Vakantietijd in Indonesie

Stel hier je vragen over Indonesië.
Jenny
Reisexpert

Re: Vakantietijd in Indonesie

Bericht door Jenny »

Ik twijfel nog over Ketambe. Ik wil ongeveer een week naar Pulau Weh. Daarna mss Ketambe of Bukit Lawang. Danau Toba wil ik ook wel zien. Afhankelijk van de tijd misschien naar Padang en Bukittingi, of ik vlieg van Medan. Ik laat het gewoon van het moment afhangen!

Maar mocht je tips hebben, dan zijn die altijd welkom. Is het bv mogelijk om via Bandah Aceh naar Ketambe te reizen, of moet je via Medan? En kun je van Ketambe naar Bukit Lawang? Alle soorten van vervoer zijn prima!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Ik zou absoluut naar ketambe gaan!
voor de beste fotoopties ga je naar bukit lawang; daar hebben ze een voedingsplatform en semi-wilde orang hutans. daar heb je ook veel meer accomodatie, veel meer toeristen en nog veel meer gidsen.

Ketambe is een piepklein dorpje midden in gunung leusser NP. De orang hutans die je hier tegen komt zijn echt wild. Je ziet ze dus niet zo dichtbij als in BL (waar je ze ook kunt knuffelen) maar dit betekent niet dat je geen fantastische foto's kunt krijgen! ik heb ze in ketambe ook echt van heel dichtbij gezien. Je kunt ze al tegen komen als je een stukje langs de weg loopt. Ik was 10 dagen in ketambe en heb 11 verschillende orang hutans gezien. verder ook hornbills, verschillende gibbon en heel veel anders (van de meest bizarre insecten tot landschildpadden tot reuze eekhoorns).
Daarnaast is het bos zelf ook verschrikkelijk mooi.
In ketambe kun je bij pak mus slapen en eten. een geweldige familie die indruk op ons heeft gemaakt (we hadden echt moeite ze te verlaten). de hutjes in hun tuin zijn prima, uitzicht over de jungle en bergen, je eet mee met de familie en zij kunnen fantastisch koken (echt heel lekker, ook naar indo standaard). Ik zou dit echt niet overslaan.

Van banda aceh kun je zeker naar ketambe. je neemt eerst de bus naar takengon (6-12 uur). leuk stadje met supervriendelijke bevolking, hier zijn ze echt geen toeristen gewend, aan een prachtig kratermeer. vandaar kun je door naar ketambe (8-12 uur). de wegen zijn slecht maar de uitzichten prachtig. ik heb geen enkele lange afstand bus in sumatra gehad die geen pech onderweg had. hoelang een rit duurt is dus erg moeilijk in te schatten.
je kunt zelfs vliegen van banda aceh naar kutacane (dorp in de buurt van ketambe).

van ketambe naar bukit lawang; er is geen weg. je kunt vliegen van kutacane naar medan en vandaar de bus naar BL pakken. Ook kun je een trekking van 5-7 dagen doen van ketambe naar BL.
je kunt ook wel met de bus maar dan rijd je verschrikkelijk om, via brastagi. als je in ketambe bent geweest zul je echter geen behoefte meer hebben om naar BL te gaan ;)

in drie weken is pulau weh-ketambe-toba een mooie route om te doen.
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tnx, Tom! Je hoort wel wat de uiteindelijk route geworden is. Ketambe klinkt heel leuk, al lijkt BL me toch leuk... Niet het knuffelen dan, wilde dieren moet je niet knuffelen :)

Wordt vervolgd dus. Al gaat dat vervolg nog een maand of 8 op zich wachten.
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Ik wil me nergens mee bemoeien, toch geef ik dit draadje even een kick!

Wanneer ga je Jenny?

Wij hebben ook de plannen om naar Ketambe te gaan. Eind feb, begin maart zal het worden.

Wij willen wel naar Ketambe omdat BL ook voederplatforms zijn etc. Heb begrepen dat er rond Ketambe meeste kans is om wilde OrangUtans te vinden.

Een voederplatform is leuk, maar de kick om echt een wilde te zien is vele malen beter (volgens ons).

Jaja, dit zegt degene die eerst naar Tanjung Puting wilde gaan op Kalimantan, blijkt toch ook meer een dierentuin te zijn dan ik had gedacht.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik moet wachten tot juli, schoolvakantie....
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Aha, duurt nog even inderdaad.

Ik zal je zeker laten weten hoe het is geweest!

Heb je de site van Gunung Leuser Trek al gezien?

Iemand een idee trouwens, wellicht jij Jenny als fervent fotografe...of zo'n lampje op je hoofd kan helpen met het fotos maken in het donker? Denk er aan om zo'n lampje aan te schaffen zodat ik niet raar hoef te staan doen met een zaklamp (terwijl alle apen naar mij kijken) om een foto te maken. Ik vind flitsfotos gewoon a) niet mooi en b) lijkt me niet prettig voor de beestjes.

Hebben al een aardig lijstje voor onze echte allereerste echte jungle avontuur.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wil je met een zaklamp een aap verlichten terwijl je zonder statief een foto maakt van het dier? Denk niet dat je genoeg licht hebt in het donker! Je zit met lange sluitertijden en dus een bewogen voorwerp. Maar probeer het voor de grap eens met je vriendin terwijl zij door de kamer rent... En hou er rekening mee dat in de jungle de afstand groter is.... Ik vrees het ergste.

Wat je wel zou kunnen doen:

Meet de lichtsterkte door de ontspanknop van je camera in te stellen terwijl deze in de P stand staat.
Stel deze waardes in in je camera, zowel Av als Tv. Vaak kun je het best 2-stops onderbelichten. De camera staat dus op stand M.
Zet je flitser aan, maar verander in het menu de flits output. Waarschijnlijk geeft standje -2 wederom het beste resultaat (hangt heel erg van de afstand van het voorwerp af)
Als je zo de foto neemt, heb je meer omgevingslicht en zijn flitsfoto's minder vlak. Sterker nog, het kan een mooie methode zijn wanneer je een portret maakt bij tegenlicht (zgn invulflits). Wederom: probeer het eens uit.

Foto's van apen maak je het best overdag... Zeker omdat je wss een aardige zoom nodig zal hebben.

Succes!
Plaats reactie