Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Tikva »

Ik maak dit onderwerp weer even actief. We hadden het plan om in oktober naar Jordanie en Syrie gaan. Alleen door gebrek aan vakantiedagen bij mijn man zou het dan wellicht maar 2 weken worden (mogelijk blijf ik nog wat langer maar dan ga ik gewoon duiken o.i.d.).

Vraag me af of dat niet wat te weinig tijd is?
Is het een beetje te doen als vrouw alleen in aqaba?

Wanneer ga je eigenlijk eefje?
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Hey tikva,

Wat leuk dat jij ook gaat! Ik vertrek op 6 juli en we gaan een maand in Jordanie blijven (misschien wel tussenstop jeruzalem mits dit veilig is). Ik denk dat een maand wel erug ruim is hoor maar wij willen ook echt vakantie gaan vieren en oa naar distant heat gaan. Ik zal je zeker laten horen wat mijn ervaringen zijn (ik ga dus met een vriendin dus zal er wel achter komen hoe ze tegen alleenreizende vrouwen aankijken)!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef:Ik maak dit onderwerp weer even actief. We hadden het plan om in oktober naar Jordanie en Syrie gaan. Alleen door gebrek aan vakantiedagen bij mijn man zou het dan wellicht maar 2 weken worden (mogelijk blijf ik nog wat langer maar dan ga ik gewoon duiken o.i.d.).

Vraag me af of dat niet wat te weinig tijd is?
Is het een beetje te doen als vrouw alleen in aqaba?
Heel Syrie en heel Jordanie in 2 weken zien is niet echt mogelijk. Als je echter een keus maakt en alleen de echte hightlights te zien, dan is het zeker mogelijk om een mooie reis te hebben. Zijn de meeste groepsreizen naar Syrie en Jordanie niet ook twee weken? Daar kun je wellicht inspiratie opdoen...

Zelf ben ik 8 dagen in Jordanie geweest, er zijn een paar plekken waar ik iets langer had willen blijven (o.a. Petra/Wadi Rum), maar toch vond ik die 8 dagen niet extreem kort. In Syrie ben ik 2 weken geweest.

Wat Aqaba betreft: ik vond het geen fijne stad als vrouw alleen. Staat toch wel in mijn 3 van steden waar je als vrouw beter niet alleen kan zijn. Je wordt zo nagestaard en nagesist! Ben ook in Jordanie een keer in mijn tieten geknepen door een taxi-chauffeur.... Maar dat was in Little Petra.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb me prima op mijn gemak gevoeld in aqaba. Heb lekker alleen over straat geslenterd en thee moeten drinken in verschillende winkeltjes. Niets aan het handje

Ik zou alleen niet kunnen bedenken waarom je er langer dan 2 dagen zou willen blijven. Resorts waar je in je bikini op het strand mag liggen en mag zwemmen liggen ver buiten het stadje en daarom heen is verder ook geen vertier. Stadje zelfs is leuk voor een kort bezoek.

ik heb Jordanië ook in 8 dagen gedaan. sluit me dus verder bij Jenny aan. 2 weken lijkt me wat aan de lange kant in Jordanië alleen . Kijk idd eens naar de routes van groepsreizen die beide landen doen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik was in 2003 in Jordanie, Rudi een paar jaar later. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een en ander in die tijd veranderd is, toen ik er was waren er nauwelijks buitenlanders!
bolletjeom
Reisexpert

@jenny, het was ook geen aanval op jouw reactie en of ervaringen. Ieder zo zijn eigen ervaringen, toch?
ik was er in 2007 en ook toen waren er weinig toeristen. Of dat er meer waren dan in 2003 weet ik niet. ik was er ook redelijk in het laagseizoen geloof ik.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:@jenny, het was ook geen aanval op jouw reactie en of ervaringen. Ieder zo zijn eigen ervaringen, toch?
ik was er in 2007 en ook toen waren er weinig toeristen. Of dat er meer waren dan in 2003 weet ik niet. ik was er ook redelijk in het laagseizoen geloof ik.
Ik zie het beslist niet als een aanval hoor! 't Is meer dat ik aardig wat gewend ben, en toch Aqaba als vrouw-onvriendelijk herinner.... Dat verbaasd me oO<
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Het hangt er ook een beetje vanaf in welke tijd van het jaar dat je daar naar toe gaat. Wij waren er in begin mei 2005 (combi met Syrie). In de toeristengebieden waren veel toeristen. Maar als je meeste plaatsen iets buiten de toeristenstraten bent, dan zie je vrijwel geen toerist. Zo hebben we met 3 personen bij een Chinees in Aqaba overheerlijk gegeten. Nergens een toerist in de buurt te bekennen, maar in het toeristengebied (vooral aan het strand) met de hotels...... volop toeristen!
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Weet niet meer zeker, maar volgens mij was ik ook in 2007 in Jordanie. Aqaba vond ik als vrouw alleen geen prettige stad. Het sissen vooral maakte dat ik me er niet prettig voelde als vrouw alleen. Het was met name in Aqaba dat ik dit zo ervaren heb. In andere plaatsen in Jordanie niet.
bolletjeom
Reisexpert

ohjee, daar gaat mijn zelfvertrouwen,..... naar mij siste ze niet :'(
Hmmm, bedenk me net dat ik toen geen haar had...misschien dat het daar aan lag. :) Tikva, tondeuse eroverheen!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef: Tikva, tondeuse eroverheen!!
THX mooi argument om mijn man over te halen dat hij toch maar wat dagen bij moet kopen ;) zodat we wel 3 weken samen kunnen.

Maar ff serieus bedankt voor alle reacties, heb ook even een LP gehaald bij de bieb. Leukst lijkt me toch wel leuk om in te vliegen op Damascus en terug vanaf Amman, maar eens kijken wat dan mogelijk is in 2 weken.

Aqaba klinkt niet echt als een leuke stad. Dat sissen doen ze in Mexico ook verschrikkelijk. Aan de andere kant als ik van te voren weet en ik ga alleen wat dagen achterelkaar duiken en niet op het strand liggen overleef ik dat ook wel weer.
Maar heeft iemand ervaring met Taba of Eilat als vrouw alleen. Daar ben je ook vrij snel had ik gezien en dat is dan wellicht toch leuker voor een week.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In Taba en Eilat ben ik nooit geweest. Maar.... Houd er rekening mee dat als je Israel in ben geweest of een stempel van de grens bij Taba in je paspoort hebt, dat je met dat paspoort Syrie niet meer inkomt! Zelfs mijn Egypte stempels zijn goed gecontrolleerd op de plaats van afgifte!
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Ik ben net terug van een maand Jordanie. Jordanie is een super land om te backpacken.De lokale bussen zijn goedkoop en rijden frequent. Je kunt ook overal komen mbv openbaar vervoer!

Ik heb ook een bezoekje gebracht aan egypte en israel. Ben voor mijn bezoek aan egypte over de grens gegaan bij taba via eilat. Hoewel het verder ontwikkelt is dan aqaba vond ik het er niet leuker uitzien. Wanneer je gaat snorkelen kun je trouwens beter aan de jordaanse kant blijven. Door bommen zijn veel koraalriffen bij eilat namelijk voor grote delen vernietigd. Zelf ben ik een aantal dagen in aqaba bij een hotel aan de zuidkust verbleven. Hier heb je wel mooi strand zonder toeristen of locals toen ik er was: Ideaal!

Over dat sissen, ja dat doen ze eigenlijk alleen in aqaba. Daar kunnen mannen ook echt vervelend doen. Maar als je aan de zuidkust verblijft (dit is ongeveer 5 km zuidelijk van aqaba) dan heb je hier eigenlijk geen last van!

Verder zou ik iedereen aan kunnen raden naar jordanie te gaan. Het is een mooi land, vriendelijke bevolking en 1 van de weinige landen waar je rond kan slenteren zonder toeristen tegen te komen (zelfs petra was bij ons zo goed als toeristenvrij!)
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

@Eefje dan heb je wel mazzel gehad bij Petra, want toen ik er was (najaar) struikelde je echt over de toeristen.
kristine
Vakantieganger

Bericht door kristine »

Heeft iemand van jullie daar ook veel gezinnen gezien die op eigen houtje reisden, met huurauto of zo?
Een groepsreis lijkt me wel een keer leuk, maar de prijs blijft me te duur. Voor een week Jordanië zit je al aan 1000 euro pp. Dat moet individueel veel goedkoper kunnen denk ik. Nu tickets gezien voor 370 euro (idd wel onmogelijke tijden :{ ), maar ik zou graag ervaringen horen van gezinnen. Hebben ze per huurauto of eigen chauffeur gereisd, of misschien ook gewoon OV?
Plaats reactie