Roadtrip door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
ketting
Reisexpert

Re: Tips voor indefinite trip door Europa met Kevertje. Alleen.

Bericht door ketting »

Waar ben je tot nu toe geweest? En hoe lang ben je van plan onderweg te blijven? De zomer is een mooie periode om ver Scandinavië in te gaan. Rustig en veilig maar wel duur. Fjordengebied en Lofoteneilanden zijn prachtig. De herfst is lekker in zuid Europa als de toeristenmassa grotendeels weg is. Andalusië (Spanje) heeft prachtige steden zoals Granada, Sevilla en Cordoba en de Alentejo en Algarve (Portugal) hebben heerlijke rustige kleine dorpjes zoals Silves, Monchique, Mértola, Estremoz en Tavira. Het voorjaar is fantastisch in Schotland (Isle of Skye) of de Zwitserse alpen (bijvoorbeeld Lauterbrunnen of Bergün).
Erik
Site Admin

Re: Tips voor indefinite trip door Europa met Kevertje. Alleen.

Bericht door Erik »

Oost-Europa is nog redelijk rustig en er is echt enorm veel te zien. Ook zijn de kosten ter plekken een stuk lager dan de rest van Europa. Ik denk dan aan Talinn, Vilnius en Riga. Van daaruit kun je misschien weer doorreizen via Polen Tsjechië en Slovenië naar Kroatië. Daarna zou ik misschien die hoek daar verkennen. Volgens mij is dat een rustige hoek van Europa en niet al te duur. Hoe het met veiligheid zit durf ik niet zo te zeggen, maar wanneer je voorzichtig bent zou Oost-Europa volgens mij wel te doen moeten zijn.
Erik
Site Admin

Re: Jaar rondreizen met een kamper in EU

Bericht door Erik »

Hoe is het @introvert om met je moeder zo lang samen op reis te zijn?
Velinda

Re: Rondreis Europa, Stoke Travel?

Bericht door Velinda »

Hey Crista

Ben je uiteindelijk met Stoke Travel naar Oktoberfest gegaan? Ben ook aan het overwegen om mee te gaan met een van hun reisjes. Ik hoorde dat ze een open bar hebben op hun camping voor oktoberfest, :D

Merci!!
RobertV

Roadtrip Europa oktober-december + hond

Bericht door RobertV »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Robert 27 jaar oud en werkzaam als beheerder van strandhuizen in Hoek van Holland. Ik werk van Maart tot en met Begin Oktober. Ik werk dus alleen in deze maanden 7 dagen per week ( seizoen gebonden ) en ben de overige maanden Oktober tot en met eind februari vrij.

Graag wil ik een Roadtrip maken in Europa en overnachten op campings ( meerdere dagen is oke ) . De auto waarmee ik op pad wil gaan is een Opel Vectra GTS. Genoeg ruimte en ook een dakkoffer tot mijn beschikking. Aan ruimte dus geen gebrek. Samen met mijn Beagle ( flash ) wil ik een mooie tocht gaan maken door Europa waarbij wandelen en ontdekken op nummer 1 staan. Mooie gebieden opzoeken samen met de hond dus.

Ik ben benieuwd of er mensen op dit forum zijn die ook ervaring hebben met een road trip die je samen met je hond maakt in de wat koudere winter maanden en of er mensen zijn die mij wat kunnen aanraden of afraden. Ik ben erg aan het dubben welke richting ik het moet zoeken en waar ik wijs aan doe.

Uitrustig is voor mij dus ook erg belangrijk ivm de hond. Kleding ( Revelution Race ) , Lowa schoenen , GPS ( Garmin 66 ) , kookgerei etc zijn aanwezig.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
steftielemans

Roadtrip door Europa, nog mogelijk?

Bericht door steftielemans »

Hoi,

Ik en een vriend zouden dit jaar door China gaan reizen. Maar door het corona virus lijkt ons dit niet erg slim. Nu hebben we een goed alternatief bedacht, we willen graag een VW caddy kopen en door Europa reizen. Sinds 15 Juni is het weer mogelijk om naar de smachtenlanden te reizen. Een aantal landen in Europa is nog oranje. Wat wij ons afvroegen is het volgende. Is het verboden om door deze landen te rijden? wij zouden namelijk erg graag naar Bulgarije gaan, maar hiervoor moeten we door Servië wat een oranje status heeft. Is het zo dat je wel gewoon moeiteloos door deze landen heen kunt rijden? of ben je als toerist niet meer welkom. En is dit bij ieder oranje land het zelfde? of verschilt dit weer? Wat we eigenlijk in ons hoofd hadden was een roadtrip tot baku (geen idee tot in hoeverre dit mogelijk is, maar we wilde kijken hoever we konden komen) ^O^ .

weet een van jullie of het gewoon mogelijk is te reizen door landen met een oranje kleur?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Stef Tielemans
Erik
Site Admin

Re: Roadtrip door Europa, nog mogelijk?

Bericht door Erik »

Ik probeer zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van de situatie maar één ding is me wel duidelijk geworden. De situatie is erg veranderlijk.

Het belangrijkst is om te weten dat alle bestemmingen die geen code "geel" of "groen" hebben op de website van buitenlandse zaken betekent dat je (hoogst waarschijnlijk) niet verzekerd bent. Als een land het toelaat om er doorheen te reizen met code oranje heb je dus nog altijd het gevaar van onverzekerd rondreizen. Alle kosten bij een ongeluk of wanneer je terecht komt in het ziekenhuis zijn dan voor eigen rekening. Ik zou zelf adviseren om bestemmingen met een code oranje (of erger) niet te bereizen.

Wat als nu de status van geel naar oranje veranderd? Dan zou ik zorgen dat je het land op korte termijn verlaat. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe dat dan verder allemaal zit rondom verzekeren enzo. De verschillende statussen en adviezen zijn er in ieder geval niet voor niets dus negeer deze niet.

Het lijkt mij verder verstandig om de lokale trace apps te installeren en je goed te verdiepen in de lokale regels. In sommige landen is het zelfs verplicht om dergelijke apps te installeren en om aan bepaalde maatregelen te voldoen (met flinke boetjes als je het niet doet). Op o.a. deze website kan je zien wat de status per land is en wat de regels zijn: https://reopen.europa.eu/ Daarnaast zou ik de app van Buitenlandse Zaken installeren. Via die app krijg je actuele (Nederlandse) informatie mocht de situatie snel veranderen. Zelf zou ik uitgaan van de Nederlandse adviezen.

Van collega's uit andere landen hoor ik dat het op dit moment ook erg belangrijk is om je papieren op orde te hebben en ook je paspoort goed bij je te dragen wanneer je op pad bent. Er wordt veel meer gecontroleerd en het niet bij hebben van papieren gaan je niet helpen een fijne reis.

Op dit moment heeft Azerbeidzjan een negatief reisadvies. De vraag die je jezelf ook moet stellen is wat je zou doen als je daar heel erg ziek zou worden? Dat geldt natuurlijk ook voor de andere landen.

We proberen zo goed mogelijk de informatie bij te houden in dit artikel, dus lees dat ook zeker even door: https://www.aroundtheglobe.nl/column/co ... 29847.html
steftielemans

Bericht door steftielemans »

Hoi erik,

erg bedankt voor je reactie!

Met papieren op orde, welke papieren bedoeld u dan?

Als ik het dus goed begrijp is het reisadvies vanuit Nederland alleen een advies dat door Nederland gegeven wordt. Maar landen met een oranje kleurcode kunnen dus alsnog verschillen in het feit of ze toeristen toelaten of niet?

We waren natuurlijk van plan om onze papieren en paspoort etc netjes op orde te hebben. We gaan er ook vanuit dat we de gele landen sowieso kunnen bereizen (tot kroatië). dan stuiten we op servië om naar Bulgarije te kunnen. We dachten er aan om ter plekken gewoon naar de grens te rijden en te vragen of we het land in kunnen, of wordt dit sterk afgeraden?

Groetjes,

Stef Tielemans
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

steftielemans schreef: 18 jun 2020 12:09 Met papieren op orde, welke papieren bedoeld u dan?
Ik bedoelde paspoort, eventuele verzekeringen, voor sommige landen heb je een gezondheidsverklaring nodig voordat je binnen mag of je moet een COVID-19 test doen (al heb ik dat vooral gelezen als je per vliegtuig het land binnenkom).
steftielemans schreef: 18 jun 2020 12:09 Als ik het dus goed begrijp is het reisadvies vanuit Nederland alleen een advies dat door Nederland gegeven wordt. Maar landen met een oranje kleurcode kunnen dus alsnog verschillen in het feit of ze toeristen toelaten of niet
Correct. Al is het meestal wel grotendeels afgestemd. Daarom staat/stond Denemarken bijvoorbeeld nog op oranje. Nederlanders mochten van de Nederlandse overheid wél naar Denemarken, maar de Denen hielden de landsgrenzen dicht voor Nederlanders. Volgens mij is dat inmiddels weer rechtgetrokken/aangepast. Wanneer, in theorie, de situatie snel zou veranderen kan daar dus tijdelijk een verschil in adviezen zitten.

Gele landen zijn inderdaad te bereizen, maar kunnen dus van status veranderen tijdens jullie reis. Ook geldt hier nog altijd dat je "waakzaam" moet zijn. Wat dat dan ook betekent. In het geval naar een slechtere status veranderd kan je volgens mij via de Nederlandse Ambassade in dat land een officiële verklaring krijgen dat je het land door moet om naar huis te reizen. Tenminste zo was het tot nu to tijdens een algehele lockdown voor sommige landen.

Het stukje "afgeraden" is een lastige. Het is meer dat de Nederlandse overheid het afraad om welke reden dan ook door of naar dat land te reizen. Het is dan niet zo dat het niet is toegestaan. Wél heeft de status van een land of gebied dus (meestal) consequenties voor je reisverzekering.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Bij "oranje" heb je inderdaad ook problemen met repatriëring op moment dat je naar huis moet en je auto je in de steek laat. Dan helpt de verzekering ook niet. Je hebt een auto en bent flexibel dus ik zou ook kijken wat alternatieven zijn. Per land zal je ook goed de regels moeten bekijken (bv mondkapjes, moet je reserveringen om uit eten te gaan, afstandsregels).

Wat je ook kan doen is je laten registreren zodat de ambassade weet dat je in het land bent. Ik heb dat gedaan bij reizen naar Kazachstan en Wit Rusland zodat ik sneller informatie zou krijgen als er iets aan de hand was, maar ik denk dat in deze tijd het niet eens zo gek is om dat ook voor landen als Bulgarije en Polen te doen. Zie https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl/
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Er zijn verschillende FB groepen over die regio waarin (internationale) reizigers hun ervaringen delen. Ja, reizen is mogelijk in veel van deze landen, ook voor Nederlanders. Maar dit verschilt van land tot land en je zult je in de regels moeten verdiepen. Ook moet je kijken of er maatregelen zijn, zoals een Corona test of verplichte quarantaine.

Wat betreft Servië: Servië heeft code oranje en is open voor Nederlanders. Je komt erin, maar je bent niet verzekerd. Aan jou de keus.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reiskoe
Contacteer:

Bericht door Reiskoe »

Ik zou het niet aanraden om in oranje gebieden op vakantie te gaan, puur vanwege de verzekering. Er zijn nog wel een aantal landen waar het wel gewoon mogelijk is om te reizen, zoals Italië. Prachtig land! Wij zijn dit jaar vanwege de corona perikelen naar Sardinië geweest en dat was echt prachtig! Mooie stranden en mooie steden.
https://www.reiskoe.nl/ reiswebsite voor gezinnen!
Plaats reactie