Tips voor reisschema Maleisië & Borneo
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: maleisie en sumatra of maleisie en borneo
Wat voor eiland gevoel wil je? Beide eilanden zijn super groot. Je merkt aan niets dat je op een eiland zit. Beide eilanden zijn niet dik bezaaid met stranden. Ik vond borneo makkelijker te bereizen maar sumatra heeft meer cultuur in de vorm van traditionele huizen. Borneo heeft neusapen en makkellijk te bezoeken orang utans
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Ben het eens met wat hierboven gezegd wordt. Voor stranden kan je beter in het vaste land van Maleisie zijn. Perhentians bijvoorbeeld.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Reisagenda '15:
Als je toch in Maleisie bent, dan zou ik zeker Maleisisch Borneo aanraden. Wij hebben er genoten van de jungle en de vele aapsoorten die we van dichtbij in het wild hebben gezien. Een aanrader is een 3 daags verblijf in Sepilok. Je zoon zal het fantastisch vinden. En daarna kun je meteen naar de stranden van Maleisie.
Qreply
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat we naar Sumatra gaan. Het plan nu is om naar Banda aceh te vliegen en vandaar naar Pulau Weh te gaan om ongeveer 3 dagen te relaxen en snorkelen. Vanuit daar naar Ketambe te gaan voor een 3daagse jungletrek en dan door naar het tobameer. Ik wil dit in ongeveer 2,5 week doen. Weet iemand hoe ik van Pulau Weh het beste naar Katambe kom eerst naar meden vliegen of gaat er vanuit Banda Aceh bussen naar Ketambe? Alvast bedankt!
Qreply
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat we naar Sumatra gaan. Het plan nu is om naar Banda aceh te vliegen en vandaar naar Pulau Weh te gaan om ongeveer 3 dagen te relaxen en snorkelen. Vanuit daar naar Ketambe te gaan voor een 3daagse jungletrek en dan door naar het tobameer. Ik wil dit in ongeveer 2,5 week doen. Weet iemand hoe ik van Pulau Weh het beste naar Katambe kom eerst naar meden vliegen of gaat er vanuit Banda Aceh bussen naar Ketambe? Alvast bedankt!
Re: maleisisch borneo of sumatra
Kijk even op m'n website 
Ik heb van Bandah Aceh de bus genomen naar Bireue, Takengon en Ketambe. Ik heb zowel in Bireue als in Takengon overnacht, maar je kan in principe in een keer door.
De weg is slecht, en zeker in het regenseizoen kunnen er vertragingen zijn. Ik vond het wel een prachtige route! Het gaat echter sneller om van Bandah Aceh de bus te nemen naar Medan en dan naar Ketambe. Vliegen van Bandah Aceh naar Medan gaat ook, en van Medan in je naar Kutacane vliegen. Misschien gaat de directe vlucht van Bandah Aceh naar Kutacane inmiddels ook wel weer?

Ik heb van Bandah Aceh de bus genomen naar Bireue, Takengon en Ketambe. Ik heb zowel in Bireue als in Takengon overnacht, maar je kan in principe in een keer door.
De weg is slecht, en zeker in het regenseizoen kunnen er vertragingen zijn. Ik vond het wel een prachtige route! Het gaat echter sneller om van Bandah Aceh de bus te nemen naar Medan en dan naar Ketambe. Vliegen van Bandah Aceh naar Medan gaat ook, en van Medan in je naar Kutacane vliegen. Misschien gaat de directe vlucht van Bandah Aceh naar Kutacane inmiddels ook wel weer?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: maleisisch borneo of sumatra
Ik vond sumatra helemaal niet toeristisch. Tuurlijk kom je ook wat andere toeristen tegen bij de hoogtepunten maar in berastagi, bukittingi en bungus waren we zo'n beetje de enige.
Dat gevoel had ik op borneo bijna niet.
Dat gevoel had ik op borneo bijna niet.
rondreis Maleisie en Borneo 21 dagen
Hoi!
Mijn vriend en ik vertrekken in augustus voor 3 weken naar Maleisie. We hebben een selectie gemaakt van de plekken die we graag willen bezoeken maar we vinden het lastig om in te schatten hoe lang je op welke plek moet blijven. We willen heel graag naar Borneo en dan vooral om naar het Orang-oetan center te gaan. We hebben al besloten om Mount Kinabalu niet te beklimmen. Verder weten we niet zo goed wat in ons tijdsbestek haalbaar en de moeite waard is op Borneo.
Wie heeft er tips voor onze planning?
Dag 1: vlucht naar Kuala Lumpur
Dag 2: aankomst Kuala Lumpur om 13.50u, doorvlucht naar Langkawi, aankomst 20.45u (is al geboekt)
Dag 3 + 4: Langkawi
Dag 5: vertrek Langkawi naar Penang met de boot
Dag 6: Penang
Dag 7: Vertrek Penang naar Cameron Highlands met OV
Dag 8: Cameron Highlands
Dag 9: vertrek Cameron Highlands naar Taman Negra met OV
Dag 10: Taman Negra
Dag 11: vertrek Taman Negra naar Perhertian eilanden met OV
Dag 12 + 13 + 14: Perhertian eilanden
Dag 15: vertrek Perhertian eilanden naar Borneo, Sandakan (vlucht vanaf Kota Bahru)
Dag 16 + 17 + 18 Borneo (incl. Oerang-oetan center)
Dag 19: vertrek Borneo (Sandakan?) naar Kuala Lumpur
Dag 20+21 Kuala Lumpur (vertrek naar Nederland om 23.15u)
Alvast bedankt!
Gr. Marja
Mijn vriend en ik vertrekken in augustus voor 3 weken naar Maleisie. We hebben een selectie gemaakt van de plekken die we graag willen bezoeken maar we vinden het lastig om in te schatten hoe lang je op welke plek moet blijven. We willen heel graag naar Borneo en dan vooral om naar het Orang-oetan center te gaan. We hebben al besloten om Mount Kinabalu niet te beklimmen. Verder weten we niet zo goed wat in ons tijdsbestek haalbaar en de moeite waard is op Borneo.
Wie heeft er tips voor onze planning?
Dag 1: vlucht naar Kuala Lumpur
Dag 2: aankomst Kuala Lumpur om 13.50u, doorvlucht naar Langkawi, aankomst 20.45u (is al geboekt)
Dag 3 + 4: Langkawi
Dag 5: vertrek Langkawi naar Penang met de boot
Dag 6: Penang
Dag 7: Vertrek Penang naar Cameron Highlands met OV
Dag 8: Cameron Highlands
Dag 9: vertrek Cameron Highlands naar Taman Negra met OV
Dag 10: Taman Negra
Dag 11: vertrek Taman Negra naar Perhertian eilanden met OV
Dag 12 + 13 + 14: Perhertian eilanden
Dag 15: vertrek Perhertian eilanden naar Borneo, Sandakan (vlucht vanaf Kota Bahru)
Dag 16 + 17 + 18 Borneo (incl. Oerang-oetan center)
Dag 19: vertrek Borneo (Sandakan?) naar Kuala Lumpur
Dag 20+21 Kuala Lumpur (vertrek naar Nederland om 23.15u)
Alvast bedankt!
Gr. Marja
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: rondreis Maleisie en Borneo 21 dagen
Wauw je tijd in borneo is erg kort. Als ik jou was zou ik niet gaan voor die paar dagen. Je kan eigenijk slechts op 1 plek verblijven in deze korte tijd.
Mocht je toch willen gaan dan kan je vanuit Sandakan de 2-of 3 daagse jungletour doen bij rivier Sungai Kinabatangan met het bezoekje aan Sepilok Rebabilitation Centre.
Mocht je toch willen gaan dan kan je vanuit Sandakan de 2-of 3 daagse jungletour doen bij rivier Sungai Kinabatangan met het bezoekje aan Sepilok Rebabilitation Centre.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
Reisagenda '15:
Reisagenda '15:
Hey!
Wat leuk! gave reis hoor:)
Wij hebben voor september ongeveer dezelfde route alleen iets minder hoppen.
1wk Borneo, 1wk kuala lumpur/ camaron highlands/ taman negara, 1wk perhantian Island.
Het is uiteraard altijd veel te kort maar jullie gaan om de dag naar een andere locatie zo ongeveer. zou je niet liever kiezen voor 1 plek? dat je bv maar 1 eiland kiest:)
via uncle tan hebben wij een 3D/2N trip geboekt aangezien wij ook graag het rehabilitation centre en de kinabatangan river wilden zien! uncletan.com
Succes met de planning! en fijne vakantie!
Wat leuk! gave reis hoor:)
Wij hebben voor september ongeveer dezelfde route alleen iets minder hoppen.
1wk Borneo, 1wk kuala lumpur/ camaron highlands/ taman negara, 1wk perhantian Island.
Het is uiteraard altijd veel te kort maar jullie gaan om de dag naar een andere locatie zo ongeveer. zou je niet liever kiezen voor 1 plek? dat je bv maar 1 eiland kiest:)
via uncle tan hebben wij een 3D/2N trip geboekt aangezien wij ook graag het rehabilitation centre en de kinabatangan river wilden zien! uncletan.com
Succes met de planning! en fijne vakantie!
-
- Reisexpert
- Contacteer:
De uncle tan tour die hierboven genoemd wordt heb ik inderdaad ook gedaan. Deze is bij Sungai Kinabatangan. Dit is de goedkoopste, accomodatie is erg eenvoudig (jezelf wassen met water uit een ton). Wel een superervaring! Er zijn ook duurdere, iets luxere camps.
Nogmaals, ik raad het af om slechts 3 dagen naar Borneo te gaan, maar mocht je toch gaan dan krijg je met zo'n tour toch een beetje een idee van Borneo.
Nogmaals, ik raad het af om slechts 3 dagen naar Borneo te gaan, maar mocht je toch gaan dan krijg je met zo'n tour toch een beetje een idee van Borneo.
Reisagenda '15:
Reisagenda '15:
Hej!
Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad veel hoppen maar dat is ook een beetje de insteek van onze reis. We willen in de tijd die we daar zijn zoveel mogelijk zien.
Goede tip van uncletan op Borneo. Jullie geven allemaal aan dat de tijd op Borneo erg kort is en dat je adviseert langer te gaan. Maar wat zijn/waren jullie plannen voor een week Borneo?
Gr. Marja
Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad veel hoppen maar dat is ook een beetje de insteek van onze reis. We willen in de tijd die we daar zijn zoveel mogelijk zien.
Goede tip van uncletan op Borneo. Jullie geven allemaal aan dat de tijd op Borneo erg kort is en dat je adviseert langer te gaan. Maar wat zijn/waren jullie plannen voor een week Borneo?
Gr. Marja
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Ben 16 dagen op Borneo gebleven. Alleen Sabah, voor heel Maleisisch Borneo heb je nog meer tijd nodig. In die 16 dagen was dit mijn route: Kota Kinabalu - Sepilok - River Camp - Mabul Island
Reisagenda '15:
Reisagenda '15:
- bolletjeom
- Reisexpert
het is natuurlijk kort maar toch zit je schema niet gek in elkaar hoor!
Ik zou je op Borneo ook een trip naar de kinabatangan willen aanraden. Mogelijk alleen niet bij tan
Zelf heb ik goede ervaringen.
Sepilok Jungle Resort. is leuke acco op loopafstand van het orang utan centrum. Leukere lokatie om te overnachten dan in Sandakan.
Nature River Lodge heb ik toen mijn Kinabatangantrip geboekt. Ze kwamen me ophalen bij Sepilok Jungle resort. Erg handig! Terug kon je afgezet worden in Sandakan. Of bij een bus richting Sandakan
Ik zou je op Borneo ook een trip naar de kinabatangan willen aanraden. Mogelijk alleen niet bij tan
Zelf heb ik goede ervaringen.
Sepilok Jungle Resort. is leuke acco op loopafstand van het orang utan centrum. Leukere lokatie om te overnachten dan in Sandakan.
Nature River Lodge heb ik toen mijn Kinabatangantrip geboekt. Ze kwamen me ophalen bij Sepilok Jungle resort. Erg handig! Terug kon je afgezet worden in Sandakan. Of bij een bus richting Sandakan
3 weken Maleisië en Borneo
Hallo
Over een kleine week vertrekken we met z'n tweetjes naar Maleisië voor een rondreis van ongeveer 3 weken. Omdat er zo veel te beleven valt en de tijd helaas eerder beperkt is, hebben we een selectie moeten maken. Graag nog even last minute jullie advies
dag 1: aankomst in Kuala Lumpur om 16u50
dag 2-3: KL
dag 4: 10u20 vlucht KL - Kota Kinabalu, rest van de dag KK verkennen
dag 5-6: beklimming Mt. Kinabalu (geboekt)
dag 7: rustdag
dag 8: reizen naar Sandakan
dag 9-11: Kinabatangan River trip
dag 12: 14u45 vlucht KK - Singapore
dag 13: Singapore
dag 14-15: reizen naar Penang via Melaka/Cameron Highlands?
dag 16: Penang
dag 17: reizen naar Kuala Besut, voor boot naar Perhentian Islands
dag 18-21: Perhentian Islands, duiken/snorkelen
dag 22: terug naar Kuala Lumpur, vlucht naar huis om 23u15
Het eerste deel van de reis ligt dus al behoorlijk vast, in deel 2 vonden we het plannen wat moeilijker omdat de reistijden soms moeilijk in te schatten zijn.
Wat we ons nog afvragen:
1. Is het de moeite om de Batu Caves erbij te nemen vanuit KL (we zijn er net geen 3 dagen in totaal)?
2. Kinabatangan river trip: best op voorhand boeken (b.v. via Uncle Tan waarover ik op dit forum al gelezen heb) of kan je ook ter plaatse B&B en boottrips apart reserveren (wat misschien goedkoper is?) ?
3. Welke tussenstop raden jullie aan op de weg van Singapore naar Penang? Melaka? Cameron Highlands? ...?
4. Is er een vlotte verbinding met het openbaar vervoer van Penang naar Kuala Besut en van de Perhentian Islands naar Kuala Lumpur? Is deze laatste rit haalbaar op één dag, zodat we ons vliegtuig naar huis halen, of nemen we beter het vliegtuig (24€ via AirAsia)?
5. Klopt het dat je best de de vroege boot naar Perhentian Islands neemt en dan zoekt naar een verblijfplaats? Of kan het toch vooraf? Hebben jullie budgetvriendelijke en gezellige suggesties?
Heel erg bedankt!
Over een kleine week vertrekken we met z'n tweetjes naar Maleisië voor een rondreis van ongeveer 3 weken. Omdat er zo veel te beleven valt en de tijd helaas eerder beperkt is, hebben we een selectie moeten maken. Graag nog even last minute jullie advies

dag 1: aankomst in Kuala Lumpur om 16u50
dag 2-3: KL
dag 4: 10u20 vlucht KL - Kota Kinabalu, rest van de dag KK verkennen
dag 5-6: beklimming Mt. Kinabalu (geboekt)
dag 7: rustdag
dag 8: reizen naar Sandakan
dag 9-11: Kinabatangan River trip
dag 12: 14u45 vlucht KK - Singapore
dag 13: Singapore
dag 14-15: reizen naar Penang via Melaka/Cameron Highlands?
dag 16: Penang
dag 17: reizen naar Kuala Besut, voor boot naar Perhentian Islands
dag 18-21: Perhentian Islands, duiken/snorkelen
dag 22: terug naar Kuala Lumpur, vlucht naar huis om 23u15
Het eerste deel van de reis ligt dus al behoorlijk vast, in deel 2 vonden we het plannen wat moeilijker omdat de reistijden soms moeilijk in te schatten zijn.
Wat we ons nog afvragen:
1. Is het de moeite om de Batu Caves erbij te nemen vanuit KL (we zijn er net geen 3 dagen in totaal)?
2. Kinabatangan river trip: best op voorhand boeken (b.v. via Uncle Tan waarover ik op dit forum al gelezen heb) of kan je ook ter plaatse B&B en boottrips apart reserveren (wat misschien goedkoper is?) ?
3. Welke tussenstop raden jullie aan op de weg van Singapore naar Penang? Melaka? Cameron Highlands? ...?
4. Is er een vlotte verbinding met het openbaar vervoer van Penang naar Kuala Besut en van de Perhentian Islands naar Kuala Lumpur? Is deze laatste rit haalbaar op één dag, zodat we ons vliegtuig naar huis halen, of nemen we beter het vliegtuig (24€ via AirAsia)?
5. Klopt het dat je best de de vroege boot naar Perhentian Islands neemt en dan zoekt naar een verblijfplaats? Of kan het toch vooraf? Hebben jullie budgetvriendelijke en gezellige suggesties?
Heel erg bedankt!