Roadtrip door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Duinkonijn

Re: Road Trip door Europa van minimaal 1 jaar (+voorstellen)

Bericht door Duinkonijn »

Welkom om het forum!! En wat een mooie plannen!
thanks! :) We hebben er ook onwijs veel zin in!
Ik ben (volgens de definitie) geen digitale nomade maar reis behoorlijk wat voor aroundtheglobe.nl en het is ook mijn fulltime baan. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het niet gemakkelijk is om geld te verdienen met een blog / vlog. Er zijn enorm veel mensen die dit proberen en niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. Het is erg lastig om een bereik op te bouwen, maar niet onmogelijk. Je werk / site, video's en foto's moeten echt van hele hoge kwaliteit zijn wil je het professioneel doen. Los van je werk en het bereik moet je ook inkomsten verdienen wat weer een heel ander verhaal is. Met de tijd en de investeringen die je moet doen om het te laten slagen kun je ook een goed (en zeker) inkomen krijgen door veel te werken in Nederland voor vertrek.
Vandaar ook dat ik nu al aan het orienteren ben wat we zouden kunnen doen om iets van inkomsten te genereren.
Misschien dat de webcam veel verdiend, maar de beelden kunnen altijd online blijven staan en de rest van je leven beïnvloeden. Dat moet je denk ik niet willen. Wat als een toekomstige werkgever (al dan niet getipt) achter het werk komt, wat betekent dat dan voor je beroep? Dit uiteraard nog los van je familie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar volledig maling aan heb wat andere hiervan zouden denken (famillie, vrienden). Het is mijn leven en als ik dit kan doen er plezier in kan hebben en er goed geld mee kan verdienen, waarom niet? En als het mij daarmee de mogelijkheid kan geven om te doen wat we graag willen (reizen) zou ik bijna gek zijn om het niet te doen.
Maar waar je wel een punt heb, is hoe zal mijn toekomstige werkgever reageren. Dat ik zo ruimdenkend ben betekent dat niet dat mijn toekomstige werkgever dit ook is. Hier ga ik nog eens over nadenken.
Wat je zou kunnen doen is zo veel mogelijk werken in Nederland. Zelfs saai werk als enveloppen vouwen (zag dat laatst ergens op tv), wat je kunt doen terwijl je tv kijkt. Wanneer je op reis bent zou je als ZZP'er artikelen voor andere sites kunnen schrijven. Dit zou je nu ook al kunnen doen om uit te proberen of dit werkt. Ook hier is de concurrentie enorm dus je werk moet echt goed zijn. De 1.5 jaar gebruiken die jullie beide nog hebben om geld te verdienen in Nederland is denk ik de beste optie. Het is voldoende tijd om de gehele reis mee te financieren.
Ik ga me eens inlezen op hoe je geld kunt verdienen met artikelen schrijven voor andere sites. Thuis werk is misschien ook een optie, alleen zijn wij vaak weg naar de camping (jaarplaats waar we uiteindelijk gaan wonen om kosten te besparen). Ook heeft mijn vriend nog een oude bedrijfs schuld staan van toen hij zijn eigen bedrijf had (welke het helaas niet gehaald heeft). Deze zullen we eerst moeten afbetalen voor we uberhaupt kunnen sparen helaas. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar geld verdienen tijdens het reizen, omdat we tot alle waarschijnlijkheid niet heel veel kunnen sparen voor de reis.
In plaats van geld verdienen kun je ook kijken hoe je geld kunt besparen. Leef zuinig, spaar zo veel mogelijk en vraag tijdens feestjes en kerst e.d. voor de benodigde spullen zodat je deze niet hoeft te kopen. Zorg dat je geen vaste kosten (op reis) hebt (of een dure schotel). Op de meeste plekken in Europa kun je prima met je telefoon internetten. In sommige landen is het toegestaan om wild te kamperen. Hiermee bespaar je dus weer op je overnachtingen. Ook kun je soms tegen kost en inwoning ergens werken waardoor je geen geld uitgeeft maar wel ergens een tijdje kunt verblijven. Kijk ook goed dat je hiervoor de juiste verzekering afsluit.
Ik ga vandaag beginnen met een strakker financieel regime om kosten te besparen, had had vorige week de tips al gelezen die op deze site staan :)
En spullen vragen voor de reis met kerst en feestjes is een goed plan! tanks voor de tip!
We gaan als we onze bus hebben verbouwd (die eerst nog aangeschaft moet worden) eerst een maand testen om te kijken wat er nog moet worden aangepast voor dat we daadwerkelijk vertrekken. We gaan dan ook testen hoe we met ons mobiel internet uit de voeten kunnen.
Tegen kost en inwoning werken willen we ook gaan doen, eventueel met hulp van WWOOF.

Thanks voor de reactie en het meedenken!
ADVENTURE <3
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Duinkonijn schreef: Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar volledig maling aan heb wat andere hiervan zouden denken (famillie, vrienden). Het is mijn leven en als ik dit kan doen er plezier in kan hebben en er goed geld mee kan verdienen, waarom niet? En als het mij daarmee de mogelijkheid kan geven om te doen wat we graag willen (reizen) zou ik bijna gek zijn om het niet te doen.
Dit is uiteraard helemaal aan jezelf om te bepalen wat je er mee doet, maar in het geval van de werkgever zal je dan ook de eventuele gevolgen moeten dragen daarvan. Super snel en gemakkelijk geld verdienen bestaat voor 99,999% van alle mensen niet en meestal zijn het ook niet de beste opties voor jou als persoon als het wel het geval is. Ik klink als een oude l*l maar denk er niet te gemakkelijk over.
Duinkonijn schreef: Ook heeft mijn vriend nog een oude bedrijfs schuld staan van toen hij zijn eigen bedrijf had (welke het helaas niet gehaald heeft). Deze zullen we eerst moeten afbetalen voor we uberhaupt kunnen sparen helaas. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar geld verdienen tijdens het reizen, omdat we tot alle waarschijnlijkheid niet heel veel kunnen sparen voor de reis.
Ik zou dan kijken hoe je z.s.m. je schuld kunt aflossen, aangezien dat los van de schuld vaak ook veel rente kost. Hoe sneller je die grote kostenpost kwijt bent hoe sneller je kunt sparen. Nu meer werken kan daarbij helpen.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat werken tijdens reizen erg vermoeiend is. Dus ik herhaal mezelf nog maar een keer dat je beter in Nederland kunt werken. Bijkomend voordeel kunnen de belastingvoordelen zijn waardoor je ook nog geld kunt terugkrijgen als je het een beetje slim aanpakt.

Ik heb 10 GB per maand dat ik in heel Europa kan gebruiken. Wanneer je met z'n tweeën bent moet je echt wel uit de voeten kunnen met 20 GB per maan. Ik krijg deze 10 GB data niet op gebruikt wanneer ik er continue gebruik van maak als ik rondreis (whatsapp, social media, google maps, informatie zoeken, nieuws lezen etc). Enige opmerking is wel dat ik filmpjes / video bewust niet afspeel, omdat het dan heel hard gaat. Als je dat wilt zou ik dat vooral via Wi-Fi bekijken.
Duinkonijn

Erik schreef: 16 aug 2017 07:47 Ik zou dan kijken hoe je z.s.m. je schuld kunt aflossen, aangezien dat los van de schuld vaak ook veel rente kost. Hoe sneller je die grote kostenpost kwijt bent hoe sneller je kunt sparen. Nu meer werken kan daarbij helpen.
Zijn we druk mee bezig ^O^ ook actief aan het schrappen in kosten
Erik schreef: 16 aug 2017 07:47 Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat werken tijdens reizen erg vermoeiend is. Dus ik herhaal mezelf nog maar een keer dat je beter in Nederland kunt werken. Bijkomend voordeel kunnen de belastingvoordelen zijn waardoor je ook nog geld kunt terugkrijgen als je het een beetje slim aanpakt.
Welke belasting voordelen doel je op dan? Het enige wat ik kan bedenken is dat als ik te veel verdien ik juist in een ongunstige belastingschaal kom :N
Erik schreef: 16 aug 2017 07:47 Ik heb 10 GB per maand dat ik in heel Europa kan gebruiken. Wanneer je met z'n tweeën bent moet je echt wel uit de voeten kunnen met 20 GB per maan. Ik krijg deze 10 GB data niet op gebruikt wanneer ik er continue gebruik van maak als ik rondreis (whatsapp, social media, google maps, informatie zoeken, nieuws lezen etc). Enige opmerking is wel dat ik filmpjes / video bewust niet afspeel, omdat het dan heel hard gaat. Als je dat wilt zou ik dat vooral via Wi-Fi bekijken.
Wij hebben ook ieder 10 GB en ik kom niet verder als 1,5 a 2 per maand wat ik verbruik! Heb ook al mijn video's uit staan. Ik twijfel alleen of video's uploads. Maar als dat voor 80% over wifi gaat dan zullen we dat ook ruim redden.
ADVENTURE <3
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ken je financiële situatie niet maar wanneer je in Nederland woont en werkt krijg je soms toeslagen, kun je wat met je inkomen schuiven als je samenwoont, zodat je zo veel mogelijk kunt proberen te verdienen (op papier althans) en zo min mogelijk belasting probeert te betalen.
Duinkonijn

Ah op die manier! Helaas ligt onze situatie iets anders. Ingewikkeld verhaal, maar laat ik het er op houden dat we beiden nog officieel thuis wonen.
ADVENTURE <3
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Duinkonijn schreef: 09 aug 2017 20:53 Nou die WIA zit er voor hem niet in (zal niet uitgebereid gaan lopen zeiken over slecht het Nederlandse stelsel in elkaar zit want daar gaat het hiet niet om)...

Dus ik ben druk aan het zoeken geweest online over hoe we eventueel geld zouden kunnen verdienen op reis.
De eerste optie die je overal tegenkomt is webcammen.. nou lijkt me dat niet zo'n tof plan. Nu zijn we ruimdenkend maar er zitten veel nadelen aan zoiets. Als je bijvoorbeeld slecht internet heb wordt het al niks. En hoe blijf je anoniem, hiermee bedoel ik, hoe houdt je het verborgen van je familie. Aan de andere kant denk ik dan ook weer 'ach wat kan mij het schelen wat ze denken, als wij maar gelukkig zijn!'. Dus ik ga hier nog even over nadenken. Iemand nog input hierover?

En een andere optie is om nu iets op te zetten wat een gestaag inkomen zal blijven leveren voor een wat langere periode.
Oftewel een boek schrijven! En dan lekker op reis een vervolg schrijven!
Nu ben ik een hele tijd terug al begonnen aan een boek, dus daar ga ik maar mee verder :D

Dus ja we zullen toch digitale nomaden worden.

Toch moet ik bekennen dat als ik zoek naar een vlogger die ook een nomade is op youtube ik eigenlijk niet concreet iemand vind. Nu kan het zijn dat ik niet goed zoek hoor.. Wat ik wel zie is dat er mensen zijn geweest die een paar keer een vlog hebben gedeeld op youtube over hun reis maar vervolgens niets meer posten. Deze filmpjes zijn ook behoorlijk goed bekeken!

Misschien dat we een eigen site moeten beginnen waarop we blogs en vlogs delen, boeken, ebooks en 18+ content op verkopen. Haha alle gekkigheid op een stokje *O*
Ik denk dat een Wia uitkering jullie niet perse had geholpen. Want er zijn twee soorten uitkeringen en als je sollicitatieplicht hebt dan mag je niet langer dan vier weken per jaar naar het buitenland van het UWV. Heb je geen sollicitatie plicht dan moet je alle verblijven langer dan 4 weken achter elkaar doorgeven en kunnen ze je oproepen voor controle wanneer ze dat willen.

De concurrentie is inderdaad erg hoog in de online wereld. Je zal eerst moeten gaan opbouwen en vol blijven houden. Vrienden van mij die hebben vaak nog een tijdelijke baan naast hun online bedrijf zodat ze het kunnen opbouwen.
Duinkonijn

Het lastige is ook dat wij volgers willen trekken die onze reizen interessant vinden. Dus nu al opbouwen gaat nog niet. Maar om een inkomen te genereren voor wanneer we aan het reizen zijn moet je al eerder iets hebben opgebouwd. Dus een soort kip en ei verhaal.
Maar ik heb nog wel een lange tijd om hier over na te denken, dus ik ga er nog even wat nachtjes over slapen :Y
ADVENTURE <3
Stijndj96

Re: Roadtrip door Europa

Bericht door Stijndj96 »

Hallo, ik wil zelf ook graag een Roadtrip gaan maken dit was mijn idee, en ik wil graag weten of dit niet te ver is voor 3 weken en of je nog tips hebt

Ik kom uit Rotterdam dus daar beginnen we:

Rotterdam
Berlijn
Praag
Krakow
Budapest
Kroatië (weten nog niet wat)
Milaan
Parijs
Rotterdam

Zo’n 4200 km in totaal

Dit is denk ik wel wat te veel, heeft u eventueel tips of alternatieve routes

Groeten Stijn
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Als je ongeveer drie dagen/twee nachten per stad aanhoudt zou het in principe kunnen, maar dan zou je op de derde dag weer moeten vertrekken naar de volgende stad. De vraag is alleen of je dat zou willen aangezien de afstand tussen twee steden soms ook behoorlijk is. Persoonlijk zou ik 1 of 2 steden skippen zodat ik iets meer tijd zou hebben en niet constant aan het reizen zou zijn.
Stijndj96 schreef: Hallo, ik wil zelf ook graag een Roadtrip gaan maken dit was mijn idee, en ik wil graag weten of dit niet te ver is voor 3 weken en of je nog tips hebt

Rotterdam
Berlijn
Praag
Krakow
Budapest
Milaan
Parijs
Rotterdam

Zo’n 4200 km in totaal

Groeten Stijn
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Stijndj96 schreef: 23 okt 2017 19:41 Hallo, ik wil zelf ook graag een Roadtrip gaan maken dit was mijn idee, en ik wil graag weten of dit niet te ver is voor 3 weken en of je nog tips hebt

Rotterdam
Berlijn
Praag
Krakow
Budapest
Milaan
Parijs
Rotterdam

Zo’n 4200 km in totaal

Groeten Stijn
Ik zou een gedeelte van Europa pakken en daar meer zien, deze afstanden zijn echt groot en dat gaat zeker ten kosten van de kwaliteit. Je slaat met dit schema ook ontzettend veel toffe steden en gebieden tussendoor over. Verder zijn deze steden bijna allemaal met vluchten makkelijk te bezoeken. Zelf zou ik zeker Berlijn\Parijs bewaren.

Zelf zou ik voor interessante steden gaan waar je niet makkelijk heen vliegt, kleine aanzet:
Weimar > Leipzig > Dresden > Görlitz (of Praag) > Wroclaw > Krakow > Košice (wellicht eerst Lviv) > Bratislava > Budapest en dan eindigen rond Lubjiana waarvan je in een dag naar huis kan rijden. Eventueel nog een stuk Kroatie indien je nog dagen over hebt.
TimoT1808
Reiziger

Bericht door TimoT1808 »

Ik heb wel eens meer afgelegd in 3 weken... Wij houden altijd aan: Niet meer dan 6 uur pd rijden en zo vaak mogelijk 2 nachten op 1 plek zitten. Soms zijn plekken alleen niet zo leuk, dus dan rijd je weer een stukje verder.
Ik ben het wel heel erg met Ralph eens dat grote steden minder leuk zijn voor een roadtrip. Het leuke van roadtrip is juist dat je de kleine, minder makkelijk bereikbare plekken kan opzoeken.
De voorbeelden van Ralph zijn mooi, ik heb er ook nog een paar :P:
Potsdam (ipv Berlijn) Versailles (ipv Parijs), kan je toch nog met OV naar de grote stad:D
Pilzen, Olomouc, maar ik denk dat Tsjechië ook wel een hele mooie outback heeft.
Het zuiden van Polen heeft ook hele mooie gebieden.

Aan de andere kant: Als je heel graag als die steden wilt bezoeken en je dat met de auto wilt doen. Wie houdt je tegen? ;)
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Je hoeft niet, en zeker in Frankrijk, gebruikt te maken van tolwegen, want die wegen waren er vroeger ook niet, dus op de binnenwegen rijden, is dus goedkoper, maar dan rij je er wel langer over, maar je hebt vakantie, dus heerlijk toch en scheelt veel geld.

Omdat het natuurlijk zomervakantie is, lijkt het me nooit zeker of je overal zo maar even op een camping kan staan.
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
JoyceOE

Jaar rondreizen met een kamper in EU

Bericht door JoyceOE »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om eind dit jaar (sep) een sabbatical te nemen en samen met mijn hond in een kamper rond te gaan trekken in Europa. Allereerst ben ik opzoek naar de mooiste plekjes om een mooie route te kunnen samenstellen.

Daarnaast zouden tips mbt het rondtrekken met een kamper fijn zijn en zoek ik nog naar goedkope oplossingen wbt een online verbinding tbv navigatie en connectie met Skype (thuisfront) en social media (verslaggeving).

Ik ben dan een stoere meid van 48 (niet bang om alleen te reizen) en heb een lieve labrador (waakhond) van 5 bij me.

Alvast bedankt voor tips die ik via dit forum kan verzamelen _O_

Oh ja....mocht je nog een leuke kamper weten dan zou dit ook top zijn.
Introvert

Re: Jaar rondreizen met een kamper in EU

Bericht door Introvert »

Hi Joyce!

Allereerst: stoer! Go you!

Ik (27) ben samen met mijn moeder, 57 én labrador van 7 begonnen aan een reis door Europa. Ik ben nu een maand weg en we rijden in een VW t2 busje. Op dit moment ben ik in NL om een kevertje te kopen en dan reis ik weer richting mijn moeder (nu in Spanje).

Mijn tip, beetje typisch, zou de Napoleon route zijn! We zijn nog niet zo ver natuurlijk en ik vertrek komende week. Mocht ik nog andere toffe plekken tegenkomen, ill let you know!

Welke kant wilde je op gaan?

Heel stoer van je!
Sometimes you just got to do it *O*

X
Introvert

Tips voor indefinite trip door Europa met Kevertje. Alleen.

Bericht door Introvert »

Hi :)

Sinds begin mei dit jaar ben ik gaan reizen door Europa met mijn moeder en haar hond in een VW t2 busje voor onbepaalde tijd.
Baan opgezegd, huis verhuurd en gaan.
(Ik zeg het nu alsof het makkelijk was, maar de keuze was eng en is het nog steeds)
Vorige week heb ik besloten terug te reizen naar NL en een kevertje (VW oldtimer) te kopen en zelf verder te reizen.
We hebben het ‘tatten’ genoemd. I.p.v. latten.
Travelling apart together.
(Na een maand niet werken word je ineens heel creatief met afkortingen blijkt :{ ).

We reizen dus soms samen, en soms alleen.
Soms neem ik het campertje van haar en soms mijn eigen vw’tje.

Erg leuk natuurlijk, maar ik lees me suf over mooie plekken in Europa. Ik ben het overzicht een beetje kwijt to be honest -O- .

Dus, ik vroeg me af, (en ik ben hier nieuw, nog niet alles door gelezen so please be gentle als deze vraag al ooit eens gesteld is)
Weten jullie de écht onmisbare plekjes in Europa? Ik rijd nu eerst richting Zuid Frankrijk. Het plan is om daarna naar Corsica te gaan.
Maar als jullie betere ideeën hebben: do let me know!
Plekken om stiekem tóch wild te kamperen?
Ergens waar je lekker kunt eten? Bizarre dingen kunt zien?

(Ik hou niet zo van de drukte.. dus ben liever in the middle of nowhere dan in een drukke stad.
(Dat dit ‘niet handig’ is als chick alleen weet ik, maar ik ben 27 en ik kan gillen en bijten *O* )

Ik vertrek waarschijnlijk begin volgende week, so..18/19/20 juni. Mocht er iemand een stukje willen liften; you’re welcome om een stukje mee te rijden. Maar ik zal geen 140 rijden en een airco wordt het ook niet ;P
Raampjes kunnen daarentegen wel open, échte luxe :Y.

Tips zijn dus zeker welkom!

Daarnaast hou ik alles bij op mijn Instagram. Jaja, ongelofelijk nieuw dekend van me, dat doet natuurlijk niemand *_* ....
Maargoed, ik moest íéts, dus ook daarin zijn tips welkom. We kennen allemaal de reisbloggers/vloggers. Maar.. wat zouden jullie tof/interessant vinden om te zien? Wat zou vernieuwend zijn voor jullie?

Een hoop vragen, maar t komt uit een goed hart!

Wie weet tot ooit!

X
Plaats reactie