Roadtrip door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Erik
Site Admin

Re: Heeft iemand nog tips voor onze rondreis door Europa?

Bericht door Erik »

Wil je zo veel mogelijk uit je reis halen voor het (krappe) budget dat je hebt dan is plannen meestal wel een vereiste. Je kunt er voor kiezen om dat niet te doen, maar dan betaal je vaak meer. Zo bleek dat op mijn laatste reis het goedkoper was om een busticket op het trein station te kopen dan in de bus. Het scheelde de helft! Zeker op lange afstanden zou dat verschil gemaakt hebben. Ook waren er enkele bezienswaardigheden die hetzelfde waren en waarbij sommige een stuk duurder dan andere. Door een globaal plannetje te maken wat je waar wilt zien kun je ook efficiënter met je tijd om gaan, geld besparen en meer zien.

Je zou een aantal goedkope bestemmingen kunnen overwegen zoals bijvoorbeeld Oost-Europa. Daar kun je voor relatief weinig geld veel doen. Ook overnachten en eten en drinken is niet duur. Ook het oostelijk deel van Duitsland is goedkoop en kun je hele mooie dingen zien en doen. Heb je verder al een idee wat voor dingen je wil zien en of je juist steden of juist op het strand wil liggen? Hoe belangrijk het weer is of dat het je vooral gaat om zo veel mogelijk te zien en doen!?
Babsvo

Bericht door Babsvo »

Hoe kun je dan zoveel mogelijk dingen voorbereiden zonder dat je je echt aan een tijdschema moet houden? En jaa goeie, wij gaan sws langs oost-Europa (als daar niet al te veel gaande is op dat moment) en misschien nig Kroatië. En bedankt voor de tip a la oost Duitsland! Zal eens even rondsurfen (; . En qua dingen doen zien we vooral voor ons om dat allebei te doen (; waar we terecht komen zien we t dan opzich. En superbedankt voor je reactie!
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

In de meeste oost Europese landen is niets gaande hoor :P De Krim is echt een tering eind weg als je er niet heen vliegt.
Ik ben het met Erik eens dat oost Europa overigens wel een mooie bestemming is voor goedkope reizen. En ook voor beginnende reizigers heel erg doable. Je bent immers nog steeds in Europa mocht er iets mis gaan.
Landen als Polen, Bulgarije, Macedonië, Tsjechië, Hongarije etc. zijn goed te doen, zijn mooi en er is veel te doen. Zelfs met die 3000 Euro kun je daar veel doen. Ik ben ooit eens op 500 Euro twee weken in Polen geweest in m'n eentje (2010) , dat was voor de hostel overnachtingen, treinkaartjes, local food, excursies rondom Krakau en zo'n toeristenbus in Warschau :P (Ik had een dag geen zin om te lopen lol), maar exclusief de vliegreis.

Als je dus zuinig bent, niet overal in een hotel slaapt, enigszins een planning maakt (nachttreinen of stoptreinen zijn bijv. goedkoper), zelf veel eten maakt, dan zou je met 3000 voor 2 personen minstens een maand vooruit moeten kunnen in 1 van de goedkopere landen in Oost Europa. En wellicht langer afhankelijk hoe zuinig je uiteindelijk echt bent :)
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Uiteindelijk is langzaam reizen goedkoper dan zo veel mogelijk willen zien. Is die 3000 euro voor jullie samen, of per persoon? In het eerste geval denk ik dat je wel een week of 6 op reis moet kunnen van dat geld, mits je oostwaarts gaat en je niet elke twee dagen verplaatst.

In mijn ervaring hebben veel campings niet zo'n praktische ligging ten opzichte van treinstations. Hostels zijn in oost Europese landen heel betaalbaar en handiger qua bereikbaarheid.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Babsvo

Bericht door Babsvo »

Dankjullewel! Hier hebben we wat aan haha. Nou wij gaan echt heel zuinig leven, en trekken gwn langzaam door. Eerst met de fiets (zo'n weggooi gevalletje) & lopend verder wanneer de fietsen gestolen of kapot zijn. Af en toe bus/tram of misschien een trein. We nemen hangmatten mee & een tentje zodat we altijd wel goed kunnen overnachten waar we ook zijn. We zijn echt niet te beroerd om een paar dagen op een brood te teren + wat fruit ofzo. Verder zullen we in bijna alle gevallen het eten zelf maken. En die 3000,- is voor ons beiden haha, nog geen gift van de ouders meegeteld. Zijn er nog gebieden/plaatsen die echt aan te raden zijn?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik raad het niet aan om zo maar ergens te slapen in een hangmatje of tentje, zeker niet bij twee jonge dames. De besparingen op jullie budget zijn het risico niet waard wat er zou kunnen gebeuren. Besparen op vervoer, eten en drinken en andere zaken... prima, maar ik zou altijd een veilige overnachtingsplek zoeken.

Verder zou ik kijken wat je nu al kunt doen om je budget wat te vergroten. Door net dat drankje minder te drinken wanneer je op stap gaat, of een keer minder gaan stappen. Je zal zien dat je sneller geld bij elkaar kunt sparen dan je denkt. Er is niets mis mee om zuinig te reizen, maar niets is zo erg om in situaties te komen waar je geen budget hebt om missers op te vangen.

Heb je toevallig het artikel over Riga gelezen? Binnenkort komt daar wat meer informatie bij over plaatsen die je in de buurt kunt bezoeken.
llennnie

Reizen europa nov-dec

Bericht door llennnie »

Beste Allemaal!

Ik heb momenteel een tussenjaar en wil wat van de wereld gaan zien.
Het gaat mij niet puur om de bestemmingen maar echt om de reis an sich. Heb even 'rust' nodig en een nieuwe input. Dus focus me gewoon op gezellig nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe omgeving, mooie dingen zien, veel ervaringen op doen en vooral ook tijd om even bij mezelf stil te staan. Dit klinkt nu best zweverig maar heb er goede redenen voor :).

Ik heb dus besloten om dit in Europa te gaan. Zou heel graag nog naar een ander continent willen, maar ik voel dat dat op het moment nog eventjes iets te veel is.
Maar dan nu! Mijn plan:

Ik wil in november naar Spanje vliegen, beginnen in Sevilla en dan via Madrid, Valencia naar Barcelona. Ik wil ongeveer op elke plek zo'n weekje blijven (niet langer in ieder geval denk ik), maar dat kan ik van te voren nog niet helemaal zeggen natuurlijk. Daarna wil ik van Barcelona naar Rome vliegen en vanuit Rome, Valencia, Bolonga en Milaan bezoeken. Dit verwacht ik ongeveer in drie weekjes te doen. Van Milaan wil ik voor kerst naar Londen vliegen om daar nog 1,5 weekje door te brengen (oud&nieuw en kerst). Ik zit ook nog te twijfelen of door te gaan naar Ierland en Dublin/Belfast mee te pakken..

Waar ik alleen een beetje mee zit:
Het zijn helaas natuurlijk wel wintermaanden dus ook in Spanje en Italie zal het best koud zijn. Ik vraag me ook af in hoeverre ik in deze maanden andere reizigers zal ontmoeten?
Ik wil heel graag gaan maar wil natuurlijk ook niet alleen ronddwalen in lege hostels want dan heb ik het denk ik zo weer gezien... Het lijkt me juist heel leuk om mensen uit verschillende nationaliteiten te ontmoeten.

Ohja, verder wil ik dus een interrail ticket aanschaffen omdat ik door Spanje en Italie wil gaan reizen. Moet alleen even kijken wat voor Ticket dan geschikt is. Heb al gekeken naar vliegtickets van nederland naar sevilla, barcelona naar rome en milaan naar londen en die zijn op dit moment via ryanair echt nog spotgoedkoop, dus dat is fijn!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn plan en of het enigssinds een haalbaar plan is of het misschien zal tegenvallen gezien de wintermaanden..
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Re: Reizen europa nov-dec

Bericht door Bird »

In de grote steden die je noemt, zul je absoluut andere reizigers tegenkomen. Ook in de winter. Misschien wat minder Europese reizigers, maar er zijn altijd Aziaten, Australiërs, Amerikanen en anderen onderweg. Ik zou me daar niet druk om maken.

Ryanair is inderdaad een goede voor vliegtickets. Kijk voor treinkaartjes ook eens wat losse kaartjes kosten, vaak zit er niet veel tussen die prijs en een Interrail kaart.

Fijn ook dat je een lekker ruime planning maakt, niet te gehaast. Klinkt goed!
llennnie

Bericht door llennnie »

Hey Bird,

Dankjewel voor je reactie!
Heb jij zelf ervaring met reizen in Europa in de wintermaanden? Lijkt me juist wel leuk Aziaten, Amerikanen en Australiërs!

En slimme tip van losse treinkaartjes, zie namelijk dat interrail nog best prijzig is, dus ga even naar losse kaartjes kijken. Heb je toevallig een idee op welke site ik dat het beste kan doen?
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Ik doe vaak in januari/februari een stedentrip in Europa en kom altijd genoeg andere reizigers tegen. Voordeel is ook dat tijdens die maanden zowel de vluchten als de ho(s)telprijzen wat lager zijn.

Ik zou voor prijzen van treintickets gewoon op de sites van de Spaanse (Renfe) en Italiaanse (Trenitalia) spoorwegen kijken.
Mijn ervaring in Italië is dat je voor langere trajecten ook eenvoudig op het station een kaartje kunt kopen, dan ben je net zo flexibel als met een Interrail kaart.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik zou Cordoba en Granada en Florence ook meepakken.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Kijk voor treinreizen in Spanje ook op de site compartetren.com. Dit is een soort carpoolwebsite, maar dan voor treinkaartjes.
Mensen die met de trein reizen "huren" een vierzitsplek (dat is schijnbaar voordeliger) en verhuren de overgebleven lege plekken weer via deze site. Zo ben je vaak een stuk goedkoper uit en als je mazzel hebt, is het nog gezelliger ook. ^O^
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Als je trouwens Cordoba en Granada meepakt, zoals Ketting voorstelt (goed voorstel, vind ik), sla dan ook zeker El Torcal National Park niet over. Vanuit Antequera kun je makkelijk trips regelen of op eigen gelegenheid gaan en ik vond het echt prachtig en heel bijzonder! Zeker de moeite waard!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Dyllan17

Heeft er iemand ervaring door europa trekken met een fiets ??

Bericht door Dyllan17 »

Ik zou graag tips willen over rondtrekke door europa en ik zou graag een hond wille n meenemen en mss ook een partner kan er mij iemand helpen met tips aub ☺☺ mvg dyllan
Erik
Site Admin

Re: Heeft er iemand ervaring door europa trekken met een fiets ??

Bericht door Erik »

Er is een selecte groep mensen die per fiets door Europa trekt. Het lijkt mij dus mogelijk. Ik weet niet of het handig is om een hond mee te nemen, dit is namelijk sowieso altijd al lastiger reizen. Niet ieder ho(s)tel) accepteert honden namelijk. Je wilt niet dat je als je na een lange fietstocht nog ergens aankomt je verder moet zoeken omdat je hond niet wordt toegelaten?!

Weet je al welke richting je op wilde?
Plaats reactie