de hand hadden, zijn we gelijk met overwegen gestopt. Ben ook benieuwd naar je foto's.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

3) het ontbreken van een betaalbare echte ultragroothoeklens, de 7-14mm kost ruim anderhalve mile, en de nieuwe 9-18 is qua beeldhoek gewoonweg te beperkt. En laat zo'n ultragroothoek nu uitgerekend het soort objectief zijn dat momenteel hoog bovenaan m'n verlanglijstje staat...
Kohraya wil net zo'n megading kwijt (voor €500 geloof ik)! Zie te koop aangeboden.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ErikB schreef:
Kohraya wil net zo'n megading kwijt (voor €500 geloof ik)! Zie te koop aangeboden.
Da's geen groothoek, maar een telelens
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Jenny schreef:
ErikB schreef:
Da's geen groothoek, maar een telelens
....en die past ook niet op een Olympus, of alleen met een dosis geweld die weer niet goed is voor de werking van de camera ;)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Mijn camera is zo goed als kapot dus ga dit topic eens goed doorlezen, want wil een goede camera kopen, maar wss (nog) geen spiegelreflex ;)

dus als er tips zijn dan zijn ze welkom!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Jenny en Wizard of Oss: niet zo zeuren he. Als jullie zo'n ding van 8 kilo willen hebben dat je toch niet gebruikt voor weinig (nou ja :? ): koop dat ding dan gewoon van Kohraya _O-
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Globeskater schreef:Mijn camera is zo goed als kapot dus ga dit topic eens goed doorlezen, want wil een goede camera kopen, maar wss (nog) geen spiegelreflex ;)

dus als er tips zijn dan zijn ze welkom!
Als je geen spiegelreflex wilt, kan ik je de G10 van Canon aanraden. (Of een vergelijkbare camera van een ander merk.) De lichtgevoeligheid is heel redelijk, je hebt bijna alle mogelijkheden die je met een instapmodel dSLR ook hebt incl Av, Tv, handmatige witbalans en RAW, maar hij kost minder en is een stuk kleiner. Voor de liefhebbers: je kan evt ook voor deze camera een zoomlens of een groothoeklens kopen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie