Werken of reizen... thats the question!

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Wij gaan in april weg voor een jaar en mij wordt constant gevraagd wat ik met mijn baan ga doen. Het is simpel want ik heb een jaar contract dat in april afloopt. Ze hebben me wel een vast contract aangeboden maar ik al vanaf het begin gezegd dat ik volgend jaar graag een jaar wil gaan reizen en dat de kans dus groot is dat ik niet langer dan 1 jaar blijf ookal zou die mogelijkheid er wel zijn. Mijn eerlijkheid wordt zeker wel gewaardeerd. Mijn vriend kreeg na zijn traineeship een vast contract aangeboden, we wisten toen al dat we over een jaar weg wilden. Hij heeft dit eerlijk aangegeven en toen bleek dat ze daar een regeling voor hebben dus kan hij over een jaar gewoon terugkomen zolang hij maar min. 6 maanden van te voren aangeeft wanneer hij vertrekt en wanneer hij terugkomt. Oke dit heeft ook nadelen, we zijn dus verplicht om na een jaar terug te komen maar aan de andere kant hebben we ook maar een beperkt budget. Het voordeel is dat nu iig één van ons zeker is van een inkomen wanneer we weer thuis komen en ik ben er van overtuigd dat ik zo weer een leuke baan heb gevonden.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Er is al lang niet meer gepost maar het is en blijft een interessant (en eigenlijk altijd wel actueel) onderwerp.

Ik heb er ook weleens aan zitten denken wat een werkgever ervan zou denken als iemand verschillende keren voor een langere periode in het buitenland is geweest om te reizen. Ik heb nu sinds februari 2007 als niet veel andere meer gedaan dan tijdelijke banen en ik heb nu dan ook besloten om dat te blijven doen tot ik weer weg ga (waarschijnlijk eind van dit jaar). Als ik terug ben zou ik wel graag wat leukers gaan doen maar de vraag is of ze ergens het risico durven te nemen. De kans dat het niet mijn laatste reis wordt is dan ook heel groot.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik denk dat een werkgever er niet echt op zit te springen dat als je ergens gaat werken je na verloop van tijd weer vertrekt. Ze steken tijd en moeite in je en daarna vertrek je weer en begint het voor een wergever weer opnieuw. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Maar bij een baan waar je een vaste aanstelling hebt en daar voor een x aantal maanden weer vertrekt lijkt me dan minder problematisch.

Als je dan weer kijkt naar hoeveel vacatures er zijn .... hmm ook dan lijkt het me voor een werkgever niet wenselijk.

Wat ik me dan afvraag hoe regelen jullie dan dat je later als je 65 bent dat je aow krijgt, wat hebt opgebouwd etc etc. Want het lijkt me dat als je steeds een aantal maanden weg bent je flink wat gaten krijgt?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik kan me ook wel wat voorstellen bij hun standpunt. Maar als het puntje bij paaltje komt kijken veel werkgevers ook niet naar de belangen van de werknemers..

evanerp: denk je dat als je bij een vaste aantelling na een aantal maanden weer vertrekt dit minder erg wordt gevonden? Of mis je de letter 'g'?

Wat betreft mijn AOW zie ik dat dan wel weer. Ik zal daar van te voren nog weleens naar kijken maar het is dus iets wat voor mij nog weleens komt. Dat is ook nog zover weg (niet iets om nooit naar te kijken natuurlijk). Ik denk dat het bij mij nu al een gatenkaas zal zijn.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

een baan vinden is geen enkel probleem. Met de nadruk op "een"
je droom baan vinden bij terugkomst is misschien ietsje lastiger.

Aan de andere kant wisselen mensen die niet reizen ook zeer regelmatig van baan en worden door werkgevers maar al te vaak jaarcontracten niet verlengd.

Mensen die jaren bij de zelfde werkgever zitten worden steeds vaker raar aangekeken.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Oke ben nu 2 weekjes thuis en ff hoe het ook kan lopen als je thuiskomt.

Op maandag kwam ik thuis. Op dinsdag solliciteerde ik op 1 baan die ik al van te voren op internet had gezien en dacht laat ik mijn CV eens online zetten op nationele vacaturebank.... Ok dat was om 15.00 om 17.00 was ik al door veel bedrijven gebelt. En ook door het bedrijf waar ik zelf gesolliciteerd had (naar aanleiding van het CV niet mijn brief).

Woensdag daar het eerste gesprek, donderdag al een 2e test dag en de week erop op vrijdag een 3e gesprek en 1 juli kan ik aan de slag. Tussen al die andere bedrijven zat ook nog genoeg wat gekunt had.

Huisje ook gevonden in 1 weekje, alleen helaas konden we er minder snel in dan toegezegd maar daar zitten we nu ook alweer 3 dagen in.

Wel een echte belangrijke tip!! Thuiskomen is echt duur. van te voren hadden we 5000 opzij gezet voor thuiskomen en we dachten het daar mee te redden. Gelukkig hebben we nog wat meevallers gehad want 5000 is echt veel te weinig. Zeker als je zoals ons opeens een auto, nieuwe pc en werkleding moet halen. Zeker een huisje woonklaar krijgen is echt duur, je hebt toch een vloer nodig, geschilderde muren, gordijnen, schoonmaakspullen etc
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ons thuiskompotje van 6.000 euro was meer dan ruim voldoende maar we hebben dan ook geen auto (gekocht).
We hadden ook een nieuw "huisje" (lees: 1 kamer flat) waar verf op de muur moest en een vloer in enzo. Ook moesten we borg neerleggen. Toch hielden wij meer dan de helft over van ons thuiskom-potje.....en daar zijn we eens lekker van op vakantie gegaan 8)

Tikva, mijn ervaring is ook dat het wel losloopt. Een flatje in de eerste week en beide binnen een maand fulltime aan de slag en in de tussentijd af en toe via het uitzendburo.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie