Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Luz

Re: Op soloreis naar Oost Europa

Bericht door Luz »

In principe kun je in elke grotere Europese stad veel mensen vinden die opzoek zijn naar gezelschap, als je je zelf daar voor open stelt. In hostels ben je sowieso nooit alleen, spreek daar bijvoorbeeld mensen aan tijdens het eten en vraag naar hun plannen: grote kans dat ze je uitnodigen mee te gaan. Stel je flexibel op. Helemaal als je niet van tevoren vast stelt waar je naartoe wil gaan, is de kans groot dat je mensen ontmoet met wie je meerdere dagen mee kan reizen. Ook een goede: couchsurfing. Dat heb ik zelf veel gedaan, en daarbij heb ik alleen maar geweldige hosts ontmoet die mij graag wilde vergezellen en de leukste plekken in de stad wilde laten zien. Ook als je niet bij een host wil overnachten, zijn er altijd mensen bereid om samen iets te gaan eten of doen. Als je wel bij hosts blijft overnachten, let dan op de hoeveelheid recensies die ze hebben; daaraan kun je zien of de persoon te vertrouwen is. Ga alleen naar hosts met veel positieve recensies. Ik heb zelf veel zo gereisd, en nooit een vervelende ervaring gehad. Ik sliep wel altijd met een flesje deodorant onder mijn kussen, zodat als er iets gebeurd dat ik deodorant in iemands ogen Kon spuiten. Nooit nodig gehad, maar het geeft toch een rustig gevoel. Ook had ik altijd een slot op mijn koffer en lette ik altijd heel goed op mijn portemonnee en telefoon.

Veel plezier!
jitsketje
Wereldreiziger

Deze zomer een Reisje door Centraal (Oost) Europa, tips?

Bericht door jitsketje »

Wie heeft er goede tips voor mij?
Ik zit te denken aan een Europa tripje deze zomer.
Zat te denken aan Centraal en evt. Oost Europa voor rond de 2/3 weken, ben vrij flexibel.
Ik zou heel graag naar Praag willen. Daarnaast heb ik Budapest, Warschau, Wenen en München in mijn hoofd. Ook zou ik eigenlijk wel af willen sluiten aan de kust bijv. in Kroatië (Split? Dubrovnik?) of misschien beter ergens dichterbij aan een meer? Dit zou ook nog andersom kunnen, dus beginnen aan de kust en dan terugreizen.

Ik weet niet of ik een interrail pas neem, een eurolines pas of gewoon losse kaartjes voor trein en/of bus. Heen en terug vliegen is ook een optie.
Het liefste vlieg ik heen en terug dan niet zodat ik niet vastzit aan een datum dat ik ergens moet zijn.

Wie heeft er een leuke/logische route voor mij?
Is het überhaupt haalbaar in 2/3weken of moet ik absoluut dingen skippen?
Ook tips om te zien, doen in de steden en leuke hostels zijn heel erg welkom.
Kir87
Reiziger

Re: Deze zomer een Reisje door Centraal (Oost) Europa, tips?

Bericht door Kir87 »

Hi!

Super goed plan. Europa is prachtig en het is nog veel mooier om van alles te bekijken tijdens een roadtrip!
In 2011 hebben wij een roadtrip gemaakt en hebben we de volgende steden/plekken bezocht: Brno, Bratislava, Wenen, een dorpje in Slovenië, het Balatonmeer in Hongarije, Budapest en Praag.

Wij hebben deze route afgelegd met de auto en we hebben er 12 dagen over gedaan. 2 a 3 weken moet dus zeker voldoende zijn. Het balatonmeer is zeker een aanrader! Je had het over een meer namelijk :) Heerlijke plek!

Vorige maand hebben we weer een roadtrip gemaakt door Europa. Geen plekken bezocht die je noemt, maar ook zeker helemaal geweldig! Macedonië, Albanië en Kosovo.

Onze route kun je trouwens teruglezen op ons blog (link zie je hieronder)

Veel plezier met de voorpret!

Groetjes Kirsten
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
jitsketje
Wereldreiziger

Bericht door jitsketje »

Dankjewel!
Ik denk dat het qua route handiger is om inderdaad voor het Balatonmeer te gaan.
Weet iemand een leuke plek aan het Balatonmeer? Makkelijk te bereizen per ov vanaf Budapest.
Een beetje relaxen in het midden van de reis is ook juist wel fijn!
Ik heb geen rijbewijs/auto dus ik zal met OV moeten reizen.
Nu nog kijken naar een handige route!
jitsketje
Wereldreiziger

Bericht door jitsketje »

Ik zelf zit nu dan meer te denken richting vliegen naar Warschau, dan Budapest, Balatonmeer (voor strand/relaxen), Wenen, Praag, Munchen en dan naar huis.
Of Warschau - Praag - Budapest - Balatonmeer - Wenen - Munchen - Huis.
Weet nog niet welke route logischer is, haha.
Eventueel zou ik ook nog met trein naar Berlijn kunnen gaan en vanaf daar naar Warschau. Dan hoef ik helemaal niet te vliegen maar denk dat dat ook teveel steden wordt.

Handige route en welke van de twee is dan logischer?
Interrail aanschaffen of beter losse kaartjes en trein of bus?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

De tweede klinkt in mijn ogen logischer. Heb je al eens gekeken naar http://www.bahn.de en dan de treintijden tussen de steden? Ik ken veel mensen die eerst naar praag gaan en dan naar budapest en vanaf daar weer naar Wenen. Ik denk dat je met de meeste plekken met de trein ver komt. Ik weet niet hoe oud je bent maar op een bepaalde leeftijd is interrail fors duurder :) Zou ook even kijken naar de hoeveelheid reizen die je gaat maken en wat voor pas dan voordelig is!

Ik ben in een aantal steden die jij noemt geweest dus als je tips wil, laat het maar weten :)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

De tweede route ziet er goed uit. Ipv het Balatonmeer zou je ook kunnen kijken naar een verblijf in de buurt van Lake Bled of Lake Bohinj in Slovenië. Prachtige omgeving!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
anne1991

Re: Op soloreis naar Oost Europa

Bericht door anne1991 »

Hoi allemaal,

Thanks voor jullie reacties! Heel fijn om andermans ervaringen te horen.
Heb eindelijk tijd om mijn reis te gaan plannen, wil over 2 weken al weg dus het is wel enigszins last minute.
Heb goed zitten zoeken vanavond maar vind het heel ingewikkeld om een route uit te stippelen.. En ik houd er ook eigenlijk helemaal niet van om dingen vast te leggen. Daarom zit er aan te denken om gewoon een ticket te boeken naar bijv. boedapest, en daar een paar dagen te blijven en dan te kijken wat ik doe. dus verder niks boeken, ook geen terugvlucht. dan heb ik alle vrijheid om heen te gaan waar en wanneer ik wil. ik heb alleen maar 2 weken dus lang wordt het niet.
En waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een terugvlucht boek 1 of 2 dagen van tevoren, dit extreem duur is.
Wat raden jullie aan? Alles uitzoeken en vastleggen of gewoon lekker een ticket boeken, 2 weken rond reizen en dan tegen die tijd kijken hoe en vanaf waar ik terug ga.
Hoop dat jullie me advies kunnen geven!

Groetjes Anne

Oh en nog een vraag, denken jullie dat het heel vervelend is om tijden Sziget in boedapest te zijn? Ik denk eigenlijk dat ik het beter kan vermijden 10 t/m 17 augustus, omdat het dan heel duur, druk en volgeboekt zal zijn. Of zal dit wel meevallen?
Tom0110

Trip Oost-Europa: Haalbaar schema?

Bericht door Tom0110 »

Deze zomer wil ik graag nog een tripje door Oost Europa maken. Ik heb helaas niet langer dan 2,5 week de tijd.

1: AMS - Boedapest
2: Boedapest
3: Boedapest - Bled
4: Bled - Ljubljana
5: Ljubljana
6: Ljubljana - Plitvicka Jezera/Zagreb
7: Plitvicka Jezera/Zagreb
8: Plitvicka Jezera/Zagreb - Dubrovnik
9: Dubrovnik
10: Dubrovnik - Mostar - Sarajevo
11: Sarajevo
12: Sarajevo - Belgrado
13: Belgrado
14: Belgrado - AMS

Heb nog een dag over die ik ergens tussen zou kunnen stoppen. Is dit haalbaar? Hebben jullie nog tips? Of zouden jullie toch een andere route pakken? Of nog wat skippen?
menasil
Reisexpert

Re: Trip Oost-Europa: Haalbaar schema?

Bericht door menasil »

Ik ben zelf niet die kanten op geweest maar wat ik altijd doe is www.bahn.de raadplegen voor de treintijden. Door nachttreinen te nemen, bespaar je regelmatig op tijd/overnachtingen. Kijk ook waar de trein niet rijdt, of je een bus moet pakken. Ik denk overigens wel dat je in sommige steden/plekken meer tijd kan doorbrengen als je echt wat wil zien. Kijk ook even bij de reisinformatie, daar is eea te vinden over de plekken die jij noemt en vervoer.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Trip Oost-Europa: Haalbaar schema?

Bericht door Tikva »

Nee sorry dit is echt niet te doen, gekkenwerk. Ben zelf meerdere keren die kant uit geweest (2x belgrado, een keer 10 dagen door de balkan, boedapest)

Belgrado is super leuk, Sarajevo is een mooie stad, Dubrovnik ook, Boedapest is enorm uitgestrekt. Aan allemaal heb je niks om maar 1 dag heen te gaan, Minimum 2 dagen liefst 3 of meer. Ik zeg schrappen. Wat je zou kunnen doen is alleen het stuk van Dubrovnik naar Belgrado

1-2-: Dubrovnik
3 Dubrovnik - Mostar
4-5 Mostar en de omgeving
6: Mostar - Sarajevo (super mooie treinrit neem de langzame trein met openramen)
7-8: Sarajevo
9 Sarajevo- Belgrado
10-11 Belgrado

Dan heb je nog 3 dagen over maar genoeg stops op de route om erbij te pakken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
BuBbA

Rondreis Oost-Europa 2016

Bericht door BuBbA »

Hoi Allen,

Ik ben begonnen aan de voorbereidingen voor een road trip in Europa volgend jaar. De route die ik in elkaar heb gestoken ziet er ongeveer zo uit, graag jullie feedback of dit haalbaar is:

Dag 1: Lommel - Berlijn (7u - 675km)
Dag 2: Berlijn
Dag 3: Berlijn
Dag 4: Berlijn - Praag (4u - 350km)
Dag 5: Praag
Dag 6: Praag - Warschau (7u - 675km)
Dag 7: Warschau
Dag 8: Warschau - Wenen (7u - 680km)
Dag 9: Wenen
Dag 10 Wenen
Dag 11: Wenen - Boedapest (2u45 - 245km)
Dag 12: Boedapest
Dag 13: Boedapest
Dag 14: Boedapest - Balatonmeer (1u30 - 135km)
Dag 15: Balatonmeer
Dag 16: Balatonmeer
Dag 17: Balatonmeer
Dag 18: Balatonmeer - München (6u30 - 680km)
Dag 19: München
Dag 20: München - Lommel (7u30 - 730km)

Alle feedback is welkom. Het is onze eerste rondreis door Europa dus we zijn amateurs. :)

Voorlopig ben ik op 20 dagen uitgekomen, maar dagen kunnen gerust verschoven worden en/of er mag gerust één of enkele dagen bijkomen.
menasil
Reisexpert

Re: Rondreis 2016

Bericht door menasil »

Ik zou Praag en Warschau omdraaien. Ik ga er vanuit dat je met de auto gaat? Vanuit Warschau is het 7 uur naar Praag en vanuit Praag kleine 4 uur naar Wenen. Je hebt dan wel een langere reisdag van Berlijn naar Warschau maar dan kun je via de E30 in 5,5 uur in Warschau zijn. Je hebt dan 1,5 uur langer reistijd op die dag maar daar staat tegenover dat je dag 7 een kortere reistijd hebt dan nu. Ik kom nog terug op wat je zoal kan doen in de steden die je aandoet! Leuk dat je Warschau kiest! Ben er zelf al vaker geweest en blijf het een fijne stad vinden!
BuBbA

Bericht door BuBbA »

Hoi,

Bedankt voor de tip, dat komt inderdaad beter uit!

Warschau heb ik er bijgenomen omdat ik er al wat positieve dingen van vernomen heb, dus leek het me wel leuk om daar ook te passeren.

Wat denk je van de dagindeling? Ik twijfel vooral over de dagen aan het balatonmeer. Misschien is het iets te veel en kan ik het beter opsplitsen en bijvoorbeeld 2 dagen Balatonmeer doen en 2 dagen Lake Bled?

We reizen trouwens inderdaad met de auto!
Arnout3008
Reisexpert

Bericht door Arnout3008 »

Zou je rijtijden persoonlijk wat ruimer opstellen. 730 km in 7,5 uur is lastig te halen, vaak doe je er toch al snel 8 / 8,5 uur over. Je houdt natuurlijk iedere 2,5 uur (of minder) pauze voor een minuut of 10, plaspauze, tanken.
En daarnaast zit je nog met de drukte van het verkeer. Afgelopen weekend teruggereden vanuit spanje naar nederland, eerste dag 650 km gereden, hier heb ik 8 uur over gedaan. inclusief een half uur file. :)

Persoonlijk zou ik voor 350km 4,5 uur rekenen (voorbeeld)

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!
Once a year, go someplace you’ve never been before.

Plaats reactie