Hippie/ Apollo
Begin 2009 een Hippie gehuurd (= andere bedrijsnaam, maar bellen met Apollo, ophalen bij Apollo, contract van Apollo, kortom: zaken met Apollo) om in circa 2 weken Great Ocean Road en Grampian's te doen: geen problemen gehad. Relatief nieuw busje, onderweg door de klapstoelen gezakt. Bij een kampeerwinkel onderweg 2 nieuwe gekocht en bij inleveren van Apollo netjes cash-in-hand gekregen voor de stoelen + het bonnetje.
Wellicht dat de locatie nog van invloed is: pick up & drop off waren in mijn geval Melbourne.
Wicked
Later heb ik in een week of 5 van Adelaide dwars door Oz omhoog naar Darwin gereden, onderweg alle highlights aangetikt, naar Broome gereden en afgezakt naar Perth. Daar ingeleverd. Onderweg in Alice nog een gratis check-up gehad inclusief olie-refill. (kerel van Wicked in Alice adviseerde me om Wicked in Darwin niet te bezoeken, waren geen vrienden geloof ik)
Grote voordeel van Wicked: busjes zijn bedoeld om een wicked-trip mee te hebben. Een deukje meer of minder maakt niet uit. Op het dak staan etc is al eerder gedaan en je voelt je toch een soort van verbonden met andere Wicked-rijders (
http://noec.aroundtheglobe.nl/fotoalbum/45241/839893/) Je wordt zelfs van harte aangemoedigd om een boodschap op de binnenzijde te kalken ter attentie van de reizigers na jou.
Nadeel -voor zover dat echt een nadeel mag heten-: er wordt minder zachtzinnig mee omgegaan, er gaat dus wat eerder iets kapot. Of zoals Harry (alle busjes hebben een naam, de mijne was Harry, alle busjes hebben een slogan op de achterkant) op zijn kont had staan: "The trouble with trouble is, it starts out as fun". Harry heeft mij en mijn gezelschap overal gebracht (onverhard etc) totdat de versnellingsbak het begaf: 2 dagen stilgestaan in een klein dorpje. Maar: het moet gezegd - 1 telefoontje naar Wicked en alles werd direct geregeld: Contact met een lokale garage, versnellingsbak er vast onderuit in afwachting van de versnellingsbak die van ver moest komen. Gratis overnachting in onze Wicked -zonder versnellingsbak- in de garage, op de brug in een of ander klein dorpje aan de Westkust. Leuke mensen ontmoet, mooie avond gehad op een plek waar je anders voorbijgegaan was. De volgende dag versnellingsbak eronder en weer op pad. Prima service, en achteraf maakt het een mooi verhaal.
Doordat we 2 dagen uitval hadden wel ons schema iets moeten wijzigen, daar hebben we later van Wicked nog een financiële compensatie voor gehad (2 huurdagen terugbetaald).
Juicy/ Spaceships
Aan de oostkust kwam ik nog aardig wat Juicy wagons en spaceships (spaceships.tv tegen: leken me prima vervoermiddelen met slaapplek en dvd speler voor evt saaie/regenachtige momenten. De mensen die ik erover sprak waren ook best tevreden over die dingen.